Vuelta 2019: Roglic viel op gravelstrook na aanvaring met motard
foto: Cor Vos
zondag 1 september 2019 om 18:28

Vuelta 2019: Roglic viel op gravelstrook na aanvaring met motard

Primoz Roglic is in de finale van de negende Vuelta-etappe ten val gekomen op de gravelstrook. Dat meldt Jumbo-Visma na afloop van de rit op social media. De kopman viel na een ‘slechte manoeuvre’ van een motard.

Door noodweer viel de tv-verbinding weg op de slotklim in Andorra. Daarvoor reed Roglic nog in de favorietengroep en toen de beelden weer terug waren, reed de Sloveen op achterstand. Nu is duidelijk wat daar gebeurd is.

Uiteindelijk wist Roglic terug te komen en derde te worden in de rituitslag, achter Tadej Pogacar en Nairo Quintana. In het klassement staat Roglic bij het begin de eerste rustdag tweede, op zes seconden van de nieuwe leider Quintana.

Ook Roglic’ concurrent Miguel Ángel López kende pech in de finale op weg naar de finish in Cortals d’Encamp. De Colombiaan kwam met een bebloede elleboog over de streep.

RIDE Magazine
53 Reacties
Sorteer op:
1 september 2019 18:31
Net toen de TV uitviel...eerder al dat zwembadje. De Spanjaarden zetten alles in.

Hopelijk hindert de elleboog hem niet teveel dinsdag...en kijk even of er toevallig een steentje in zit.
1 september 2019 18:31
Zoiets zei Kuss al. Mooi shit, maar eigenlijk wel goed voor de rest van de race, want deze hele Vuelta is eigenlijk alleen maar spannend vanwege de valpartijen van Roglic. Waren die er niet geweest dan was de race al beslist geweest.
1 september 2019 18:32
Erg knap teruggekomen.
En als hij dinsdag de tijdrit niet wint een steentje in zijn elleboog... ...
1 september 2019 18:33
Dat is een beetje overtrokken, want ook Lopez is door een val op die gravelstrook gehavend over de streep gekomen. Die zat uitstekend geplaatst.
    1 september 2019 18:44
    Wat is overtrokken?
    1 september 2019 18:46
    Dat die Spanjaarden alles op alles zetten om Roglic te benadelen, want ook Lopez is op die strook gevallen.
    1 september 2019 18:53
    Ik denk dat hij dat als grap bedoelde maar Lopez is natuurlijk ook een concurrent van Movistar en als hij het niet als grap bedoelde is dat dus geen argument tegen zijn stelling.
    1 september 2019 18:53
    Als Lopez ook gevallen is vind ik het even indrukwekkend van Roglic. Lag toch 40sec voor en finisht erachter. Blijft desalniettemin slecht van al die motards. Moeten gewoon meer met drones gaan werken imo
    1 september 2019 18:58
    Ehm. Geen beeld gezien dus we hebben geen enkel benul aan wie precies het oponthoud precies te wijten viel. Die motards worden even goed met de omstandigheden geconfronteerd als de renners en ook zij kunnen fouten maken.
1 september 2019 18:33
Tsja, hopelijk houden ze nu op met gravelstroken in het hooggebergte. Vragen om moeilijkheden en voegt nix toe aan al t klimwerk.
    1 september 2019 18:35
    +1, je zit vooral te bibberen of je favo niet lek rijdt
    1 september 2019 19:02
    +1
    Al lees ik vooral veel lovende reacties op de etappe...
    (zelf overigens, helaas, niet kunnen kijken vandaag)
    1 september 2019 22:19
    +1
1 september 2019 18:36
Het was een schitterende etappe, maar dat stuk onverhard, of beter gezegd de modderpoel, was totaal nergens voor nodig. Twee van de grote favorieten lopen hier nu achterstand op, al is gelukkig nog niet beslissend voor eindwinst.
1 september 2019 18:38
De omstandigheden weten te overleven is een belangrijke factor in het rondewielrennen. Roglic kan het half-half, Lopez is altijd de lul en Quintana wint er rondes mee.
    1 september 2019 18:45
    Ja joh, zwabberende motards, onbewaakte spoorwegovergangen, afdalingen met potholes, alles voor het vertier van de kijker. Last man standing.
    1 september 2019 19:50
    En lekkende zwembadjes
1 september 2019 18:39
Als het door een motard is, is het wel ernstig
1 september 2019 18:45
Spanjaarden willen overduidelijk Valverde als winnaar. Begint echt triestig te worden.
    1 september 2019 18:46
    Soler moest anders wel wachten op Quintana...
1 september 2019 18:47
Lopez zag er bestwel gehavend uit en dat is al geen goede tijdrijder. Die kan wel eens een goede klap krijgen.
Aan Roglic was niet veel te zien wellicht enkel van fiets moet wisselen. Ik zal namelijk geen sporen van een val.
    1 september 2019 18:55
    Had wel degelijk een bruine broek aan een kant.
1 september 2019 18:48
In de Tour zouden ze alles in dezelfde tijd als Froome zetten.
    1 september 2019 19:52
    Nee, als Mollema!
1 september 2019 19:03
Kunnen we dan nu éindelijk stoppen met gravelpaden in etappekoersen? Voor ééndagskoersen prima, dan kun je ervoor kiezen, maar dit is toch gewoon naadje...
1 september 2019 19:10
Belachelijk weer. Motards zullen wel weer dicht gereden hebben, terwijl de top van het AK in het slot van een bergrit over een bochtig moddergravelpad moesten. Triest.
Ook jammer dat we het niet in beeld kregen, zelfs dat er sporen waren van een valpartij liet de regie niet echt zien.
1 september 2019 19:33
Als je gravel of kasseien wil, moet je er een aparte etappe van maken. In zo'n bergetappe richt het niks uit. Op de valpartijen van Lopez, Roglic en Majka na heeft het nul invloed op het verloop van de bergetappe. En ik kan me niet voorstellen dat valpartijen het doel van de organisatie waren met deze strook.
Maak er een aparte etappe van, dan kunnen wij de specialisten hun ding zien doen.
    2 september 2019 14:54
    Waar lees je dat van Majka?
1 september 2019 19:37
Wat zou er gebeuren als valverde geraakt zou worden....
1 september 2019 19:41
Ja, geef allemaal de schuld aan de gravelpaden. Wat een gezeur zeg, ga lekker op de playstation onder een dak spelen. Het is topsport en dan moet je gewoon dealen met alle omstandigheden. Het gravelpad was 4km lang en gewoon vlak.
Jammer dat er geen volledige beelden van beschikbaar waren.
    1 september 2019 19:46
    Volgens mij is de gravelstrook niet het probleem, maar her feit dat een motard een val van een renner veroorzaakt. De cal van Superman vind ik dan ook een ander geval.

    De val van Roglic verklaart wel waarom de Movistars in de aanval gingen.
    1 september 2019 19:52
    Extra mooi dat Roglic voor Valverde eindigde.
    1 september 2019 20:57
    Bal mis Sky... er zijn al wielerdisciplines waar men naar hartelust off-road kan gaan... dit is wegwielrennen, alles wat daar van afwijkt is onnodig chaos creeren...
1 september 2019 20:04
@horsm motards zijn heel vaak een probleem in bergetappes. Eigenlijk zouden die motors altijd 4 wielen moeten hebben, dan zijn ze misschien wel iets minder wendbaar, maar de kans op onderuit schuiven is nihil, dus dan ook nauwelijks kans dat zij renners
ten val brengen.
    2 september 2019 11:15
    ja en de renners zijwieltjes achter dan is de kans op vallen ook een stuk minder
1 september 2019 20:07
Ik snap de speculaties wel omtrent zijn val. Heb ik zelf ook wel beetje. Beeld valt weg en roglic wordt onderuit gereden door een motor.

Wel laf dan dat ze bij movistar zijn gaan rijden daarna.
    1 september 2019 20:13
    Dat doen ze bij Movistar altijd, sportiviteit is niet iets wat ze bij die ploeg kennen. Nu wil ik niet zeggen dat ze hoeven te wachten maar Movistar versnelt juist vaak wanneer een concurrent pech heeft of onderuit gaat.
    1 september 2019 20:38
    Voor het ploegenklassement.
    2 september 2019 11:04
    Niks onsportiefs aan.
    - Movistar is niet 'ineens' gaan rijden toen Roglic viel, ze waren al de hele tijd aan het aanvallen.
    - Als je telkens moet gaan wachten indien een tegenstander valt of pech heeft in deze fase van de koers, dan ga je niet veel koers meer zien
    - Waar zat Lopez eigenlijk toen Roglic viel? Reed hij nog voorop? Dan zou het helemaal absurd zijn als movistar dan plots zou moeten wachten...
    2 september 2019 11:18
    Dat is een specialisme van die Spaanse wieltjes plakkers ,als een concurrent pech heeft direct aanvallen ,maar owee als het een van hun overkomt dan zijn de rapen gaar
1 september 2019 20:48
Sorry, heeft niets met sportiviteit te maken, het is topsport en ook nog eens in het laatste deel van de koers. logisch dat er niet gewacht wordt. In dit soort situaties zou alleen de wedstrijdcommissaris kunnen c.q. moeten ingrijpen, maar helaas zo kort voor het einde is dat ook onmogelijk. Helaas voor Roglic en TJV valt dit onder de noemer "koersincident".
1 september 2019 20:50
Grappig altijd dat renners voor het minste of geringste gestraft worden door de organisatie, maar als er andersom iets gebeurt dan zoeken ze het maar uit...

Behalve Froome natuurlijk, want die krijgt dezelfde tijd als Bauke.
1 september 2019 21:06
meneer WP , hoor ik nu niet janken over het verloop van de koers ! behalve als zijn "Belgische prinsjes" iets aangedaan wordt ! Misschien regent het te hard en durft ie niet buiten de auto te komen. Schande als TJV wederom benadeeld wordt door externen.
Verder voegt een grindpad ook niet heel veel toe, is mijn mening.
    1 september 2019 21:34
    Was er een alternatief? Of moet een complete etappe geschrapt/hertekend worden vanwege een grindpaadje van 4km?
1 september 2019 21:23
Zelfde tijd als Pogacar dan maar.
1 september 2019 21:34
Gut gut gut, iemand die rijdt voor een Nederlandse ploeg dus het zal wel weer een complot zijn van de Spanjaarden.

Dit soort dingen kunnen nou eenmaal gebeuren, zowel op een gravelstrook als op een asfaltweg. Motoren zijn nou eenmaal nodig als we beelden willen hebben (en ja wellicht zouden er wel wat minder motoren in koers kunnen). Overigens lijkt me zoals boven geopperd motoren met vier wielen mij absoluut geen optie, wendbaarheid is zo belangrijk in afdalingen, en daar zijn er toch wel iets meer van dan gravelstroken. Het is pech en lullig voor betrokkene die valt door een motor, maar dit kan je simpelweg niet altijd voorkomen.
    1 september 2019 22:23
    Motoren in een afdaling voegen maar weinig toe. Die kunnen daar prima achter de renners aanrijden, aangevuld met helicopterbeelden.

    Wel bizar dat die grindstrook zo "spectaculair" is dat de organisatie er geen beelden van kan uitzenden, maar wel een ongeluk veroorzaken met de topfavoriet...

    En ondertussen lekker blijven strooien met onbegrijpelijke boetes voor het verkeerd weggooien van bidons
2 september 2019 07:13
Geweldig, leuk idee ASO...! Kunnen we dan nu stoppen met die belachelijke gravelstroken? Het is toch niet zó gek dat wegwielrennen gewoon op asfalt plaatsvindt, niet? Gisteren pech voor Lopez en Roglic. Ik herinner me dat Froome lek reed in die sectie in de Tour op plateau des Glières. Is dat wat we willen? Er kan altijd iets misgaan maar laten we die kans zo klein mogelijk houden aub. Ik wil een eerlijke man tegen man strijd zien. De Vuelta (en het hele seizoen eigenlijk al) was tot nu toe al prachtig. Vindt u dit niet spectaculair genoeg? Geen probleem, alle respect. Maar dan houdt u niet van wegwielrennen, kijk naar iets anders er zijn mogelijkheden genoeg. Al dat gedoe voegt helemaal niets toe behalve valpartijen en lekke banden (al maak ik graag een uitzondering voor die ene gekke zondag in april uiteraard).
    2 september 2019 09:07
    En niet alle onverharde wegen zijn even geschikt als de inmiddels befaamde witte wegen in Italië van het voorjaar. Dat stukje van gisteren, met naar verluid ook een stukje afdaling erin, is voor mountainbikes, en heeft niets met wegwielrennen te maken.

    Geldt trouwens ook voor veel van de hele steile verharde hellingen die ze tegenwoordig moeten nemen.
2 september 2019 10:22
Wat was nou precies de koerssituatie toen Roglic dat incident met de Motard had? Ik begreep dat hij op kop reed met Quintana en Pogacar en uiteindelijk 25 seconden stilstond. Zat Lopez er toen nog voor?
    2 september 2019 11:32
    Pogacar was er al vandoor. Lopez zat daar nog voor. Roglic valt met Quintana en Valverde in z'n wiel. Kuss zat er voor en wacht op hem.

Reacties zijn gesloten.