Vuelta 2021: EF Education-Nippo met Carthy als kopman, Uran ontbreekt

woensdag 11 augustus 2021 om 22:06
Vuelta 2021: EF Education-Nippo met Carthy als kopman, Uran ontbreekt

Hugh Carthy - foto: Cor Vos

EF Education-Nippo heeft zijn selectie voor de Vuelta a España 2021 bekendgemaakt. De Brit Hugh Carthy – vorig jaar derde in het eindklassement – start als kopman. De naam van Rigoberto Uran ontbreekt, hoewel de Colombiaan in een eerder stadium nog aankondigde dat het behalen van het Vuelta-podium in 2021 een van zijn voornaamste doelen was.

Carthy kijkt uit naar de Spaanse rittenkoers. Afgelopen week won hij in de Ronde van Burgos nog de slotrit naar Lagunas de Neila. “Het was een goede voorbereidingsweek”, kijkt hij terug. “We begonnen niet zoals we hadden gehoopt en mijn vorm en gevoel op de fiets waren niet opperbest. Maar tegen het einde van de week sloeg het om. Uiteindelijk ging het zoals het hoort, dus ik heb veel zin in de Vuelta en ik kijk er naar uit om in Burgos te beginnen.”

De Britse klimmer kijkt met name uit naar de slotweek, wanneer in de achttiende etappe de gevreesde beklimming van de Altu d’El Gamoniteiru op het programma staat. “Het is een nieuwe beklimming en ik denk dat het een toekomstige klassieker kan worden. Hij ligt laat in de wedstrijd en is erg steil, dus ik denk dat het vuurwerk kan opleveren. Dat is waarschijnlijk de klim waar ik het meest naar uitkijk”, aldus Carthy.

De ploeg heeft geprobeerd om een gebalanceerde selectie samen te stellen. “Met Scully, Keukeleire, Craddock en Cort hebben we een aantal mannen die sterk zullen zijn op het vlakke”, legt ploegleider Juan Manuel Garate uit. “Voor de bergen hebben we een aantal andere renners – Diego Camargo, Simon Carr en Jonathan Caicedo – die tot aan de laatste klim in de buurt van Hugh kunnen zijn.”

Selectie voor Vuelta a España 2021
flag-ec Jonathan Caicedo
flag-co Diego Camargo
flag-gb Simon Carr
flag-gb Hugh Carthy
flag-us Lawson Craddock
flag-be Jens Keukeleire
flag-dk Magnus Cort
flag-nz Tom Scully

Lees ook:

Dit artikel delen:

16 Reacties

Murcia 11 augustus 2021 om 22:16

Rigo kiest voor rust en dat is begrijpelijk, verder een wat dunne ploeg in de ondersteuning van Hugh al is Carr iemand die nog wel eens een etappe geweldig werk voor de kopman kan doen. Caicedo is na zijn zege op de Etna vorig jaar een beetje blijven hangen.

Poeksel 11 augustus 2021 om 22:17

Best wel een C-team, dit.

Cochise 11 augustus 2021 om 22:58

Op een vijftal ploegen na vind ik het allemaal C-teams. Enkel Ineos, Movistar, Bahrain en Astana op volle sterkte.

Titaantje 11 augustus 2021 om 22:59

nouja, bij EF is buiten de 5 kopmannen natuurlijk alles al snel van C- of lagere garnituur, dus dat is niet zo verrassend. Duidelijk een team die met een klein budget werkt.

Ook Barta werd lange tijd voor de Vuelta voorzien. Toch wat last minute wisselingen.

Mac-S 11 augustus 2021 om 23:03

Jens Ceukeleire en Tom Cully?

Poeksel 11 augustus 2021 om 23:17

Het kwartje valt niet bij iedereen ;)

xistnc 12 augustus 2021 om 07:52

Qua EF-niveau een passende line up. Hopelijk krijgen we weer een gretige en vooral goede Carthy te zien, dat was vorig jaar een prettige smaakmaker.

Titaantje 11 augustus 2021 om 23:03

Ben benieuwd wat Carthy gaat doen. Zijn Giro viel me toch wat tegen nadat hij een prima voorbereiding had en ik dacht dat hij na zijn Vuelta podium zou doorpakken met een top 5 notering. Om dan achter Bardet en een Ineos knecht te eindigen, is toch niet erg sterk. Wellicht zijn de plekken 5-10 toch meer waar hij thuis hoort.

Britten zijn vaak wel overgewaardeerd op goksites. Hij staat als 4e gequoe voor de eindzege (achter Roglic, Bernal en Carapaz, maar voor Yates (die ik ook geen 5e zie worden), Landa, Lopez, Mas en Vlasov. Ik denk dat er daar toch een paar van hoger gaan eindigen. Vlasov liet dat in de giro dit jaar ookal zien.

vevie 11 augustus 2021 om 23:30

Ik denk zelf dat Carthy weer echt mee gaat doen voor het podium. De zoals we vorig jaar zagen: de man gaat lekker op de klimmen van de Vuelta. Het steile werk ligt hem wel. Ik schat hem voor deze ronde sterker in dan, Vlasov, Mas, Lopez en een nog herstellende Landa. Ten opzichte van Lopez en Landa heeft hij sowieso de afsluitende TT mee en hij heeft bergop net iets meer dan Vlasov en Mas.

Titaantje 11 augustus 2021 om 23:42

De giro klimmen waren toch ook vrij steil en daar kwam Carthy er dus niet echt lekker uit. Ben wel benieuwd hoe hij het zal doen. EF kan sowieso mijn sympathie wel wegdragen.

Tippiemiljaan 12 augustus 2021 om 10:02

Toch ook kleine temperatuurverschillen tussen Giro en Vuelta…

bilthoven 11 augustus 2021 om 23:34

Opvallend dat Simon Carr, nog steeds pas 22, al zijn tweede grote Ronde dit jaar mag rijden. Of dat verstandig is????

DUSHI CURACAO 12 augustus 2021 om 01:06

geen powless de man in vorm !!

Verweggistan 12 augustus 2021 om 07:01

Ef is binnen, dus we kunnen beginnen! :)

zotvankoers 12 augustus 2021 om 07:11

Ze laten zich verrassen door Israël nu. Foutje