Vuelta 2019: De la Cruz vervangt Elissonde bij Team Ineos, Poels ook mee

donderdag 22 augustus 2019 om 10:00
Vuelta 2019: De la Cruz vervangt Elissonde bij Team Ineos, Poels ook mee

foto: Cor Vos

Wout Poels zal zaterdag aan de start staan van de 74e Vuelta a España. De Nederlandse klimmer is geselecteerd door zijn werkgever Team Ineos. De 31-jarige Poels zal samen met de Britse klimmer Tao Geoghegan Hart worden uitgespeeld als kopman.


Poels bewaart goede herinneringen aan de Ronde van Spanje, aangezien hij acht jaar geleden de etappe wist te winnen met aankomst op de mythische Alto de l’Angliru. De Limburger kreeg pas dit jaar de zege toegewezen, aangezien de aanvankelijke ritwinnaar – Juan José Cobo – uit de uitslag is geschrapt vanwege dopinggebruik.

Poels wist ook één keer top-10 te rijden in het eindklassement. In 2017 werd hij als meesterknecht van de latere eindwinnaar Chris Froome zesde, op zeven minuten van zijn Britse ploegmaat. De Nederlander reed dit seizoen al de Tour de France in dienst van kopmannen Egan Bernal en Geraint Thomas.

Geloof in beide renners 
Poels krijgt in de Vuelta dus de kans om voor eigen rekening te rijden, al zal hij het kopmanschap moeten delen met de 24-jarige Hart. “We geloven dat beide renners iets kunnen laten zien”, zo vertelt ploegleider Nicolas Portal. “Tao krijgt de mogelijkheid om te leren van Wout. Het belooft een zware Vuelta te worden.”

De selectie bestaat verder uit de Britten Owain Doull en Ian Stannard, de Colombiaanse klimmer Sebastian Henao, de Wit-Russische tempobeul Vasil Kiryienka en de Italiaanse kilometervreter Salvatore Puccio. Nu Team Sky zijn acht namen op papier heeft, zijn alle selecties voor de aankomende Vuelta bekend.

Update

De Franse klimmer Kenny Elissonde doet toch niet mee aan de Vuelta. Zijn plek in de selectie van Team Ineos wordt overgenomen door thuisrijder David De la Cruz.

Selectie flag-gb Team Ineos voor flag-es Vuelta a España 2019
flag-es David De la Cruz
flag-gb Owain Doull
flag-gb Tao Geoghegan Hart
flag-co Sebastian Henao
flag-by Vasil Kiryienka
flag-nl Wout Poels
flag-it Salvatore Puccio
flag-gb Ian Stannard


Vuelta 2019: Deelnemers

Dit artikel delen:

70 Reacties

chasse patat 20 augustus 2019 om 17:15

Poels kopman samen met Geoghegan Hart?

MarcelGr91 20 augustus 2019 om 17:17

Volgens het bericht vanuit het team wel inderdaad.

MarcelGr91 20 augustus 2019 om 17:17

Lijkt erop alsof Ineos op deze manier probeert om Poels binnenboord te houden. Wel leuk dat hij het nu mag laten zien, al kun je je afvragen of z’n voorbereiding voldoende geweest is om echt optimaal te presteren.

Viktrodriguez 20 augustus 2019 om 17:49

Ik denk eerder dat ze gewoon niemand anders hadden. Froome is geblesseerd, Bernal heeft al een dubbele groterondevoorbereiding gehad (minstens zo zwaar als de ronde zelf) en wordt niet opgebrand. Thomas was volgens mij ook nooit echt een serieuze optie. Sosa en Sivakov worden ook niet opgebrand na al een Giro. Dan kom je al snel uit bij iemand als Poels.

robert-jan 20 augustus 2019 om 18:42

Mwoah wat dat betreft wil ik dat wel in twijfel trekken. Ik vond Wout in de tour al niet op het niveau wat hij voorgaande jaren wel eens heeft laten zien, dit deed mij eerlijk gezegd al vermoeden dat hij misschien wel in voorbereiding was op iets groters. Zeker ook zijn super ongemakkelijke interviews over kopmanschap in een grote ronde vond ik eerlijk gezegd overkomen alsof hij wat te verbergen had.

Dat of ik zit er compleet naast en Wout had wel zijn gebruikelijke vorm in de tour maar ging het gewoon nog veel harder dan afgelopen jaren en is het inderdaad een geste om hem tevreden te houden.

pirazzi 20 augustus 2019 om 17:17

Moet te kloppen zijn in de ploegentijdrit door Jumbo-Visma, dit team.

Sjonge Jonge 20 augustus 2019 om 17:30

Ik verwacht de grootste concurrentie voor jumbo vanuit EF en DQS, 1e gele trui voor Gesink zou heel mooi zijn.

nobrakes 20 augustus 2019 om 17:39

Rode

lander luypaert 20 augustus 2019 om 17:46

de concurentie voor de TTT te winnen of over heel de Vuelta want dan ben ik het niet eens met DQS.

KV 20 augustus 2019 om 18:09

Voor TTT natuurlijk

city17 20 augustus 2019 om 17:20

Nou, na al die jaren “Ik zou wel eens een keer kopman willen zijn in een grote ronde” aangehoord te hebben komt nu het moment van de waarheid. Ben benieuwd.

04398 20 augustus 2019 om 17:25

Medekopman dus hij moet het nog wel maar even laten zien dat hij sterker is dan Hart, die denk ik een stuk frisser is dan Poels na de Tour

Grobbel 20 augustus 2019 om 18:15

Hart heeft daarentegen alleen maar één ronde van drie weken voltooid (Vuelta vorig jaar, 65e in het eindklassement), dus het is nog even de vraag in hoeverre hij het aan zal kunnen.

LennartZ 20 augustus 2019 om 17:22

Geen Sosa?

Viktrodriguez 20 augustus 2019 om 17:50

Waarschijnlijk zelfde verhaal als Sivakov, 1 grote ronde dit seizoen is genoeg.

ChefSpijker 20 augustus 2019 om 18:04

Sosa gaat zich richten op Italiaanse najaar na Burgos.

IlPirata 20 augustus 2019 om 18:05

Ze proberen bij Sky de grote talenten rustig te brengen, dus maar 1 grote ronde, Sivakov, Ssosa en Bernal allen 1 ronde. Misschien wel logisch ook. Hoewel dit team natuurlijk middelmatig is ten opzichte van vorige jaren in de vuelta met sky.

Sonsbach Allstars 20 augustus 2019 om 20:07

Tao Hart reed dit jaar de Giro maar stapte na 2 weken af. Vond m niet echt indrukwekkend toen. Denk dat t echt van Wout moet gaan komen.

04398 20 augustus 2019 om 17:23

die staan al op 25 minuten na de TTT, alleen Poels en Kiryienka heeft een goed tijdrit al is dat ook alweer een eeuwigheid geleden dat die daar nog van voren eindigde

pirazzi 20 augustus 2019 om 17:25

Stannard kan ook wel hard rijden en de TTT is maar 13 km toch dus 25 minuten is overdreven.

04398 20 augustus 2019 om 17:27

Ja klopt, maar was meer om aan te geven dat het niet echt een team is waar ik veel van verwacht, maar daar zijn er meer van deze Vuelta.

hartstikkebedankt 20 augustus 2019 om 17:29

Gewoon zorgen dat je Elissonde en Henao snel lost. De rest kan wel aardig hard rijden.

Random wielerliefhebber. 20 augustus 2019 om 17:46

TTT gaan ze minimaal top 5 rijden, vind eerder dat ze vrij weinig klimmers meehebben.

Bizar trouwens dat je 4 vlakke motoren meeneemt en dan Swift thuislaat, die was in topvorm en kan ook nog voor n etappe gaan

Bryan 20 augustus 2019 om 17:51

Doull Hart en stannard kunnen allemaal flink hard beuken in een ttt

ZK 20 augustus 2019 om 19:11

Hart kan goed tijdrijden, in giro deed hij dat ook uitstekend

ChefSpijker 21 augustus 2019 om 01:12

Swift gaat voor winst in eigen land komende maand. Of twee keer zelfs. Al lijkt me WK wat te hoog gegrepen.

dani 20 augustus 2019 om 17:32

Poels heeft eerder aan geven dat hij de Vuelta niet zou rijden… ben welbenieuwd sinds wanneer hij op de hoogte is

Bergbeklimmer 20 augustus 2019 om 17:45

Morgen wordt hij verwittigd.

Schone 20 augustus 2019 om 17:36

Mooi!! Alleen waar is de la Cruz?

lander luypaert 20 augustus 2019 om 17:47

ja klopt raar inderdaad!!

zotvankoers 20 augustus 2019 om 17:49

Was voor mij een van de top-10 mannen idd, nu dus niet meer :-)

lander luypaert 20 augustus 2019 om 17:54

Rosa ook geen grote ronde dit jaar.

josi 20 augustus 2019 om 17:55

Onderweg naar Movistar?

Cochise 20 augustus 2019 om 22:03

De la cruz sukkelt al hele tijd met de knie. Zowel in Californië als TDW moeten opgeven met kniepijn. In Burgos leek het beter, al was het naar het einde toe ook niet meer top.
Kan natuurlijk ook wel iets zeggen over een mogelijk vertrek, al rijden ze ook met andere jongens die de ploeg wel al zeker verlaten.

Franco Ballerini 20 augustus 2019 om 17:45

Eigenlijk voor de veruit rijkste ploeg een matige opstelling.

assen 21 augustus 2019 om 07:52

Was voor de giro eigenlijk ook zo.

Chris Van Uden 20 augustus 2019 om 17:57

Hopelijk gaat Puccio niet om zitten kijken in de finale van sprintetappes.

xistnc 20 augustus 2019 om 18:00

Vraag het hem gerust, vriendelijk.

Veloburto 20 augustus 2019 om 23:24

Idd, Puccio money where your mouth is

Lennimator 20 augustus 2019 om 18:09

Mooi. Toch nog 8 Nederlanders aan de start geloof ik. Kom op Woutje!

Timster 20 augustus 2019 om 18:28

@ Franco Ballerini: Inderdaad, nauwelijks World Tour waardig. Dit moet wel de zwakste selectie voor een GT ooit zijn voor wat betreft Ineos / Sky.
Wout gaan helaas geen top 5 rijden, die Brit met die moeilijke naam gaat het ook nog niet waarmaken en Henao heb ik dit jaar nog niet gezien…

Jeroentje 20 augustus 2019 om 18:36

Waarom is Poels in San Sebastian niet gefinsihed??

eddyvv 20 augustus 2019 om 18:45

Dat maakt niet uit. De Plus ook niet.

john 21 augustus 2019 om 09:43

Eddyvv: dat was om top te zijn in de bank tour en om die te winnen

jp.vanoosterhout 20 augustus 2019 om 18:41

concurentie voor de ttt is alleen EF en astana ook met izagirre 2x,sanchez,fuglsang,boaro,cataldo !

Jeroentje 20 augustus 2019 om 18:53

@eddyvv top, thanks voor de heldere feedback…

peervaneynthoven 20 augustus 2019 om 19:05

Ja , je staat vaak versteld na zijn altijd gedegen en goed geargumenteerde feed back. Is niet de eerste keer.

Melkzuur 20 augustus 2019 om 18:59

Komaan Wout, toon dat je een vent bent, spreek uit dat je voor een goed klassement gaat, en doe dat dan ook. Het is ineens ook jouw laatste kans vermoed ik.

peervaneynthoven 20 augustus 2019 om 19:08

Poels is over de top, inderdaad. Alhoewel, waar was hij top, in een (grote) ronde?? Volgens mij kan Wout Poels niet zo met de druk van het kopmanschap overweg. Niet erg, wel een feit.

Pascal De Kooning 20 augustus 2019 om 19:04

Poels is volgens mij net over de top. Ik heb hem een paar jaar geleden veel beter zien rijden in de Tour dan afgelopen jaar. Ik geloof zelf niet zo in Poels als kopman. Denk zelf dat hij er echt wel een keer flink doorheen zakt.

Fast Freddy 20 augustus 2019 om 19:31

Bijna niet Ineos waardig, deze selectie

Damien Heuvel 20 augustus 2019 om 19:44

Woutje zal in de eerste week wel weer op z’n bek gaan, dat doet hij immers in alle rondjes waar hij eens voor eigen kansen mag rijden.

Korrel zout …

heuvelcolombia 20 augustus 2019 om 19:52

Jammer, geen Dunbar

Verweggistan 20 augustus 2019 om 20:21

Eén grote ronde op die leeftijd lijkt mij wel genoeg. Ik was juist bang dat ze hem ook nog de Vuelta wilden laten rijden. Kan veel beter meedoen om winst in GBR.

Samlambeej 20 augustus 2019 om 19:57

Top! Alleen nogal veel rouleurs voor de klimmersronde.

skylimit 20 augustus 2019 om 20:16

Op papier geen top team, maar misschien is dat wel in het voordeel van Poels / Hart.
Zij hoeven waarschijnlijk de koers niet te dragen, te controleren. Gewoon lekker meerijden en dan zien in de bergritten of je mee kunt doen.
Bij Poels is het wel afwachten of hij dagelijks attent kan rijden en geen onnodig tijdverlies oploopt. Hart is ook nog geen echte topper, dus als die net als Poels het niet waar zou kunnen maken, dan blijft het er weinig over.
Verwacht niet dat Elissonde de dark-horse zal zijn.
De vraag is inderdaad waar is Dela Cruz ? Geblesseerd of op weg naar een andere ploeg? Als spanjaard had ik die toch wel aan de start verwacht.

robert-jan 22 augustus 2019 om 13:12

Vraag beantwoord, daar is ie :)

jooprioolpijp 20 augustus 2019 om 20:24

Ja, als bij Ineos die paar kopmannen die ze hebben een keertje niet meedoen houd je toch wel een heel matig team over. Die moeten echt een keer in de breedte investeren. Maar gelukkig kan Wout z’n wagonnetje nog aanhaken bij de trein van Sunweb. :-)

mamaffia 20 augustus 2019 om 20:30

Toch een mooi team en een goede gelegenheid voor Poels om voor eigen kans te gaan. Lijkt me overigens moeilijk als je relatief gezien zo weinig koersdagen hebt waarop je jezelf kunt bewijzen en er dan ook direct moet staan. En dat vaak ook nog zonder optimale voorbereiding.

Johnny7 21 augustus 2019 om 01:14

Geen geweldig team maar voor Poels een geweldige kans. Ik heb niet zo’n vertrouwen in Hart als kopman dus Poels kan denk ik op 2 mannen rekenen in de bergen Elissonde en Hart. Laten we daarbij wel voorop stellen dat Poels het eerst maar eens zelf moet waarmaken. In de Tour heeft hij niet alle dagen vol hoeven gaan wat een voordeel is geweest.

  • 1
  • 2