Vuelta 2019: Jumbo-Visma met Roglic, Kruijswijk en Bennett naar Spanje

vrijdag 16 augustus 2019 om 20:45
Vuelta 2019: Jumbo-Visma met Roglic, Kruijswijk en Bennett naar Spanje

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma heeft Primoz Roglic aangewezen als kopman voor de Ronde van Spanje. De Sloveense kopman zal ondersteund worden door schaduwkopmannen Steven Kruijswijk en George Bennett.


“Roglic bereidde zich met een specifieke hoogtestage voor op de Vuelta, nadat besloten was de Ronde van Frankrijk over te slaan”, schrijft de ploeg in een persbericht. “Kruijswijk werd vorig jaar vierde en besloot de Tour onlangs als derde. Bennett behaalde al de top tien in zowel de Vuelta als de Giro.”

De selectie wordt aangevuld met Nederlanders Robert Gesink en Lennard Hofstede, de Amerikanen Sepp Kuss en Neilson Powless en de Duitser Tony Martin. Voor Powless is het zijn debuut in een grote ronde. In de Ronde van Polen toonde hij zijn klimmersbenen door tweede te worden in de afsluitende etappe.

Gezien de geringe sprintkansen én de klassementsambities van de ploeg nemen Roglic en Martin de plaatsen in van Dylan Groenewegen en Timo Roosen, die deze winter nog op het Vuelta-rooster prijkten. De Ronde van Spanje begint zaterdag 24 augustus met een ploegentijdrit in het Spaanse Torrevieja.

Selectie Jumbo-Visma voor de flag-esVuelta a España 2019
flag-nz George Bennett
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Lennard Hofstede
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-us Sepp Kuss
flag-de Tony Martin
flag-us Neilson Powless
flag-si Primoz Roglic

Dit artikel delen:

56 Reacties

S. Morgenstern 16 augustus 2019 om 20:47

Uitstekende ploeg! Vooral een heel sterk blok in de bergen.

SnellePelle 16 augustus 2019 om 21:16

Benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken: de ene kopman kan de laatste week niet aan, de andere kan niet versnellen.

ghostwriter 16 augustus 2019 om 22:20

Roglic kan de derde week niet aan? Vandaar dat hij 4e in de Tour en 3e in de Giro is geworden. Dat kan ook echt terwijl hij de derde week niet aankan…

tetedelacourse 16 augustus 2019 om 23:06

Achja, de laatste week van tirreno, baskenland, Romandië gaat altijd wel lekker bij Roglic. Het is maar hoe donker je de dingen ziet.

kelderfan 16 augustus 2019 om 20:47

Wauw dat lijkt mij echt een heel goed team voor de Vuelta. Go, go Roglic.

Timocycling 16 augustus 2019 om 20:48

Zeeeer sterke ploeg, nu al zin in!

Tinus1984 16 augustus 2019 om 20:50

Eindelijk eens een team voor het klassement. Vind het ook wel het sterkste team zo zonder antwan en Laurens. Dit gaat een mooie Vuelta worden dat weet ik zeker. Podium moet echt wel haalbaar zijn voor roglic met kruiswijk en bennet als topklimmers gesink powless en kuss voor het eerste gedeelte en Martin als kapitein. Hofstede kan ook zeker handje bij steken absoluut

vanSpringel 16 augustus 2019 om 20:51

Goede wisseling van de renners in de JV ploeg, vind ik. Groenewegen is uit vorm en verwacht niet dat ie die in de Vuelta terugvindt. Timo Roosen is na een lange weg weliswaar terug, maar of ie dat ook 3 weken lang volhoudt, is nog de vraag. Daarom zijn Martin en Roglic een doordachte wisseling in de ploeg. En dan direct na de eerste etappe de rode trui natuurlijk :-0 !

vanSpringel 16 augustus 2019 om 20:52

Stiekem verwacht ik onderhand ook wat van Sepp Kuss. Die gast klimt zo makkelijk, althans, zo lijkt het. In 3 weken koers is dat natuurlijk een ander verhaal bij zijn debuut, maar ik steek een dikke kaars voor hem op.

ChefSpijker 16 augustus 2019 om 20:55

Roosen kan mooi kopman gaan spelen in Canada. Heeft ie meer aan dan hier drie weken op het vlakke op kop gaan beuken. Laat dat maar aan een Hofstede over naast Tony.

Zjoske 17 augustus 2019 om 11:12

@vanSpringel
Kuss is vorig jaar al gedebuteerd in de Vuelta.

ChefSpijker 17 augustus 2019 om 12:26

Gissen? Roosen was in de Ardennenrit toch heel sterk. Sleurde het peloton aardig uit elkaar. Teunissen zal ook wel een keer toe zijn aan een pauze. En van Roosen weet je dat de Canadese koersen hem liggen.

Onie 16 augustus 2019 om 20:51

Mooie selectie, al had ik Timo Roosen ook wel willen zien. Misschien kan die in Canada nog wel weer kort rijden.

Bergop in ieder geval een best team!

TheTimmy 16 augustus 2019 om 20:51

El Tridente, maar dan bij TJV ;)

Sagan=hulk 16 augustus 2019 om 20:53

Amai dit is op papier echt een zeer sterke ploeg. Roglic is voor mij de topfavoriet op de eindzege. Maar mijn dark horse voor de Vuelta is Quintana, ik vermoed dat hij nog eens flarden van vroeger gaat tonen.

Johnny7 16 augustus 2019 om 21:01

Extreem sterke ploeg!

Titaantje 16 augustus 2019 om 21:02

Zeer sterke ploeg. Ben wel benieuwd naar de kopmannen. Steven zal vast goed genoeg zijn voor rond de top 5, maar mist net even die dash om echt te winnen. Roglic dus zonder koersen sinds juni richting de Vuelta. Dat lijkt me tricky gezien er in de 1e week al stevige etappes zijn, maar we gaan het zien.

Ik vind de zin “gezien de geringe sprintkansen” wel wat te opinierend van WF. Voor een Vuelta zijn er juist verrassend veel vrij vlakke ritten.

Sauerpraum 17 augustus 2019 om 13:04

Viel mij ook al op. Ik tel zeker 6 sprintkansen, ware het niet dat veel van die ritten pas later in de ronde voorbijkomen. Het is gewoon een afweging van de ploeg geweest om het belang van een mogelijke eindzege van Roglic boven dat van een (aantal) sprintzeges te plaatsen. Beetje de Sky-strategie kopiëren dus, en dat werkt wel.

Wildebert 16 augustus 2019 om 21:05

Sterke opstelling! Hopen dat Tony geen bermincidentjes veroorzaakt en Roglic zijn maag beter ruled dan in Italië. Kan het zomaar de winnende formule worden. Geen Nibaalie om te stoken en hopelijk geen carafratsen. Benieuwd hoe Stevie zich houdt.

kelderfan 16 augustus 2019 om 21:08

Veel vlakke etappes? Er zijn 4 etappes voor een evt. sprint zo te zien.

vanSpringel 16 augustus 2019 om 21:09

Dat zijn er dan 4 teveel.

nickdt 16 augustus 2019 om 21:09

Wat een ploeg. Niet normaal. En dan zijn de Plus en Tolhoek er nog niet eens bij.

TheTimmy 16 augustus 2019 om 21:40

En Wout ook niet

Nul verstand 16 augustus 2019 om 21:24

Wow, wat een team #fanboy

SCIC 16 augustus 2019 om 21:25

TJV is torenhoog favoriet voor de eindzege. Alleen Movistar komt met een blok dat TJV partij kan bieden.

Zjoske 17 augustus 2019 om 11:14

Ineos wordt gemakshalve vergeten? Wie ze ook opstellen, er zit altijd een favoriet voor de eindzege bij.

Sauerpraum 17 augustus 2019 om 13:10

Astana komt ook hard.

fietsvriend 16 augustus 2019 om 21:26

Wat.Een.Ploeg – hoop dat ze volgens jaar met zo’n ploeg naar de Tour trekken.

Maar goed eerst deze Vuelta. Mochten ze de ploegentijdrit winnen (niet jinxen, ik weet het), liefst Gesink als eerste over de streep.

Genoeg fanboy, @snellepelle?

SnellePelle 16 augustus 2019 om 23:45

Ik keur het goed! Geslaagd!

skylimit 16 augustus 2019 om 21:29

Hopelijk gaan ze niet in de problemen komen op het vlakke.
Op papier een aardig team, maar niet vergeten dat Kruijswijk en Bennet al wat in de benen hebben zitten, Gesink net op de weg terug is, en “Peppi en Kokki” uit Amerika hebben ook nog geen super trackrecord op de Europese wegen. Er zal veel werk op de schouders van der Toni terecht komen vermoedelijk.

ParijsTours2004 16 augustus 2019 om 23:58

Ik heb geen cijfers, maar komt de winnaar van de Vuelta niet heel vaak gewoon uit de Tour?

mooiman 16 augustus 2019 om 21:43

Prachtige ploeg. Sterkste in Vuelta volgens mij. Gaat mooi worden

attickfan 16 augustus 2019 om 21:56

Gaat Powless dus bijtekenen ?

Groningen 16 augustus 2019 om 21:59

Supersterk team op papier. Van Kuss nog niet veel gezien dit jaar, maar heeft al eerder bewezen goed bergop te rijden. Verder afwachten hoe goed de jongens die uit de Tour komen zullen zijn, maar meedoen voor podium mogen we minimaal verwachten.

Nul verstand 16 augustus 2019 om 22:05

Haha “Peppi en Kokki”. Deze termen blijf ik voor altijd associëren aan Kuss en Powless, geweldig!

Je nuance ten aanzien van de sterkte van het team vind ik terecht. Het kan maar zo zijn dat het scherpje randje van het tour er niet is. Dan kan het ook zo een net-niet-Vuelta worden.

Panache 17 augustus 2019 om 09:38

Juiste analyse. Je mag je naam upgraden.

Nikolai 16 augustus 2019 om 22:15

Sterke ploeg. Zie niet in wie hen in de ploegentijdrit zou kunnen verslaan. Zou mooi zijn als Gesink dan als eerste over de meet komt en de leiderstrui krijgt.

Olly 16 augustus 2019 om 22:24

Wow dat is een heel sterk team. Ik kan al niet meer wachten.

Piet Lut 16 augustus 2019 om 22:34

Geen verrassingen. Deze 8 staan al weken op PCS

ditisdavid 16 augustus 2019 om 23:28

Machtig sterk team, afgezien van de Sky/Ineos-treinen in de Tour misschien wel het beste klassementsteam van de laatste jaren, als de kopmannen het waar kunnen maken tenminste.

  • 1
  • 2