Vuelta 2019: Elissonde tast in het duister over vervanging

donderdag 22 augustus 2019 om 14:22
Vuelta 2019: Elissonde tast in het duister over vervanging

Kenny Elissonde als drager van de bergtrui - foto: Cor Vos

Kenny Elissonde maakte aanvankelijk deel uit van de Vuelta-selectie van Team Ineos, maar de Franse klimmer werd – tot zijn eigen verbazing – vandaag alsnog vervangen door David de la Cruz. “Ik weet niet wat de redenen zijn om tot deze beslissing te komen”, zo laat Elissonde weten in een korte reactie aan Cyclingnews.


De 28-jarige Elissonde legt uit dat hij aanvankelijk eerste reserve was, maar dat hij maandag een mededeling kreeg dat hij de plek zou innemen van De la Cruz. “Vervolgens werd het door de ploeg gecommuniceerd. Ik heb woensdag de hele dag gereisd, maar ik kreeg die avond een telefoontje van Fran Millar (de CEO van Team Ineos, red.).”

“Zij liet me weten dat de ploeg op het laatste moment de selectie heeft gewijzigd. Er was iets veranderd, wat betekent dat De la Cruz toch zal meedoen. Ik weet niet wat er zich achter de schermen heeft afgespeeld”, aldus Elissonde, die eerder al niet werd geselecteerd voor de Giro d’Italia en Tour de France.

De kleine klimmer zoekt dus naar antwoorden, maar volgens Cyclingnews komt er een einde aan de samenwerking tussen Elissonde en Team Ineos. De Fransman zou binnenkort namelijk een contract tekenen bij Trek-Segafredo, waar hij Vincenzo Nibali moet bijstaan in de bergen.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Hollow Knight 22 augustus 2019 om 14:26

Edit: Niet doen

Bazzz 22 augustus 2019 om 14:28

Haha, die kan ik wel waarderen

koos verrek 22 augustus 2019 om 14:30

Kenny weer na huis

Justin Case 22 augustus 2019 om 17:37

Is ook ellizonde van zijn tijd.

lander luypaert 22 augustus 2019 om 14:32

das wel erg voor die jonge!

Maglia Rosa 22 augustus 2019 om 14:39

Movistar zal gedreigd hebben Carapaz niet op te stellen als DLC niet zou starten.

theking 22 augustus 2019 om 15:22

Dat zij wellicht kunnen. Komt iig wel erg onprofessioneel over dit.

MichielH 22 augustus 2019 om 15:57

Hmmm, je hebt daar wel een punt. Dat Movistar dat nieuws van Carapaz nu naar buiten brengt valt daarmee in lijn. Zo kunnen ze Carapaz wel/niet buiten het team houden afhankelijk van wat Ineos deed. Scherp!

Ajvenema 22 augustus 2019 om 16:18

wat hebben die dingen met elkaar te maken?

MichielH 22 augustus 2019 om 16:28

Carapaz gaat van Movistar naar Ineos.
DLC gaat van Ineos naar Movistar.

jeffrey222 22 augustus 2019 om 14:46

Ik hoop dat ze jou kunnen laten verdwijnen…

Sammysosa 22 augustus 2019 om 14:54

Nou zeg, dat is ook niet aardig

Hollow Knight 22 augustus 2019 om 14:56

@Sammy

Jeffrey geloofde nog in Sinterklaas dus ik begrijp zijn reactie wel.

Sonsbach Allstars 22 augustus 2019 om 15:19

Vaag verhaal. 2 dagen voor de start. En dan ook nog door de CEO van Team Ineos op de hoogte gebracht en niet door iemand van de sportieve leiding. In het kader van wederhoor kan er van de andere kant misschien nog een mooie quote gevangen worden

Jungle Man 22 augustus 2019 om 15:27

Vaag!
Zo ga je niet met mensen om

Johnny7 22 augustus 2019 om 16:06

Goede versterking voor Nibali en Trek. Jammer voor Poels dit, De La Cruz is niet zo geweldig als bij Quickstep dus qua hulp in de bergen liever Elissonde.

Brecht 22 augustus 2019 om 16:16

OMG they killed Kenny

Baukema Tomoulin 22 augustus 2019 om 16:24

Misschien moet Kenny bij OGC Nice in de basis van Ineos? Komt hij toevallig uit die buurt?
Maar ik vind het geen stijl om zo met je mensen om te gaan, benieuwd wat de HR afdeling hier van denkt.

pirazzi 22 augustus 2019 om 17:29

De La Cruz is een betere tijdrijder en de eerste etappe is een TTT maar dat had Team Ineos eerder kunnen bedenken.

louismeintjes 22 augustus 2019 om 17:31

In de laatste (berg)etappe van de Vuelta a Burgos werd hij 11e op 1 minuut van kopman Sosa. De La Cruz daar 14 tellen achter. Bleef tot diep in de slotkilometer bij Sosa, dus hij was redelijk in vorm en De La Cruz was niet veel beter dan Elissonde…raar dus.

Jan Blokland 22 augustus 2019 om 17:53

Het zal wel flink gedonderd hebben daar, dat De la Cruz in eerste instantie niet was geselecteerd. Anders kan je dit toch niet verklaren. Vreemd allemaal, zeker als je ook al bedenkt dat Elissonde geen Giro en Tour heeft gereden. Erg sneu voor die jongen. Lijkt me duidelijk dat hij daar snel moet vertrekken.

Polleke 22 augustus 2019 om 18:26

De la Cruz is Spanjaard, misschien doet Ineos daar zaken …who knows ? Kenny alvast niet en wij nog minder…

Jacco van Stierop 22 augustus 2019 om 18:43

Leuk, giftig rennertje. Zal zijn portemonnee redelijk gespekt hebben voor zijn slavenarbeid maar kan gelukkig straks bij Trek gewoon weer wat vrijer koersen. En als hij toch wat hand- en spandiensten moet verrichten dan liever voor Nibali dan voor die enge Ineos-bende.

Covadonga 22 augustus 2019 om 20:38

Hoe kom je erop …

Turtlehead 22 augustus 2019 om 23:46

Als de CEO heeft gebeld is er een contractuele reden. De la Cruz blijft (toch) en Ellisonde gaat weg, zoiets?