Vuelta 2019: Nairo Quintana kampt met verkoudheid

dinsdag 10 september 2019 om 15:13
Vuelta 2019: Nairo Quintana kampt met verkoudheid

foto: Cor Vos

Nairo Quintana begon uitstekend aan de Ronde van Spanje, won een etappe en droeg zelfs één dag de rode leiderstrui. De renner van Movistar staat nu echter op meer dan zeven minuten van leider Primož Roglič. Wat blijkt nu: de Colombiaanse klimmer kampt met een verkoudheid. “Je kunt tegen sommige dingen niet vechten”, zo laat hij weten op de ploegsite.


De 29-jarige Quintana leek klaar om een gooi te doen naar zijn tweede Vuelta-zege, na een verrassende maar ook knappe overwinning in Calpe. De mede-kopman van Movistar wist in de veelbesproken bergetappe naar Cortals d’Encamp zelfs de leiderstrui te veroveren, maar twee dagen later was hij het kleinood alweer kwijt door een slechte tijdrit.

Quintana hoopte in de daaropvolgende bergetappes tijd goed te maken op rodetruidrager Roglič, maar het was de Colombiaan die meer en meer seconden moest prijsgeven. In de bergetappes naar Santuario del Acebo en de Alto de La Cubilla liep het verschil zelfs op tot enkele minuten. “Ik voelde me al niet goed in de tijdrit”, zo verklaart Quintana.

“Het maakt je kwaad”
“Ik kreeg vier dagen geleden last van een verkoudheid. Hierdoor werd het onmogelijk om nog verder in de wedstrijd te groeien. De etappe van gisteren (naar de top van de Alto de La Cubilla, red.) was erg zwaar, maar ik hoop dat ik snel weer beter ben. Ik begon met ambitie aan deze Vuelta, maar je kunt nu eenmaal niet vechten tegen ziekte.”

“Het maakt je kwaad en je voelt je machteloos, maar dat is nu eenmaal het leven”, zo relativeert Quintana. Het is de vraag of de winnaar van 2016 donderdag weer helemaal fit is, als de renners opnieuw een bergetappe krijgen voorgeschoteld naar Becerril de la Sierra.

Dit artikel delen:

14 Reacties

mattje123 10 september 2019 om 15:20

Nairo is gewoon al een paar jaar over zijn top heen. Het zou mij ook niet verbazen als hij al 35 jaar of ouder is. Heel veel mensen in die regio hebben geen geregistreerde geboortedatum en de leeftijd in hun paspoort is daarom vaak ook niet hun werkelijke leeftijd.

Bij sporters wordt dit vaak uitgebuit zodat ze de sporters jonger over kunnen doen komen dan dat ze in werkelijkheid zijn. Hierdoor kunnen ze betere contracten krijgen omdat het talent groter lijkt dan dat het in werkelijkheid is. Toen hij jaren geleden de witte trui droeg zag hij er al uit als iemand van bijna 30.

dikkechaap 10 september 2019 om 17:19

Bekend verhaal, maar heb je een bron voor de stelling dat heel veel mensen in de regio rond Cómbita geen geregistreerde geboortedatum hebben?

mattje123 10 september 2019 om 18:02

Het is een algemeen iets in Colombia dat pas vanaf de eeuwwisseling registratie wat meer algemeen begint te worden. In veel arme en afgelegen gebieden gebeurt het nog steeds niet.

Merzbow 10 september 2019 om 23:00

Is dat dan in Ecuador ook zo? Want ik vind Carapaz er toch ouder uitzien dan zijn 26 hoor.

mattje123 11 september 2019 om 07:12

Voor Ecuador geldt dat inderdaad ook.

FritsvanHoefelen 10 september 2019 om 15:28

Scorito-technisch is deze verkoudheid niet verkeerd. Toch beterschap

debbie1998 10 september 2019 om 15:29

29 jaar? Iedereen kan zien dat deze man veel ouder is. Gaat richting de 40.
Presteert nog naar behoren.

kleomantre 10 september 2019 om 15:48

Prima wat mij betreft dat het niet loopt, is op een verkeerde manier een ondoorgrondelijke renner. Traint blijkbaar liefst uit het zicht, stookt via familie een relletje op rondom contractverlenging en heeft daarna toch wat teleurgesteld. Vaak flauwe demarrages, tourambities niet kunnen waarmaken en lijkt niets te doen aan z’n grootste manco tijdrijden. Is daardoor eigenlijk op voorhand geen kandidaat-winnaar meer maar slechts een outsider. Oogt ook niet gepassioneerd, maar dat kan natuurlijk een foute interpretatie zijn.

DonQuijote 10 september 2019 om 17:27

“maar dat kan natuurlijk een foute interpretatie zijn.”

Me dunkt ja.

Hoe kun je dat nou zeggen van iemand die doodleuk 3 weken achter elkaar op een fiets gaat zitten.

Sorry hoor, maar dit klinkt zo als leunstoel gelul wat je zegt.
Wat een lef om zo over iemand te spreken die je niet eens kent. Vanaf de bank teleurgesteld zijn omdat het hondje niet op de door jou gewenste manier door het hoepeltje springt.

Adelaar 10 september 2019 om 15:57

Valverde rijdt op zijn 39e nog sterk, maar wat Quintana doet terwijl hij al minimaal 48 is, is ook niet mis!!

vanuit de kantlijn 10 september 2019 om 16:00

Hopelijk is het geen Colombiaanse verkoudheid…

Dayer Quintana 10 september 2019 om 16:02

Een verkoudheid kan wel bijzonder vervelend zijn. Hopelijk is hij terug aan de betere hand en kan hij in de bergen nog meestrijden voor de ritzeges.

Mad 10 september 2019 om 20:25

Vaak is een “verkoudheid” niet de oorzaak van slechte prestaties, maar juist het gevolg. Door een té zware fysieke inspanning heeft je lichaam niet genoeg energie om zichzelf te beschermen en te herstellen. Kortom: als je in topvorm bent wordt je niet ziek.

Wildebert 10 september 2019 om 21:05

Snif!