Vuelta 2020: Ackermann profiteert in Aguilar de Campoo van declassering Sam Bennett

donderdag 29 oktober 2020 om 17:16
Vuelta 2020: Ackermann profiteert in Aguilar de Campoo van declassering Sam Bennett

Sam Bennett juicht, maar wint niet de etappe -foto: Cor Vos

Pascal Ackermann heeft zijn eerste etappezege in de Vuelta a España te pakken. De Duitser van BORA-hansgrohe kwam als tweede over de streep in Aguilar de Campoo, maar profiteerde van een declassering van Sam Bennett. De Ier deelde vlak voor de eindsprint tot twee keer toe een schouderduw uit aan Emīls Liepiņš.

Na een aantal dagen vol stevig klimwerk leken de snelle mannen tijdens de negende rit weer eens aan zet. Sprintkansen zijn schaars in de Vuelta a España, maar deze etappe door de regio Castillië en Léon was op papier een sprinterskans voor mannen als Sam Bennett, Pascal Ackermann en Jasper Philipsen. De rit tussen Castrillo del Val en Aguilar de Campoo was de meest vlakke tot nog toe met slechts duizend hoogtemeters.

Twee renners in de aanval, peloton doet rustig aan
Het is in deze Vuelta niet eenvoudig om in de goede vlucht te raken, maar vandaag hadden maar weinig renners zin om een hele dag voor het peloton uit te rijden. En dus was het aan de Spaanse ProTeams om het mooie weer te maken richting Aguilar de Campoo. De vroege vlucht bestond uit een renner van Caja Rural Seguros-RGA en Burgos-BH. Aritz Bagües en Juan Felipe Osorio wisten een maximale voorsprong te vergaren van goed vijf minuten.

Ide Schelling zwaait naar de camera – foto: Cor Vos

In het peloton werd er rustig aan gedaan en zagen we de ploegen van Sam Bennett (Deceuninck-Quick-Step) en Jasper Philipsen (UAE Emirates) de boel controleren. Op ruim honderd kilometer van de finish werd de koers opgeschrikt door een valpartij van Pascal Ackermann en Hector Sáez. De Spanjaard kreeg medische assistentie en een opgave leek dichtbij, maar de dappere Sáez besloot zijn weg te vervolgen en zat al snel weer in het peloton.

Voor drie Vuelta-deelnemers was het een heugelijke dag, aangezien Primož Roglič (31), Martin Salmon (23) en Emīls Liepiņš (28) vandaag jarig waren en dus flink wat kaarsjes mochten uitblazen. Deze renners kwamen echter niet in aanmerking voor de etappezege. Vroege vluchters Bagües en Osorio voelden de bui inmiddels wel hangen. Met nog zeventig kilometer te gaan was het verschil tussen de koplopers en het peloton precies drie minuten.

Nervositeit neemt toe in de finale 
Met nog goed veertig kilometer te gaan kwamen de klassementsploegen naar voren, aangezien de renners wat meer in open vlaktes kwamen en de favorieten voor de eindzege bang waren om in een verkeerde waaier terecht te komen. Op 36 kilometer van de streep passeerden Bagües en Osorio als eerste de finish in Aguilar de Campoo en begonnen ze aan een grote lokale ronde in de buurt van de finishplaats.

De twee koplopers – foto: Cor Vos

De voorsprong van de kopgroep was inmiddels gezakt tot een minuutje en op 22 kilometer van de meet was het liedje van de twee ProTeam-renners uitgezongen. In de finale hielden de verschillende ploegen elkaar in een sportieve wurggreep, wellicht omdat de wind niet goed stond voor het trekken van waaiers, en dus kregen we een klassieke massasprint in de straten van Aguilar de Campoo.

Bennett komt als eerste over de streep, Ackermann wint de etappe 
Op twaalf kilometer van de streep was er even paniek in de ploegleiderswagen van feestvarken Roglič, maar de nummer twee in het klassement hoefde zich niet bovenmatig in te spannen om weer terug te keren in het peloton. In de finale was het weer een ouderwets gevecht tussen de verschillende sprinttreintjes. BORA-hansgrohe probeerde Pascal Ackermann naar de zege te piloteren, maar in de sprint bleek de Duitser niet opgewassen tegen Bennett.

Na afloop reed Bennett naar een nabijgelegen tent voor het flashinterview met de winnaar, maar de jury was intussen al aan het kijken naar de televisiebeelden. In de laatste kilometer was duidelijk te zien dat Bennett twee keer een fikse schouderduw uitdeelde aan Liepiņš. De juryleden kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat het gedrag van Bennett ongeoorloofd was en dus werd de snelle man gedeclasseerd.

Ackermann schoof zo een plekje op en mocht op het podium de bloemen in ontvangst nemen. Thijssen is nu tweede, Max Kanter finisht als derde.

Dit artikel delen:

121 Reacties

Thoin 29 oktober 2020 om 17:19

Toch sterk van Gerben Thijssen. 8 maanden geleden was hij nog bedlegerig na zijn doodsmak in Gent.
Ik was ervan overtuigd dat hij zich er tussen ging smijten, maar een 5de en 3de plaats zijn toch mooie uitslagen.

Deel Koeper 29 oktober 2020 om 17:24

Lotto doet het met een team, dat hier en daar werd uitgelachen, toch vrij goed in deze Vuelta.

Thoin 29 oktober 2020 om 17:28

Wellens was natuurlijk de vooruitgeschoven man.
Hij kan in elke ronde een rit winnen, het moet gewoon meezitten, ook mentaal…

Thijssen klopte bij de U23 Jakobsen en Hodeg al, dus de snelheid is er. Het was een kwestie van progressie te boeken in het renner zijn. Dat hij dit nu al liet zien, na zijn doodsmak in 't Kuipje is wel een goeie indicatie naar volgend jaar.

Goossens verrast mij, ik dacht niet dat hij de echte bergen zo zou verteren.

Nielsss1986 29 oktober 2020 om 17:20

Wie gaf er in die laatst km nog een duw/kopstoot??
Dat zag er link uit.

lander luypaert 29 oktober 2020 om 17:24

Bennett

ChefSpijker 29 oktober 2020 om 17:25

Tot twee keer toe beuk uitgedeeld aan Liepins ja. Verdient diskwalificatie.

Wheely 29 oktober 2020 om 17:26

Mmm zie het nu pas tja niet netjes.

Olly 29 oktober 2020 om 17:26

Bennet idd die dat gedaan heeft. Die gaat dan uit de uitslag schat ik zo in, het was echt een behoorlijke duw/kwak.
Tevens uit de vuelta sturen, dit moet echt uit de sprintgedachte worden gehaald. En dan dit ook nog eens door de ploeg die zelf zo benadeeld is. Of mss wel juist ter verdediging uitgedeeld :-(

Twisted-D 29 oktober 2020 om 17:28

Bennett dus inderdaad. Gezien de laatste tijd zou dat toch echt een DQ moeten gaan worden.
Dit soort dingen moeten er echt uit.

flipper 29 oktober 2020 om 17:28

Niet fijn om op je verjaardag zoveel beuken te krijgen, maar ik denk dat het er erger uit zag dan het was. Wat komt mr. Nobody daar eigenlijk doen in het QS treintje??

ChefSpijker 29 oktober 2020 om 17:33

‘Mr nodoby’ zat al de hele tijd op wiel Ackermann in slotkilometers. Het is het QS-duo dat hem daar wegdrukt en kennelijk moest dat volgens Bennett met fysiek contact.

john 29 oktober 2020 om 17:39

Als die niet gediskwalificeerd word dan kunnen ze allemaal kopstoten uit delen

Peter Lippens 29 oktober 2020 om 17:55

John, voor een nog fellere kopstoot is Sagan in de TDF geen DSQ maar ja dat geld alleen voor Peterke, maar terechte DSQ

Michelangelo 29 oktober 2020 om 18:24

Peter, dat is gewoon onzin redenering, en ik denk dat je dat ergens ook zelf wel beseft.

Omdat in het verleden iemand niet gestraft is voor het niet volgen van de regels zou Bennett vrijuit moeten gaan.
Volgens mij is Renshaw ooit uit de Tour gezet voor dit soort bewegingen. Zouden ze van mij met Bennett ook moeten doen (trouwens, met iedere sprinter die dit soort dingen doet, ongeacht huidskleur of de sponsornaam op de trui). Dan is het waarschijnlijk snel afgelopen met dit soort fratsen.

Wheely 29 oktober 2020 om 17:20

Bennett DSQ dus. Knappe TWEEDE plek van de jonge Belg trouwens.

Verweggistan 29 oktober 2020 om 17:25

Zeker en mooi dat Lotto ook voor hem koerst.

thorsen 29 oktober 2020 om 17:25

Het niveau qua sprinters in de Vuelta doet al jaren pijn aan de ogen…Als je had gezegd dat dit een uitslag was van een random 2.1 koersje had ik je ook geloofd.

Wel leuk voor die jonge gasten die zich er nu tussen kunnen gooien.

Verweggistan 29 oktober 2020 om 17:26

Liepins had zich zijn verjaardag anders voorgesteld denk ik.

Wheely 29 oktober 2020 om 17:28

Salmon is ook jarig trouwens, werd 25e in de rit en 23 jaar oud.

flipper 29 oktober 2020 om 17:30

@Wheely

Net als Roglic, die kreeg een lekke band voor zijn verjaardag…

Wheely 29 oktober 2020 om 17:31

@flipper
En een nieuwe fiets!

flipper 29 oktober 2020 om 17:36

haha!

harryjohan71 29 oktober 2020 om 17:26

Bennett duwt onnodig

vanSpringel 29 oktober 2020 om 17:26

Ben net benieuwd of ie eruit geschrapt wordt.

thorsen 29 oktober 2020 om 17:27

net schrijf je met dubbel t… ;)

harryjohan71 29 oktober 2020 om 17:28

Zou terecht zijn volledig onnodig.

ChipGang 29 oktober 2020 om 17:28

Als ze Bennett hier niet voor terugzetten dan kan je ook wel stoppen met de regels te handhaven in de sprint

xistnc 29 oktober 2020 om 17:28

Een DSQ als oeuvreprijs voor Bennett is onderhand ook wel een keer op zijn plaats.

Michelangelo 29 oktober 2020 om 17:43

+1

martini151 29 oktober 2020 om 17:29

Zou een terechte diskwalificatie zijn. Bennet geeft een fikse schouderduw

flipper 29 oktober 2020 om 17:32

Niet mee eens, zo’n C-sprinter moet gewoon niet zo ambetant doen in het treintje van Bennett!

martini151 29 oktober 2020 om 17:34

Ik neem aan dat je een grapje maakt toch?

Thoin 29 oktober 2020 om 17:36

Een C-sprinter mag zitten waar hij wil? Net zoals iedereen mag zitten waar hij wil.

flipper 29 oktober 2020 om 17:35

Nee, zoveel was er volgens mij niet aan de hand.

martini151 29 oktober 2020 om 17:36

Kijk je nog steeds? Ik ben benieuwd hoe vaak je het vanuit de lucht gezien hebt namelijk. Elke keer dat ik het zie, vind ik het nog meer diskwalificatie waardig

flipper 29 oktober 2020 om 17:37

We zullen zien…

vanSpringel 29 oktober 2020 om 17:41

De juiste weg wordt nu gevolgd door van die vervelende bewegingen uit het peloton te weren.

Michelangelo 29 oktober 2020 om 17:55

En welk brilletje had je op Flipper? Met normale glazen, of van dezelfde opticien als Lefevere?

Wheely 29 oktober 2020 om 17:37

Ze houden het nog spannend…

piskip 29 oktober 2020 om 17:38

Bizar hoe ze op de belg proberen recht te praten wat krom is. Zeker in een ploeg als DQS, die dit jaar toch de mond vol hadden van oneerlijk sprintgedrag. Dit had zo voorin het peloton met wat minder geluk ook een enorme valpartij tot gevolg kunnen hebben.
Een declassering lijkt me de minste straf die ze uit moeten delen hiervoor.

ChipGang 29 oktober 2020 om 17:39

Zat ik ook al aan te denken. Waren gewoon halve kopstoten, MIsschien duurt het wel zo lang omdat ze Bennett uit de Vuelta willen zetten.

xistnc 29 oktober 2020 om 17:41

Renaat doet zijn best idd, maar ze moeten ook de tijd volmaken. José kent geen twijfel.

YogiBear 29 oktober 2020 om 17:44

Vond ze op de Belg redelijk duidelijk.

Peter Lippens 29 oktober 2020 om 17:57

Bizor toch hoe sommige Ollanders trachten de correcte uitleg gegeven op de Belg zo om te draaien, hilarish gewoon, of spreken we echt twee verschillende talen

Man met de hamer 29 oktober 2020 om 18:45

We schrijven wel twee verschillende talen, aan uw spelling te zien.

Ivanoviclover 29 oktober 2020 om 17:38

Het duurt wel errrrrrrg lang. Is toch gewoon DSQ voor DQS? Hoort niet.

denistel 29 oktober 2020 om 17:38

elke renner mag rijden waar ie wil toch of moet Liepins de loper uit leggen

wiebipedia 29 oktober 2020 om 17:39

Gezien de uitlatingen van DQS lieden omtrent Groenewegen lijkt het me wel passend om Bennet gewoon uit de Vuelta te halen.

ChipGang 29 oktober 2020 om 17:42

Exact! Of zou capo Patje nu een rechtszaak beginnen tegen zijn eigen renner

xistnc 29 oktober 2020 om 18:02

De schade viel mee, er werden deze keer geen hekken met wortel en al uit de grond gerukt. Niet dat het daarvan zou moeten afhangen, maar kennelijk toch.

appiett 29 oktober 2020 om 18:05

Patrick vindt het “Bullshit en incompetentie bij de VAR”

Ik heb het al eerder gezegd, ik vind het een goede manager. (Al jaren/eeuwen heeft hij goede sponsors en goede renners)

Maar als persoon….

wielerliefhebbervandeweek 29 oktober 2020 om 17:39

Denk dat omdat niemand viel ze denken laat maar… zou wel slecht zijn

Jean Dumas 29 oktober 2020 om 17:39

Het was meer dan een zijwaartse beweging.

KimJungPoels 29 oktober 2020 om 17:39

Gewoon uit de race halen. Dit hoort niet in het wielrenner thuis, zeker niet na wat er recent gebeurd is. Morgen lekker niet meer starten.

Michelangelo 29 oktober 2020 om 17:58

Is ook mijn idee. Dit is willens en wetens een beuk uitdelen, en daarna nog 1. Niet voor je eigen veiligheid, maar voor je eigen gewin.

Uit de Vuelta lijkt me een prima signaal om af te geven! Want dit soort gedrag moet gewoon zo snel mogelijk het peloton uit.

thorsen 29 oktober 2020 om 17:39

Zie de beelden vanuit de lucht nu net. Ik zou een deklassering zelfs te weinig vinden, geeft 2x overduidelijk expres een schouderduw zonder enige geldige reden (bv. uitwijken voor een obstakel o.i.d.). Als je dat niet afstraft dan blijft het gebeuren.

Wheely 29 oktober 2020 om 17:40

Halen we de uitzending nog?

Theo H 29 oktober 2020 om 17:40

Ze zijn Liepins nog aan het zoeken als getuige :-) Alle bookies hebben al afgehandeld, eventueel terug draaien gaat een behoorlijke impact hebben.

Verweggistan 29 oktober 2020 om 17:40

Moesten ze wachten tot Ackermann uit de douche kwam?

ChipGang 29 oktober 2020 om 17:41

Ackermann wint hem! Bennett DSQ

Wheely 29 oktober 2020 om 17:41

Ackermannn it is! Bennett DSQ!

rosencrantz 29 oktober 2020 om 17:41

Ackermann wint

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair