Vuelta 2019: Astana wint ploegentijdrit, valpartij Jumbo-Visma

Door , zaterdag 24 augustus 2019 om 20:35
Vuelta 2019: Astana wint ploegentijdrit, valpartij Jumbo-Visma

foto: Cor Vos

Astana heeft de chaotische ploegentijdrit in Torrevieja gewonnen. De Kazachse formatie deed 14 minuten en 51 seconden over de 13,4 lange ploegentijdrit. Daarmee was het enkele seconden sneller dan Deceuninck-Quick-Step en Sunweb. Een valpartij zorgde roet in het eten voor Jumbo-Visma, dat veertig seconden verloor.


Een ploegentijdrit van dertien kilometer in Torrevieja zou zaterdagavond uitwijzen wie de eerste leider in de Vuelta a España zou worden. Dimension Data mocht een aantal minuten voor zeven uur de ronde aftrappen.

Dimension Data als eerste in de hot-seat
De ploeg van Louis Meintjes zou vervolgens ook als eerste binnenkomen. Met een tijd van 15 minuten en 25 seconden mochten zij logischerwijs als eerste plaatsnemen in de hot-seat. Het wachten was daarna op ploegen als AG2R La Mondiale en Euskadi-Murias, maar deze kwamen niet aan de tijd van de Zuid-Afrikaanse ploeg.

Teams bijten tanden stuk op tijd EF Education First
CCC wist vervolgens wél Dimension Data uit de hot-seat te rijden. Het Poolse team reed maar liefst negentien seconden harder dan Dimension Data, maar lang hield deze nieuwe toptijd niet stand. EF Education First was namelijk onderweg. Met een tijd van onder de 15 minuten (14 minuten en 58 seconden) zetten zij de eerste richttijd neer.

Groupama-FDJ, Caja Rural-Seguros RGA en Katusha-Alpecin beten allen niet geheel verrassend hun tanden stuk op de tijd van de Amerikaanse WorldTour-formatie, terwijl ook Team Ineos tekort kwam.

Mitchelton-Scott, Sunweb en Astana waren enkele kanshebbers die nog voor acht uur aan hun ploegentijdrit zouden beginnen. Mitchelton-Scott, dat met Esteban Chaves voor het algemeen klassement gaat, stelde eveneens teleur: aan de finish kwamen zij elf seconden tekort om EF Education First uit de hot-seat te rijden.

Nieuwe toptijd voor Sunweb, Astana neemt stokje snel over
Sunweb stelde niet teleur. Bij het eerste meetpunt was de Duitse formatie vier seconden sneller dan EF Education First. In het tweede gedeelte moest het team van Wilco Kelderman twee seconden inleveren, maar hield het genoeg tijd over om EF Education First uit de hot-seat te rijden.

Sunweb onderweg naar de snelste tijd – foto: Cor Vos

Slechts acht minuten kon Sunweb in de hot-seat plaatsnemen. Astana dook namelijk snel weer onder de tijd van Sunweb. De nieuwe richttijd was 14 minuten en 51 seconden voor de zes teams die op dat moment nog moesten finishen.

Desastreuze ploegentijdrit Jumbo-Visma, Deceuninck-Quick-Step wordt tweede
Van Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick-Step werd vervolgens veel verwacht, maar beide teams kwamen niet meer aan de tijd van Astana. Voor Jumbo-Visma verliep de ploegentijdrit zelfs desastreus. Het Nederlandse WorldTour-team zag eerst Sepp Kuss met mechanische pech uitvallen en kwam vervolgens halverwege de ploegentijdrit met meer dan de helft van de ploeg ten val. Aan de finish verloor het team van Primoz Roglic en Steven Kruijswijk liefst 40 seconden. Deceuninck-Quick-Step kwam aan de finish twee seconden tekort.

Jumbo-Visma – foto: Cor Vos

Miguel Ángel López eerste leider
Nadat Movistar over de finish was, mocht de champagne bij Astana ontkurkt worden. Miguel Ángel López zal zondag in de leiderstrui van start gaan.

Dit artikel delen:

130 Reacties

fietsvriend 24 augustus 2019 om 20:37

Vreemde situatie met dat water. Kan Han Kock niet even naar de plek des oordeels lopen om te kijken wat daar aan de hand is?

rosencrantz 24 augustus 2019 om 21:03

Blijkbaar was iemand de planten aan het water geven. Dat wordt een gepeperde waterrekening.

lander luypaert 24 augustus 2019 om 20:37

Wat sneu voor TJV en UAE die zeer goed onderweg waren! Maar waar renners vielen en tijd verloren…

roeleur 24 augustus 2019 om 21:59

Is Gesink nog heel? Alsjeblieft!

rahimns 24 augustus 2019 om 22:01

Gesink is niet gevallen

Matxin 24 augustus 2019 om 20:37

Het is te hopen voor Jumbo dat de organisatie niet al te streng is, anders mogen Kuss, Powless en Hofstede al naar huis. Kan me absoluut niet voorstellen dat ze het doen, maar toch.

Geflitst 24 augustus 2019 om 20:44

Kuss mag in mijn ogen naar huis, had niets te maken met die val van de ploeg.

fietsvriend 24 augustus 2019 om 20:46

Mag je 35% langzamer rijden? dan heeft Kuss het gehaald volgens mij.
4:50 op 14:51

lander luypaert 24 augustus 2019 om 20:47

Troia op 5min

kielabokki 24 augustus 2019 om 20:37

Patrick, wat vond je hier van?

WernerFranke 24 augustus 2019 om 20:37

OERDOM van de ploegleiding van Jumbo-Visma om voor een geloste renner een fietswissel te voorzien vlak na een bocht wanneer er een andere ploeg net achter hen zit. Wat een schande dat zo de eerste rit beslist wordt.

NDI22 24 augustus 2019 om 20:40

Fietswissel, dat was de bocht waar ze gevallen waren… Ik denk niet dat ze daar minuten staan voor de gezelligheid.

WernerFranke 24 augustus 2019 om 20:42

Auto stond in een bocht veel verder hoor, fietswissel was voor Kuss die al lang gelost was.

Geflitst 24 augustus 2019 om 20:44

Idd 2 afzonderlijke incidenten, heel respectloos gehandeld van Jumbo-Visma waarvoor de ploegleiding in mijn ogen bestraft mag worden.

fietsvriend 24 augustus 2019 om 20:48

@geflitst sta jij niet altijd in die bocht?

Peter Lippens 24 augustus 2019 om 21:13

idd, echt scrapuleus, hoop dat de jury hier ook eens tegen optreed, was levensgevaarlijk en mogelijk heeft het nog de zege gekost voor DCQS

vevie 24 augustus 2019 om 20:38

Dit was wel heeeel vreemd. Jammer

maurosantambroggio 24 augustus 2019 om 20:39

Astana boven. Yihaaaaa

bartp25 24 augustus 2019 om 20:39

Jammer van Tjv, al denk ik dat ze zonder valpartij alsnog te kort waren gekomen. Nog meer dan genoeg etappes om tijd goed te maken.

ChefSpijker 24 augustus 2019 om 20:40

Waarschijnlijk wel ja, lagen aan tussenpunt al 7 sec achter. Al reed Quick-Step ook een knal slotstuk.

Laatste man 24 augustus 2019 om 20:40

Chaotisch begin. Vreemd van de olie, later wel seingevers. Jumbo, UAE en Deceuninck pech gehad. Anders een zeer andere top 5.

lander luypaert 24 augustus 2019 om 20:42

inderdaad die 3 ploegen hadden in de top 5 gestaan ook zeer verrassend van UAE.

Panache 24 augustus 2019 om 20:45

De seingevers stonden er voor Jumbo Visma ook. Dus deels zelf te veel risico genomen. Renners moeten zich aan de omstandigheden aanpassen, het is geen circuit.

Ivanoviclover 24 augustus 2019 om 20:41

EEN FIETSWISSEL VOOR EEN ACHTERBLIJVER IN EEN BLINDE BOCHT MET EEN AANSTORMENDE PLOEG OP KOMST?!?!?!?! DIE PLOEGLEIDER UIT DE RONDE AUB. DRAMA NIPT VERMEDEN!

John Bidon 24 augustus 2019 om 20:42

Doe normaal.

Lord Melchett 24 augustus 2019 om 20:43

Als jij dan ook afstapt….

FDJ 24 augustus 2019 om 20:43

Nu even opnieuw zonder je toetsenbord op Caps lock. Daarnaast kun je die ploegleider niet zo heel veel verwijten hoor. Eerder raar hoe die motoragenten daar staan. Daar hoort er een met een rode vlag te zwaaien.

Geflitst 24 augustus 2019 om 20:46

Zelden ga ik akkoord met een Caps locker, maar dit verhaal klopt.

Ivanoviclover 24 augustus 2019 om 20:48

Normaal? Die hele ploeg had daar op een hoop kunnen liggen. Die chauffeur van de tjv wagen heeft een compleet idiote en uiterst gevaarlijke beslissing genomen. Wat een DWAAS.

fietsvriend 24 augustus 2019 om 20:50

Denk dat die ploegleider in een aardige stresssituatie gezeten heeft. Slim? Nee. Begrijpelijk gezien de situatie? Ja.

Verder reageer je een beetje dwaas. Je zit thuis achter je computer, gast.

Geflitst 24 augustus 2019 om 20:52

Iemand die niet tegen stress kan, wordt beter geen ploegleider.

Jowinho 24 augustus 2019 om 20:53

Hoe kan die ploegleider nu in een stresssituatie gezeten hebben? Het was voor Kuss, die al op achterstand reed.

fietsvriend 24 augustus 2019 om 20:56

@Geflitst was getekend Geflitst, comfortabel in zijn zeteltje, mensen die wel iets kunnen maar iets onhandigs doen in een stresssituatie de maat nemen. Zo rolt geflitst deze Vuelta door.

john 24 augustus 2019 om 20:58

Dus ik zou zeggen ,morgen allemaal een sollicitatie sturen naar TJV als chauffeur want hier zitten weer de beste stuurlui wat een stelletje best weeters hier weer

Peter Lippens 24 augustus 2019 om 21:14

krijg koppijn van dat geroep maar hij heeft wel gelijk, die ploegbestuurder mag voor mij minstens 3 dagen op zijn kin kloppen

west 25 augustus 2019 om 00:48

Capslocks zijn net zo erg, en net zo te voorkomen, als bijna een ongeluk.

Onie 24 augustus 2019 om 20:41

Schade in tijd valt mee, hopelijk valt de lichamelijke schade voor de gevallenen ook mee.

NetNiet 24 augustus 2019 om 20:42

Bijzonder dat die plas daar opeens lag. Bennett geeft ook aan dat ze bij andere teams voor hun de plassen nog niet zagen liggen. Is heel bijzonder en met name zwak van de organisatie. En mocht er niet iemand van TJV gevallen zijn, is het werkelijk een schande om daar stil te staan voor een fietswissel. Wat een rit. Verwacht overigens wel dat de organisatie enige compensatie zal geven voor getroffen teams. Laatste teams hebben last gehad van dat aangebrachte water, of je nou bent gevallen of niet. Regen hoort erbij, vallen hoort erbij, maar dit heeft veel weg van sabotage

rahimns 24 augustus 2019 om 21:29

`Blijkbaar was iemand in een zijstraat zijn planten aan het water geven en brak de aansluiting van zijn sproeier. Daardoor liep het water naar benden het parcours op. Gewoon botte pech

EddyB1958 24 augustus 2019 om 21:41

Sabotage? Zoek je het nu niet wat ver? Trouwens Bennet kan niet alle ploegen gezien hebben. En die van UAE zijn ook gevallen, maar was dat in dezelfde bocht? Heb dat gemist. En Mobistar met Valverde kon er ook vallen, dus laat sabotage maar uit je gedachten, in de toekomst ook met mogelijke pech rekening houden en niet altijd voor de fanfare uitlopen en van de toren blazen.

horsm 24 augustus 2019 om 20:42

Echt heel erg balen, die valpartij van TJV. Klotereden ook.

Hollow Knight 24 augustus 2019 om 20:42

JV verpest het hier gewoon voor QS…

Keer op keer bewijst de ploegleiding van JV onbekwaam te zijn.

Lord Melchett 24 augustus 2019 om 20:45

Tuurlijk joh. Kenner!

Laatste man 24 augustus 2019 om 20:48

Troll

Panache 24 augustus 2019 om 20:49

Als het bewust zou zijn, dan was het juist uiterst professioneel.

SnellePelle 24 augustus 2019 om 21:14

Ik zeg niet dat ze onbekwaam zijn, wel dat ze op een kut plek op gevaarlijke wijze een fietswissel uitvoerde.

ditisdavid 24 augustus 2019 om 20:43

Wat een puinhoop zeg. Mag hopen dat er gekeken gaat worden in welke mate de organisatie verantwoordelijk is voor het water en de plek waar de TJV-auto staat. Sowieso is Unipublic één van de organisaties die er wel vaker een zooitje van maakt, UCI zou beter toezicht mogen houden op vermijdbare (vooral onveilige sprints en tijdritten, smalle afdalingen valt minder aan te doen) onveilige situaties.

ditisdavid 24 augustus 2019 om 20:45

TJV heeft trouwens natuurlijk ook schuld aan waar die auto staat, ook daar zijn maatregelen op zijn plaats.

Wildebert 24 augustus 2019 om 20:44

Helaas. Blijkt eens te meer maar weer eens dat dat in mijn ogen overdreven ‘we pakken deze wel even’ wederom misplaatst was. Blijft echter een hardnekkig verschijnsel. Hoop dat ze van TJV morgen allemaal mogen opstappen.

SnellePelle 24 augustus 2019 om 21:15

Eensch.

Waar is die Hollandsche bescheidenheid gebleven?

AZH 25 augustus 2019 om 00:13

Wie heeft gezegd: we pakken deze wel ff?

west 25 augustus 2019 om 00:32

Ik. En dat was ook gelukt mits er geen freak accident aan te pas was gekomen.
Ik snap niet zo goed waarom het raar is om op basis van alle TTT's van het afgelopen jaar een logische verwachting/conclusie te trekken die in lijn ligt met de voorgaande resultaten? Dat is toch wat we doen?
Op basis van de resultaten uit het verleden en de resultaten uit het verleden van de spelers op het veld is het aannemelijk dat Ajax wint van FC balophetdak. En dat blijkt soms niet te kloppen. Omdat het sport is. Goh, verrassend…
En dat is geen enkele reden om niet stellig te zijn. Want het heeft nul komma nul invloed wat we met z'n allen roeptoeteren. Dus waarom zou je jezelf als een laffe herder indekken met misplaatste bescheidenheid (en die bescheidenheid is wel degelijk misplaatst omdat je geen invloed hebt op de uitslag. Dus wat heb jij om bescheiden voor te zijn?), in plaats van gewoon je mening te geven? Als je geen interesse hebt in meningen, waarom lees je hier dan? En als je geen mening hebt. Waarom typ je hier dan?

Matxin 24 augustus 2019 om 20:45

173 NEILSON POWLESS 138 TEAM JUMBO – VISMA 00H 19' 13'' + 00H 04' 22'' –
174 LENNARD HOFSTEDE 134 TEAM JUMBO – VISMA 00H 19' 13'' + 00H 04' 22'' –
175 SEPP KUSS 136 TEAM JUMBO – VISMA 00H 19' 37'' + 00H 04' 46''

Dit is het volgens de officiele uitslag, maar dat kan simpel weg niet omdat ze alledrie ruim voorbij werden gereden door Quick Step dat 5 min later startte…

Lord Melchett 24 augustus 2019 om 20:46

Vier Minuten!

Onie 24 augustus 2019 om 20:47

Zit maar vier minuten tussen, klopt wel.

tight 24 augustus 2019 om 20:47

4 minuten..

Matxin 24 augustus 2019 om 20:50

Ah ja, het was 4 in plaats van 5 minuten.
Maar dan nog kunnen die tijden nooit kloppen als je ziet wanneer ze ingehaald werden, met name die van Kuss niet. Ze zullen wel een soort van halve 3km regel hebben toegepast.

Gebruikersnaam 24 augustus 2019 om 20:59

Op 13 kilometer een minuut of 5 verliezen lijkt me vrij logisch. Werd vrij dicht bij de aankomst voorbij gevlogen door DQS, dus ook normaal dat hij dan slechts 40 seconden extra verloor. Zie er echt niets abnormaals aan.

goose 24 augustus 2019 om 20:45

Jumbo zal wel kleine boete krijgen en daarmee is de kous af.

Ultras100 24 augustus 2019 om 20:47

Jammer geen kruiswijk of gesink in het rood, hadden anders met 3 vingers in de neus gewonnen. Ben benieuwd hoe dat water daar kwam.

Arema Pro Cycling Team 24 augustus 2019 om 20:47

Prima tijd voor Sunweb, mag ook gezegd worden!

Laatste man 24 augustus 2019 om 20:53

Eens!

ChefSpijker 24 augustus 2019 om 20:56

En een goed sprintje van Wilco op ’t eind. Die oogt eindelijk weer in orde.

SnellePelle 24 augustus 2019 om 21:16

Eensch!

Laatste man 24 augustus 2019 om 20:49

Gezellig die 3-4 trolletjes meteen.

SnellePelle 24 augustus 2019 om 21:19

Ach in de ogen van een TJV fanboy is iemand al snel een troll.

Gebruikersnaam 24 augustus 2019 om 20:49

Die domme fietswissel heeft DQS uiteraard ook de zege gekost, maar zonder dat knullig laatste bochtje van Jakobsen hadden ze ’t waarschijnlijk ook nog wel gehaald.

AJBS 24 augustus 2019 om 20:51

Inderdaad, DQS laat de zege hier liggen.

fietsvriend 24 augustus 2019 om 20:53

Idd ja, selectieve verontwaardiging van de DQS fans. Lefevre al gereageerd?

Marik 24 augustus 2019 om 20:51

Altijd genieten met die extreme reacties.

debarreman 24 augustus 2019 om 20:53

Het EK-parcours in Alkmaar was een godsgeschenk vergeleken met deze glijbaan.

Marik 24 augustus 2019 om 20:53

Trouwens het water kwam van iemand die zijn tuin aan het sproeien was. Ben je dan treurig bezig…..