Vuelta 2019: Movistar biedt excuses aan voor actie na valpartij Roglic
foto: Cor Vos (archief)
vrijdag 13 september 2019 om 22:31

Vuelta 2019: Movistar biedt excuses aan voor actie na valpartij Roglic

Movistar heeft op social media excuses aangeboden voor de poging om Primoz Roglic op achterstand te zetten na diens valpartij. De Spaanse ploeg kreeg veel reacties op die actie. Movistar zegt dat het van tevoren al van plan was om op het betreffende moment aan te vallen vanwege de wind.

“De Movistar-ploeg wil zijn excuses aanbieden voor wat gebeurd is tijdens de Vuelta-etappe van vandaag. Onze actie was volgende de strategie die we voor de etappe hadden uitgetekend, en was helemaal niet om voordeel te halen uit de valpartijen van onze rivalen”, schrijft de ploeg.

De Spaanse armada hoopt wel dat de situatie van vandaag aanleiding is voor meer duidelijkheid. “We hopen dat dit zorgt voor een duidelijke rij aan criteria met wat er moet gebeuren als dergelijke situaties zich voordoen. Dat is in het voordeel van iedereen, voor ploegen en wedstrijdcommissarissen.”

Movistar-ploegleider: “Als de UCI beslist wie wint, dan is dat perfect”
Direct na de etappe liet Movistar-ploegleider José Luis Arrieta zich ook uit over het voorval op ruim zestig kilometer van de finish in Toledo. “We waren al van plan om daar te versnellen, op een plek waar de wind hard waaide. Omdat we dat wisten, namen we daarvoor al de leiding in het peloton”, zei hij tegen de Spaanse zender TVE.

Movistar trok het peloton op een lint en pakte een minuut op een groep met de gevallen Roglic en López, maar stopte een kwartier later. De jury had namelijk besloten om de volgwagens niet weg te halen tussen de groepjes in. Daardoor konden de achtervolgers makkelijker terugkeren. “We hebben eerder die situaties gehad met Alejandro in de Tour en de Vuelta, toen vroeg niemand zich af waarom er niet gewacht werd. Als dit wielrennen is, en de UCI beslist wie er wint, dan is dat perfect. Daarom liet ik mijn renners stoppen.”

Arrieta haalt opnieuw het verleden aan. “Het is ons vaker overkomen en toen werd deze beslissing niet genomen. Ik haat valpartijen, maar we hebben zo vaak wedstrijden verloren vanwege een val. Ik heb de renners laten stoppen omdat de UCI besloot de achtervolgers toe te staan om achter de auto’s te rijden”, aldus de Spaanse oud-renner. “Mij is verteld dat de jury die beslissing heeft genomen omdat er een grote val was. In andere gevallen deden ze dat echter niet. Ik vind dat de val te wijten was aan de spanning en de onrust. Het was een koersincident.”

RIDE Magazine
113 Reacties
Sorteer op:
13 september 2019 22:34
Hahaha - halfslachtig gelul dit
    14 september 2019 09:11
    Wachten is sjiek, maar moet een keuze blijven voor de 'aanvallende partij'. Afdwingen van sportiviteit is grote onzin, dan moet je er een spelregel van maken. Ik heb geen moeite met Movistar die zijn plan volgt en vol gas geeft. Het is niet sportief, het is niet mooi, maar het is wel een legale koershouding.
    14 september 2019 09:14
    De rest van het peloton wachtte wel. Movistar had legaal door mogen rijden.
    14 september 2019 09:51
    Het zou nu mooi zijn als Lopez,Tadej en Roglič een pact sluiten om Valverde en Quintana eraf te rijden....
    14 september 2019 09:53
    @panache, niemand zegt dat het niet legaal is maar wel dat het niet "fatsoenlijk" is.
13 september 2019 22:36
Ik kijk uit naar de dag dat dit team ontbindt.
13 september 2019 22:37
Het was duidelij dat Movistar het tempo omhoog gooide omdat Roglic was gevallen. Eerst reden ze nog rustig in dat groepje en toen zag je ze met hun ploegleiders praten en opeens ging het tempo omhoog. Ik schrijf al jaren dat Movistar een onsportieve ploeg is en keer op keer tonen ze dat weer aan. Het ergste is nog dat Movistar zelfs onsportief richting hun eigen wielrenners is.
    13 september 2019 23:16
    Vroeger werd er nooit gewacht. Valpartijen en lekke banden zijn part of the game. Cancellara is hiermee destijds begonnen toen de Schlecks waren gevallen in de Tour. Trouwens vanaf hoeveel gevallen renners ga je bepalen dat er gewacht moet worden ? Arieta heeft duidelijk wel 2 punten : waarom mogen hier de ploegleiders tussen de renners en waarom werd niet gewacht in de TDF toen Landa viel door de schuld van een ander renner ?
    Roglic mag van mij best de Vuelta winnen, doch momenteel beperkt hij zich overal tot volgen en toont hij zich niet bekwaam tot een nummertje ala Bernal of Carapaz.
    Maar Roglic krijgt hier veel krediet omdat hij toevallig voor het hollandse Jumbo rijdt.
    13 september 2019 23:26
    Het gaat helemaal niet om wachten "wachten". Er is een groot verschil tussen 1) niet wachten op iemand die viel en 2) het tempo omhoog gooien OMDAT iemand is gevallen. Toen Landa viel werd het tempo door geen enkele ploeg omhoog gegooid. Het tempo was toen al hoog en op dat tempo zijn ze door gegaan. Trouwens heeft voor Cancellara ook Armstrong al meerdere keren ploegen teruggefloten die het tempo omhoog gooide nadat een concurrent viel en hij deed dat omdat dit toen al een ongeschreven regel was.
    13 september 2019 23:37
    En omdat Frank en Andy ook slachtoffer waren toen. En iedereen zijn autoriteit vervolgens respecteerde.
    14 september 2019 08:48
    @guyremgabel
    Waarom moet je aanvallen als je ruim 2 minuten voor staat ????
    14 september 2019 09:55
    Vroeger werd er niet gewacht maar er werd zeker niet versneld.
    En in de tijd van Armstrong durfde niemand weg te rijden als hij pech had. Deed je dat wel dan kon op een uitbrander rekenen van Armstrong.
    14 september 2019 12:53
    Om over de tijd dat hinault de baas was maar niet te schrijven. Er zijn ongeschreven wetten in het peleton.
13 september 2019 22:37
Klinkt wel als een B-film.
13 september 2019 22:39
A sole set of criteria?
Movistar dat zich aan regeltjes wil houden?
Wat dacht je van "in the spirit of good sportmanship".
    14 september 2019 09:32
    Juist!

    Respect en sportief gedrag vang je niet in regels, maar is juist precies dat doen waar je volgens de regels niet verplicht toe bent.
    14 september 2019 12:55
    Ze zijn vooral een potje verongelijkt. Terugdenkend aan al het leed en de pijn uit vorige koersen konden ze zich niet beheersen.
13 september 2019 22:42
Het is tenminste een excuus. En ja er moet meer duidelijkheid komen bij dit soort valpartijen.
13 september 2019 22:45
Ja, das geen excuus natuurlijk. ,,Sorry, onze excuses, maar we hebben niets fouts gedaan!!!".

Zeg dan niets.
13 september 2019 22:46
Snif, misschien kan er nog iets goed uitkomen. Movistar maakt zich hard voor een rechtvaardige uitoefening van sport!
13 september 2019 22:47
Hahaha
13 september 2019 22:49
Morgenochtend bij de start geven Valverde en Quintana een bloemetje aan Roglic. Ze bieden hun nederige excuses aan en pinken een traan weg. Tijdens de etappe, als Roglic even gaat pissen, Movistar weer volle bak op kop.
13 september 2019 22:49
Als ze echt al klaar stonden om het op de kant te zetten, is een excuus toch juist niet nodig?
    13 september 2019 22:59
    Ja, maar dat waren ze niet. Op beelden bij de crash is duidelijk te zien dat Valverde achter Roglic reed.
13 september 2019 22:54
Hebben ze op Landa gewacht toen die viel in de waaierrit in de tour? Nee, kom op zeg, valpartijen horen erbij, word volwassen.
    13 september 2019 22:56
    Toen waren ze al volledig waaiers aan het trekken. Dat is een verschil.
    13 september 2019 22:58
    Er zit een groot verschil tussen 1) niet wachten op iemand die is gevallen en 2) het tempo omhoog gooien omdat iemand is gevallen. Ik had verwacht dat dit voor elke wielerliefhebber wel duidelijk was...
    14 september 2019 08:26
    Ghostwriter +1.
    Precies mijn gedachten. Wachten hoeft mijns inziens ook totaal niet, maar om er gelijk als een bezetene in te vliegen is een heel ander paar mouwen
13 september 2019 22:55
Even los van de schandalige actie van Movistar, hebben ze wel een punt dat hier best eenduidige regels over kunnen worden vastgelegd. Er is uiteraard een ongeschreven regel onder de renners zelf, maar het kan geen kwaad om eens goed uit te denken hoe dit ook bij letter van het UCI-wetboek kan worden verboden.
    14 september 2019 08:23
    Dan heet het geen ongeschreven regel meer. Zoiets is ook niet verboden, je maakt je alleen niet bepaald geliefd mocht je na een valpartij opzichtig hard gaan koersen. En ook niet als je dan met een slaap excuus komt achteraf. Maar goed, dat zal de inbreng van de meeste ploeggenoten van movistar zijn en de rest het ware gedicht van deze ploegleider
13 september 2019 23:01
Bala pakt wat ie pakken kan...
Maar voor een ploeg die “zonder” tactiek koerst, zag hijzelf ook op tijd in dat dit kansloos was.
Hoe had hij anders moeten verklaren dat zijn knechten het op de kant trokken, terwijl Nairo nog in zijn wiel zat? Movistar is een soap hahaha
13 september 2019 23:01
Bij een grote mannensport horen geen watjes manieren . De grote boosdoener is de jury die moet of de wedstrijd stil leggen of een barage maken en niet zo'n halfslachtig gedoe om de achterop gebleven renners achter de auto's bij te trekken.
13 september 2019 23:01
@ZK

Nergens voor nodig, dat kan het peleton zelf wel regelen als daar behoefte aan is.

Nodigt ook uit tot misbruik als 'pech hebben' of 'vallen' een verplichte stop betekent.
    13 september 2019 23:06
    @ SolitaryShell: Ik zeg ook niet dat het makkelijk om een dergelijke regel in te voeren die zo min mogelijk "mazen in de wet" heeft, maar er kan wel eens goed naar gekeken worden. Dit is immers niet voor het eerst dat een dergelijke situatie voorkomt, alleen is het nu in een grote ronde en met de leider erbij.
    "Laten vallen" is natuurlijk al ridicuul op voorhand. Daarnaast hoeft een dergelijke regel niet te betekenen dat er altijd gewacht moet worden. Maar als het hele pak bij elkaar zit, dan zou er gewacht moeten worden wat mij betreft. Als het in volle finale in kleine groepjes zit oid, dan niet uiteraard. Kunst om dit goed vast te leggen, maar zou wel zinvol zijn lijkt me.
    14 september 2019 08:44
    Krijgen we eindelijk Schwalbes in het wielrennen ;-)
13 september 2019 23:04
Ik vind het onzin. Hiervoor hoef je geen regels te maken. Ze deden in principe niets verkeerd, alleen wees dan zo groot en geef dan gewoon toe dat je onsportief bent maar gewoon wilt winnen op welke manier dan ook. Nu komen ze met een excuus achteraf omdat ze het hele peloton tegen zich in het harnas hebben gejaagd. Dat noem ik geen excuus.
    14 september 2019 09:37
    Precies, het lijkt erop alsof ze doorhebben dat geen enkele renner meer op een vallende Movistar zal wachten en dat nu proberen af te vangen in 'we deden niets verkeerd'.

    Respect tonen en sportief zijn krijg je vanzelf terug, onsportief gedrag nog veel sneller.
    14 september 2019 10:02
    Stel je voor dat Valverde op deze manier gewonnen had. Dan hadden velen toch een nare smaak overgehouden....
    Stoppen hoeft van mij niet na een val,maar wegrijden op volle snelheid als de leider valt vind ik onsportief en had ik van Valverde niet verwacht....
13 september 2019 23:09
Zijn er ook andere sporten waar ze wachten als een concurrent gevallen is? Ik heb ze nog nooit zien wachten bij hordelopen ofzo
    13 september 2019 23:20
    Dat is dan ook een sport/wedstrijd die niet zo lang duurt. Als iemand in de laatste 5km valt bij wielrennen gaan ze daar ook niet meer op wachten hoor.
    Maar bij de meeste sporten wachten ze wel toch. Bij voetbal, tennis of hockey om maar wat sporten te noemen wordt toch echt wel gewacht wanneer iemand een blessure heeft.
    Ik ken maar weinig sporten waar het de norm is om te profiteren wanneer iemand pech heeft op een blessure.
    13 september 2019 23:22
    Ja hordelopen vergelijken met wielrennen... wauw! Briljante vergelijking dit, dat ik er zelf niet aan gedacht had. Bedankt voor de tip EricV... (kunnen we het nu weer gewoon over wielrennen hebben?)
    14 september 2019 05:29
    Dus met voetbal of hockey scoren ze niet als er een man naast het veld staat??
    14 september 2019 10:11
    Als tijdens een voetbalmatch iemand geblesseerd op de grond ligt en de fase daardoor beïnvloed wordt, is het inderdaad een ongeschreven regel dat de tegenstander de bal dan buiten trapt. En dit gebeurt ook vaak. Als de tegenstander dit niet doet, legt de scheidsrechter het spel alsnog vaak stil. Soms gebeurt geen van beide, en wordt de ploeg die de ongeschreven regels aan haar laars lapte en zo makkelijk(er) scoort, overladen met kritiek.

    Eigenlijk exact wat er gisteren gebeurde in de Vuelta.
13 september 2019 23:09
Ja, laten we vooral meer regels bedenken voor zoiets als sportiviteit... Not.
Als het goed is, doet de natuur haar werk van zelf. Of anders gezegd, Movistar zal normaal gesproken morgen niet veel vrienden hebben.
    14 september 2019 11:14
    Astana en Jumbo hebben sowieso andere belangen vandaag dan Movistar. En er zijn in bergetappes sowieso geen andere ploegen dan Movistar om het verschil te maken.
    Sterker nog, als Astana Lopez op het podium wil krijgen zal Movistar in de achtervolging moeten, en kan Roglic net als donderdag volgen.
13 september 2019 23:12
Arrieta is heel goed in het verkondigen van bullshit. Als je naar de beelden op social media kijkt, dan zie je duidelijk dat Movistar niet vooraan reed op het moment van de valpartij. Ze reden achter Jumbo-Visma, anders waren zij degenen geweest die onderuit waren gekletterd.

Movistar voelt natuurlijk wel nattigheid en probeert met een halfslachtig excuus te voorkomen dat het peloton zich tegen hen keert. Op zich wel logisch.
13 september 2019 23:14
Excuses. Prima gebaar. Zouden meer moeten doen wanneer ze tot andere inzichten komen.

Morgen gewoon weer koers. Deze Vuelta is weer een mooie en Roglic blijft cool.
13 september 2019 23:15
OK zand derop
13 september 2019 23:16
Nou ja, hoe dan ook moeten er regels worden ingevoerd/aangepast. Ik kan mij ook prima vinden in jullie mening dat er geen regel hoeft te komen om te wachten bij een val. Maar...in dat geval kan de UCI ook niet toestaan dat alle ploegleiderswagens er nog tussen rijden. Dan dient er gelijk barrage gemaakt te worden en mogen de ploegen laten zien of en zo ja hoe sportief ze zijn met wachten op de concurrentie.

Nu rijdt ploegleiderswagen van TJV roglic in de slipstream heel stuk terug, terwijl daar geen toestemming voor was. Dan dient dat ook bestraft te worden. Nu wordt het oogluikend toegestaan, waar de regels heel iets anders voorschrijven. Na afloop van de wedstrijd hebben ze daar nog uitleg over moeten geven, maar schijnbaar zien ze het door de vingers. Maak dan of de regel zo dat je teruggereden mag worden, of verbied het en bestraf het. Want zoals het nu gaat helpt de UCI gewoon alsnog, en dat maakt het pure willekeur; daar waar het op een ander moment ook zomaar niet gebeurd.
    13 september 2019 23:23
    Is van alle tijden toch, dat een beetje hulp van ploegwagens oogluikend wordt toegestaan wanneer iemand door pech of een valpartij op achterstand is geraakt. Al zijn er ook grenzen natuurlijk. Je kunt niet a la Nibali (meen ik) de auto vasthouden en je met 80 per uur weer naar voren laten rijden.
    13 september 2019 23:29
    Dat het van alle tijden is, maakt het nog niet juist. Dit moet of goed vastgelegd worden, of bestraft. En als je echt zonder wagens terug moeten komen, dan moet het peloton gewoon de benen stil houden als ze zo sociaal zijn met de ongeschreven regels...
13 september 2019 23:21
Als de renners in het peloton het niet pruimen, wie ben ik dan om te vinden dat ze door hadden moeten rijden.
Hele domme actie van die Spanjolen.
13 september 2019 23:25
De jury nam een beslissing en het peloton nam een beslissing. Hoeveel meer regels zijn er dan nodig?

Dit zijn geen excuses. Dit is rond de pot draaien in de hoop dat je morgen niet het hele peloton tegen je hebt. Voor de bühne zal er morgen aan het begin van de etappe wel weer een ongemeend handje zijn van Piti richting Roglic, zodat het lijkt alsof ze het menen.

Maar bij de eerstvolgende gelegenheid doen ze het weer.
    13 september 2019 23:32
    Jury nam pas na ruim 10 minuten een besluit, in de tussentijd profiteerde Roglic van de ploegleiderswagen. Jury kon nu ook niet heel veel anders besluiten, of ze hadden Roglic uit de Vuelta moeten zetten, maar goed dat is in deze fase van de Vuelta natuurlijk een utopie
    13 september 2019 23:38
    Dat zijn volkomen gangbare taferelen bij valpartijen in het algemeen - en bij dit soort valpartijen in het bijzonder. Moet daar nu opeens van worden afgeweken om Piti te bevoordelen?

    Jury en peloton geven een duidelijk signaal af. Daar steken de zogenaamde excuses van Movistar bleek bij af.

Reacties zijn gesloten.