Vuelta 2017: Trentin wint in Madrid, Froome realiseert historische dubbel, Kelderman vierde

zondag 10 september 2017 om 20:24
Vuelta 2017: Trentin wint in Madrid, Froome realiseert historische dubbel, Kelderman vierde

Matteo Trentin heeft de laatste etappe van de Vuelta a España 2017 op zijn naam geschreven. De renner van Quick-Step Floors won de massasprint na een afsluitend criterium in de Spaanse hoofdstad Madrid. Chris Froome verzekerde zich van eindoverwinning.

Traditionele Parade
De slotetappe van deze Vuelta verliep volgens een traditioneel scenario. De eerste kilometers werden in een wandeltempo afgelegd, waarbij de fotografen in de gelegenheid gesteld werden om de gebruikelijke plaatjes te schieten. De Sky-renners namen alvast een voorschot op de festiviteiten na afloop en dronken op de fiets een biertje. Bij het binnenrijden van Madrid werd Contador een ereronde gegund. Hij kreeg uitgebreid de tijd om het publiek te bedanken.

Strijd om het groen
In de straten van Madrid nam Quick-Step het initiatief over. Bij de derde passage over de finish lag immers nog een tussenspurt. Sky probeerde het plan van de Belgische formatie te verstoren, maar Trentin veroverde desondanks de benodigde vier punten.

Drie vluchters
Vervolgens trokken drie renners ten aanval. Alessandro De Marchi (BMC), Rui Costa (UAE Emirates) en Nick Schultz (Caja Rural-Seguros RGA) mochten een paar rondes voor het peloton uitrijden, maar werden op vijf kilometer van het einde ingerekend.

Trentin wint rit, maar verovert geen puntentrui
De slotrit zou zoals verwacht beslist worden in een massasprint. In de slotfase hield Niki Terpstra het tempo namens Quick-Step hoog. Lampaert trok de sprint aan voor Trentin, die het vervolgens met overmacht afmaakte. De Italiaan boekte zijn vierde overwinning van deze ronde. Voor de puntentrui kwam hij echter tekort. Froome werd elfde en behield zo twee punten voorsprong.

Historische dubbel Froome, Kelderman vierde
Froome realiseert met zijn eindoverwinning een historische dubbel. Enkel Jacques Anquetil en Bernard Hinault wisten eerder in hetzelfde seizoen zowel de Tour de France als de Vuelta op hun naam te schrijven. De Vuelta werd toen echter nog in het voorjaar georganiseerd. Wilco Kelderman sluit de Vuelta af op een vierde plek, na op de slotdag stuivertje gewisseld te hebben met Contador. Met Wout Poels (zesde) en Steven Kruijswijk (negende) staan er nog twee Nederlanders bij de beste tien.

Dit artikel delen:

103 Reacties

Laatste man 10 september 2017 om 20:25

Trentin absoluut de snelste. Van Asbroeck met een een vreemde zwieper, koste een aantal mannen hun snelheid. Manzin erg leuk.

Froome 11e en groen! Wuyts beetje boos op Lobato haha.

Wheely 10 september 2017 om 20:26

Froome 11e!

leegloper 10 september 2017 om 20:26

Haha, Froome groen! Mooi dat hij meesprintte en ervoor ging. :)

vevie 10 september 2017 om 20:28

Hahaha, Froome pakt het groen!! Wat een man

maklukzat 10 september 2017 om 20:28

Van Asbroeck mogen ze wel uit de uitslag halen. Dat is toch geen sprinten meer.

Frits des Jeux 10 september 2017 om 20:28

Haha Froome! Geweldig wat een renner. Als je dit nog kunt en doet dan ben je gewoon een grote. Deze man is een legende.

Chaba 10 september 2017 om 20:28

Hahaha Froome 11de en pakt de groene trui. Alles is voor bassie. Ik hou daar wel van. Echt een winnaar die alles wil hebben.

Chasse_patate 10 september 2017 om 20:28

Wat is die Lobato toch een slechte sprinter zeg. De gehele tijd netjes bij Quick step in het wiel. Dan komen de laatste kilometers en dan is die weg. Dan uiteindelijk boos worden omdat die gehinderd wordt in een sprint om plek 15 ofzo.

Snel wegdoen zo’n gast. Is niet meer nodig nu van Poppel komt. Zie nog liever Barry Markus sprinten voor TLJ. Is net zo goed en tenminste nog een Nederlander.

Raafje 10 september 2017 om 20:29

Sterke sprint van Trentin, jammer Lobato er niet aan te pas kwam.

vevie 10 september 2017 om 20:29

Overduidelijk de sterkste renner deze drie weken. Christopher Froome.

HF2013 10 september 2017 om 20:29

Hij wint elke prijs deze Vuelta… ijzersterk natuurlijk, maar benieuwd hoe sportief QuickStep die oppakt… volgend jaar Jungels ook een keer op kop voor een Nibali, Quintana of nogmaals voor Dumoulin om Froome een hak te zetten?

PoisRouges 10 september 2017 om 20:29

En Kelderman pakt Contador nog in het klassement.

Mark96 10 september 2017 om 20:29

Kelderman over Contador heen volgens mij!

Arry1337 10 september 2017 om 20:29

Lekker, van Asbroek schakelt even Schwarzmann, Lobato en Cort Nielsen uit voor een top 5 plek…

Romāns Vainšteins 10 september 2017 om 20:29

hahaha, Froome, hahaha, Froome, hahaha

TeamNL 10 september 2017 om 20:29

Modolo boos op Van Asbroeck?

Froome pakt de groene trui.

Trentin sprint naar zijn vierde zege tegen C-sprinters, maar toch goed gedaan. Gelukkig mag hij volgend jaar het hele seizoen voor zichzelf rijden.

Goed dat SKA tot 2020 is vastgelegd door Sunweb. Wat een talent! Was ziek deze Vuelta, bijna opgegeven.

Wilco 4e??? Dat is ook gelijk een paar duizend euro extra. Over een paar weken wordt Froome betrapt op doping door de koffie van Bahrein, Wilco alsnog op 3.

Pédaleur de charme 10 september 2017 om 20:30

Kelderman Contador nog voorbij?

En wat finisht die Kragh Andersen deze Vuelta ijzersterk! Zonder die inspanning van gisteren, wint hij vandaag gewoon de rit.

Slurpie Blauw 10 september 2017 om 20:30

Froome Kannibaal!

mackie 10 september 2017 om 20:30

Kelderman stijgt nog naar de 4e plaats pakt 7 sec op Contador. Zakarin zat ongeveer in het wiel van Wilco

leegloper 10 september 2017 om 20:30

Kelderman 4de!

Wielrennertje 10 september 2017 om 20:30

Kelderman 4e in het eindklassement.

vevie 10 september 2017 om 20:31

Kelderman is Contador nog voorbij? Huh

RodyTur10 10 september 2017 om 20:31

Benieuwd of de uitslag zo blijft en dat Kelderman 4e wordt. Staat toch weer leuker dan 5e.

Laatste man 10 september 2017 om 20:31

Kelderman 4e. Bertje vond het mooi geweest.

thijs1984 10 september 2017 om 20:31

Aardig van Contador. 4e of 5e maakt hem niet uit, dus laat hij kelderman hem nog even voorbij gaan

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair