Vuelta 2019: Jumbo-Visma ziet weer ‘gevaarlijke’ hekken in tijdrit
foto: Cor Vos
dinsdag 3 september 2019 om 14:38

Vuelta 2019: Jumbo-Visma ziet weer ‘gevaarlijke’ hekken in tijdrit

In de Tour de France was al veel te doen over slecht geplaatste hekken, nadat Wout van Aert met zijn heup in een haak van een afzethek bleef hangen. Organisator ASO blijkt echter weinig te hebben geleerd van het ongeval, want Mathieu Heijboer zag tijdens de verkenning van de individuele tijdrit opnieuw enkele ‘gevaarlijke’ hekken staan.

“Pau. Tijdrit. Bocht. Hek. Niks geleerd”, vat Heijboer (Head of Performance bij Jumbo-Visma, red.) het kort en krachtig samen op Twitter. Op de foto is duidelijk te zien dat één van de hekken verkeerd (tegen de rijrichting) is neergezet. In de meest recente Tour werd Van Aert nog het slachtoffer van een dergelijke fout van de organisatie.

De Belgische kampioen tegen de klok nam in de individuele tijdrit naar Pau op hoge snelheid een bocht, maar bleef met zijn heup in een haak van een afzethek hangen. De 24-jarige renner liep een diepe vleeswond op aan zijn rechterbeen, waarbij ook spierweefsel is geraakt. Van Aert is bijna twee maanden later nog altijd bezig met revalideren.

RIDE Magazine
54 Reacties
Sorteer op:
3 september 2019 14:47
Het interesseert de ASO kennelijk geen flikker! Benieuwd of van Aert weer volledig herstelt en terug kan komen op hetzelfde niveau van voor zijn val. Geraakt spierweefsel/spieren is geen kleinigheid en de volledige kracht moet in het bovenbeen terugkeren om geen "ongelijkheid" te krijgen met andere problemen als gevolg (rug!)
3 september 2019 14:50
Gelukkig heeft Mathieu Heijboer wel wat geleerd: het parcours verkennen en de renners instrueren hoeveel risico waar genomen kan worden. Aan het einde van de dag is er niemand tegen dit klein uitstekend stukje metaal gebotst.
3 september 2019 14:51
Ik mag hopen dat ze dit ter plekke nog hebben opgelost. Moet er toch niet aan denken dat er een vergelijkbaar ongeval zich voordoet.
3 september 2019 14:52
T doet al pijn als ik er naar kijk
    3 september 2019 14:55
    Precies dit, gisteren de Jumbo-Visma tourdocu gezien met hierin ook de verschrikkelijke crash van WvA. Nu je werkelijk ziet om wat voor haak t gaat, bekruipt mij zelfs dit pijnlijke gevoel.
3 september 2019 15:02
ik zou tegen je rijders zeggen dat ze niet tegen een hek aan moeten fietsen...
3 september 2019 15:03
Bah niet aan denken. Krijg nu al de zenuwen ervan
3 september 2019 15:11
Uiteraard vindt iedereen het jammer als renners te maken krijgen met valpartijen en de bijbehorende gevolgen. Maar dat betekent nog niet dat we bij elk gevaar naar de organisatie moeten wijzen. Wielrennen is een gevaarlijke sport en zolang je je op de openbare weg begeeft is het onmogelijk om alle omgevingsfactoren te controleren en zul je altijd gevaarlijke elementen hebben. Het is ook onderdeel van wielrennen om te zorgen dat je niet over het randje gaat met het nemen van risico's. Uiteraard zijn er soms zaken die (veel) beter geregeld moeten worden en is alle verbetering van veiligheid goed maar de laatste tijd lijkt het een trend geworden bij alles meteen naar de organisatie te wijzen.

Ik stoor mij hier ook heel erg aan omdat de renners zelf in veel gevallen ook voor gevaar zorgen. Aanvallen in de afdaling, vechten voor het juiste wiel, een beetje duwen en trekken, allemaal voorin willen zitten. Het is allemaal gevaarlijk maar het hoort gewoon bij de koers. Daar komt nog bij dat diezelfde renners roepen dat het wel zwaar gestraft is als Rowe en Martin vanwege hun acties uit de tour worden gegooid. Dat is ook meten met 2 maten.
    3 september 2019 15:16
    In dit concrete geval kun je toch iets doen om één gevaar minder te creëren?
    3 september 2019 15:23
    Ik zeg ook niet dat het slecht is om de veiligheid te vergroten! Alleen de hele verontwaardiging over de 'veiligheid' stoort me.

    Overigens heb ik zelf geen idee hoe makkelijk of moeilijk het is om andere hekken te gebruiken. Ik neem aan dat daar wel enige organisatie achter zit.
    3 september 2019 15:29
    "In dit concrete geval kun je toch iets doen om één gevaar minder te creëren?"

    Ja en nee. In het beginsel is het natuurlijk de bedoeling dat renners op het parcours rijden en geen bochten afsnijden. Ga je redeneren wat de gevaren allemaal zijn wanneer renners fouten maken (de bocht uit vliegen, de bocht afsnijden) dan ontstaan er ineens honderden (!) potentieel gevaarlijke situaties op dit parcours van nog geen 40 km. In een ideale wereld met duizenden vrijwilligers en oneindig veel geld kan je dan maximale veiligheid garanderen. Maar in de werkelijkheid anno nu, waar je mee hebt te dealen, zit er een grens aan.
    3 september 2019 15:55
    @Panache: Hoezo "ja en nee"? Het antwoord is duidelijk "ja". Er is hier 1 zeer specifiek probleem, namelijk dat er hekken staan met haken in de verkeerde richting. Er is 1 zeer specifieke oplossing, namelijk dat hek in de andere richting zetten. Met een minimale inspanning is hier een gevoelige verbetering op vlak van veiligheid mogelijk.
    3 september 2019 16:03
    Waarschijnlijk helpt het als je de hekken andersom neer zet.
    Dus wat nu links zit, zet je dan rechts.
    Je rijdt het uitstekende deel dan niet meer in, maar er 'tegen aan'
    3 september 2019 16:08
    Het probleem is dat je met enorme teams werkt die je niet allemaal 100% kan briefen hoe en wat precies. Dat is in elke organisatie zo, er gaan altijd wat dingen mis.
    3 september 2019 16:16
    @Ainu
    Hoezo is het antwoord duidelijk ja? Omdat TJV dat zegt? Je denk waarschijnlijk ‘omdat het gevaarlijk is’. Dan counter ik: is er capaciteit aanwezig om dit dan te veranderen? En stel dat er capaciteit is, misschien zijn die wel druk bezig om van de honderden andere gevaren de meest urgente op te lossen. Er zijn al meer dan 10.000 renners zo’n hek gepasseerd de afgelopen tig jaren. Welk groot letsel is er buiten Van Aert?
    3 september 2019 16:17
    Er gaan misschien overal dingen mis, maar eens een onveilige situatie is vastgesteld mag dat een volgende keer niet meer voorkomen. Teams briefen hoe ze hun hekken moeten plaatsen is gewoon elementaire veiligheid.
    3 september 2019 16:35
    "eens een onveilige situatie is vastgesteld mag dat een volgende keer niet meer voorkomen."

    We hebben het hier niet over een fabriek. Dit gaat over eenmalige evenementen. Omdat alles plaatsvindt in de openbare ruimte is er weinig tijd om op te bouwen. Ik denk dat je de lat onredelijk hoog legt. Gevolg zal dan zijn dat er volgende keer géén hek staat.
    3 september 2019 17:38
    Eens met @ n92. Het lijkt erop alsof de renner zelf geen enkele eigen verantwoordelijkheid meer heeft. Het direct wijzen met het vingertje richting anderen is een hinderlijke trend aan het worden. Ook de schrijver van dit nieuwsbericht maakt zich eraan schuldig. Het was een afschuwelijk ongeluk met Van Aert maar de schuld automatisch bij de organisatie leggen is nonsens. Er zijn ontelbare potentiële gevaren op en langs de weg, gewoonweg onmogelijk om die allemaal te beveiligen.
    Neemt niet weg dat in dit onderhavige geval het hek eenvoudig even omgedraaid kan worden en dat het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het neerzetten van de nadars in het vervolg geïnstrueerd dient te worden eventuele haken in de rijrichting te plaatsen, dus net zoals de snelspanners op de fiets.
    3 september 2019 19:54
    Hek omdraaien??
3 september 2019 15:25
Je verkent toch?
3 september 2019 15:46
Mensen die dingen schrijven als "je verkent toch?" begrijpen duidelijk niet hoe diep wielrenners moeten gaan in een tijdrit. Zeker tegen het einde van zo'n tijdrit zal hij zicht van de mensen die voor het klassement of de dagoverwinning rijden een stuk verminderd zijn. Sven Kramer heeft over de 10 kilometer gezegd dat aan het einde van die 10 kilometer het bijna zwart voor zijn ogen is en hij alleen nog de eerste meters voor hem ziet. Voor tijdrijders zal dat niet heel anders zijn.
    3 september 2019 15:48
    en alsof je met de verkenning elk putje of uitsteekseltje over 36km gezien hebt...
    Totaal gebrek aan tact.
    3 september 2019 16:09
    Tsja, misschien net iets minder hard rijden als het echt een gevaar voor jezelf wordt ?
    Wanneer je dieper gaat dan eigenlijk kan zitten daar ook consequenties aan, zo erg tekeer gaan dat je niet meer weet wat je aan het doen bent klinkt voor mij als het plafond.
    3 september 2019 16:46
    @Romāns Vainšteins
    Dan kan maar met die instelling win je in ieder geval geen grote rondes.
    3 september 2019 16:51
    Froome heeft zelfs een oplossing voor harder fietsen dan je kan ademen.

    Een plafond is een plafond, dit oprekken of overschrijden is niet zonder consequenties.
    3 september 2019 17:44
    Dat plafon is veel hoger dan het punt waarop je zicht wordt beperkt.
    3 september 2019 19:24
    Beperkt zicht lijkt me anders wel het plafond mbt op nog op een racefiets mogen zitten.
3 september 2019 15:49
Dit kan geen geluid genoeg krijgen.

Totale nalatigheid van de organisatie en dat terwijl er net iets heel ernstig mee gebeurd is in de grootste wedstrijd van het jaar.
3 september 2019 16:00
Als het hek andersom geplaatst hoort te worden, dan moeten ze dat doen. Zo simpel als dat.
3 september 2019 16:00
Ik zie ook gevaarlijke ploegleiders met overgewicht..
3 september 2019 16:06
Een paar fouten vinden achteraf is een stuk makkelijker dan ze allemaal bij voorbaat te voorkomen. Jumbo heeft wel een punt maar staan ook bijzonder vaak op de eerste rang te klagen.
    3 september 2019 16:09
    Precies dit.

    Niet zo overdrijven allemaal.
    3 september 2019 16:45
    Met een miljoen euro kapitaal aan de kant zou ik toch geneigd zijn om te klagen.
3 september 2019 16:09
Los van alle discussies over veiligheid en verantwoordelijkheid voor die veiligheid, verbaast het mij gewoon dat er dus kennelijk iemand is geweest die dit hek heeft neergezet en heeft gedacht 'oh, dit is wel goed zo, er steekt een joekel van een unit uit, maar zal vast wel prima zijn.'

Common sense is en blijft ook gewoon nog een dingetje, maar niet bij iedereen kennelijk.

Daarnaast ben ik oprecht benieuwd of Matthieu vervolgens met blote handjes dat hekkie even gelicht en omgedraaid heeft. Had makkelijk gekund en waarschijnlijk in minder tijd dan deze tweet hem kostte.
    3 september 2019 16:12
    Bij minimaal 50% is dat het gewoon niet. Zet een paar lokale diensten in die weinig koersen verzorgen en dan krijg je dit gewoon, ook tijdnood doet veelal rare dingen met mensen.

    En wat dat even zelf draaien betreft > 100% eens, geef anders alle verkennende ploegleiders meteen even 'draaicorvee' op.
    3 september 2019 17:54
    @nasibal,
    Het is niet dit ene hekje he, dit hek maakt onderdeel uit van een lint van aan elkaar gekoppelde hekken
3 september 2019 16:21
Ik zie momenteel Soler langs het prikkeldraad rijden. Stel dat je daar kapot zit en onderuit schiet. Je haalt je hele lijf open. Schandalig dat niemand daar strobalen voor heeft gezet.
    3 september 2019 16:34
    Dat weggetje met bomen ook link, 1 stuurfoutje in berserk-mode en je klapt vol tegen zo'n houten jongen aan met alle gevolgen van dien. Er zijn met een beetje zoeken en doen ook wegen zonder begroeiing te vinden en wat is er eigenlijk mis met zagen ?
    3 september 2019 16:39
    Dit is allemaal één gevalletje 'één gedachte teveel' bij een simpele aanpasbare fout van de organisatie.
    3 september 2019 17:06
    Ik snap je gedachtegang Romāns, maar in het voorjaar rijden ze in de woestijn en daar zijn alle bomen gekapt. Gevolg is dat er zand over de weg waait waardoor het extra glad wordt. Je kunt vervolgens geen kant op en tomba la bomba knal je tegen een kameel. Op een zoutvlakte heb je daar geen hinder van.
3 september 2019 16:29
Gewoon goed sturen.
    3 september 2019 19:58
    Nou inderdaad, Bjorg Lambrachts is gewoon een sukkel. Had gewoon beter moeten sturen, dan was het stuur niet uit zijn handen geslagen op het glazen reflectoroog en vervolgens geslipt om de witte wegmarkering.

    Ga het zijn ouders even vertellen.
3 september 2019 16:39
Het is heel simpel: Als je het ziet, moet je het melden. Ten eerste ter bewustwording want die opbouwers hebben waarschijnlijk geen flauw idee dat dit gevaarlijk is, dus laat nog maar een keertje langskomen in de briefing dat dit puntje gemeld is. Als ze niet helemaal achtelijk zijn denken ze er de volgende keer bij na. Je kan er niet over nadenken als je het gevaar ervan niet ziet...
En ten tweede; voor jezelf; Er zal er eentje vol inrijden en dood neervallen. Dan ben jij voor altijd in je achterhoofd die gast die het niet "cool" vond om z'n bek open te trekken.
Ik doe zelf aan atletiek en als vrijwilliger bij juniorenwedstrijden sta ik de hele dag te bekken op overblijfmoeders die op hun dooie gemakkie met de kinderwagen in de discussector gaan staan. Die staan daar niet omdat ze dood willen, die staan daar omdat ze geen flauw idee hebben. Dus maak ze effe wijzer. Zelfde met die parcoursopbouwers.
3 september 2019 17:20
De ASO dat zijn Fransen. Die denken dat ze het weten en kunnen maar ze hebben het laagste IQ van Europa.
De uitvinders van het warme water.
    3 september 2019 17:32
    Discrimineren is hier inderdaad ruim toegestaan
    4 september 2019 12:22
    Het gaat me niet om te discrimineren, maar het is een feit.
    Je komt hier achter als je jaren in Frankrijk woont en werkt.
    En hoe instanties enz. net niet werken en men het wel prima vindt.
    4 september 2019 12:59
    Dus door ervaringen in Frankrijk en vermoedelijk Nederland is het wel okee om ze tegenover de rest van Europa weg te zetten als een achtelijk volk?
    En zoals ze in Frankrijk zeggen; "you are playing fast and loose with the words; 'een feit'.."
3 september 2019 18:18
Vandaag onderweg meerdere keren gezien dat auto's van de organisatie maling hebben aan renners en ploegauto's. Na passeren van de laatste renner rijden ze bovendien elkaar en vertrekkend publiek zo wat van de weg om maar zo snel mogelijk borden en spandoeken te kunnen opruimen.

Als de veiligheidscultuur van een organisatie tekort schiet, dan krijg je dit soort dingen. Verwijzen naar verkennen en eigen verantwoordelijkheid slaat nergens op. Je bent er min of meer aan overgeleverd.
    3 september 2019 19:37
    Dat zal je ongetwijfeld op beeld hebben vastgelegd. Krijgen we dat keiharde bewijs nog te zien?
    3 september 2019 20:49
    Dat je er aan overgeleverd bent heeft er niets mee te maken dat men er voor de lol een chaos van maakt maar gewoon omdat een koers per definitie chaos is. Het is gewoon iets dat totaal niet zonder fouten te organiseren valt, ook straks in 2043 niet.
    4 september 2019 10:10
    Zoals de onderaannemer van het AZ-stadion, die laconiek stelde dat een lasser nu eenmaal ook wel eens een off-day heeft?
3 september 2019 20:42
Tot mijn verbazing lees ik enkele reacties. Heel simpel, als iets naars te voorkomen is door gewoon de verbinding andersom te plaatsen, waarom daar moeilijk over doen? Iets met een kalf dat al verdronken is etc? Enkelen onder ons halen er van alles bij, maar nogmaals is de oplossing heel simpel en zal op geen enkele manier de koers beïnvloeden... dus waarom niet leren van fouten in het verleden?

Reacties zijn gesloten.