Vuelta 2020: Hugh Carthy wint op de Angliru, Carapaz rijdt Roglic uit de rode trui

zondag 1 november 2020 om 17:20
Vuelta 2020: Hugh Carthy wint op de Angliru, Carapaz rijdt Roglic uit de rode trui

foto: Cor Vos

Hugh Carthy heeft de Vuelta-etappe met aankomst op de mythische Alto de l’Angliru gewonnen. De Brit van EF Pro Cycling was na een korte bergrit van 109 kilometer als eerste boven op de steile klim in Asturië, na een spektakelstuk tussen de favorieten. Richard Carapaz wist in de slotkilomters Primoz Roglic op achterstand te rijden en zo de leiderstrui te heroveren.

Van den Berg leidt openingsfase in
Julius van den Berg en Anthony Roux waren de eerste aanvallers van de dag in de korte bergrit, maar zij bleven niet weg. De vlakke openingsfase nodigde uit tot aanvallen en een groep van 19 renners begon met twee minuten aan de eerste klim van de dag, de Alto del Padrún.

Naast Van den Berg zaten onder meer bergtruidrager Guillaume Martin, Luis Léon Sánchez, Kobe Gossens en Tosh Van der Sande mee. Davide Formolo en Tomasz Marczynski hadden de slag gemist en gingen in de tegenaanval. Vlak voor de Alto de la Mozqueta (6,6 km aan 8,4%) wisten zij de aansluiting te vinden bij de kopgroep.

De kopgroep van de dag:

Guillaume Martin, Pierre-Luc Périchon (Cofidis), Robert Stannard, Alex Edmondson (Mitchelton-Scott), Mattia Cattaneo (Deceuninck-Quick-Step), Alexandr Riabushenko, Davide Formolo (UAE Emirates), Luis Léon Sánchez (Astana), Andreas Schillinger (BORA-hansgrohe), Cameron Wurf (INEOS Grenadiers), Anthony Roux (Groupama-FDJ), Julius van den Berg (EF Pro Cycling), Nans Peters (AG2R La Mondiale), Lukasz Wisniowski (CCC), Kobe Goossens, Tosh Van der Sande, Tomasz Marczynski (Lotto Soudal), Imanol Erviti (Movistar), Jhojan García (Caja Rural-Seguros RGA), Ángel Madrazo (Burgos-BH)

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma mende het peloton en hield het verschil met de koplopers tussen de twee en drie minuten. Op de Mozqueta werd ook vanuit het peloton aangevallen. David De la Cruz en Esteban Chaves gingen samen met Thymen Arensman in de tegenaanval.

De la Cruz en Chaves stonden net buiten de top-10 en kregen daardoor wat ruimte, maar alleen De la Cruz en Arensman kon de aanval doortrekken. Chaves moest zich laten terugzakken in het peloton. Daar nam Movistar het initiatief door de kop over te nemen van Jumbo-Visma.

Eerste schermutselingen op de Cordal
Door het tempo van Movistar werd de voorsprong van de kopgroep op de top van de Mozqueta teruggebracht tot onder de anderhalve minuut. Dat de afdaling gevaarlijk was, bleek uit valpartijen van Formolo (in de kopgroep) en Andrey Amador (in het peloton). Dat hield Movistar niet tegen in hun jacht. De blauwe armada zette het peloton en de uit elkaar gescheurde kopgroep flink onder druk, waardoor De la Cruz en Arensman weer ingerekend werden.

Martin, Périchon, Madrazo en Roux hadden zich even losgemaakt van de andere vluchters, maar vlak voor de steile Alto del Cordal (5,4 km aan 9,3%) kwam de kopgroep weer bijeen. Movistar had het peloton aan de voet teruggebracht tot 40 seconden. Op de Cordal bleven Sánchez, Cattaneo en de strijdende Martin het langst over in de kopgroep, en in het peloton bleek Esteban Chaves de grootste verliezer. De Colombiaan loste vroeg en kon zo een streep zetten door een goed klassement.

Vlak voor de top van de Cordal was het plots Chris Froome die zich op kop van het peloton nestelde voor Richard Carapaz. Het duo van INEOS Grenadiers reed weg, waardoor Robert Gesink namens Jumbo-Visma het gat moest dichten. Door de versnelling van Froome werd de favorietengroep flink uitgedund, onder meer Marc Soler (zesde in het klassement) moest de rol lossen.

foto: Cor Vos

Spektakel op de Angliru
Soler wist aan de voet van de Alto de l’Angliru (12,4 km aan 9,9%) aan te sluiten bij de favorietengroep, maar het bleek een kansloze missie voor de Movistar-klimmer. Overigens hielden Sánchez en Martin het langst stand aan kop, tot de zeskoppige trein van Jumbo-Visma ze opslokte op tien kilometer van de finish. Beulswerk van Gesink werd opgevolgd door een strak tempo van jongeling Jonas Vingegaard.

Onder aanvoering van Vingegaard bleven nog maar tien renners over op de eerste loeisteile flanken van de Angliru: Primoz Roglic, Sepp Kuss, Daniel Martin, Hugh Carthy, Michael Woods, Enric Mas, Richard Carapaz, Wout Poels en Aleksandr Vlasov. De Nederlander, die uitkeek naar deze slotklim, hing op vijf kilometer van de meet al aan het elastiek en loste uiteindelijk. Even later stonden ook Carapaz, de nummer twee van het klassement, en Mas op kraken.

Het bleek een schijnbeweging van Mas. De drager van de jongerentrui demarreerde op 3,5 kilometer van het einde, maar er werd niet op hem gereageerd. Kuss verhoogde het tempo in dienst van Roglic, maar de Sloveen kon niet harder. Kuss moest inhouden en zag Carthy en Vlasov de sprong maken richting Mas. Roglic had onder de vod van de drie kilometer nog gezelschap van Carapaz en Martin.

Carthy pakt ritzege, Carapaz de leiding
Het werd een waar man-tegen-man-gevecht op de passages van boven de 20%. Carapaz probeerde vlak voor de boog van de twee kilometer weg te rijden bij Roglic. De leider kon het tempo niet volgen en liet Kuss wachten. Carapaz zag dat en reed samen met Carthy binnen no time naar Mas toe. De achterstand van een zwoegende Roglic schommelde op dat moment tussen de 10 en 20 seconden.

Carthy hervond op een kilometer van de finish zijn krachten; de Brit van EF Pro Cycling reed weg bij Carapaz en Mas en soleerde zo op de top van de mythische Angliru naar de ritwinst. Zestien seconden hem werden Vlasov en Mas tweede en derde, vlak voor Carapaz, die daardoor belangrijke bonificaties misliep.

Roglic, Kuss en Martin volgden op tien seconden van de groep-Carapaz en dus neemt de kopman INEOS Grenadiers terug de leiderstrui over van de Sloveen. Het verschil tussen Carapaz en Roglic in het klassement is nu tien seconden. Door zijn ritzege en de bijbehorende boni’s nestelt Carthy zich ook in de top van het klassement, op 32 seconden van Carapaz. Daniel Martin is vierde op 35 seconden.

Mas volgt in het klassement op de vijfde plaats op 1.50 minuut van Carapaz. Daarna is het verschil met de nummer zes in het klassement, Wout Poels, al meer dan vijf minuten.

Dit artikel delen:

113 Reacties

Koers 1 november 2020 om 17:24

Die anderen van jumbo reden nog hard door, een gooi naar het ploegenklassement?

Poeksel 1 november 2020 om 17:25

Nee.

Dikke Vrouw 1 november 2020 om 17:26

Vijf man in de top 20!

xistnc 1 november 2020 om 17:35

Daarvoor is 3 man genoeg. Ze komen wel erg dichtbij, Verona vandaag de 3e Movistar op 6m44 van de winnaar.

Willem Hofman 1 november 2020 om 18:35

Net als Kuss bij Roglic, moest Verona veel te lang bij Soler blijven om daarna alsnog de vrije hand te krijgen. Hij reed op de Angliru vervolgens Soler op 8 minuten … Movistar zet hiermee het ploegenklassement op de tocht. Had niet gehoeven. Gelukkig vindt alleen Movistar zelf dit klassement belangrijk.

Dikke Vrouw 1 november 2020 om 17:25

Wat zou die Kuss een hoop bergritten kunnen winnen

vevie 1 november 2020 om 17:26

Ja, als hij verkast en als rittenkaper ergens aan de slag gaat kan hij er veel pakken in de vlucht

Edwinn 1 november 2020 om 17:26

Ja dat zat ik me ook te bedenken. Flink aantal kansen weggegooid dit jaar op hele mooie overwinningen door te wachten op Roglic..

Dikke Vrouw 1 november 2020 om 17:30

Vevie niet alleen vanuit de vlucht

S. Morgenstern 1 november 2020 om 17:42

Dit was de eerste; de voorgaande bergritten heeft hij genoeg aanvallen geplaatst, waarna hij werd teruggepakt en er constant zeker vijf man beter waren.

Romāns Vainšteins 1 november 2020 om 17:53

Met name dit type. Kuss is exact hetzelfde type klimmer als Poels, hoe steiler hoe beter.
Zonder Kuss had Roglic vandaag een echte ram gehad denk ik, van goud waard.

jan jansen 1 november 2020 om 17:58

Met deze renner had Kelderman de giro gewonnen

Melkzuur 1 november 2020 om 20:20

Voor deze renner had Kelderman mogen knechten, eerder.

Aerosolo 1 november 2020 om 17:25

Hoeveel seconden heeft het gescheeld dat Kuss op Roglic wachtte? 3 seconden? Voor de ritzege op de Angliru…

Edwinn 1 november 2020 om 17:27

Het is inderdaad ieder voor zich, met 10 km/h heeft uit de wind houden weinig zin. Jammer voor Kuss die alweer een kans op een mooie overwinning laat glippen.

jooprioolpijp 1 november 2020 om 17:42

Niet gezien hoe lang Kuss gaatjes dichtreed voordat het echt brak? Vergeet het ook psychische aspect niet.
Leuk verschil ook met de Kelderman-discussie in de Giro, toen moest de beter klimmende ploeggenoot (Hindley) wachten, want Kelderman kon de Giro winnen etc. Nu wordt er gewacht voor het klassement en is het weer niet goed. Ja, ik weet, de koersituatie is niet 1 op 1 het zelfde, maar toch.

Tom Dirkx 1 november 2020 om 17:44

Edwinn: Het is echt niet ‘uit de wind houden’; het is ‘dat wiel’ waaraan je je aanklampt en vastbijt. Ergens geeft dat net dat kleine beetje extra. Vandaar dat renners meestal ‘in groepjes’ rijden. Ook bergop.

Corné 't Glansarm 1 november 2020 om 17:26

Het is hopen op weer eens een tegenvallende tijdrit van Roglic in de derde week!

SnellePelle 1 november 2020 om 17:27

Het is erop wachten!

vevie 1 november 2020 om 17:30

Gelukkig voor Roglic is deze tt niet op de voorlaatste of laatste dag, anders had ik het ook nog maar moeten zien. En gelukkig voor hem zijn er geen tt rijders als Poga of Thomas hier, anders was hij de lul.

Groetjesaandevoetjes 1 november 2020 om 17:30

Over het algemeen kan ik me nog wel vinden in de koerstactiek van Jumbo, maar vandaag snap ik het niet helemaal. Carapaz kunnen ze eerder isoleren al en Kuss kan wellicht een rit winnen (Roglic zou wellicht 5 a 10 seconden meer verliezen).

Dion 1 november 2020 om 17:43

Droom verder.

Emergo 1 november 2020 om 18:04

@ Corne Kansarm Zoek het woord sportiviteit eens op in de Dikke van Dale.

bilthoven 1 november 2020 om 17:26

Wat een klimmer die Carthy! Jammer dat deze man zo lang in dienst van anderen heeft moeten rijden…….

Dikke Vrouw 1 november 2020 om 17:31

Zoals?

Romāns Vainšteins 1 november 2020 om 17:54

Ja, van wie?

Is ook nog nooit zo goed geweest.

bilthoven 1 november 2020 om 18:21

Is het jullie niet opgevallen dat hij in bergetappes al jaren de gaten voor met name Uran dichtrijdt? En de laatste 2 jaar ook voor Martinez en Higuita?

Panache 1 november 2020 om 18:51

Is mij niet opgevallen toen hij vorig jaar in een vrije rol 11e werd in de Giro…

ChefSpijker 1 november 2020 om 18:52

Hij zit nog niet eens 2 jaar in dezelfde ploeg als Higuita.

bilthoven 1 november 2020 om 20:57

Nou ja, bijna 2 seizoenen dan. Om precies te zijn sinds 1 mei 2019.

Franco Ballerini 1 november 2020 om 17:27

Wat is die Vingegaard sterk. Dat zag ik niet aankomen.

Tom Dirkx 1 november 2020 om 17:45

net zoals die Kuss

Franco Ballerini 1 november 2020 om 17:49

Ja, uitstekende Kuss vandaag. Het is niet dat ik het een beroerde renner vind, maar hij is veel te wisselvallig om een rol van betekenis in een klassement van een grote ronde te spelen, zoals velen hier beweren.

RodyTur10 1 november 2020 om 18:03

Won vorig jaar een etappe in de Ronde van Polen door Sivakov en Hindley te kloppen.
Dus zeker een renner die al heeft laten zien tot wat in staat te zijn.

martini151 1 november 2020 om 17:27

Roglic heeft een prima dag gehad zo. Van de 5 vooraan met afstand de beste tijdrit. Hij kan daar zeker een minuut pakken.

La Primavera 1 november 2020 om 17:35

Ik heb dit eerder gehoord.

bartp25 1 november 2020 om 17:39

Dit was de zwaarste klim hier hadden ze Roglic moeten slopen. Carapaz carthy en Martin zijn geen Pogacar. Denk dat ze na dinsdag op een minuut achterstand staan met nog 1 echte bergrit.

horsm 1 november 2020 om 17:57

10 seconden lijkt me idd niet genoeg voor Carapaz om Roglic achter zich te laten in de tt.

josemanuelfuente 1 november 2020 om 17:28

Hoeveel kilo is die Carthy?

orlando dani 1 november 2020 om 17:28

69kg

Tuubke 1 november 2020 om 17:28

Gelukkig, het kwaad (treintjesrijden) is niet beloond.

bart urlings 1 november 2020 om 20:36

Eigenlijk wel met als doel de vuelta winnen is dit een goede uitslag voor jumbo… roglic pakt een ruime minuut op carapaz en die gaat nergens goed gemaakt worden

Groetjesaandevoetjes 1 november 2020 om 17:28

Carapaz komt niet op +16 van Carthy over de streep toch? Zat zeker wel een seconde tussen hem en Mas leek mij.

FritsvanHoefelen 1 november 2020 om 18:08

Drie seconderegel vandaag ;)

Murcia 1 november 2020 om 17:28

Uitstekende finale!! Alle respect voor Hugh die de grootste zege uit zijn carriere haalt. Prachtig ook van Mas en Vlasov, waarbij het fenomenale acteerwerk van Mas eerder op de klim een speciale vermelding verdient. Roglic kwetsbaar en mag vandaag flink dankbaar zijn dat Kuss het verschil met de op het eind wat terugvallende Carapaz beperkt houdt tot een seconde of 10, wat voor de ITT normaal gesproken een kleine marge is om te overbruggen. TJV als ploeg weer heel sterk, Gesink maar vooral Vingegaard indrukwekkend. Het houdt de ronde enorm spannend in de derde week en het wordt vooral interessant of dit een keerpunt was in de vorm van Primoz of niet.

jan jansen 1 november 2020 om 17:49

Vanaf nu wordt hij alleen beter

Panache 1 november 2020 om 18:54

Carthy heeft een degelijke tijdrit. Dat wordt misschien de grootste opponent.

tdola 1 november 2020 om 17:29

Mag roglic nu in eigen tijdrit pak of moet ie in groen?

orlando dani 1 november 2020 om 17:30

groen

Murcia 1 november 2020 om 17:32

Groen

Romāns Vainšteins 1 november 2020 om 17:56

Stomme tijdrit- pakken, sturen, fietsen, helms etc.

Jacco van Stierop 1 november 2020 om 18:00

geneuzel

nickdt 1 november 2020 om 17:30

Gesink sloopt Bennett en Roglic.

Prima Facie 1 november 2020 om 17:30

Hij gaat de rest van de top-4 op minstens 1,5 minuut in de tijdrit zetten. Goede slechte dag voor Roglic. Hopen dat ie z’n eigen tijdritpak aan mag en niet in groen. Maar ik vrees ervoor.

xistnc 1 november 2020 om 17:32

Carapaz heeft nu het voordeel dat hij na Roglic mag starten. Dan wordt hij in ieder geval niet voorbijgereden in de tijdrit. Die eer is nu voor Carthy.

Dikke Vrouw 1 november 2020 om 17:32

Hoe lang is de tijdrit?

Groetjesaandevoetjes 1 november 2020 om 17:33

Eigenlijk zou JV met Agu al vooraf aan de ronde’s shirtjes moeten aanmeten om te zorgen dat ze wel hun tijdritpakjes aan kunnen (maar dan met een geel of rood kleurtje als leiderstrui). Er gaan miljoenen euro’s om en dan mag je kopman niet eens in het perfecte tijdrijderspak rijden.

Groetjesaandevoetjes 1 november 2020 om 17:34

34km. Vergelijkbaar met de tijdrit in de Tour, maar dan net iets minder steil/lang klimmetje aan het einde.

bosstime 1 november 2020 om 17:36

laatste 2 km is nog 14% gem. daar kan hij nog wel wat tijd verliezen.

Dion 1 november 2020 om 17:46

Geloof ik niet in bosstime, niet steil genoeg en roglic kan als geen ander 2 km omhoog knallen.

worldtour 1 november 2020 om 17:30

Ook deze ronde weer secondespel in derde week. Mooier kun je het niet hebben.

xistnc 1 november 2020 om 17:30

Nu heb ik laatst in de Giro geleerd dat Kuss in zo’n geval Roglic had moeten achterlaten en eerst Mas en daarna Carthy had moeten volgen.

SteVwonder 1 november 2020 om 17:33

Had gemist dat Kuss ook in de top 5 stond….. ;-)

Franco Ballerini 1 november 2020 om 17:34

Totaal niet te vergelijken.

xistnc 1 november 2020 om 17:37

Als Kuss hier voor zichzelf mag rijden, wint hij de rit met een halve minuut voorsprong. In die zin een prima vergelijking.

Franco Ballerini 1 november 2020 om 17:45

Dat moet ik nog maar zien, maar zonder Kuss verliest Roglic vandaag een halve minuut meer. Kwestie van prioriteiten en mijn inziens een goede keuze van TJV.

jooprioolpijp 1 november 2020 om 17:46

Precies dat. De ideale tactiek hangt niet alleen van de omstandigheden af, maar ook van de gun-factor van de betrokkenen…

vocsnor 1 november 2020 om 17:46

Die regel geldt enkel als de kopman een Nederlander is

Groningen 1 november 2020 om 19:46

Niet eens alleen gunfactor of Nederlander. Buitenstaanders weten het altijd beter. Had Hindley gewacht, had hier ook de helft geroepen dat hij zijn kansen opoffert. Had Kuss doorgereden, had hij moeten wachten…

Txirrindularitza 1 november 2020 om 17:31

Roglic kon Carapaz op 2km van de meet niet meer volgen. Dan is slechts 10 seconden verliezen gewoon heel erg goed gedaan. Carapaz had het laatste km ook moeilijk.

Denk dat Roglic gewoon een goede zaak doet vandaag; althans, het had zoveel minder gekund.

molovin 1 november 2020 om 17:32

Hele mooie etappe! Echt strijd gezien! Roglic heeft het eigenlijk heel goed gedaan, denk dat het hele seizoen nu toch wel begint door te wegen bij hem en dat telt dubbel.op zo’n specifieke aankomst. Gaat na een dag rusten op de dinsdag vermoed ik zeker wel anderhalve minuut pakken op al zijn concurrenten. Zal toch blij zijn dat er na de tijdrit toch nog maar 1 echt zware rit komt, staat er het beste voor.

Jandepandaman 1 november 2020 om 17:32

Toen roglic op 1,5km begon te zwalken vreesde ik een inzinking. Dan is 10sec echt heel goed

Jacco van Stierop 1 november 2020 om 17:33

Knap van Carthy, het is hem gegund, goede renner. Mas bevestigt, Carapaz mooi gestreden. Kuss de reddingsboei voor Roglic, die de schade weet te beperken. Dinsdagmiddag weer in het rood normaal gesproken. Vlasov komt er nu ook goed doorheen.

worldtour 1 november 2020 om 17:34

Jumbo Visma zullen verdedigend rijden. Movistar zal wel nog ergens oorlog maken met een eventuele alliantie. Ben benieuwd of roglic ergens door het ijs gaat zakken? Krijg een deja vu gevoel…

YogiBear 1 november 2020 om 17:34

Rit is wel goed voor het ploegenklassement van TJV.

chartwatch 1 november 2020 om 17:39

Ja ze maken 6,5 van de 7,5 minuten achterstand goed. Hoe goed zijn de TJV vs Movistar tijdrijders?

xistnc 1 november 2020 om 17:54

Oliveira/Valverde/Mas schat ik wat beter in dan Roglic+2.

Nul verstand 1 november 2020 om 17:36

Laat die Kuss toch mooi gaan joh. Roglic rijdt Carapaz bewijze van spreken toch op een half uur in de tijdrit. Snap dat echt niet. Zoals Aerosolo zegt: hoe klein is het windvoordeel?

molovin 1 november 2020 om 17:40

Gaat niet alleen om windvoordeel lijkt mij, ook het je kunnen vastpinnen in een wiel wat tempo voor jou rijdt.

Panache 1 november 2020 om 18:59

Plus je denkfout dat Carapaz de enige concurrent is. Carthy kan heel aardig tijdrijden bijvoorbeeld.

S. Morgenstern 1 november 2020 om 17:36

Een absolute verademing, zo´n Angliru zonder publiek. Vermakelijke strijd ook tussen de klassementsrenners, met een leuke winnaar en met Roglic vandaag als minste zal er ook na de tijdrit nog genoeg hoop zijn op strijd in de laatste bergrit.

fietsvriend 1 november 2020 om 17:38

Ik moet zeggen een van de heerlijkst dingen deze Vuelta, geen publiek.

Monsieur Bendy 1 november 2020 om 17:43

Nou he. Ik vind het echt heerlijk om naar de aankomsten op de cols, zonder al die dronken sukkels, te kijken. Ik zou niet op welke gronden dit moet gaan gebeuren, maar voor mij mag dit de nieuwe standaard worden…

Wheely 1 november 2020 om 19:16

Absoluut, een wereld van verschil! Veel leukere beelden.

Tuubke 1 november 2020 om 20:07

Alleen maar voordelen:
– Geen koersvervalsing door in de weg lopende of duwende toeschouwers.
– Mooiere tv-beelden
– Beter voor de natuur: geen campers in de berm, geen walmende barbecues.
Dus we zijn het eens? Voortaan doen we dit soort beklimmingen zonder publiek!

Jim 1 november 2020 om 20:45

Wat voor roedel zuurpruimen hier.

fietsvriend 1 november 2020 om 17:36

Froome ook langzaam in vorm voor een sterke derde week ondersteuning?

Tom Dirkx 1 november 2020 om 17:49

Dat asthma medicijn begint eindelijk weer eens te werken. Gek dat ie altijd net voor een grote ronde medicijn nodig heeft…

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair