Vuelta 2019: Nieuwe leider Edet: “Deze kans moest ik grijpen”

zaterdag 31 augustus 2019 om 19:30
Vuelta 2019: Nieuwe leider Edet: “Deze kans moest ik grijpen”

foto: Cor Vos

De overgangsetappe naar Igualda heeft alweer een nieuwe leider opgeleverd. Voor de vijfde keer deze Vuelta verandert de rode leiderstrui van schouders. Nicolas Edet is de gelukkige en mag morgen als leider vertrekken in de bergetappe naar Cortals d’Encamp.

De 31-jarige Fransman speelde vandaag ook mee om de ritzege, maar schaalt de leiderstrui hoger in. “Het veroveren van ‘La Roja’ is iets compleet anders dan een ritoverwinning of de bolletjestrui die ik won in 2013″, reageert Edet op de site van de organisatie. “Vandaag kreeg ik de kans van mijn leven om de leiderstrui te veroveren. Deze kans moest ik pakken. Ik dacht al aan deze trui sinds de start van de Vuelta. Het was niet de bedoeling dat ik vandaag mee zou gaan in de ontsnapping. Ik hoop maar dat mijn ploegleider niet boos op mij is”, grapt hij.

Edet bedankt zijn familie. “Mijn dochter vraagt mij al heel lang wanneer ze zo’n leeuwtje uit de Tour krijgt. Nu wordt het een Spaanse ‘Toro’ (stier, red.). Dat is ook mooi. Je moet ten volle van deze momenten genieten. Ik ga alles geven wat ik heb zodat ik morgen na de koninginnerit zonder spijt terug kan kijken.”

De renner van Cofidis is in de laatste tien jaar pas de derde Fransman die de rode leiderstrui in de Vuelta mag dragen. Sylvain Chavanel (2011) en Rudy Molard (2018) gingen hem voor.

Dit artikel delen:

11 Reacties

josi 31 augustus 2019 om 20:13

Ik vermoed dat hij niet al te lang van het rood zal kunnen genieten.

DUSHI CURACAO 31 augustus 2019 om 21:08

24 uur is lag zat toch !!

Turtlehead 31 augustus 2019 om 20:43

Toch wel een trieste gewoonte aan het worden om leiderstruien in Grote Rondes zo gemakkelijk weg te geven.

VerstandOpNul 31 augustus 2019 om 21:04

Ja er wordt nu al een week gekoerst.. Op een gegeven moment moeten al die tweede garnituur renners toch wel op minimaal een uur achterstand komen te staan..

Turtlehead 31 augustus 2019 om 22:06

Je doet je nickname eer aan.
Edet kreeg hem cadeau en eerder Theuns ook al. In de laatste 20km lieten ze het gas los om zoveel mogelijk te verliezen. Dat vind ik triest.

Lalsacien 31 augustus 2019 om 22:06

Je hebt het er echt moeilijk mee blijkbaar! Sterkte!

Brabander 31 augustus 2019 om 22:20

Rare gedachtengang, Turtlehead. Je zou toch onderhand wel moeten weten dat zo’n leiderstrui dragen wezenlijk anders is voor een ‘groot tenor’ zoals MAL of voor ‘klein bier’ zoals Edet

Verweggistan 31 augustus 2019 om 22:50

Weggeven is ook relatief. Edet heeft de afgelopen dagen ook gewoon aardig door moeten fietsen om slechts op zes minuten te staan. Het is niet dat de trui gaat naar een renner die zich expres heeft laten lossen in de voorgaande etappes.

Turtlehead 31 augustus 2019 om 22:58

Los van de denigrerende toon van enkel reacties (Get a life): jammer dat jullie het niet met mij eens zijn, maar prima. Ík zie het liever anders. Sponsoren denk ik ook.
Het is een beetje of Lewis Hamilton een paar GP’s buiten de punten eindigt, om niet teveel interviews te hoeven geven en snel te kunnen douchen.

FDJ 1 september 2019 om 00:34

Ik denk dat Cofidis als grote sponsor van de Vuelta best in zijn nopjes is. Vorig jaar Herrada rood, nu Edet.

Angedelamontagne 31 augustus 2019 om 23:27

Het is geen gewoonte aan het worden. Dat is al een eeuwigheid zo en hoort bij de charme van de wielersport. Ik herinner me in de tour van 1990 een vlucht met Maassen, Pensec, Bauer en Chiappucci drie van de vier droegen de dagen volgend op hun vlucht de gele trui. Chiappucci, toen nog als nobele onbekende, kon pas op de voorlaatste dag overruled worden. Ook in de giro van 2010 greep Basso Arroyo pas enkele dagen voor Verona bij de lurven. In 1956 won Walkowiak op een vergelijkbare wijze, op een diefje dus, de tour.
Het is gewoon niet mogelijk of wenselijk een grote ronde zonder uitgesproken topfavoriet volledig te controleren. Het laatste wat je wil is denk ik een knecht die "op" is, op het ogenblik dat het er echt toe doet.

Headlines

Materiaalzone

Populair