Vuelta 2019: Rustdag in gedrang door lange transfer

maandag 2 september 2019 om 10:26
Vuelta 2019: Rustdag in gedrang door lange transfer

foto: Cor Vos

Het Vuelta-peloton kon pas laat naar bed na de negende etappe naar Cortals d’Encamp. Liefst vier uur duurde de verplaatsing van de finishplaats naar de hotels in Lourdes en Pau en omdat pas twee uur na de aankomst kon worden begonnen aan de lange autorit, kwamen de meeste ploegen na middernacht aan bij hun bestemming.

In de derde etappe naar Cortals d’Encamp, waar Tadej Pogačar de overwinning pakte, hadden de renners te maken gekregen met zware regenval en hagel. Het zou echter nog even duren voor ze in bed konden bijkomen van hun inspanningen, want het peloton wachtte nog lange transfers naar de hotels in de buurt van Lourdes en Pau. Liefst driehonderd kilometer moest worden afgelegd en de navigatie wees uit dat elke ploeg daardoor zeker vier uur onderweg was.

Nadat iedereen was gefinisht, duurde het echter nog een tijd voordat iedereen daadwerkelijk op pad kon. De organisatie had de skicabines gereserveerd voor de renners, maar door het slechte weer mochten die slechts op halve snelheid afdalen. Daardoor liepen de wachtrijen snel op en besloten sommige coureurs dan maar per fiets de bussen op te gaan zoeken in het lager gelegen Encamp. Zij werden door politieagenten dan weer tegengehouden.

Na middernacht
Uiteindelijk bereikten ploegen pas na middernacht hun hotels, waarmee op papier de reglementen van de UCI een beetje werden overschreden. Die schrijven namelijk eigenlijk voor dat een transfer niet als rustdag kan worden beschouwd. Op social media reageerden meerdere renners al op de lange terugtocht. “Gelukkig was de transfer niet slecht na de etappe van vandaag. Om een uur ’s nachts aangekomen in Pau”, schreef Sam Bewley van Mitchelton-Scott.

En Jetse Bol twitterde: “Als beloning voor negen dagen Vuelta mogen we gezellig met de bus op bedevaart naar Lourdes. Dat duurt wel een uur of vier, maar dan ben je dus in Lourdes hè! Vraag me alleen af of die grot nog open is om twaalf uur ’s nachts…”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Jean Dumas 2 september 2019 om 10:30

Het is een beetje veel van het goede, terwijl de eerste week zich relatief gezien op een postzegel afspeelde en de etappes redelijk op lengte waren.

oscarfreirefan 2 september 2019 om 10:43

Maar hoezo komt dan de rustdag in het gedrang? Ondanks dat ze pas laat aankomen hoeven ze vandaag toch niet ineens te fietsen? Het blijft een rustdag als je niet hoeft te fietsen toch?

AnderJ 2 september 2019 om 10:58

Volgens het artikel is iets geen rustdag als er een transfer plaatsvindt. Volgens die logica is als je toch moet reizen op een rustdag, de rustdag volgens de regel geen rustdag.

Jotto-Lumbo 2 september 2019 om 10:43

Ik zag op de instagram van Gesink dat hij Roglic, Bennett en Kuss met de helikopter zijn gegaan. Dat is wel echt een voordeel lijkt me.

VerstandOpNul 2 september 2019 om 11:16

Wel aardig dat Gesink nog mee mocht na die beurt van 30 seconden op kop gister.. :-)

luckyloek 2 september 2019 om 11:17

Schijnt dat die heli halverwege is moeten keren.

https://twitter.com/georgenbennett/status/1168248036692303872?s=19

Marik 2 september 2019 om 11:25

De organisatie mag toch wat beter in de spiegel kijken om alles in de toekomst beter te laten verlopen. Ze blinken niet uit in efficiency en punctualiteit deze editie….

de winnaars 2 september 2019 om 11:30

Wat zeuren ze toch , 90% van het peloton heeft morgen nog een rustdag.

Polleke 2 september 2019 om 11:30

Astana renners pas om 5.30 in hotel !!! Zaten vast in een file vveroorzaakt door een camion van de organisatie… die hebben pas recht op klagen…

de winnaars 2 september 2019 om 12:05

Maar ze hebben vandaag toch een rustdag? En MAL hoeft morgen pas laat in de middag te starten dus er is echt helemaal niks aan de hand…wat een geneuzel

fustviking 2 september 2019 om 13:11

vrachtwagen
men spreekt hier Nederlands

Baukema Tomoulin 2 september 2019 om 13:34

#de winnaars: dat is niet het issue. Het issue is dat de regels zeggen dat renners recht hebben op 1 volledige dag (1 hele datum) als rustdag. Waarin er dus niet nog verplicht gereist hoeft te worden. Aangezien meerdere ploegen na 00:00 aankwamen werd deze dag dus een reisdag ipv een rustdag. Dat je vervolgens wel meer dan 24 uur rust hebt tot de volgende etappe doet niet ter zaken.

AnderJ 2 september 2019 om 14:03

@fustviking: is dat nou nodig? Wat is er mis met Vlaams? Misschien kan je Koos Verrek komen verbeteren die (al dan niet bewust) berichten voor taal- en spelfouten post.

Tinus1984 2 september 2019 om 11:55

Sommige pas rond 5uur bij het hotel las ik op verschillende sites. Benieuwd hoelaat Lopez in zijn bedje lag.

Tjv met helikopter richting hotel. Die waren er wel voor middernacht las ik.

Samlambeej 2 september 2019 om 20:42

Fuglsang zat in de bus en die waren pas om 5u30 in het hotel. Zij hebben 1 nacht minder rust en de planning voor maandag kon dus ook in de vuilbak. Competitievervalsing, als je ’t mij vraagt!

ssj 2 september 2019 om 20:55

Is dit de reden dat er vandaag geen interviews met renners (op NL nieuwssites) te vinden zijn?

Zjoske 3 september 2019 om 09:23

Andorra leeft van het toerisme. Waarom pakken ze niet daar gewoon een hotel en verplaatsen ze zich op de rustdag? Zoveel plichtplegingen als in de Tour zijn er toch niet.

Headlines

Materiaalzone

Populair