Vuelta 2020: Gaudu klopt Soler op Alto de la Farrapona

zaterdag 31 oktober 2020 om 17:27
Vuelta 2020: Gaudu klopt Soler op Alto de la Farrapona

foto: Cor Vos

David Gaudu heeft de bergrit met aankomst bovenop de Alto de la Farrapona gewonnen. De Fransman klopte na bijna 170 kilometer koers zijn vluchtgezel Marc Soler, met wie hij in de slotfase was weggereden. De favorieten hielden hun kaarten zaterdag tegen de borst.

Na een kort rennersprotest werd het peloton zaterdagmiddag op gang geschoten voor de elfde etappe in de Ronde van Spanje. Met vier beklimmingen van de eerste categorie in het vooruitzicht konden de klassementsrenners hun borst nat maken.

Strijd tussen Martin en Wellens
De klassementsrenners hielden hun kruit op weg naar de Alto de la Ferrapona droog, maar een aantal rittenkapers beproefde al vroeg in de etappe hun geluk. Rui Costa, Tim Wellens en Guillaume Martin waren enkele renners die zich al vroeg in de etappe lieten gelden. Die laatste twee zijn deze ronde verwikkeld in een strijd om de bergtrui.

Wellens mee in eerste vlucht van de dag
Wellens kwam op de Alto de la Campa als eerste boven, waarna hij Martin tot op vier punten naderde in het bergklassement. De Belg van Lotto Soudal zat daarna ook nog eens mee in de eerste kopgroep van de dag, in tegenstelling tot zijn Franse concurrent.

Met Ion Izagirre (Astana Pro Team), Clément Champoussin (AG2R La Mondiale), Tosh Van der Sande (Lotto Soudal), Pierre Luc Perichon (Cofidis), José Joaquín Rojas (Movistar Team), Gonzalo Serrano (Caja Rural-Seguros RGA), Juan Pedro López (Trek Segafredo), Ivo Oliveira (UAE Team Emirates), Tsgabu Grmay (Mitchelton Scott) en Gino Mäder (NTT Pro Cycling) zag Wellens zich omringd met een aantal sterke renners in deze vlucht, die niet meer dan een minuut voorsprong bij elkaar reed.

Cofidis neutraliseert vlucht Wellens
Toch haalden zij door het werk van Cofidis niet de top van de Alto de la Colladona, de eerste beklimming van eerste categorie. Nadat zij tot de orde werden geroepen, probeerde Martin het vervolgens met Niklas Eg (Trek-Segafredo), Mark Donovan (Sunweb) Michael Storer (Sunweb), Bruno Armirail (Groupama-FDJ) en Nelson Oliveira (Movistar) in zijn kielzog. De Franse leider in het bergklassement wist op de top geen punten te pakken, maar geraakte wel definitief weg.

Een nieuwe kopgroep in de elfde etappe – foto: Cor Vos

Nieuwe kopgroep met Gaudu, Wellens en Martin
In de afdaling zag hij vervolgens Wellens samen met David Gaudu weer aansluiten. De acht koplopers reden daarna twee minuten weg van het peloton, met de beklimming van de Alto de la Cobertoria alweer op komst.

Soler maakt oversteek
Al vroeg op deze beklimming liet Movistar zich gelden. Marc Soler, die een beklimming eerder nog in moeilijkheden werd gemeld, reed weg uit het peloton en wist in no-time het gat met de kopgroep te dichten. Toen de Spanjaard aansloot bij de leiders, moest Wellens definitief overboord. De Belg moest zijn eerdere inspanningen in deze etappe bekopen. Op de top van de Alto de la Cobertoria wist Martin nu wel zijn positie te verzilveren: De renner van Cofidis pakte tien punten en sloeg een gaatje in het bergklassement.

Op de voorlaatste beklimming, de Puerto de San Lorenzo, voegde Martin nog eens tien punten aan zijn puntentotaal toe. In de wedstrijd zorgde deze zware beklimming enkel voor een status quo. Lennard Hofstede hield namens Jumbo-Visma de kopgroep, waar Niklas Eg wel was afgehaakt, op tweeënhalve minuut.

Jumbo-Visma controleert het peloton – foto: Cor Vos

Kopgroep strijdt om de ritzege
De Alto de la Ferrapona vormde het slotstuk van deze elfde etappe. Met nog maar veertig renners in het peloton zette Jumbo-Visma de achtervolging in op Soler, Oliveira, Gaudu, Martin, Storer en Donovan, maar veel dichterbij kwam Jonas Vingegaard niet op het eerste deel van de klim. Esteban Chaves, de nummer zeven in het klassement, moest op zijn beurt dan wel weer lossen.

Soler en Gaudu rijden weg
Soler opende op vijf kilometer van de meet de aanval. Hier begon ook het moeilijkste deel van de beklimming, aangezien de stijgingspercentages vanaf dat moment niet meer onder de tien procent doken. De Spanjaard kreeg Gaudu met zich mee. De overige renners in de kopgroep waren daarna gezien.

De twee leiders breidden hun voorsprong op het peloton beetje bij beetje uit. Met nog drie kilometer te gaan hadden zij nog altijd een bonus van twee minuten. Op de Alto de la Farrapona zou een van de twee renners er met de dagzege vandoor gaan.

Gaudu klopt Soler
In de laatste kilometer pokerden zij wat af, maar uiteindelijk kwam het allemaal aan op de laatste tweehonderd meter. Daarin had Gaudu aan een versnelling genoeg om Soler van zich af te schudden. Een krappe minuut later kwam Storer knap als derde binnen voor zijn ploegmaat Donovan.

De ritwinnaar – foto: Cor Vos

Favorieten houden kaarten tegen de borst
In het peloton kwam er in de slotfase toch nog een aanval. Mikel Nieve en Alejandro Valverde probeerden het even, maar hun aanval werd snel geneutraliseerd door Robert Gesink. Aleksandr Vlasov had daarna meer succes. De Rus wist met enkele secondes voorsprong over de finish komen op een dag waarin de favorieten de kaarten tegen de borst hielden.

Dit artikel delen:

72 Reacties

Tuubke 31 oktober 2020 om 17:31

Nou moe, viel dat even tegen. Veel steile bergen in één rit zijn geen garantie voor een leuke koers. Mañana dan maar?

Jean Dumas 31 oktober 2020 om 17:31

Die voertuigafleiding vlak voor de streep, ongelofelijk.

Veloburto 31 oktober 2020 om 17:32

Wat saai dit

Geit in mijn Kelderman 31 oktober 2020 om 17:34

Had tot vandaag weinig te klagen over de Vuelta maar wat een draak van een etappe was dit zeg. Heb je vier fikse cols op het programma staan, laatste 5 kilometer aan 9,5 procent en dan krijgen ze het alsnog voor elkaar om niet aan te vallen.

Limal 31 oktober 2020 om 17:34

Spectaculaire opening van 60 km, dan één lange geeuw. Iedereen had schrik van Roglic en de Angliru.

worldtour 31 oktober 2020 om 17:36

Op papier een geweldige etappe in de praktijk een draak van een etappe gezien zou ook weleens mede door de wind komen

Wheely 31 oktober 2020 om 17:39

Twee zware bergritten in een weekend is vragen hierom.

RodyTur10 31 oktober 2020 om 17:38

Parcours duidelijk niet selectief genoeg om verschil te maken.

Morgen een steile aankomst, verwacht daar wel vuurwerk.

Geit in mijn Kelderman 31 oktober 2020 om 18:06

Haha wat heb jij nou weer gezopen? Heb je het profiel van de etappe wel gezien?

Romāns Vainšteins 31 oktober 2020 om 19:13

Het was wellicht TE selectief juist.

harryjohan71 31 oktober 2020 om 21:02

Parcours was selectief genoeg, maar met wind tegen gaan de podiumkandidaten niet aanvallen.

dario_P 31 oktober 2020 om 17:38

Ik hoop dat Roglic weer tweede wordt deze Vuelta. Ik heb hem serieus nog nooit verder dan 1 km van de meet zien aanvallen. Wielrennen is afhankelijk van sponsors, en deze sponsors zijn er omdat het volk massaal naar de koers kijkt. Types als Froome en Roglic zorgen dat het volk afhaakt. Ik ben vandaag, tegen mijn natuur in, niet thuis gebleven voor een op papier prachtige rit. Blij toe!
Ze moeten eens beseffen dat ze de sport laten sterven door saaiheid. Ik schakel in ieder geval niet meer in bij rondes waar ineos of jumbo favoriet zijn.

Sammysosa 31 oktober 2020 om 17:42

Fake news

Murcia 31 oktober 2020 om 17:45

Troll Alert!

rput 31 oktober 2020 om 17:45

Heb je de afgelopen week niet gekeken? Vandaag en morgen gaat Roglic natuurlijk niet aanvallen want daar schiet hij niet zoveel mee op. Daarnaast, wie van de favorieten vandaag mogen wel jouw positieve oordeel krijgen qua aanvalslust?

Lennimator 31 oktober 2020 om 17:48

Laatst was het inderdaad anderhalve kilometer. Dat deed zelfs Purito niet…

dario_P 31 oktober 2020 om 17:52

Roglic is volgens mij veruit de beste, ik vind dat je dan best wat mag laten zien en proberen solo aan te komen. Ik verlang terug naar Alberto, dag heeft niks met trollen te maken. Ik constateer slechts dat bergetappes zelddn de moeite waard zijn de afgelopen 10 jaar, en dat vind ik jammer. Bovendien vrees ik dat daardoor weinig jongeren de koers gaan kijken.

vocsnor 31 oktober 2020 om 18:04

Ben het wel eens met dario. Dit zorgt niet voor een bredere publiek. En dus niet voor sponsors. Ik vrees dat er dit keer ook geen Pogacar is om het laffe rijden van TJV en Roglic af te straffen.

john 31 oktober 2020 om 18:09

Ik denk dat hij dinsdag gaat aanvallen en dan zo,n 30 km solo gaat rijden

molovin 31 oktober 2020 om 18:27

Dit hele jaar hebben we exteem veel spannende en spectaculaire koers gezien, ondanks corona. En nog slagen sommig ‘fans’ erin om te klagen als het een dag saai is. Leer met teleurstellingen omgaan zou ik zeggen.

Massimo Bataille 31 oktober 2020 om 18:34

Ik begrijp niet waarom Froome er telkens bij genoemd wordt. Hij is het typevoorbeeld van de SKY-trein, maar ze zetten Froome af op 2-3km van de streep en toen ging hij aanvallen.
Bij Thomas en Roglic is die aanval in een lange sprint verandert van 500m.
En de meest memorabele momenten zijn van mij toch nog altijd voor Froome.
Met 1) die ongezien dag in de Giro op de Finestre 2) het betere loopwerk op de Ventoux 3) De waaieraanval met Sagan 4) De downhill-aanval met het betere werk qua framezitten.
Voorlopig zijn de enige memorabele momenten van Roglic voor mij, het verlies van de tijdrit en de ‘rare’ winst in LBL. En dit zijn beide momenten door iemand anders veroorzaakt (pogacar en alaphilippe).
Van Thomas zijn TdF of Roglic zijn Vuelta herinner ik me eigenlijk geen memorabele momenten van hun.

Emergo 31 oktober 2020 om 18:48

Dus Dario-P, in het vooruitzicht van de Angliru zou jij eens lekker wat extra energie verspillen voor een paar seconden, tenzij jij denkt dat de rest van de top van het klassement rustig blijft zitten. Niet dus, kortom Roglic, 3 etappes inmiddels gewonnen (vergeten??) heeft gedaan wat hij moest doen en dat was vandaag voldoende.

harryjohan71 31 oktober 2020 om 19:34

JV rijdt niet laf. Ze nemen hun verantwoordelijkheid. DQS heeft in de Giro alleen de laatste dag aangevallen toen ze de trui kwijt waren en verder de concurrentie vooral Sunweb en Ineos alleen gevolgd. Dit vond iedereen geweldig van DQS. Het is aan de concurrentie om actie te ondernemen niet aan de leider. Noem eens 1 ploeg die de leiderstrui had en continu gaat aanvallen. Ik kan alleen Yates herinneren in de Giro, waardoor hij in de 3e week er volledig doorheen zakte.

Jungle Man 31 oktober 2020 om 19:39

Dario heeft wel een punt. Ook ik betrap me erop dat ik langzaam aan het afhaken ben. De manier van rijden van tjv is knap, maar of dit nou reclame is voor de koers an sich….
Daarnaast zie je bij tjv ook geen Nederlanders meer voor etappe zeges gaan.

harryjohan71 31 oktober 2020 om 19:55

Het winnen van een Grand Tour en het winnen van etappes gaat moeilijk samen. In de Tour was het al knap dat JV 2 etappes met Wout naast de etappe overwinning van Roglic heeft behaald. Vorig jaar won Kuss ook nog een etappe naast de eindoverwinning van Roglic in de Vuelta. De Nederlandse overwinningen, naast Groenewegen, moeten er de komende jaren weer komen. JV leidt hiervoor NEderlandse renners op. Olav Kooij en Gijs Leemreize zijn daar de eerste voorbeelden van. Daarnaast hebben ze David Dekker binnengehaald die het afgelopen jaar ook regelmatig gewonnen heeft. Oftewel in de toekomst gaan meer Nederlanders winnen bij JV. Vandaag heeft Hofstede samen met Vingegaard ook weer aangetoond hoe sterk hij kan klimmen.

Lalsacien 31 oktober 2020 om 19:57

Renners die voor het klassement gaan zijn bij uitstek saai. Uitzonderingen daargelaten.

Grote Man 1 november 2020 om 05:48

dario heeft helaas gelijk, jumbo en ineos zijn de dood van waar vermaak.

Monsieur Bendy 31 oktober 2020 om 17:39

Gaaaap. Heb ik soms terug in de tijd gereisd en was dit de Tour?
Overigens hulde aan de Vlaamste tv om op 1 de cross en op 2 de Vuelta uit te zenden! Op NL 1 kon je weer eens kijken naar het NLse equivalent van Jeux de boules.

FDJ 31 oktober 2020 om 18:43

Die sport was in elk geval spannender dan deze Vuelta etappe. Met een leuke kampioene op de 500 meter, Femke Kok, die ook voor de camera nog eens lekker zichzelf is en niet die voorgeprogrammeerde onzin eruit gooit.

CechRepublic 31 oktober 2020 om 20:29

Ja want veldrijden, dat is pas een mondiale sport… Dat je schaatsen suf vindt kan natuurlijk, maar om veldrijden hoger in te schatten als lager in de jeu de boules gehalte is op zijn zachtst gezegd opvallend.

Joaquim Agostinho 31 oktober 2020 om 17:41

Knap gereden van de twee Sunweb jochies Storer en Donovan, resp. 3e en 4e!

henrico 31 oktober 2020 om 17:41

Het kan niet elke dag feest zijn, klagers. Hoe dan ook mooie zege voor Gaudu. Hij heeft zich goed hersteld en dit deed hij slim.

Grote Man 1 november 2020 om 05:51

henrico jij ruikt zelfs in het riool nog een dennenbos, wat een fantast.
terechte kritiek is gelijk weer klagen, de terreur van de taboe.

de omerta is hardnekkig…

Sammysosa 31 oktober 2020 om 17:42

Doodvermoeiende etappe, zonde. Morgen vuurwerk en driemaal scheepsrecht voor Woutje Poels!

Joek Sat 31 oktober 2020 om 17:57

Dat zou hem wel gegund zijn idd!

Lennimator 31 oktober 2020 om 17:44

Mooie zege Gaudu, Jumbo logisch, verder slaapverwekkend. Bang voor wat komen gaat waarschijnlijk. Zo bind je op z’n zachts gezegd geen sponsors en toeschouwers.

Murcia 31 oktober 2020 om 17:44

Teleurstellende etappe, Mooie move eerder van Soler die hem uiteindelijk wat tijdwinst en het verlies van de etappe oplevert. Gaudu slim gespaard en pakt zijn zege in een zwaar seizoen voor hem. De suprematie van TJV waar Hofstede en Vingegaard de koers controleerden en daardoor Kuss en Bennett werden gespaard maakte de koers achter de kopgroep dood. Kan aan mij liggen maar ik had het idee dat Carapaz vandaag iets minder was, normaal valt hij te pas en te onpas aan. Laat ons hopen op een explosie morgen want op deze manier gaat Primoz in een zetel naar de tijdrit.

Arie den Blanken 31 oktober 2020 om 17:46

Ik heb alleen gekeken nadat de Koppenbergcross was afgelopen maar heb zoals te verwachten niets gemist. zoals De Cauwer zei een groot aangekondigde rit die een muis baarde.

Limal 31 oktober 2020 om 17:59

Ik heb wat geschakeld tussen koers en cross – de vrouwenwedstrijd was nog ok, tijdens de mannenwedstrijd ben ik in slaap gevallen. Bij afwezigheid van types als Nys senior, Van Aert en vdP is de top daar toch echt te smal om het interessant te maken. Over een maandje pik ik wel weer in…

Franco Ballerini 31 oktober 2020 om 17:50

Inderdaad zeer teleurstellend. Maar petje af voor Soler.

Jacco van Stierop 31 oktober 2020 om 17:50

Mooie zege voor Gaudu, goed gespaard in de laatste kilometers en vakkundig afgemaakt. Prima keuze van Soler om mee te zitten in de vlucht.
Verder een zouteloze rit, waarschijnlijk zaten de meesten al met hun gedachten bij de dag van morgen.

Tripodboom 31 oktober 2020 om 17:56

In het ‘gewone’ leven kan je bij wanprestatie ontslagen worden. Ik zou zeggen morgen alleen de jongens uit de kopgroep aan de start.

CechRepublic 31 oktober 2020 om 20:32

In vergelijking met het “gewone” leven presenteren al deae mannen zo bizar veel dat ze allemaal in de directie en Raad van Bestuur van ondernemingen zouden eindigen.

harryjohan71 31 oktober 2020 om 18:00

Kobe Goossens kon het vandaag ook niet bolwerken. Top 20 wordt wel lastig voor hem.

harryjohan71 31 oktober 2020 om 18:02

Na 31 minuten nog maar 90 renners binnen! Tijdslimiet 47 minuten

Wheely 31 oktober 2020 om 18:08

Spannond!

harryjohan71 31 oktober 2020 om 18:12

Gerben Thijssen alleen als laatste binnen. Mareckzo niet gefinished

Wheely 31 oktober 2020 om 18:18

Arme Jakub.

Romāns Vainšteins 31 oktober 2020 om 18:06

Ik snap eigenlijk niet helemaal dat Jumbo niet bij gelegenheid even maximaal probeerde of Carapaz eventueel gekilld kon worden zonder ploeggenoten meer. Wat mij onderhand wel duidelijk is is dat Roglic het gewoon zo wil met dat treintje en een poef niet ver van de meet, zo rolt ie en met wat hij allemaal gewonnen heeft snap ik dat ook wel. Om aan te gluren is het minimaal, vreselijk, ik hoop dat ze hem nog gaan bestoken op allerlei gemene manieren want de handigste zal het nooit worden. Roglic is de sterkste duidelijk zat, nu is het aan de anderen om dit met vies wielrennen op te gaan lossen.

Turtlehead 31 oktober 2020 om 18:12

@RV: tijd om schoonmoeders en honden in te schakelen bedoel je?
Wat een kul. Roglic staat vooraan, het is aan anderen om aan te vallen.
Maar saai is het zeker.

Veloburto 31 oktober 2020 om 18:16

Je zou ook zeggen dat ze na de tour hebben geleerd: als de mogelijkheid zich voordoet, pak zoveel mogelijk secondes, want je weet maar nooit

Kelder is de Man 31 oktober 2020 om 18:22

Een afweging lijkt me. Ga je steeds voor de aanval om extra tijd te pakken of spaar je krachten om je voorsprong in de laatste week te consolideren.

harryjohan71 31 oktober 2020 om 20:53

Het was op de laatste berg wind tegen vandaag. Hierdoor hadden aanvallen geen zin.

Tony 31 oktober 2020 om 18:24

Had me verheugt op een spannende bergetappe. Ben in slaap gevallen…..dat zegt genoeg. Hopen op morgen dan maar……

harretje 31 oktober 2020 om 18:35

ik miste ook de gekke basken die massaal met vlaggen midden op de weg staan….zonder die is zo’n bergetappe ook maar een lange zit…

Stefan Vis 31 oktober 2020 om 19:04

Als die jongens van Ineos er bij deze beklimming al eraf worden gereden, dan heeft Carapaz morgen echt wel een probleem. Het was echt duidelijk dat iedereen zijn kruit bewaarde voor morgen, niemand die ook maar 1 poging ondernam om aan te vallen op Vlasov na die al ruim achterligt…hopelijk ontploft het morgen

Wim Kruithof 31 oktober 2020 om 19:11

Ik begrijp werkelijk niet dat hier Jumbo-Visma verafschuwd wordt om hun dominante rijden. Roglic wint maarliefst drie ritten plus legio ereplaatsen, heeft aangevallen meerdere keren.

Dat andere ploegen het volledig laten afweten, kun je Jumbo toch niet verwijten? Zij hebben verantwoordelijkheid genomen en de koers gedragen. Movistar, Ineos, Bahrein… ze geven niet thuis. Jumbo is niet stevig getest, wat jammer is voor het gros van de kijkers, maar toch nimmer Jumbo kan worden verweten.

Ik groeide op met Nederlandse ploegen in de buik of bus van het peloton en kan enorm genieten van Jumbo’s overmacht, wat een weelde.

Romāns Vainšteins 31 oktober 2020 om 19:19

Mooi verhaal maar Roglic heeft precies 0 seconden op Carapaz en 25 op een out of the blue herrezen Dan Martin. Je overwinningrelaas in vrij ver op de troepen vooruit geschopt en hmmm, waar kenden we dat ook alweer van?

Murcia 31 oktober 2020 om 19:20

Mee eens, Movistar probeert vandaag wel iets maar natuurlijk alleen voor de ritzege en het gekoesterde ploegenklassement. Geen aanval op de leiders. INEOS leunt zo zwaar op Amador en van Baarle bergop (al was Wurf vandaag meer dan prima) dat het logisch is dat ze daar ook moeten gaan kiezen, twee man er al uit. Sosa vandaag belachelijk slecht en Froome iets beter maar moet er af terwijl Vingegaard niet eens echt doortrekt.
Dan moet daar alles morgen maar gebeuren. De schrik voor de ultieme jump van Roglic zit diep en de wetenschap dat zijn ploeg in de breedte super sterk is. Staat hij na morgen nog in het rood of binnen een minuut van Richard dan kan in dit veld de TT van dinsdag wel eens een formaliteit worden.

Massimo Bataille 31 oktober 2020 om 20:24

Ik verafschuw jumbo helemaal niet.
Ze doen wat ze moeten doen, winnen en (voorlopig) het klassement leiden en Roglic voorop houden.
Maar dat maakt het daarvoor niet spectaculair en ofwel heb ik heelveel koers gemist, maar buiten het duel met Carapaz ( wat zeer mooi was) heb ik hem nog niet zien aanvallen. Hij heeft nu eenmaal die eindsprint, de goeie tijdrit en een goed team waardoor het niet nodig is om veel bergop aan te vallen.
Het zijn allemaal nuttige wapens om etappes en eindklassement te winnen, maar het is daarmee niet echt entertainend.
Maar ze rijden niet rond om ons te entertainen, ze rijden rond om te winnen.

Grote Man 1 november 2020 om 05:58

wim kruithof jij weet helemaal niet wat weelde is je verkeerd enkel in een gele waan van keto robots die alle karakter uit de koers halen gefundeerd op een sinistere supermarkt

tegen de ontzieling

Bulcke 1 november 2020 om 08:28

Iemand had vannacht niet nog even snel snel drie berichtjes moeten typen toen hij dronken thuis kwam

harryjohan71 1 november 2020 om 08:33

De sprintersploegen rijden ook niet om te entertainen, muv de laatste 500 meter.

  • 1
  • 2

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone