Vuelta 2020: Richard Carapaz ontroerd na behalen podiumplaats

zaterdag 7 november 2020 om 18:40
Vuelta 2020: Richard Carapaz ontroerd na behalen podiumplaats

foto: Cor Vos

Richard Carapaz maakte de strijd om de rode trui nog spannend, maar de Ecuadoraan gaat deze Vuelta als tweede besluiten. De renner van INEOS Grenadiers is daar zelfs een beetje emotioneel van. “Ik ben ontroerd. Ik ben heel erg blij met deze Vuelta. We hebben er altijd voor gevochten.”

Ook met de voorlaatste etappe is de Ecuadoraan tevreden. Dat zijn oude team Movistar in de slotfase nog werk opknapte voor Primož Roglič, lijkt hem niet te deren. “Ze deden dat waarschijnlijk uit eigen interesse, dus ik heb daar geen commentaar op.”

“Ik kende deze klim al uit 2018, toen ik er met Nairo Quintana omhoog reed. Ik wist precies hoe hij liep, ook met de wind. Ik ben heel blij met de inspanning van vandaag”, gaat hij verder.

Met een attractieve Tour de France en een tweede plaats in de Vuelta a España is het een goed seizoen voor Carapaz geweest. “Het was een heel spectaculair seizoen. Zo simpel is het. Ook dit is weer een heel mooi podium.”

Dit artikel delen:

33 Reacties

Murcia 7 november 2020 om 18:47

Genoten van hem, ook zonder de ondersteuning op niveau, alleen Dylan en Amador waren hier op de afspraak toch aangevallen waar mogelijk en een renner die zonder oortjes kan fietsen als het ware. Pure klasse!

fietsvriend 7 november 2020 om 19:00

Was toch echt wel genant slecht omringd deze ronde.

Michelangelo 7 november 2020 om 19:02

Murcia,
Ik heb ook genoten van Carapaz. Er worden nu allerlei dingen geroepen over dat Roglic de overwinning te danken heeft aan boni’s of de hulp van anderen.

Maar uiteindelijk wacht Carapaz ook iedere keer erg lang om zijn aanval te plaatsen. 2 of 3 km voor de top, en eigenlijk zelden van halverwege of zelfs de voorlaatste col.

Overigens is dat niet iets specifieks voor Carapaz. Je ziet het tegenwoordig bijna altijd. Alsof de angst om jezelf op te blazen groter is dan de gedachte om je tegenstander volledig in de vernieling te rijden. Enkel als het “alles of niets is” zie je meer spektakel.

Rufusvb 7 november 2020 om 20:28

We leven ook niet meer in het tijdperk dat renners zwaar gedopeerd op de fiets zaten en 6x achter elkaar konden aanvallen zonder dat ze daarna een terugslag kregen…

Het is nu veel meer de tijd dat je 1 of hooguit 2 pijlen op je boog hebt en dat je die op het juiste moment moet afschieten anders krijg je hem keihard terug.
Misschien wat minder heroïsch (of zoals de belgen zeggen: ‘Merckxiaans…’) maar wat mij betreft des te tactischer en spannender om naar te kijken.

Spirit 7 november 2020 om 23:43

@Rufusvb goed punt
Hoewel ik het niet altijd even leuk vind om naar te kijken denk ik ook dat het veel schoner is.
een schoner wielrenner is wel wat we willen. hoede attractiviteit bevorderd kan worden moeten we maar op een andere manier ontdekken,
Ik denk vooral aan parcoursbouwers in dat aspect

jappe666 8 november 2020 om 02:35

@Spirit:

Voor meer spektakel onderweg:

Op de slotklim elke kilometer een boni-seconde voor de eerste, en niets meer aan de streep.

Mystery Rider 8 november 2020 om 11:16

@jappe666, goed voorstel, een gouden kilometer bergop!

ti-raleigh 7 november 2020 om 18:53

Movistar had niet zo veel belang om op kop te fietsen. Misschien voelden ze zich schuldig voor de regenjasetappe. Zoiets ?

Jori 7 november 2020 om 18:55

Dan Martin was gelost, dus Mas reed nog voor eventueel 4e plek.

S. Morgenstern 7 november 2020 om 18:56

Soler had geen hele ingewikkelde reden nodig om voor Mas op kop te rijden. Zijn eigen poging om voor de rit te gaan was mislukt, waarna hij zich nog even leeg reed voor zijn kopman. Onnodig daar meer achter te zoeken dan dat.

Michelangelo 7 november 2020 om 18:58

Je weet in het wielrennen nooit precies welke rekeningen open staan. Voor sommigen is het misschien vreemd om af en toe een etappe weg te geven, maar juist op dit soort momenten kun je ineens hulp krijgen uit onverwachte hoek.

Eigenbelang voor Mas? Openstaande rekening met Carapaz? Goedmakertje voor Roglic? Het echte antwoord weten waarschijnlijk alleen de direct betrokkenen.

CechRepublic 7 november 2020 om 18:59

Ik dacht dat ze Mas nog een plekje wilde laten stijgen en Carapaz wilde straffen vanwege het hele Amador gedoe. Maar wie weet.

fietsvriend 7 november 2020 om 19:02

Schuldgevoel om de regenjasjesetappe waardoor uitgerekend Carapaz bijna de Vuelta won, was wel echt vintage Movistar geweest als dat was uitgekomen.

CechRepublic 7 november 2020 om 19:01

Overigens won volgens mij toch echt Pog het bergklassement in Frankrijk.

tdola 7 november 2020 om 19:04

Klopt.

Redactie mag artikel aanpassen.

CechRepublic 7 november 2020 om 19:03

Wel grappig dat Hart de Giro m.i. vooral won dankzij een sterke ploeg en Carapaz de Vuelta grotendeels verliest dankzij een zwakke ploeg. Schat de prestatie van Carapaz een stuk hoger in dan die van Hart, maarja Hart wint wel een GT.

vevie 7 november 2020 om 19:05

Maar vooral dankzij een sterke Dennis, toch. De ploeg zelf was ook niet zo spectaculair. Het zijn vaak net die 1 of 2 renners die als knechten het verschil maken.

CechRepublic 7 november 2020 om 19:28

Vooral dankzij Dennis, maar denk dat Richie ook graag Ganna en Castroviejo mee had gekregen in de Vuelta. Net even iets anders dan Rivera en Wurff.

Groetjesaandevoetjes 7 november 2020 om 23:53

Met een Sosa en Froome op afspraak had Ineos een prima ploeg gehad wel, maar helaas voor hen vielen die twee heel zwaar tegen. En dan ook nog eens pech dat Golas en Rivera al vroeg afstapten. Niet dat die lang in de bergen mee waren gegaan, maar 8 vs. 6 renners is wel een groot verschil.

Jean Dumas 8 november 2020 om 07:55

Eens, met de toevoeging dat TJV in de Giro niet meer meedeed.

john 8 november 2020 om 09:34

Noteer maar dat dit zijn enigste GT overwinning blijft ,zie deze gast er nooit meer een winnen ,in een ronde waar de echte kleppers fietsen komt die echt te kort veel te kort en zo een rondje waar er geen rond fietste (en een geweldig blunderden Sunweb) ja daar kan je winnen

vevie 7 november 2020 om 19:03

Respect, Richie! Ik ben fan! Gun deze man volgend jaar de Giro en Vuelta. Wordt lastig in de Giro tegen ene Remco met vermoedelijk flink wat tijdrit kilometers, maar bergop is dit een van de beste AKmannen. Wat een renner!

Rufusvb 7 november 2020 om 20:30

Laat die ene Remco eerst maar eens terug op niveau komen en dan maar eens kijken of hij 3 weken op hoog niveau kan blijven fietsen: die jongen moet het eerst nog laten zien.

Chaba 7 november 2020 om 20:15

Op papier natuurlijk geen slecht team maar froome was toch echt matig en Sosa was echt te triest voor woorden. Die viel me pas echt tegen.

Spirit 7 november 2020 om 23:46

Ja, Froome was geen verrrassing …Maar Sosa, sjonge,,wat was er met hem aan de hand

FDJ 7 november 2020 om 20:55

Zo heel veel attractiever heeft Carapaz nu ook niet gereden toch dan Roglic? Het is vooral wachten tot de laatste kilometers en dan wat proberen.

Roglic en hij maakten er bijvoorbeeld samen een leuk spel van naar die nieuwe klim, maar daar bleek Roglic man tegen man de sterkste. Carapaz had na een Tour als aanvaller veel meer moeten brengen tegenover Roglic die na een lang seizoen minder werd. Terecht dus dat hij daar niet voor wordt beloond

Bazzz 7 november 2020 om 21:40

Fake disk jokey,
Wat een gebrabbel, kan je van zoveel anderen ook zeggen.
Roglic is gewoon erg lang in topvorm. Als dit een renner van een andere ploeg betrof, was de prestatie hoogstwaarschijnlijk in twijfel getrokken.

CechRepublic 8 november 2020 om 07:52

Als Roglic de Tour had gewonnen en hier bergop niet twee keer licht was gekraakt had ik die twijfel ook zonder meer uitgesproken. Hij is toch minder de robot dan het soms lijkt,

FDJ 8 november 2020 om 08:59

@Bazzz het ging nu om Carapaz. Ik vind dat hij niet direct heel veel aanvallender rijdt dan Roglic. Dat je daar van alles aan onderbuikgevoel bij moet halen is dan niet nodig toch? Puur de koerswijze van Carapaz zie ik niet als attractiever. Zoals Carapaz in de Tour bijvoorbeeld reed, deed Roglic in 2017 ook met ritwinst en in 2018 in de afdaling.

Hier hebben ze beiden telkens tot laat gewacht. Roglic terecht want leider en kan dus verdedigend rijden, maar de aanvallende van Carapaz die structureel in de laatste kilometers kwamen getuigen ook niet echt van lef en durf.

S.t.B 8 november 2020 om 09:36

@Bazzz
Laat al dat zurige nu toch gewoon achterwege. Poga’s tijdrit kun je net zo goed onder de noemer ‘te mooi om waar te zijn’ plaatsen.
Roglic maakt kleine verschillen bij winst, en geeft weinig weg bij verlies. Tel daarbij een ongekende winnaarsmentaliteit, gezond relativerings en perfect herstelvermogen. Tenslotte nog de zegeningen van een topploeg, en je hebt een groot kampioen.

de winnaars 8 november 2020 om 10:18

Carapaz gaat gegarandeerd nog een grote ronde winnen

Mike De Jong 8 november 2020 om 11:32

Bij marathonlopers is al van oudsher een max van 3 tot 4 stuks per jaar de standaard ter voorkoming uitholling. Roglic doet in minder dan 2 maanden 2 grote rondes op uitzonderlijk hoog niveau, petje af.

Jumbo-Visma wederom met een ijzersterk blok voor het klassement en achteraf is ook duidelijk waarom Groeneweg enkel naar de Giro zou gaan. Ook zij kunnen niet op 2 paarden wedden.

Ook in 2021 fietsen als tv-sport zonder publiek, nog nooit zulke mooie en overzichtelijke beelden gezien als op El Angliru en ook de Alto de la Covatilla

CechRepublic 8 november 2020 om 12:37

3 tot 4? How about 2 max?

Headlines

Materiaalzone

Populair