Vuelta 2019: Deelname Carapaz in gevaar door val in criterium Etten-Leur

donderdag 22 augustus 2019 om 10:43
Vuelta 2019: Deelname Carapaz in gevaar door val in criterium Etten-Leur

Carapaz stapt na Etten-Leur de ziekenwagen in - foto: WielerFlits

De deelname van Richard Carapaz in de Vuelta a España staat op losse schroeven door een valpartij in… het criterium van Etten-Leur. De Giro-winnaar kwam afgelopen zondag in Nederland ten val. Hij heeft daarbij zijn rechterschouder gekneusd en meerdere blauwe plekken opgelopen.


Vandaag of morgen neemt Movistar een beslissing of Carapaz wel of niet start. De Spaanse formatie wil eerst nog nader onderzoek laten doen naar de blessures van de Ecuadoriaan, die in de Vuelta een van de favorieten is voor de eindoverwinning.

In de selectie van Movistar zitten met Nairo Quintana en Alejandro Valverde nog twee mogelijke kopmannen voor het algemeen klassement. De Vuelta begint zaterdag in Torrevieja.

Dit artikel delen:

32 Reacties

Marik 22 augustus 2019 om 10:47

Dat zou wel heel jammer zijn. Een sterk deelnemersveld is toch het allerleukste om naar te kijken.

A.M.M. Jonkers 22 augustus 2019 om 10:52

Vreemd dat er nooit eerder iets over die valpartij in Etten-Leur bekend is gemaakt.

hophop 22 augustus 2019 om 11:08

Is in verslag en liveblog alleen melding gemaakt van valpartij Carapaz en werd verder nergens op ingegaan; blijkbaar is de aard van de verwonding in eerste instantie onderschat ?? In lokale pers wordt er ook niet verder over geschreven.
Inmiddels staat in BndeStem wat meer informatie over hoe eea zondag is verlopen na de val !!

KV 22 augustus 2019 om 11:02

Had ik toch ergens gelezen hoor, maar er stond dan bij dat er “gelukkig” geen belangrijke letsels waren. Blijkt nu toch wat anders te zijn…

Onie 22 augustus 2019 om 11:15

Oei. Dat zou het tactische plan van Movistar omver gooien.

josi 22 augustus 2019 om 11:27

Wat? Er is een tactisch plan?!

TheBFG 22 augustus 2019 om 13:36

Klassieke grap, blijft altijd leuk :-)

Jean Dumas 22 augustus 2019 om 11:25

Dat wordt dan een nieuwe tridente: Valverde, Soler, Nairo.

hupske 22 augustus 2019 om 11:25

Zou Landa dan weer mogen opdraven?

Kannibaal van Schepdaal 22 augustus 2019 om 11:39

Als ze weten op welk strand hij ligt.

Rhohan 22 augustus 2019 om 12:06

Ik heb afgelopen jaar op 4 of 5 stranden gelegen zonder enig telefonisch bereik… zou dus zomaar kunnen dat die kennis noodzakelijk is ;)

Sagan=hulk 22 augustus 2019 om 11:25

Carapaz kunnen we dus eigenlijk al schrappen als eindwinnaar, ook al start hij nog. Het verleden heeft genoeg bewezen dat de impact van een valpartij groot is op je lichaam, waardoor je niet meer 100% bent en dus zeker geen grote ronde zal winnen. Toch denk ik dat Movistar niet hoeft te wanhopen, volgens mij gaat Quintana nog eens laten zien hoe hard bergop hij kan fietsen.

Jack2811 22 augustus 2019 om 11:28

Ik denk dat dit een makkie voor roglic gaat worden

vincenzo 22 augustus 2019 om 11:50

De kans op eindwinst is sowieso al klein. Als hij meegaat, zou ik hem niet te snel schrappen als podiumkandidaat. De Vuelta duurt drie weken.

Jasperdewaal11 22 augustus 2019 om 11:56

Dan laat je voor het gemak Froome even buiten beschouwing in de Giro van vorig jaar ? Die viel 2x en won de giro, nou jij weer.

Random wielerliefhebber. 22 augustus 2019 om 12:03

Froome is in de Tour ook nog meermaals gevallen en toch eindwinnaar.

jsprunk 22 augustus 2019 om 12:24

Zullen we Carapaz niet met Froome vergelijken?
Ik ben eerder bang dat dit toneelspel is voor cortisonen, net als zijn zogenaamde knieblessure vorig jaar waardoor hij een halve week voor de Giro nog niet kon lopen.

Imbatido 22 augustus 2019 om 11:34

En Mas had vorig jaar een knieblessure voor de start van de Vuelta.

mbos 22 augustus 2019 om 11:53

Alle ballen op Valverde!

xistnc 22 augustus 2019 om 11:53

Of Carapaz heeft eigenlijk helemaal geen zin en denkt er zo onderuit te komen.

mbos 22 augustus 2019 om 12:00

Onderuit is gelukt

WernerFranke 22 augustus 2019 om 12:47

Een Dumoulintje?

De Speedies 22 augustus 2019 om 13:42

Heeft toch gewoon Burgos gereden?

rahimns 22 augustus 2019 om 14:08

Dit was na Burgos

Chasse_patate 22 augustus 2019 om 13:49

Cortisonen kom er maar in!

Bazzz 22 augustus 2019 om 14:24

Waarom wordt achter elke blessure iets gezocht. Is toch niet gek dat renners in deze sport regelmatig iets hebben door bijvoorbeeld een zware valpartij.

Brummel 22 augustus 2019 om 16:45

Dit was natuurlijk een complot van Valverde om zijn kopmanschap veilig te stellen.

pirazzi 22 augustus 2019 om 16:54

Vandaag is de ploegenpresentatie dus als Carapaz daarbij aanwezig is zou het raar zijn als hij morgen alsnog vervangen wordt maar alles kan.

Sjoerd102 22 augustus 2019 om 17:19

Doemdenken: In de toekomst krijgen renners contract van hun ploeg waarin expliciet gaat staan dat ze geen criteriums mogen rijden (te groot risico op valpartijen)

WdW 22 augustus 2019 om 17:54

Hij is inmiddels vervangen door Rojas

Tijmuh 22 augustus 2019 om 18:04

Dat is klote voor hem. Hij viel in Etten-Leur in de voorlaatste ronde volgens mij en was niet in staat om op de stappen. Even later werd hij weggeleid in de auto door de EHBO-broeders. Ik had er in de reacties bij het artikel op WF nog wel melding van gemaakt. Jammer dat zo’n criterium een einde kan betekenen voor zijn Vuelta-plannen.