Vuelta 2019: Voorbeschouwing ploegentijdrit in Torrevieja

zaterdag 24 augustus 2019 om 08:00
Vuelta 2019: Voorbeschouwing ploegentijdrit in Torrevieja

foto: Cor Vos

Inhoudsopgave

De Vuelta a España grijpt dit jaar terug op een vaste waarde uit het verleden. Zaterdagavond wordt er namelijk door middel van een ploegentijdrit gestreden om de eerste rode leiderstrui. Wie wordt de eerste leider van de Vuelta 2019? We blikken vooruit op het parcours en de favorieten.


Parcours

Voor de Gran Salida keert organisator Unipublic dit jaar weer terug naar het concept van de ploegentijdrit. Nadat de Spaanse ronde eerder tussen 2010 en 2017 van start ging met een collectieve rit tegen de klok, werd er vorig jaar in Málaga met de traditie gebroken en begonnen met een individuele tijdrit.

Winnaars ploegentijdrit openingsdag Vuelta
2010: flag-us HTC-Columbia (Sevilla – 13 km)
2011: flag-us Leopard Trek (Benidorm – 13,5 km)
2012: flag-es Movistar (Pamplona – 16,2 km)
2013: flag-kz Astana (Sanxenxo – 27,4 km)
2014: flag-es Movistar (Jerez De La Frontera – 12,6 km)
2015: flag-us BMC (Marbella – 7,4 km)
2016: flag-gb Sky (Ourense – 27,8 km)
2017: flag-us BMC (Nimes – 13,7 km)

Zoals vaker in het verleden is er dit jaar wederom gekozen voor een start aan de kust. De eerste dagen verblijft het peloton aan de Costa Blanca waar zaterdag tijdens de avonduren de straten van Torrevieja (een kustplaats ongeveer 50 kilometer ten zuiden van Alicante) de eerste etappe verreden wordt.

Profiel Proloog Vuelta a España 2019

Het startpodium staat opgesteld aan Las Salinas, de beroemde zoutmeren ten westen van de stad die behalve blauw ook opvallend roze gekleurd zijn. Vanaf hier wordt er koers gezet in oostelijke richting voor een tocht door de binnenstad van deze toeristische badplaats. De 13,4 kilometer lange route voert over een nagenoeg vlak parcours over brede, overzichtelijke wegen. In de eerste twee kilometer liggen er nog enkele haakse bochten, maar hierna krijgen de ploegen veel rechte stukken (waar het tempo kan worden opgevoerd) voorgeschoteld.

Via de Calle Paris gaat het in een rechte lijn noordwaarts. Ongeveer halverwege keren de renners weer terug richting het zuiden. Deze passage langs de kustlijn stuurt de renners over lange, brede boulevards met restaurants, cafés en vakantiewoningen en brede stranden met namen als Playa de los Locos (het strand der gekken) en Playa del Cura. De finale brengt de renners richting de jachthaven, waar nog een laatste sprint volgt in een poging de best mogelijke eindtijd te klokken. De tijd van de vijfde renner geldt als eindtijd.

Start: 18.56 uur in Salinas de Torrevieja (start eerste ploeg)
Finish: 20.30 uur in Torrevieja (finish laatste ploeg)


Favorieten

Dit seizoen heeft Jumbo-Visma aangetoond dat het stappen heeft gemaakt op het gebied van tijdrijden. In directe confrontaties met de concurrentie kun je veel verschillen maken. Een ploegentijdrit is daar een mooi voorbeeld van. In de Tour de France liet de Nederlandse formatie dat zien, want het zette de rest op grote achterstand in Brussel. In Torrevieja is de afstand kleiner, maar de selectie mag er zeker zijn.

Jumbo-Visma in actie – foto: Cor Vos

Met Primož Roglič als kopman en Steven Kruijswijk als mede-kopman weet Jumbo-Visma waar ze het voor doen. Ook George Bennett wordt gerekend tot kanshebbers op een top-10-klassering. Daarbij komen nog de hardrijdersbenen van Robert Gesink, Sepp Kuss, Neilson Powless en Lennard Hofstede. Maar last but not least is er Tony Martin, de ervaren motor van de trein die Jumbo-Visma de overwinning en de eerste rode trui moet bezorgen. Na het succes van de Tour, lijkt de overwinning in deze Vuelta bijna een must.

Deceuninck-Quick-Step komt zonder grote klassementsfavoriet naar Spanje, maar is nog altijd een ploeg die erg goed een ploegentijdrit af kan leggen. De Belgische formatie heeft een stel krachtpatsers geselecteerd die heel ver moeten kunnen komen. Met Philippe Gilbert, Rémi Cavagna, Tim Declercq, Zdenek Stybar en Eros Capecchi kan de blauwe trein ver komen. Mogelijk is de rode leiderstrui voor de afzwaaiende Gilbert wel zijn afscheidscadeau voor de ploeg.

Wat kan Deceuninck-Quick-Step? – foto: Cor Vos

Bij EF Education First is dit jaar extra toegelegd op het onderdeel tijdrijden. Begin dit jaar werd de Nederlandse trainer Peter Schep aangetrokken om dat te verbeteren en dat leverde in het voorjaar het nodige succes op. Met de klassementsambities van Rigoberto Urán, die voor het podium gaat, is een goede ploegentijdrit vereist. De roze ploeg heeft naast Urán ook Tejay van Garderen, Lawson Craddock en Mitchell Docker goede hardrijders om in ieder geval de schade te beperken voor de kopman.

Team Ineos komt opdraven met een uitgebalanceerde selectie. Er zijn twee renners die hun kans kunnen gaan in het klassement, Tao Geoghegan Hart en Wout Poels. Zij zijn dus gebrand op een goed begin in Torrevieja. Oud-wereldkampioen tijdrijden Vasil Kiryienka zal ze op weg helpen en ook Ian Stannard, Owain Doull en Salvatore Puccio kunnen een potje hardrijden. Reken maar op Ineos in de top van het klassement.

De voormalig wereldkampioen ploegentijdrit is Team Sunweb, alleen is die ploeg bezig aan een zeer ongelukkig seizoen. Zonder Tom Dumoulin valt de grote locomotief weg, maar rondom de aangewezen Vuelta-kopman Wilco Kelderman is nog een aardige trein gebouwd. Nikias Arndt, Casper Pedersen, Nicholas Roche, Max Walscheid en Kelderman zelf zijn stuk voor stuk goede hardrijders. In de Tour werd Sunweb (met Kelderman, Arndt en Roche) knap vierde in Brussel. Zit een dergelijke uitslag er opnieuw in?

Wilco Kelderman als voorlaatste in de Sunweb-trein – foto: Cor Vos

Voor de Kazachstaanse troepen van Astana lijkt niets een goede eindklassering van Miguel Ángel López in de weg te staan. De selectie rondom hem, met als schaduwkopmannen Ion Izagirre en Jakob Fuglsang, is dan ook ijzersterk. Mogelijk kan het Astana-achttal voor een verrassing zorgen. Je hoeft aan Luis Léon Sánchez en Manuele Boaro niet te vragen hoe zij een ploegentijdrit moeten rijden en als ook de kopmannen nog een duit in het zakje doen, is Astana zomaar een outsider voor de winst.

Movistar heeft heel veel kopmannen, maar de selectie bestaat voornamelijk uit klimmers. Imanol Erviti en Alejandro Valverde lijken de ploeg op sleeptouw te moeten nemen. De vraag is hoe groot de achterstand is na de eerste dag voor de Spaanse ploeg. Bij Mitchelton-Scott moet Esteban Chaves niet te veel tijd verliezen op de openingsdag. Hij heeft enkele Australische hardrijders die de schade beperkt moeten houden.

Movistar – foto: Cor Vos

Voor BORA-hansgrohe zijn Rafał Majka en Davide Formolo de vooruitgeschoven pionnen. Met Jempy Drucker, Sam Bennett en de Oostenrijkse hulp van Gregor Mühlberger en Felix Großschartner kan de Duitse ploeg zich in de middenmoot nestelen. Lotto Soudal stelt dan weer een vrijbuitersploeg op, die met Thomas De Gendt als grote man wel een goede ereplaats kan behalen. De druk om een kopman goed te klasseren is er niet bij. UAE Emirates zal met Fabio Aru en Tadej Pogačar goed willen scoren, maar de ondersteuning is matig. Hoeveel tijd moeten zij na één etappe al goedmaken?

Favorieten volgens WielerFlits
**** Jumbo-Visma
*** Deceuninck-Quick-Step, EF Education First
** Team Ineos, Team Sunweb, Astana
* Movistar, Lotto Soudal, Mitchelton-Scott, BORA-hansgrohe

Vuelta 2019: Deelnemerslijst (WielerFlits)
Starttijden ploegentijdrit


Weer en TV

In Torrevieja is het zaterdagavond uitstekend koersweer. Onder een licht wolkendek zal bij een temperatuur van 25 à 28 graden Celsius gekoerst worden. De wind komt met windkracht twee van zee, oftewel vanuit het oosten.

De Vuelta a España wordt in de Lage Landen uitgezonden door Sporza (vanaf 19.30 uur op Canvas en 20.00 uur op Ketnet) en door Eurosport 1. De sportzender begint om 18.50 uur aan de live-uitzending. De NOS komt vanaf 18.45 uur met een livestream op de site.


Dit artikel delen:

47 Reacties

ghostwriter 23 augustus 2019 om 12:07

Het zou mooi zijn als Jumbo-Visma net als in de Tour direct al een mooie voorsprong voor hun kopman(nen) opbouwt. Martin, Gesink, Kruijswijk, Roglic en Powless zijn allen goede tijdrijders en Hofstede zal in zo'n korte ploegentijdrit ook zeker van waarde zijn. Bennett en Kuss zou ik geen trap op kop laten doen aangezien ze in zo'n korte TTT het tempo er alleen maar uit zouden halen. Ik acht de kans vrij groot dat Jumbo-Visma na de UAE Tour en de Tour de France voor de derde keer dit jaar een TTT wint. Wat natuurlijk een ongelofelijke prestatie zou zijn aangezien ze voor dit jaar al een tijdje geen TTT hadden gewonnen.

luckyloek 23 augustus 2019 om 12:57

Tour of Britain vorig jaar ;)

ghostwriter 24 augustus 2019 om 18:22

Oh ja, natuurlijk.

Nul verstand 23 augustus 2019 om 12:17

Mijn verwachting (ten aanzien van de top-5):

1. Jumbo-Visma
2. Quick-Step
3. Astana
4. Sunweb
5. EF

Wat denken jullie?

ghostwriter 23 augustus 2019 om 12:28

Het zou mij niet verbazen als Sunweb tweede wordt achter Jumbo-Visma.

Jandepandaman 23 augustus 2019 om 12:23

Benieuwd hoe groot de verschillen gaan zijn. Jumbo moet het met deze kleppers wel halen lijkt me.

Romāns Vainšteins 23 augustus 2019 om 12:26

Hoeveel van die lui hebben nu zo’n peperduur ketonenstuurtje ?

ghostwriter 23 augustus 2019 om 12:27

Je begint je steeds meer als een troll te gedragen Romāns Vainšteins. Jammer…

LaurentJalabert 23 augustus 2019 om 13:17

Los van dat ketonen gewoon mogen, zijn ze er ook nog eens transparant over. Hoezo dan bashen.
Ik ben eerder benieuwd wie er nog meer aan zitten, aangezien andere ploegen daar niets over loslaten.

horsm 23 augustus 2019 om 12:42

Jumbo heeft een mooi team, maar ze missen in vergelijking met de TTT van de tour natuurlijk de sprinttrein. En volgens mij was de combinatie van twee toplocomotieven (Martin & Van Aert) en de snelheid van de sprinttrein toen de sleutel tot het succes. En bij de ultrakorte TTT van de Vuelta zijn die snelheidsmaniakken m.i. nog belangrijker.

Met andere woorden: ik hoop op een goed resultaat van de Jumbo's, maar het zou zomaar kunnen dat ze afgetroefd worden door de Quicksteps.

xistnc 23 augustus 2019 om 12:53

Groenewegen en Jansen hebben weinig bijgedragen aan de TTT-winst in de Tour, maar het aandeel van Van Aert en Teunissen was aanzienlijk. Roglic, Powless en Gesink moeten dat voor een deel kunnen opvangen, maar de resultante zal allicht iets minder zijn dan in de Tour.

Gezien de korte afstand zie ik DQS inderdaad net iets meer als favoriet.

assen 23 augustus 2019 om 14:07

Eens met horsm.

Of Jansen veel heeft bijgedragen weten we niet, want we zagen m niet in beeld aan het eind van de TTT in de Tour. Ik denk toch dat Jansen in het begin kopwerk heeft gedaan. Kuss zie ik eigenlijk weinig bijdragen, zeker minder dan Jansen.
Van Aert en Teunissen reden/rijden echt hard in een kort tijdsbestek, die worden niet goed vervangen hier.
Daarom denk ik dat de kans dat TJV hier wint kleiner is dan in de Tour, zelfs kleiner dan 50%. Als ze niet op het podium eindigen zou ik ook niet verbaasd zijn, al denk ik wel dat ze dat gaan redden.

Opvallend vind ik dat Movistar niet zo’n goed team lijkt te hebben voor de TTT.

rahimns 23 augustus 2019 om 21:11

Met Roglic, Gesink en Powless heb je toch een aardige vervanging volgens mij.

bartp25 23 augustus 2019 om 12:52

Ik zie JV graag winnen maar heb persoonlijk het gevoel dat ze het gaan afleggen. Kuss Bennett en Hofstede zijn denk ik niet sterk genoeg. Mijn gok: Astana.

xistnc 23 augustus 2019 om 12:54

Die mogen toch gerust overboord?

platteprijs 23 augustus 2019 om 13:03

En dan zijn ze meteen van het probleem van de 3 kopmannen af …

Franco Ballerini 23 augustus 2019 om 15:43

Bennett bleef in de Tour TTT binnenboord dus waarom nu niet?

bartp25 24 augustus 2019 om 09:21

Bennett werd overduidelijk gespaard in de Tour, pas op het einde kopbeurten.

Kosmonaut 23 augustus 2019 om 13:04

Edit: Uiteraard! We hebben het aangepast

ti-raleigh 23 augustus 2019 om 13:04

Martin en Roglic in een koppeltijdrit. De rest moet het karretje maar aanhaken iedere keer. Of is dat overdreven ? Het is maar 13 km.

mackie 23 augustus 2019 om 13:47

denk dat op de vlakke stukken Kuss en Bennet inderdaad niet mee mogen doen.
Ik geloof zelfs dat Bennet in de tour niet mee mocht draaien tot de laatste 2 a 3 km om dat de snelheid er op dat moment wat uitging ivm vermoeidheid en parcours ligging.

denk ook dat ze met 4 a 5 man ronddraaien en de rest moet maar aanhaken.

SolitaryShell 23 augustus 2019 om 23:22

De enige hoogtemeter in deze etappe is naar het hoogste treetje van het podium. Dus daar moeten Kuss en Bennett dan maar op hopen.

Random wielerliefhebber. 23 augustus 2019 om 13:07

Vanwaar het vertrouwen in Astana? Als ik moest voorspellen zou ik ze buiten de top 10 zetten.

FDJ komt met een op papier heel sterk team, ik geef ze 2 sterren.

Kannibaal van Schepdaal 23 augustus 2019 om 14:38

Omdat je niet moet kijken naar de ploegnaam, maar naar de renners die meedoen. Op papier heeft Astana met Sanchez, Ion Izagirre en Gorka Izagirre drie degelijke hardrijders in de ploeg. Die gaan echt niet achter een paar fransen van AG2R of een koppel Spanjaarden van Burgos of Euskadi eindigen. Hun grote nadeel is dat ze wellicht moeten zien dat ze Lopez niet overboord gooien. Hetzelfde geldt voor Movistar.

Wellicht gaan net daarom Jumbo, EF en Ineos goed scoren; hun kopmannen zijn sterke tijdrijders en dus kunnen hun hardrijders voluit gaan.

Kannibaal van Schepdaal 24 augustus 2019 om 20:52

Daarom dus :)

Gerben Mijnheer 23 augustus 2019 om 13:20

Ik vind dat Astana hier toch wel wat te kort wordt gedaan hoor. Hebben echt een hele snelle ploeg voor dit parcours.

AndriesW 23 augustus 2019 om 14:20

Gesink na tien jaar alsnog in de rode leiderstrui… dat zou toch mooi zijn!

Tippiemiljaan 23 augustus 2019 om 15:36

CCC wordt hier toch over het hoofd gezien. Die eindigen netjes top 5.
Wordt een slag der lage landen met DQS vs TJV met toch licht voordeel voor die laatste dankzij Roglic en Martin.

kielabokki 24 augustus 2019 om 04:44

Yup, CCC zijn vandaag de donkere paarden.

jp.vanoosterhout 23 augustus 2019 om 16:20

snap niet dat hier zoveel van quickstep word verwacht met capecchi,cavagna,declerq,knox,richeze,jakobsen,stybar en gilbertik denk dat er zeker 5 ploegen beter zijn ! lotto jumbo,astana,EF,ineos en sunweb schat ik hoger in

Peter1977 23 augustus 2019 om 20:09

Op nieuwsblad.be is Sunweb de favoriet en komt Jumbo niet eens voor

Veloburto 23 augustus 2019 om 23:23

Dan hebben ze er niet veel kijk op. Jumbo is de gedoodverfde favoriet

krypton 24 augustus 2019 om 17:11

Op Unibet is de quotering van Jumbo-Visma 1.72. De eerstvolgende teams zijn Ineos (10.00) en Deceuninck-Quick-Step (15.00). Dat zegt volgens mij alles over de favorietenrol voor deze TTT.

peervaneynthoven 23 augustus 2019 om 20:18

Waarschijnlijk was R.Evenepoel voor hen de gedoodverfde favoriet. Ploegentijdrit? Ja ook dan, in zijn eentje! Oh nee, hij doet niet mee zie ik. Moet heel Sporza gedurende 3 weken uit een ander “poeltje” tappen. Zal niet meevallen.

Hollow Knight 23 augustus 2019 om 20:53

Wees niet zo jaloers.

Kingstown 23 augustus 2019 om 21:37

Je hebt wel vaker van dit soort enorm kinderachtige reacties. Jammer.

west 24 augustus 2019 om 00:36

edit wf: niet doen

Dumoulist 24 augustus 2019 om 00:51

Ik zou UAE niet vergeten. Hebben met Aru, Pogacar en Conti drie sterke tijdrijders in huis en met sprinters als Gaviria en Molano erbij moet deze afstand ook wel te overbruggen zijn.

Cochise 24 augustus 2019 om 10:01

Letterlijk uit het Nieuwsblad: “Jumbo-Visma is topfavoriet maar ook Astana, Ineos, Movistar, Education First, Sunweb en DQS komen in aanmerking voor de eerste rode leiderstrui.” Ik denk dat je ergens een foute voorbeschouwing hebt gelezen.

Peter1977 24 augustus 2019 om 11:57

Ik kan alleen dit vinden, maar ben er blij mee dat hullie van het Nieuwsblad ook vinden dat ze topfavoriet zijn ; De Vuelta start met een korte ploegentijdrit over 13,4 km. Grote verschillen zullen dan ook nog niet opgetekend worden. Favorieten voor de dagzege zijn Team Sunweb, Deceuninck-Quick.Step, Mitchelton-Scott en Team Ineos. Met enkel nog de tijdrit in Pau, daags na de eerste rustdag, over 36,2 km, staan er dus niet veel kilometers tegen de klok op het programma, 49,6 slechts in totaal.

EddyB1958 24 augustus 2019 om 12:10

Ok ik ben Vlaming en ga niet mee met de hype hier rond Jumbo Visma. Maar ik stel me toch vragen over de kwaliteit van de twee Amerikanen. Ik heb ze bezig gezien in de VS en dat was best heel goed tot indrukwekkend, maar bevestiging is er nog niet geweest, vind ik. Maar zonder pech geef ik Jumbo Visma de meeste kans. Ik zou wel rekening houden met Mitchelton Scott.

xistnc 24 augustus 2019 om 12:17
Quote:
Ok ik ben Vlaming

Echt waar joh?

Samlambeej 24 augustus 2019 om 13:00

Mooie man Tony Martin.

jp.vanoosterhout 24 augustus 2019 om 13:04

1.astana 2.jumbo visma 3 sunweb 4 EF 5 quick step. snap niet dat hier zo’n vertrouwen is in quick step,die missen nogal wat tijdrijders !

jp.vanoosterhout 24 augustus 2019 om 13:06

en mitchelton scott komt er ook niet aan te pas,missen ook teveel tijdrijders!

west 24 augustus 2019 om 14:19

Is er trouwens al een poultje? Wie valt eerst? Gesink of Kelderman?

ghostwriter 24 augustus 2019 om 14:37

Het probleem is niet dat Gesink en Kelderman vaak vallen. Het probleem is dat ze wanneer ze vallen het bijna altijd erge gevolgen heeft (daardoor lijkt het alsof ze veel vaker vallen dan andere klassementsrenners). Iemand als Froome viel eens drie keer in één Tour maar won daarna toch doordat zijn valpartijen geen erge gevolgen hadden.