Vuelta 2021: Majka voert groots nummer op in bergrit naar El Barraco, Kruijswijk tweede

zondag 29 augustus 2021 om 16:45
Vuelta 2021: Majka voert groots nummer op in bergrit naar El Barraco, Kruijswijk tweede

foto: Cor Vos

De vijftiende etappe van de Vuelta a España, de laatste voor de tweede rustdag, is gewonnen door Rafal Majka. De ervaren Poolse klimmer van UAE Emirates won na een indrukwekkende solo van bijna negentig kilometer in El Barraco. Steven Kruijswijk werd op ruime achterstand, maar wel na een puike etappe, tweede. Odd Christian Eiking gaat als leider de derde week in.

Daags voor de tweede rustdag in de Vuelta a España moesten de renners eerst nog een lange bergetappe afwerken naar El Barraco. In een van de langste ritten van deze Vuelta kreeg het peloton twee beklimmingen van eerste categorie (Alto de Centenera en Puerto de Mijares), een klim die meetelt voor de tweede categorie (Puerto de Pedro Bernardo) en niet ver van de finish een helling van derde categorie (Puerto San Juan de Nava) voor de wielen geschoven. Na een korte afdaling zagen de renners de finishstreep liggen in El Barraco, een plek die onlosmakelijk verbonden is met Carlos Sastre en diens betreurde schoonbroer José María Jiménez.

Kuss mee in omvangrijke vlucht, tot ongenoegen van Movistar
De renners begonnen, zeker voor Vuelta-begrippen, redelijk vroeg aan de laatste etappe voor de tweede rustdag. Dat weerhield het peloton er echter niet van om uit de startblokken te schieten. Heel wat renners wilden vandaag deel uitmaken van de vlucht van de dag en na een razendsnelle openingsfase ontstond een kopgroep van meer dan twintig renners. De meest in het oog springende namen waren bergkoning Romain Bardet, de ritwinnaar van zaterdag, Damiano Caruso, de onvermoeibare Magnus Cort, Mauri Vansevenant, Matteo Trentin, Thymen Arensman, Pavel Sivakov en Sepp Kuss.

foto: Cor Vos

Vooral de aanwezigheid van Kuss was een doorn in het oog van de mannen van Movistar. De Amerikaan begon de dag namelijk als de nummer negen in het algemeen klassement, op net geen vijf minuten van leider Odd Christian Eiking, en was dus een gevaar voor de ploeg van Enric Mas en Miguel Ángel López. De Spaanse telecombrigade zette zich dan ook op kop van het peloton, in de hoop de kopgroep weer in te rekenen en zo het gevaar-Kuss onschadelijk te maken. Caja Rural-Seguros-RGA en Intermarché-Wanty-Gobert, de ploeg van Eiking, boden Movistar de helpende hand in de achtervolging op de kopgroep.

Nieuwe situatie: kopgroep valt uiteen 
In de voorste groep was men echter niet van plan om de benen stil te houden, al viel de kopgroep op een gegeven moment wel uiteen. Mannen als Kuss, Sivakov, Bardet en Caruso lieten zich, al dan niet vrijwillig, inlopen door het peloton. Sivakov, Vansevenant, Cort, Gorka Izagirre, Josef Černý, Jetse Bol, Andreas Kron, Imanol Erviti, Luis Angel Maté en Jesús Antonio Soto reden wel door, maar ook deze groep kreeg niet meteen een vrijgeleide richting de finish. In het peloton bleven ze tegenstribbelen, na een eerste wedstrijduur aan 52(!) kilometer per uur, en dus was ook deze vluchtpoging geen lang leven beschoren.

Sivakov en Cort sloegen vervolgens de handen ineen in een verwoede poging om uit de greep te blijven van een nog altijd op hol geslagen peloton. De twee hardrijders reden een maximale voorsprong bijeen van een halve minuut, maar nog voor de voet van de eerste klim van de dag, de Alto de Centenera (15 kilometer aan 5,5%), was alles weer te herdoen. Op deze klim reden Rafal Majka, Fabio Aru en Maxim Van Gils weg in een poging om nu wel een definitieve vlucht op touw te zetten. Richting de top van de Alto de Centenera moest de jonge Van Gils zijn twee medevluchters echter laten gaan.

Majka en Aru vinden elkaar 
Majka en Aru kwamen met een voorsprong van ongeveer twee minuten over de top van de eerste klim van de dag, waarbij de Poolse klimmer van UAE Emirates de volle buit wist te pakken. Vervolgens was het een tijdje wachten op een omvangrijke achtervolgende groep met onder meer Michael Storer, Steven Kruijswijk en Wout Poels, waar de samenwerking verre van optimaal was. Het uitgedunde peloton, aangevoerd door de ploeg van leider Eiking, was inmiddels tot rust gekomen en volgde al op bijna vier minuten. Intussen daalden dertigers Majka en Aru naar de tweede klim van de dag.

Op de flanken van de Puerto de Pedro Bernardo (9 km aan 4,2%) besloot Majka met nog vier kilometer te klimmen Aru overboord te gooien, die de voorbije dagen last had van maagproblemen en nog niet over zijn allerbeste vorm leek te beschikken. Majka voelde zich daarentegen opperbest, passeerde als eerste de top van de Pedro Bernardo en reed weer verder weg van de eerste achtervolgende groep. In deze groep zagen we verschillende aanvalspogingen, maar niemand bleek bereid om het onderste uit de kan te halen om zo het gat naar Majka en Aru te overbruggen. Dit speelde de sterke Pool alleen maar in de kaart.

foto: Cor Vos

Kruijswijk opent de jacht op Majka 
Met een voorsprong van meer dan twee minuten begon Majka aan de flanken van de bijzonder lange Puerto de Mijares. Op deze twintig kilometer lange beklimming spatte de achtervolgende groep volledig uiteen. Kruijswijk bleek bij de achtervolgers over de beste benen te beschikken en ging met nog meer dan vijftig kilometer te gaan in z’n eentje op zoek naar de eenzame koploper Majka. De Nederlander van Jumbo-Visma stond echter wel voor een moeilijke opgave om een gat van twee minuten te dichten op de ervaren Majka, die nog altijd een bijzonder strak tempo onderhield richting de top van de Mijares.

Aanvankelijk wist Kruijswijk wat van zijn achterstand af te knabbelen, maar bleef met het naderen van de top hangen op anderhalve minuut van de ontketende Pool, die inmiddels bezig was een groots nummer. Majka kwam ook als eerste boven op de Mijares en vervolgens was het bijna twee minuten wachten op de doorkomst van Kruijswijk, die op zijn beurt weer een grote voorsprong had op overige vluchters. In de afdaling van de Mijares nam Majka niet al te veel risico, in de wetenschap dat zijn voorsprong toereikend was, en wist zo zonder kleerscheuren de tussensprint en niet veel later de voet van de laatste klim te bereiken.

Onvermoeibare Majka wint na indrukwekkende solo 
Op de Puerto San Juan (8,6 km aan 3,8%) bleef een spectaculaire instorting van Majka uit. Sterker, de 31-jarige klimmer reed zelfs nog wat verder weg van Kruijswijk en mocht zich gaan opmaken voor het zegegebaar in El Barraco. De Pool won na een indrukwekkende solo van maar liefst negentig kilometer zijn tweede etappe in de Ronde van Spanje. Vier jaar geleden was hij al eens de beste in de bergetappe met aankomst op de Sierra de La Pandera. Kruijswijk kwam na een sterke etappe als tweede over de streep, op anderhalve minuut van Majka. Chris Hamilton van Team DSM werd derde.

foto: Cor Vos

De favorieten voor de eindzege hielden zich lange tijd afzijdig, maar op de slotklim waren er dan toch enkele versnellingen van Adam Yates. De Brit wist bij een nieuwe demarrage weg te rijden uit de groep der favorieten en pakte aan de finish vijftien tellen op zijn concurrenten voor het klassement. Mannen als  Roglič, Enric Mas, Miguel Ángel López en Egan Bernal kwamen in elkaars buurt over de streep. Ook Eiking wist de late schifting te overleven en gaat dinsdag als leider de derde week in.

Dit artikel delen:

89 Reacties

Franco Ballerini 29 augustus 2021 om 16:51

Hopelijk was dit een geniale zet van de ploegleiding om Kruijswijk te laten realiseren dat hij niet meer goed genoeg is om voor eigen kans te rijden en zich in het vervolg volledig in een knechtenrol moet  schikken. Want overtuigend knechtenwerk heeft hij tot dusverre nauwelijks geleverd. Maar ik betwijfel of de boodschap over komt, daar is hij veel te eigenzinnig voor. Wat dat betreft: veel respect voor Gesink.

Bulcke 29 augustus 2021 om 16:54

Dan kijk ik toch naar een andere Vuelta dan jij. Ik heb kruijswijk al vaak op kop zien rijden. En echt voor eigen kans rijden heeft hij nu wrs niet eens gedaan, anders had hij wel eerder met majka en aru meegesprongen

YogiBear 29 augustus 2021 om 16:57

Ballerini ziet altijd een wedstrijd waar iets negatiefs over TJV te melden is.

Franco Ballerini 29 augustus 2021 om 17:00

@Yogibear: vond jij zijn prestatie dan indrukwekkend? Hij komt geen seconde dichterbij de al jaren zwakke Majka, en (met alle respect!) loopt geen seconde uit op IWG.

Merlinappa 29 augustus 2021 om 17:05

Uitermate knappe prestatie. Zo lang alleen rijden is echt niet niks hoor, en het peloton komt ook geen seconde dichter. Als ie zo slecht was zou ik niet als 2e zijn gefinished.

platteprijs 29 augustus 2021 om 17:19

Kruijswijk heeft wel degelijk regelmatig knechtenwerk gedaan. En ik denk dat we de beste Kruijswijk van 2021 zien. Maar de topvorm is er nog altijd niet, daarvoor kraakt hij te snel tegen een man die sterk reed maar wel allang op kop reed. Had hij eerder in de achtervolging moeten gaan? Mogelijk. Hoe dan ook dit is een gemiste kans voor Kruijswijk, want in deze situatie komt hij maar zelden te zitten.

Gr.R. 29 augustus 2021 om 17:23

En Franco was zo verliefd op het kassameisje van je Jumbo. Heimelijk keek hij naar haar, terwijl hij de vakken vulde. Hopend op een glimlach van haar, een knik. En toen hij net de stoute schoenen aan wilde trekken, zag hij dat ze stond te zoenen met de jongen van de Vleeswaren. Sinds die tijd is het nooit meer goed gekomen tussen Franco en TJV…

Franco Ballerini 29 augustus 2021 om 17:24

@platteprijs: maar waarom Kruijswijk in deze situatie terecht laten komen? Niet alleen ik vroeg mij dat af, ook de door mij zeer gespecteerde de Cauwer. Wat wilde TJV hier mee bereiken? Ritwinst? Lijkt me sterk, Kruijswijk wint nooit wat.

Maillot à Pois 29 augustus 2021 om 17:28

Als de “al jaren zwakke” Majka een rit kan pakken, lijkt me dat net een reden om er nog even mee door te gaan ;-)

platteprijs 29 augustus 2021 om 17:29

@Franco, hij wint idd hoogst zelden, maar hij kwam vandaag erg dichtbij. In een grote groep hoefde hij slechts 1 man voor te laten. En ook nog eens een man die toevalling een superdag had.

Franco Ballerini 29 augustus 2021 om 17:35

@Gr.R. : haha, mooi, het zou leuk zijn als het zo zou zijn gegaan, maar helaas: in de tijd dat ik daar bevattelijk voor was bestond de Jumbo helaas nog niet. Maar ik ben wel loyaal: ik bankier nog steeds bij de Rabo, ga nog wel eens naar de Kwantum, stem Blanco, en als mijn vrouw mij mee vraagt voor wat zwaardere boodschappen (zoals mijn kratjes bier ;-)) dan is de keus op haar vraag: naar de Jumbo of de Appie? Ook makkelijk.

platteprijs 29 augustus 2021 om 17:37

@Franco, waar je favoriete merk in de aanbieding is, toch?

debarreman 29 augustus 2021 om 17:48

Waarom kijk je überhaupt wielrennen als je in je eerste reactie alleen maar negatief bent over Steven terwijl je geen woord wijdt over de etappe of de prachtige winst van Majka.
De hele middag gefocust om een renner van JV af te branden. Gewoon zielig.

Pol 29 augustus 2021 om 18:12

Franco ik vraag mij af hoeveel koersen heb jij in het verleden gewonnen ???? Heb je toevallig ook wel eens op een fiets gezeten. Er zijn hier op deze site heel veel blaaslaken die nog nooit op een fiets hebben gezeten laat staan er mee te hebben gereden.

Lalsacien 29 augustus 2021 om 19:03

@Pol dat is niet een erg sterk argument voor deze discussie op een gewoon forum.

Handige Harry 29 augustus 2021 om 20:07

Kunnen we niet een afspreken dat onze Franco voortaan onderdeel is van het cordon sanitair?
Elke dag verkondigt hij dezelfde klets.

Dr op en dr over 29 augustus 2021 om 20:46

Franco Ballerini 29 AUGUSTUS 2021 OM 17:00

Hij komt geen seconde dichterbij de al jaren zwakke Majka

@Franco veel wielrennen volg je blijkbaar niet ? Ik vind de uitslagen van Majka lang zo slecht nog niet de laatste jaren.

Vorig seizoen gewoon 12e in de Giro d’Italia, 3e in de Tirreno, 4e in z’n thuisronde en 5e in de UAE tour.

In 2019 zeer netjes 7e in Catalonië, 6e in de Tour des Alps, 6e in de Giro d’Italia, 9e in Polen en 6e in de Vuelta a España.

2018 : San Juan 5e, Abu Dhabi 5e, Tour of California 6e, Tour de France 19e, Vuelta a España 13e.

Geen overwinningen inderdaad als dat is waar je op doelt. Maar om nu te zeggen dat Majka al jaren als een zwakkeling rondrijd vindt ik toch wel wat ver gaan. Een veel winnaar is hij sowieso al nooit geweest, en nu dat hij hoofdzakelijk in dienst rijd voor anderen zullen er ook echt niet veel overwinningen gaan bijkomen.

Daarom ook hulde aan de grootste manier waarop hij vandaag een van z’n zeldzame kansen gegrepen heeft.

Wat dat betreft kan je Majka en Kruijswijk best wel goed vergelijken. Beide zijn sterke ronderenners die allebei één maal op het podium hebben mogen staan van een grote ronde, en daarnaast tig maal top tien hebben gereden in de eindklassering. Beide zijn ze niet de sterkste tijdrijder, klimmer of sprinter, dus veel prijzen pakken heeft er nooit ingezeten.
(Wat betreft dat laatste heeft Majka eigenlijk een groter/mooier palmares dan Kruijswijk, dus zo’n schande is het nu ook weer niet dat Kruijswijk het niet is gelukt om tot bij Majka te komen. Het zijn renners van hetzelfde kaliber, waarbij Majka net wat meer ‘grinta’ heeft dan Steven. IMHO)

harryjohan71 29 augustus 2021 om 21:05

@Franco Ballerini Als knecht van Pogacar wordt je niet beoordeeld op je eigen uitslagen, maar vooral op het knechtenwerk voor Pogacar. Dit was uitstekend met het gewenste resultaat voor Pogacar. Het winnen van WT rondes!! Ook volgens de ploegleiding van UAE. Hij is niet voor niets de meesterknecht van Pogacar en nam tot de Vuelta deel aan alle rondes waar ook Pogacar startte. Dit is de eerste ronde dit jaar dat hij voor een ritoverwinning mag gaan!!! Dit geeft wel zijn klasse aan.

Man met de hamer 29 augustus 2021 om 16:51

Roglic wordt minder, of is hij aan het sparen? Ik denk het eerste.

madeinstars 29 augustus 2021 om 16:53

Het laatste. Was hiet niets te winnen.

Xevar 29 augustus 2021 om 16:53

Roglic wordt altijd minder in de derde week van een grote ronde. Met een Mas in de vorm van zijn leven en een ijzersterke Lopez is het absoluut nog niet binnen.

Gelukkig voor Roglic lijkt de ploeg dan wel in orde met een Kruijswijk en Oomen die steeds beter worden.

Wheely 29 augustus 2021 om 16:57

Alletwee dus wat logisch is.

Turtlehead 29 augustus 2021 om 17:27

Waaruit kun je afleiden ‘wordt minder?’

Het kán (opeens) natuurlijk, maar je kunt het niet weten na vandaag.

Man met de hamer 29 augustus 2021 om 17:46

Nee, weten doe ik het niet, vandaar de vraagvorm, maar ik vrees er wel een beetje voor. En de enige ben ik niet, Thomas Dekker vraagt het zich ook af op Twitter. Ik ben gewend Roglic meer voorin de groep te zien, iets vinniger.

Emergo 29 augustus 2021 om 18:21

Thomas Dekker. Was dat niet die wielrenner die.. O ja, die. Echt een dekundige.

ervee 29 augustus 2021 om 19:09

@Emirgo: jaren in het profpeleton gereden, dus lijkt mij meer deskundig dan jij en ik

Man met de hamer 29 augustus 2021 om 20:14

Er komt van alles bij me boven, Emergo, maar ik hou me in.

Ter info, Jack Haig over Roglic: “
He has that typical 30-second burst of speed which is ridiculous & no one follows, but I saw him fading quite a bit in the last 100m to the line. But we’ll see – it may have been just his legs on the day, or what he wanted to show us…’

rennerske 29 augustus 2021 om 16:52

Prachtig van Majka en Kruijswijk en niets dan respect maar andermaal een redelijk slaapverwekkende rit. Jullie wel wakker kunnen blijven?

xistnc 29 augustus 2021 om 16:52

Wat een schaamteloze vertoning van Majka en UAE. En indirect ook van de UCI, tenzij de sanctie nog volgt. Dit was er vele malen over.

Wheely 29 augustus 2021 om 16:56

Werd wel goed in beeld gebracht, de camera en regie wisten het ook anders ga je dat niet steeds filmen. Verwacht geen sancties anders geven ze hem geen strijdlust.

Franco Ballerini 29 augustus 2021 om 16:57

Eens, maar dat gold (in iets mindere mate) ook voor de nummer twee.

Aart van Woud 29 augustus 2021 om 16:58

Ik kan de sport nu echt niet meer serieus nemen. Ik ga voorlopig mijn dagen doorbrengen met wat anders. Jullie allemaal wel veel plezier toegewenst natuurlijk.

De Melkboer: je bent een zielig figuur. Als REv hier had gereden had je waarschijnlijk iets heel anders uit lopen kramen.

xistnc 29 augustus 2021 om 17:00

100x in beeld van Majka. Plus, zoals Kroon terecht stelt, wat we niet in beeld hebben gezien.

1x halfzacht in beeld van Kruijswijk. Dat staat in geen verhouding tot elkaar. Maar inderdaad, het verweer zal zijn ‘iedereen doet het’. Die houding heeft de wielersport in de geschiedenis al veel gebracht.

Franco Ballerini 29 augustus 2021 om 17:13

@Aart: dat zou jammer zijn (en natuurlijk herken ik het; ik heb al 1000x gezegd: vanaf nu kijk ik niet meer!). Morgen begint er weer een nieuw rondje. Grote kans dat daar meer te genieten valt dan in de Vuelta.

Man met de hamer 29 augustus 2021 om 17:15

Gênante vertoning inderdaad. Hoog tijd om dit aan te gaan pakken.
Ook als het een melkfles betreft.

harryjohan71 29 augustus 2021 om 17:15

@Franco Ballerini De auto van JV reed soms naast Kruijswijk om hem te informeren over de achterstand. Ga alstublieft niet doen dat Kruijswijk op de zelfde manier als Majka vanuit de auto geholpen is met een plakbidon.

Franco Ballerini 29 augustus 2021 om 17:19

@harry: dat zeg ik ook niet. Zie mijn eerdere reactie die begon met “Eens”. Maar ook Kruijswijk werd wat meer dan gemiddeld bevoorraad. Ik betwijfel overigens of de UAE trucjes beslissend zijn geweest. Leuk om te zien was het in ieder geval niet.

harryjohan71 29 augustus 2021 om 17:50

@Franco Ballerini jij zegt dat het ook voor nummer 2 gold, terwijl dat 1 keer in beeld is geweest. Terwijl dat ook nog korter was.

Anton van Valouwe 29 augustus 2021 om 18:25

Het was niet alleen de plakbidon maar ook te vaak naast hem rijden, waardoor hij ook voordeel kreeg!
Ergerlijke vertoning, maar die Italiaan aan het stuur zal wat brutaler dan Addy zijn.

Franco Ballerini 29 augustus 2021 om 18:32

@Anton: zal Wynants geweest zijn.

Anton van Valouwe 29 augustus 2021 om 18:37

Addy heeft het altijd gedaan, net als Koos Moerenhout tijdens de spelen…

Eljorro 29 augustus 2021 om 20:03

Had teruggezet moeten worden in de uitslag. Zonder al die aanrijkingen had hij nooit die voorsprong behouden. Schande voor de sport.

Murcia 29 augustus 2021 om 16:57

Majka ongenaakbaar na een monstersolo, Uitstekend!
Moest wel gniffelen om de 15 liter water en 62 gelletjes die hij heeft 'opgegeten' maar hij was ook de sterkste en een zeer goede Kruijswijk kon daar uiteindelijk niets aan doen. Deed me wel deugd dat Steven weer deze vorm en aanvalslust heeft.

In de groep der favorieten gebeurt hoegenaamd niets of het moet de kleine voorsprong zijn die Yates op het einde nog pakt. De ploeg van TJV sterk al had ik op het einde het idee dat Primoz ietsje te ver van achteren zat maar het kan ook zijn dat het hem voor vandaag niets meer kon schelen. Sterk Wanty en hun kopman doet het ook zeer goed.

Opmerking van de dag komt van Wuyts: "Majka wint de strijd van de prijslust" Ik lag werkelijk dubbel omdat ik deze verspreking zo goed begreep aangezien anders altijd een Spanjaard wint en dus de verbazing leidde tot deze schitterende nieuwe competitie.

YogiBear 29 augustus 2021 om 17:00

Hij wint zeker de strijd van de eet- en drinklust. Maar, zal hoogstens een boete en wat straftijd in het klassement krijgen.

Lalsacien 29 augustus 2021 om 16:58

Gaap…….

Monsieur Bendy 29 augustus 2021 om 16:58

De weekendetappes worden door de organisatie vaak gebruikt als promotie voor hun grote rondes. Dat is de Vuelta tot nu toe niet echt gelukt. De vorige twee weekends waren al niet best, maar de afgelopen twee etappes waren pure anti-reclame voor het wielrennen. Ook geen al te best werk vd parcoursbouwer, je weet toch dat er op dit soort lopende klimmen zelden gekoerst wordt door de klassementsmannen.

rennerske 29 augustus 2021 om 17:01

Eens. Deze weekenden waren bepaald geen reclame voor onze geliefde sport.

Aart van Woud 29 augustus 2021 om 17:07

Vandaag was een nieuw dieptepunt. Valsspelen zo duidelijk in beeld en toch geen straf krijgen. Dan mag iedereen het vanaf nu zo gaan doen.

Turtlehead 29 augustus 2021 om 17:28

Ach Aart, gisteren won er ook iemand na een dwaling van het lot en van een wedstrijhdleiding. Het zij zo…

rennerske 29 augustus 2021 om 16:58

…. en wat dacht je van die Wanty’s? Ook allemaal maar op kop rijden. Het is me wat met die klassementsploegen.

TeamNL 29 augustus 2021 om 17:00

Kruijswijk heeft even perfect in beeld gebracht waarom hij na dit seizoen lekker de fiets aan de willigen moet hangen.

xistnc 29 augustus 2021 om 17:01

Trek van de voorsprong van Majka 100x een seconde af en Kruijswijk is de morele winnaar van deze etappen.

Franco Ballerini 29 augustus 2021 om 17:04

@TeamNL: Het zal geen verwondering wekken, en je zal er ook niet op zitten te wachten, maar toch: +1

Merlinappa 29 augustus 2021 om 17:07

Inderdaad, als je zo’n lange solo eruit perst en even tweede wordt ben je namelijk enorm slecht en moet je meteen stoppen met wielrennen. Toch?

harryjohan71 29 augustus 2021 om 17:10

Kruijswijk was de sterkste renner van de achtervolgende groep. Onder andere daarin de superknecht van Lopez en Mas volgens velen. Wat een onzin dat Kruijswijk geen uitstekende etappe heeft gereden en op basis van een 2e plek zijn fiets aan de wilgen moet hangen.

madeinstars 29 augustus 2021 om 17:11

Goh, wat moeten de nummers 3 t/m 160 dan volgend jaar gaan doen?

Wheely 29 augustus 2021 om 17:16

Wat een walgelijke succes supporter ben jij TeamNL. Tweede worden in een bergrit in de Vuelta is nu al te min voor je? Gadverdamme zeg.

platteprijs 29 augustus 2021 om 17:26

Ik vind juist dat Kruijswijk eindelijk aan het verbeteren is (misschien een beetje laat voor dit seizoen). Hopelijk trekt hij deze opgaande lijn door naar 2022.

girardengo 29 augustus 2021 om 17:29

??? (zonder woorden)

Maillot à Pois 29 augustus 2021 om 17:34

Als supporter van Nederland zou je dit net hoopvol moeten vinden en supporteren in plaats van afbreken.

Ik als fan van de wielersport (ongeacht ploegen of nationaliteiten) vond het alvast leuk Kruijswijk nog eens op het voorplan te zien.

Btw, wat zijn willigen?

platteprijs 29 augustus 2021 om 17:39

@maillot, willigen dat zijn mensen die ergens toe bereid zijn. In dit geval bereid om de fiets van Kruijswijk te dragen.

Franco Ballerini 29 augustus 2021 om 18:20

Dit is een draadje om in te lijsten. Zowel de koele cynicus xistnc als de vrolijke noot Wheely zijn behoorlijk boos… Mooi om te zien!

Wheely 29 augustus 2021 om 18:40

Haha ja ik schrik er zelf van :o

Kom niet met je vuile poten aan Kruijswijk!

Michiel 29 augustus 2021 om 20:42

Hahaha @draadje

Aan de willigen hangen, Teamnl? Hans van Willigenburg? Stevie hoeft nergens niet iets aan te hangen, hij is een klerenhanger van zichzelf.

xistnc 29 augustus 2021 om 17:03

De melkboer is nog even z’n recentste account aan het uitmelken met trollpogingen, voordat hij opnieuw wordt geband. Enzovoorts.

De Siepel 29 augustus 2021 om 17:04

Zondagmiddag een powernap doen? Tv aanzetten en de Vuelta kijken .

De Melkboer 29 augustus 2021 om 17:10

Het klassementsrijden van TJV vind ik minder leuk dan dat van Sky.

Lalsacien 29 augustus 2021 om 17:38

Kijk dat is een stuk neutraler geschreven. Je vorige bericht was precies zo als je anderen verwijt!

De Cabybara van de Conradkade 29 augustus 2021 om 17:20

Heel erg sterk van Majka. Jammer dat Kruijswijk niet wat dichter bij kwam om het nog spannend te maken.

Verder inderdaad een etappe om snel te vergeten.

Veloburto 29 augustus 2021 om 17:20

Fabio gaat het niet redden

Veloburto 29 augustus 2021 om 17:23

Toch wel dus

skylimit 29 augustus 2021 om 17:20

De melk is weer zeer zuur bij de TJV fans. Gewoon een straffe prestatie van Majka.
Als Kruijswijk en zijn medevluchters niet zo hadden lopen lanterfanten dan was er misschien een andere uitslag uit gekomen. Kruijswijk ging te laat en kwam daarna geen sikkepit dichterbij ondanks dat Kruijswijk een betere tijdrijder zou moeten zijn.

Wheely 29 augustus 2021 om 17:25

Dit vind ik dan wel weer een goede analyse, Kruijswijk te laat er aan begonnen.

fietsvriend 29 augustus 2021 om 17:27

Denk dat we een rare derde week gaan krijgen. Iemand wat info over het weer in het Noorden?

ervee 29 augustus 2021 om 17:29

Waar komt toch die haat aan Kruijswijk vandaan bij sommige forumleden?

Die heeft twee pech jaren gehad en laat vandaag eindelijk weer iets van klasse zien en volgens sommigen kan hij er nu niks van en moet hij maar stoppen. Dan snap je of niks van wielrennen of je bent een anti supporter

girardengo 29 augustus 2021 om 17:32

Heel veel reacties op WF staan in het teken van tegen-iemand-zijn. Mag dus niet verbazen.

Murcia 29 augustus 2021 om 17:38

Een mix van willen trollen, dan krijg je dus de opmerking dat hij op basis van vandaag zijn carrière zou moeten beëindigen en een kans om kritiek op TJV te leveren omwille van het kritiek leveren zelf. Dit betekend meestal gelegenheidsargumenten zoeken zoals waarom reed TJV vandaag niet meer op kop om dit natuurlijk 180 graden te draaien als ze juist wel op kop rijden.
Steven is een dankbare kop van jut, een zeer goede wielrenner die echter bijna nooit wint. Dat zijn de ideale mikpunten voor de online bashers die geen flauw idee hebben wat zo een prestatie als vandaag betekend. Iemand was beter maar dat doet geen ene reet af aan de kwaliteit van Steven vandaag. Een voorbeeld van hoe goed hij was is dat Verona een meer dan degelijke klimmer en de luitenant van de Movi kopmannen vandaag hem niet kon volgen en vervolgens ook de favorieten moest laten gaan.

Drossard Kudus 29 augustus 2021 om 18:05

Ik merk zo’n tendens ook bij andere sporten. Fans verwachten telkens meer, sneller, beter. Stagnatie of fluctuaties passen niet in het carrièreverloop volgens het tekstboekje. Daarbij wordt het voor sommigen een interessanter spelletje om de terugval te voorspellen of om hun gelijk te halen.

Bijv. nu in het basketbal loopt iedereen weg met Luka Doncic, maar over een jaar of twee (en ik denk misschien al tegen het einde van dit seizoen) gaat men er een beetje klaar mee zijn. LeBron, Westbrook, Durant, Giannis gingen hem bijvoorbeeld al voor. Gebeurt ook in de Formule 1 (Vettel, Lewis, voor sommigen ook al Max), gebeurt ook in het tennis, voetbal, etc.

Ed De B 30 augustus 2021 om 00:24

Negatieve aandacht vragen lokt nu eenmaal de meeste reacties uit. Dat is waar de trollen het voor doen. Je kunt er zelfs president van de VS mee worden.
Een positieve reactie daarentegen krijgt vaak weinig bijval, want ja, wat kun je dáár nu aan toevoegen.
Geldt niet alleen voor sport. Je zou voor de grap eens naar twitter, facebook en linkedIn en aanverwanten moeten kijken. Ik vind het hier nog juist nog redelijk beschaafd. Nog geen complotten over de eindtijd, pedofielen, satanisten of ‘het grote wielerplan’ tegengekomen

RLM 29 augustus 2021 om 17:33

Zeer indrukwekkende etappe van Majka, maar ook gewoon in het algemeen. Dat er wordt geklaagd over dat dit een doodsaaie rit was… Het snelste tijdschema was voor 37 km/u, deze rit werd afgelegd aan 40+ km/u. Dan is er gewoon zo hard doorgereden dat echt aanvallen er niet inzat. Ook moet ik me toch afvragen wat dan wel een goede etappe is, want ik heb in mijn korte tijd op dit forum nog nooit een etappe gezien die blijkbaar wel goed was. Kan iemand me even helpen hiermee?

Voorts ook sterk van Intermarché en Eiking. Ik ben altijd al fan geweest van hem sinds ik hem 4 jaar geleden eens als budgetrenner nam in een pronostiek. Het is echt te hopen dat hij toch zeker een top 10 plek eruit krijgt, al zou een podium al helemaal leuk zijn. Met een eindzege kan ik met de beste wil van de wereld geen rekening mee houden.

VerstandOpNul 29 augustus 2021 om 17:40

Majka toch een maatje groter dan Kruijswijk (gaf Steven zelf ook aan in het interview).. wel jammer dat hij hem niet kon bereiken, was leuk geweest om deze 2 tegen elkaar te zien ‘sprinten’

T80JZ 29 augustus 2021 om 17:57

Gelukkig blijft Kruijswijk nog twee jaar voor TJV rijden. Zo te lezen zullen daar een hoop mensen blij mee zijn.

mattje123 29 augustus 2021 om 18:06

Kan iemand mij een reden geven waarom Verona in de kopgroep zat? Hij wilde niet mee draaien, hij wilde niet demarreren om voor de overwinning te gaan en ook mas deed niets. Is het gewoon weer een voorbeeld van de befaamde movistar tactiek?

harryjohan71 29 augustus 2021 om 19:29

@mattje123 Verona is in deze Vuelta niet sterk genoeg om voor een overwinning te rijden. Toen hij dit door had was zijn enige doel voorkomen dat Kruijswijk wegrijdt. Ook met de gedachte in het achterhoofd dat als hij ruim 10 minuten pakt, staat nog een JV renner hoog in het klassement. Gelukkig voor Movistar was Wanty sterker dan verwacht en zorgde Wanty ervoor dat het verschil beperkt bleef. Zelf kan Movistar dit niet met hun ‘knechten’.

Ami 29 augustus 2021 om 19:42

Iedereen die hier opkomt voor kruiswijk, kom op zeg ieder ander was afgebrand. Alle reacties die ik lees ver van de realiteit..

harryjohan71 29 augustus 2021 om 19:48

@Ami Leg eens uit waarom een ieder ander was afgebrand, als je als 2e finished uit een grote kopgroep, waarvan maar 3 voor het peloton blijven. Ken jij de prestaties van Majka wel? Het is echt niet de eerste de beste.

RLM 29 augustus 2021 om 20:47

Ieder ander was afgebrand net zoals Kruijswijk, en bij ieder ander was het ook even dom geweest. In een rit 2de worden is een goede prestatie, en Majka zelf is een zeer goede klimmer.

dumoman 29 augustus 2021 om 20:27

Kom ik thuis om etappe 15 te kijken die ik heb opgenomen, blijkt dat ze alleen de laatste 11 km uitzenden, was is Eurosport toch een vreselijke K zender, je wordt grwoon verplicht om de europlayer aan te schaffen werkelijk walchelijk

Ed De B 29 augustus 2021 om 23:59

NPO terugkijken dan maar? https://www.npostart.nl/nos-studio-sport/29-08-2021/POW_05041809
Alsjeblieft, dank je wel.

Headlines

Materiaalzone

Populair