Vuelta 2019: Jumbo-Visma ziet weer ‘gevaarlijke’ hekken in tijdrit
In de Tour de France was al veel te doen over slecht geplaatste hekken, nadat Wout van Aert met zijn heup in een haak van een afzethek bleef hangen. Organisator ASO blijkt echter weinig te hebben geleerd van het ongeval, want Mathieu Heijboer zag tijdens de verkenning van de individuele tijdrit opnieuw enkele ‘gevaarlijke’ hekken staan.
“Pau. Tijdrit. Bocht. Hek. Niks geleerd”, vat Heijboer (Head of Performance bij Jumbo-Visma, red.) het kort en krachtig samen op Twitter. Op de foto is duidelijk te zien dat één van de hekken verkeerd (tegen de rijrichting) is neergezet. In de meest recente Tour werd Van Aert nog het slachtoffer van een dergelijke fout van de organisatie.
De Belgische kampioen tegen de klok nam in de individuele tijdrit naar Pau op hoge snelheid een bocht, maar bleef met zijn heup in een haak van een afzethek hangen. De 24-jarige renner liep een diepe vleeswond op aan zijn rechterbeen, waarbij ook spierweefsel is geraakt. Van Aert is bijna twee maanden later nog altijd bezig met revalideren.
Pau.
Time Trial.
Corner.
Barrier.
Nothing learned…. pic.twitter.com/f0gt1PJjBO— mathieu heijboer (@m_heijboer) September 3, 2019
Ik stoor mij hier ook heel erg aan omdat de renners zelf in veel gevallen ook voor gevaar zorgen. Aanvallen in de afdaling, vechten voor het juiste wiel, een beetje duwen en trekken, allemaal voorin willen zitten. Het is allemaal gevaarlijk maar het hoort gewoon bij de koers. Daar komt nog bij dat diezelfde renners roepen dat het wel zwaar gestraft is als Rowe en Martin vanwege hun acties uit de tour worden gegooid. Dat is ook meten met 2 maten.
Overigens heb ik zelf geen idee hoe makkelijk of moeilijk het is om andere hekken te gebruiken. Ik neem aan dat daar wel enige organisatie achter zit.
Ja en nee. In het beginsel is het natuurlijk de bedoeling dat renners op het parcours rijden en geen bochten afsnijden. Ga je redeneren wat de gevaren allemaal zijn wanneer renners fouten maken (de bocht uit vliegen, de bocht afsnijden) dan ontstaan er ineens honderden (!) potentieel gevaarlijke situaties op dit parcours van nog geen 40 km. In een ideale wereld met duizenden vrijwilligers en oneindig veel geld kan je dan maximale veiligheid garanderen. Maar in de werkelijkheid anno nu, waar je mee hebt te dealen, zit er een grens aan.
Dus wat nu links zit, zet je dan rechts.
Je rijdt het uitstekende deel dan niet meer in, maar er 'tegen aan'
Hoezo is het antwoord duidelijk ja? Omdat TJV dat zegt? Je denk waarschijnlijk ‘omdat het gevaarlijk is’. Dan counter ik: is er capaciteit aanwezig om dit dan te veranderen? En stel dat er capaciteit is, misschien zijn die wel druk bezig om van de honderden andere gevaren de meest urgente op te lossen. Er zijn al meer dan 10.000 renners zo’n hek gepasseerd de afgelopen tig jaren. Welk groot letsel is er buiten Van Aert?
We hebben het hier niet over een fabriek. Dit gaat over eenmalige evenementen. Omdat alles plaatsvindt in de openbare ruimte is er weinig tijd om op te bouwen. Ik denk dat je de lat onredelijk hoog legt. Gevolg zal dan zijn dat er volgende keer géén hek staat.
Neemt niet weg dat in dit onderhavige geval het hek eenvoudig even omgedraaid kan worden en dat het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het neerzetten van de nadars in het vervolg geïnstrueerd dient te worden eventuele haken in de rijrichting te plaatsen, dus net zoals de snelspanners op de fiets.
Totaal gebrek aan tact.
Wanneer je dieper gaat dan eigenlijk kan zitten daar ook consequenties aan, zo erg tekeer gaan dat je niet meer weet wat je aan het doen bent klinkt voor mij als het plafond.
Dan kan maar met die instelling win je in ieder geval geen grote rondes.
Een plafond is een plafond, dit oprekken of overschrijden is niet zonder consequenties.
Totale nalatigheid van de organisatie en dat terwijl er net iets heel ernstig mee gebeurd is in de grootste wedstrijd van het jaar.
Niet zo overdrijven allemaal.
Common sense is en blijft ook gewoon nog een dingetje, maar niet bij iedereen kennelijk.
Daarnaast ben ik oprecht benieuwd of Matthieu vervolgens met blote handjes dat hekkie even gelicht en omgedraaid heeft. Had makkelijk gekund en waarschijnlijk in minder tijd dan deze tweet hem kostte.
En wat dat even zelf draaien betreft > 100% eens, geef anders alle verkennende ploegleiders meteen even 'draaicorvee' op.
Het is niet dit ene hekje he, dit hek maakt onderdeel uit van een lint van aan elkaar gekoppelde hekken
Ga het zijn ouders even vertellen.
En ten tweede; voor jezelf; Er zal er eentje vol inrijden en dood neervallen. Dan ben jij voor altijd in je achterhoofd die gast die het niet "cool" vond om z'n bek open te trekken.
Ik doe zelf aan atletiek en als vrijwilliger bij juniorenwedstrijden sta ik de hele dag te bekken op overblijfmoeders die op hun dooie gemakkie met de kinderwagen in de discussector gaan staan. Die staan daar niet omdat ze dood willen, die staan daar omdat ze geen flauw idee hebben. Dus maak ze effe wijzer. Zelfde met die parcoursopbouwers.
De uitvinders van het warme water.
Je komt hier achter als je jaren in Frankrijk woont en werkt.
En hoe instanties enz. net niet werken en men het wel prima vindt.
En zoals ze in Frankrijk zeggen; "you are playing fast and loose with the words; 'een feit'.."
Als de veiligheidscultuur van een organisatie tekort schiet, dan krijg je dit soort dingen. Verwijzen naar verkennen en eigen verantwoordelijkheid slaat nergens op. Je bent er min of meer aan overgeleverd.