Vuelta 2020: Primoz Roglic slaat dubbelslag in tijdrit naar Mirador de Ézaro
foto: Cor Vos
dinsdag 3 november 2020 om 17:24

Vuelta 2020: Primoz Roglic slaat dubbelslag in tijdrit naar Mirador de Ézaro

Primož Roglič heeft goede zaken gedaan in de individuele tijdrit naar de top van Mirador de Ézaro. De Sloveen van Jumbo-Visma bleek aan de streep slechts één seconde sneller dan de verrassende William Barta, maar wist wel 49 seconden te pakken op Richard Carapaz. Het verschil tussen beide mannen is nu 39 seconden.

Maandag konden de renners even bijkomen van een hectische tweede week, maar vandaag moesten de klassementsrenners weer vol aan de bak. De enige (individuele) tijdrit van de ronde bracht de renners van Muros naar de top van de verschrikkelijk steile Mirador de Ézaro. Een beklimming van net geen twee kilometer aan een hallucinant stijgingspercentage van 14,8%, met uitschieters van ver boven de 20%.

De renners werden, in aanloop naar de slotklim, over de vlakke Galicische kustwegen gestuurd, waardoor het echt een tijdrit met twee gezichten was. Op de top van Mirador de Ézaro werden dus de eindtijden opgeschreven, maar daarvoor kregen de renners al tweemaal een tussentijd door. Ook niet onbelangrijk: vlak voor de slotklim konden de renners in een speciale zone van een tijdritfiets naar een gewone wegfiets wisselen.

Delage vertrekt als eerste, maar zet geen richttijd neer 
Mickaël Delage, de al dan niet trotse eigenaar van de rode lantaarn, begon om 13.47 uur aan zijn tijdrit. De ervaren Fransman van Groupama-FDJ finishte ook vandaag weer op respectabele afstand van de dagwinnaar. Harry Tanfield begon wel met de nodige ambitie aan de individuele beproeving tegen de klok. De renner van AG2R La Mondiale wist als tijdritspecialist goede tussentijden te klokken en moest vervolgens kleiner schakelen om het slotklimmetje te overleven.

foto: Cor Vos

Tanfield wist zich naar boven te hijsen en moest genoegen nemen met een tijd net onder de 49 minuten. De Brit wist dus de beste tijd (48:52) te realiseren, maar zag al snel Alexander Edmondson onder zijn tijd duiken. De Australiër bleek uitstekend te hebben ingedeeld op Mirador de Ézaro en wist een achterstand van tien seconden om te buigen in een voorsprong van 28 seconden. Edmondson kwam binnen na 48:24, goed voor een gemiddelde van 41,8 kilometer per uur.

Franse tijdritklepper Cavagna klokt de snelste tijd 
Rémi Cavagna, een van de favorieten voor de dagzege, was inmiddels ook begonnen aan zijn tijdrit. De Franse hardrijder van Deceuninck-Quick-Step moest aan het eerste tussenpunt nog twee seconden toegeven op Edmondson, maar bleek aan het tweede meetpunt acht tellen sneller dan de eerstvolgende renner. Cavagna besloot vlak voor de slotklim van fiets te wisselen, gezien de steiltegraad van de Mirador de Ézaro.

Cavagna wist op zijn gewone wegfiets een straf tempo te ontwikkelen op de steilste flanken van Mirador de Ézaro, aangezien hij aan de finish – met een tijd van 47:37 – 47 seconden sneller bleek dan Edmondson. De Franse tijdrittopper mocht als beloning naar de interviewtent om daar plaats te nemen in de hot seat, maar zegezeker was hij nog niet. Er moesten nog heel wat renners beginnen aan de tijdrit, waaronder topfavoriet Primož Roglič.

Tussentijden na eerste meetpunt (12 km)

flag-gb Hugh Carthy (EF Pro Cycling) – 14:48
flag-si Primož Roglič (Jumbo-Visma) – 14:50
flag-ec Richard Carapaz (INEOS Grenadiers) – 14:54
flag-es David De la Cruz (UAE Emirates) – 14:59
flag-at Felix Großschartner (BORA-hansgrohe) – 15:11
flag-ie Daniel Martin (Israel Start-Up Nation) – 15:13
flag-nl Wout Poels (Bahrain McLaren) – 15:13
flag-es Enric Mas (Movistar) – 15:21
flag-es Alejandro Valverde (Movistar) – 15:30
flag-ru Aleksandr Vlasov (Astana) – 15:35
flag-nz George Bennett (Jumbo-Visma) – 15:36
flag-fr David Gaudu (Groupama-FDJ) – 15:52
flag-es Mikel Nieve (Mitchelton-Scott) – 16:24

Nelson Oliveira schiet uit de startblokken 
Maar eerst was het uitkijken naar de binnenkomst van twee andere (schaduw)favorieten voor de dagzege: Jasha Sütterlin en Nelson Oliveira. De Duitser van Team Sunweb reed een sterke tijdrit, wist in de buurt te komen van de tussentijden van Cavagna en bleek aan de finish slechts negen seconden langzamer dan de Fransman. Oliveira schoot ook uit de startblokken en bleek aan het eerste meetpunt zelfs achttien tellen sneller.

Oliveira koos dus voor een furieuze start, maar viel absoluut niet stil richting de voet van de slotklim. Aan het tweede meetpunt liep het verschil met Cavagna namelijk op tot 25 seconden en aan de finish wist Oliveira zijn voorsprong nog wat verder uit te breiden tot 48 seconden. De Portugees van Movistar was de eerste renner die onder de 47 minuten wist te duiken. Inmiddels was het al uitkijken naar de tussentijden van enkele klassementsrenners.

Will Barta – foto: Cor Vos

Will Barta verrast met knaltijd, Carthy maakt indruk 
Oliveira mocht even dromen van de ritzege, maar de Portugees werd onderweg serieus uitgedaagd door Will Barta. De Amerikaan van CCC, die op zoek is naar een contract voor 2021, wist aan het eerste én tweede tussenpunt exact dezelfde tijd te realiseren en wist Mirador de Ézaro zelfs nog wat sneller op te fietsen. Hierdoor was het verschil aan de streep negen seconden (46:40 om 46:49) in het voordeel van de sterke Barta.

Na de finish van Barta was het reikhalzend uitkijken naar de strijd tussen de klassementsrenners. Aan het eerste tussenpunt werd er veel verwacht van Roglič, maar de Sloveen klokte de vijfde tijd en moest na twaalf kilometer twee seconden toegeven op de Britse sensatie Hugh Carthy. Die laatste reed 14:48 en was de snelste onder de klassementsrenners, op korte afstand gevolgd door Roglič (+2 seconden) en Carapaz, die slechts vier seconden moest toegeven op de Sloveen.

Tussentijden na tweede meetpunt (24,5 km)

flag-si Primož Roglič (Jumbo-Visma) – 30:34
flag-gb Hugh Carthy (EF Pro Cycling) – 30:35
flag-es David De la Cruz (UAE Emirates) – 30:51
flag-ec Richard Carapaz (INEOS Grenadiers) – 30:53
flag-nl Wout Poels (Bahrain McLaren) – 31:20
flag-ie Daniel Martin (Israel Start-Up Nation) – 31:34
flag-es Enric Mas (Movistar) – 31:39
flag-at Felix Großschartner (BORA-hansgrohe) – 31:39
flag-es Alejandro Valverde (Movistar) – 32:04
flag-ru Aleksandr Vlasov (Astana) – 32:10
flag-nz George Bennett (Jumbo-Visma) – 32:20
flag-fr David Gaudu (Groupama-FDJ) – 32:23
flag-es Mikel Nieve (Mitchelton-Scott) – 33:33

Daniel Martin (15:13) en Enric Mas (15:21), de nummers vier en vijf van het algemeen klassement, moesten al behoorlijk wat tijd toegeven op ‘de grote drie.’ Voor Roglič was het vandaag zaak om uit te lopen op klimmers als Carthy en Carapaz, maar de kopman van Jumbo-Visma was niet bezig aan de beste tijdrit uit zijn carrière en slaagde er niet in om Carthy op achterstand te rijden. Toch bleek hij nipt sneller aan het tweede tussenpunt.

Secondenspel tussen Roglič en Carthy 
Roglič bleek na 24,5 kilometer één seconde sneller dan Carthy, die toch wel bezig was aan de tijdrit van zijn leven. Ook Carapaz wist de schade te beperken, maar bleek wel 19 seconden trager dan zijn Sloveense tegenstrever en dus leek Roglič weer op weg naar de rode leiderstrui. De winnaar van de Vuelta van 2019 raakte op stoom en wist in de laatste kilometers naar de voet van Mirador de Ézaro verder uit te lopen op Carthy en Carapaz.

De tenoren van deze Ronde van Spanje moesten echter nog wel de steile slotklim overleven en dus kon er nog vanalles gebeuren in deze spannende tijdrit. Enric Mas was de eerste renner uit de top-5 die moest wisselen, maar de Spanjaard besloot als enige klassementsrenner op een andere plek, na de wisselzone, van fiets te ruilen. Het leverde hem geen geweldige eindtijd op, want aan de finish moest hij bijna twee minuten prijsgeven op Barta.

foto: Cor Vos

De renner van CCC stond nog altijd aan de leiding, maar moest nog wel wachten op de binnenkomst van Daniel Martin, Carthy, Roglič en rodetruidrager Carapaz. Martin verloor meer dan één minuut op de top van Mirador de Ézaro, maar reed voor zijn doen een prima tijdrit en wist zelfs wat extra tijd te pakken op Mas. Carthy bleek dan weer 24 tellen langzamer dan Barta, maar de echte winnaar van de dag was toch Primož Roglič.

Roglič doet toch uitstekende zaken 
De Sloveen wist na een trage start toch nog behoorlijk wat tijd te pakken op zijn directe concurrenten. Roglič bleek na een sterke beklimming 25 seconden sneller dan Carthy, maar nog belangrijker was het verschil met Carapaz. De Ecuadoraan verloor aan de finish 49 seconden, waardoor het verschil tussen beide kemphanen nu 39 seconden is in het voordeel van de kopman van Jumbo-Visma.

Eindtijden aan de finish (33,7 kilometer)

flag-si Primož Roglič (Jumbo-Visma) – 46:39
flag-gb Hugh Carthy (EF Pro Cycling) – 47:04
flag-ec Richard Carapaz (INEOS Grenadiers) – 47:28
flag-es David De la Cruz (UAE Emirates) – 47:38
flag-nl Wout Poels (Bahrain McLaren) – 47:51
flag-ie Daniel Martin (Israel Start-Up Nation) – 47:56
flag-es Enric Mas (Movistar) – 48:22
flag-at Felix Großschartner (BORA-hansgrohe) – 48:33
flag-ru Aleksandr Vlasov (Astana) – 48:56
flag-es Alejandro Valverde (Movistar) – 49:06
flag-fr David Gaudu (Groupama-FDJ) – 49:07
flag-nz George Bennett (Jumbo-Visma) – 49:45
flag-es Mikel Nieve (Mitchelton-Scott) – 51:26

Carthy volgt nu op 47 seconden van Roglič, Daniel Martin is de nummer vier op 1:42 van de nieuwe leider. Enric Mas volgt nu op meer dan drie minuten, Wout Poels is ook na de enige tijdrit de nummer zes in het klassement. Großschartner, Valverde, Vlasov en De la Cruz maken de top-10 vol. De la Cruz is door een sterke tijdrit enkele plaatsen gestegen.

RIDE Magazine
93 Reacties
Sorteer op:
3 november 2020 17:26
De duwer verdient de champagne! Toch de Marginal gains.
    3 november 2020 17:27
    Platina wissel. Leek wel een speerwerper die Roglic afduwde met de teen -op- de uiterste grenslijn :-)
    3 november 2020 17:33
    +1 olympisch goud waard! Of in dit geval op zeker de etappe overwinning. Hulde aan de duwer!

    Nieuwe discipline is geboren... wielrenner werpen.. (in Schotland of GB bestaat er zoiets als ‘Wife-carrying championships’)
    3 november 2020 17:59
    Ik denk dat wielrenners minder zwaar zijn.
    3 november 2020 18:03
    Het lijkt er op dat hier bij TJV (voormalig Rabo) op wordt geoefend: Kan me nog een flitsende wissel herinneren na de val van Menchov in de finale km van de slottijdrit van Giro2009.
3 november 2020 17:26
Gouden wissel!
3 november 2020 17:27
39 seconden. Ben benieuwd! Nog niet beslist in ieder geval.
    3 november 2020 17:29
    Toch wat meer verschil dan ik gehoopt had, er is uiteindelijk nog maar 1 bergrit in de komende 5 dagen. Als Roglic daar niet breekt, lijkt het voor hem een gewonnen zaak.
    3 november 2020 17:33
    Ik hoop eigenlijk dat hij de komende dagen toch nog ergens stiekem wat tijd snoept. Zou ook leukere koers opleveren dan dat door gecontroleerde Gesink op kop zien rijden.
3 november 2020 17:28
Wint Roglic toch weer dankzij Van Aert!

(want die heeft vast uitgelegd hoe je snel van fiets kan wisselen)
3 november 2020 17:28
Roglic rijdt de snelste beklimming(?)
    3 november 2020 17:29
    Volgens mij wel, gevolgd door Martin dacht ik.

    Edit: dacht eerst aan Barta als tweede, maar Martin pakte tijd terug in de klim
    3 november 2020 17:31
    Gevolgd door Dan martin. Dan William Barta
    3 november 2020 17:37
    Veruit de snelste beklimming. 16 seconden sneller dan Martin.
3 november 2020 17:28
Roglic heeft snelste tijd bergop gereden dat moet toch enigzins geruststellend zijn
3 november 2020 17:29
Barta had leuk geweest als winnaar vandaag. Alsnog zijn visitekaartje wel afgegeven vandaag. Roglic wint hier normaal de Vuelta, mits hij fit blijft. De verschillen bergop zijn nog niet zodanig geweest dat dit overbrugbaar lijkt.
    3 november 2020 19:48
    Dat zeker en wie gaat die jongen oprapen. Weer een renner van Hagens Berman Axeon.
    DCQS heeft met João Almeida een gouden greep gedaan.
3 november 2020 17:30
Prachtige tijdrit om te kijken!

Alweer een overwinning erbij voor Roglič, je kunt zeggen wat je wilt maar wat een gigantische veelwinnaar is het toch.
    3 november 2020 17:48
    Zeker zeer vermakelijk. Renaat was echter wel wat aan het overdrijven door dit de mooiste tijdrit van t jaar te noemen. Die op La Planche gaat toch bijna nooit meer overtroffen worden?..
3 november 2020 17:31
Krijgt Mas nog een straf? voor verkeerde wissel?

voor de rest flink balen van die 40s met het regenjasje, dat had de voorsprong toch wat comfortabeler gemaakt.
    3 november 2020 17:33
    Wat was er verkeerd aan?
    3 november 2020 17:34
    Geen idee. De fiets kwam gewoon van de auto.
    3 november 2020 17:34
    dit mag toch gewoon? reglementaire wissel vanop de wagen.
    3 november 2020 17:36
    Mas straft zichzelf al met het slechte resultaat, mag zich zo weer excuseren bij het volk volgens de Spaans katholieke traditie.
    3 november 2020 17:39
    Vanaf de auto mag, ze mogen de fiets er wel niet eerder er af doen. Dus wisselen op een steilere strook kan een voordeel zijn, maar een nadeel is het wisselen met de fiets vanaf de auto tegenover wisselen met de fiets al langs de weg. Gezien de slechte wissel van Valverde misschien voor Mas wel een goede keuze om het zo te doen.
    3 november 2020 17:45
    Ik dacht dat de vuelta een bepaalde zone had aangegeven waar de wissel mocht en daarbuiten niet. Misschien heb ik wat verkeerd opgepikt :) heb ook enkel tickers gehad.

    edit: ah uitleg van Dolfy is duidelijk.
    3 november 2020 18:18
    het mag NIET.

    https://twitter.com/laflammerouge16/status/1323665525101203458
    3 november 2020 18:44
    Het mag wel... vanaf de auto, vanaf de grond idd alleen in de voorziene zone...
    3 november 2020 18:50
    Best een beetje verwarrend. Volgens de UCI-regels mag het wel maar blijkbaar niet volgens het voorafgaande jury-rapport omdat ze mogelijkheid willen hebben om de fiets te kunnen controleren en daar een verplichte mogelijkheid was.

    Klinkt als een extra maatregel na de slottijdrit in de Ronde van Frankrijk, krijg je een onderbuik gevoel van dat ze het ook niet helemaal vertrouwen wat daar gebeurd is dan.

    Edit: Boete voor de ploeg, wegens het al hangend buiten de auto losmaken van de fiets, al rijdend in ieder geval. https://twitter.com/laflammerouge16/status/1323684312747778048 Lijkt erop dat Mas niet bestraft wordt, dus lijkt er toch op dat UCI-regel stand houdt.
    4 november 2020 08:40
    Dolfy
    Beetje late reactie, maar op Eurosport zei Kirby dat er een punt was aangegeven tot waar de renner geduwd mocht worden. Op de plek van Mas was dat niet en was een behoorlijke lange lancering.
3 november 2020 17:31
Roglic heeft zijn tijdrit voorzichtig opgebouwd met het oog op de laatste tijdrit in de Tour. Hij bleek nog voldoende over te hebben voor de tweede helft.
3 november 2020 17:31
Movistar gaan niet meer winnen maar ze gaan wel het koersverloop bepalen en uiteindelijk wie deze gaat winnen..
    3 november 2020 17:35
    denk ik niet. JV moet niet rijden als Mas verrtrekt.
3 november 2020 17:32
Vooral sterk gedeelte van carthy en carapaz op het vlakke, Roglic daar misschien iets minder maar wel de sterkste tijd bergop. Het is maar 39 seconden maar ik zie niet waar ze Roglic nog eraf gaan rijden. Roglic lijkt gewoon nog sterk, Angliru was duidelijk net iets te zwaar voor krachtpatser Roglic, en meer voor de echte klimmers. Daarnaast is het team van TJV nog zeer sterk, met name Kuss kan goed waard zijn daar steeds aanvalspogingen te neutraliseren.
3 november 2020 17:33
Is er nog een ploeg vrij voor W. Barta ? Voordelige knecht die lang alleen op kop kan rijden.
3 november 2020 17:33
Mooi kijkstuk! Zonder Roglic (en zijn goede fietswissel) had Barta hier dus gewoon gewonnen. Hulde aan Panache die hem gisteren tipte als grote verrassing.

Er blijft ook nog spanning over tot de laatste bergrit. Roglic is weer favoriet voor de eindwinst, maar bij TJV gaan ze na de Tour zeker niet denken dat het al binnen is... ;-)
    3 november 2020 17:42
    Nee, maar met Sep Kuss en de rest hoeft Roglic niet veel te doen behalve volgen tot de absolute finale. De kaarten zijn echt wel in handen van Jumbo. De rest moet aanvallen, anders rijd men met Max 28 p/u naar de finish als het moet.
    3 november 2020 17:50
    Helemaal mee eens, zeker omdat de zaterdagrit ook niet even lastig is als de bergritten van afgelopen weekend. Maar in vijf ritten kan er altijd iéts gebeuren (/misgaan).
3 november 2020 17:37
Knappe prestatie van Roglic, maar de buit is nog niet binnen!
Hoed af voor jonge Thymen Arensman van Sunweb, grote klasse.......
    3 november 2020 17:44
    Zeker als je ziet hoe Hugh Carthy hier presteert met dezelfde lengte en bouw als Arensman. Dan geeft dit hoop voor de toekomst.
3 november 2020 17:41
Spannende tijdrit, dat is wel eens anders. Beetje zuur voor Barta dat Roglic er zo kort nog eronder duikt. Die heeft een erg sterke klim gereden wel.. Carthy ook erg sterk, maar iets wat toegeven in het tweede deel van de klim leek mij vooral.
3 november 2020 17:42
Bizare push op het einde. 1 seconde.
Tot nu toe 4* ritwinst, 2*2, 1*4 en 1*5. Indrukwekkend en dan nog niet zeker zijn van de eindoverwinning.
    3 november 2020 17:46
    Idd, Roglic is outstanding, maar de rest is ook gewoon bizar goed.
3 november 2020 17:44
En zijn 4e winst deze ronde: Roglic is lekker bezig!
3 november 2020 17:45
Opzich leuk dat de tussentijden overzichtelijk in het artikel staan, alleen erg verwarrend dat er een aantal renners missen die wel besproken worden in de tekst.
3 november 2020 17:48
Geen grote verschillen tussen Roglic en Carapaz, niet op het vlakke en niet op de klim.
    3 november 2020 22:53
    Hij reed toch veel rapper naar boven
3 november 2020 17:49
Breakaway for the win de komende ritten :) TJV gaat ze laten rijden en andere mogen ze halen.
    3 november 2020 17:56
    Morgen zou ik juist voor de winst gaan met roglic, extra boni secondes. Een finish op een muurtje, sprint bergop. Wie is daar topfavoriet, dat lijkt me er maar 1.
    3 november 2020 18:58
    Kan hij zeker winnen. 5e overwinning haha.
3 november 2020 17:49
Niet slecht, hoor, van Rogla, maar ik krijg toch het gevoel dat hij als klimmer vooruit is gegaan, maar als tijdrijder wat aan scherpte heeft verloren.
    3 november 2020 19:40
    Dit dus. Giro vorig jaar zou hij hier al een minuut of zo op Barta gepakt hebben als t niet meer is. In de Tour doet Poga ineens bizarre dingen maar ook daar was Roglic niet zoals hij vorig jaar nog kon!

    Al denk i k dat Roglic hier niet eens echt top is!
3 november 2020 17:50
Deze Vuelta is spannender dan Tour & Giro samen......
    3 november 2020 17:58
    Ik heb toch idee dat veel renners echt een kans gemist hebben met de afgelopen Giro. Natuurlijk, je kunt niet voorspelen dat Thomas valt en Yates/Kruijswijk Corona krijgen. Het was echter wel dé perfecte ronde voor een renner zoals nu Hart om te winnen, door omstandigheden. Een Carapaz had zeker zijn titel geprolongeerd. Maar een Mas, Carthy, (in mindere mate Roglic want die is in elke ronde die hij nu start een van de grote favorieten) en zelfs Martin in deze vorm hadden daar echt meegedaan voor de overwinning.
    3 november 2020 19:50
    Vergeet niet dat 2 weken rust tussen Tour en Giro voor normale renners te kort is.
3 november 2020 17:51
Roglic vooralsnog in de hotseat om deze ronde te winnen, maar het is allerminst gedaan. 3de grote ronde die weer spannend gaat zijn tot op het laatst. Covadonga gaat beslissend zijn.
    3 november 2020 17:55
    *Covatilla ;-)

    Voor de rest helemaal akkoord met hoe ongelooflijk spannend de ontknopingen zijn van de grote rondes dit seizoen.
    3 november 2020 18:08
    Was het maar Covadonga!!!
3 november 2020 17:52
Gelukkig rijden Zowel McCarthy als Carapaz degelijk genoege tijdritten om de spanning nog te houden, het hangt bij wijze van spreken nog op 1 lekke band, bermschuiver, hongerklapje, sukkelmoment, pelotonscheur etc. Grote vraag is of Carthy nog voor de winst durft te koersen met het podium binnen handbereik en mogelijk verlies ervan, Carapaz zal het sowieso durven.
    3 november 2020 18:52
    Eens, al zullen de krachtsverhoudingen Jumbo Visma/ Movistar ten opzichte van de rest zaterdag wellicht eens zo groot zichtbaar worden.
    Movistar zal zaterdag geheid vroeg oorlog maken... hier zullen dan in eerste instantie EF1 / ISN en INEOS op moeten reageer .

    Als Carapaz / Carthy in een vroeg stadium gaan aanvallen, blazen ze hub hele ploeg omver.. terwijl deze blokken nog met controlerende renners kunnen werken.

    In elk opzicht heeft Jumbo Visma de controle

Reacties zijn gesloten.