Vuelta 2016: Landa start niet door heupblessure

Vuelta 2016: Landa start niet door heupblessure

foto: Marcel Koch

woensdag 17 augustus 2016 om 20:00

Mikel Landa zal niet starten in de Vuelta a España. De Spaanse klimmer heeft een blessure aan zijn heup en bovenbeen. Hij zou een belangrijke rol spelen in de ploeg van Sky, waarin ook Chris Froome was opgenomen. Zijn landgenoot David Lopez vervangt hem.

Landa meldde zelf aan de medische staf dat hij problemen voelde aan zijn heup. Na een MRI-scan is besloten om hem uit de Vuelta-selectie te halen. “Mikel vertelde ons dat hij last had in zijn heup en bovenbeen. We maakten een scan en denken dat het op dit moment het beste is om hem uit de ploeg te halen”, zegt ploegdokter Inigo Sarriegui in het persbericht van de ploeg. “Natuurlijk is hij teleurgesteld, maar als je start in een grote ronde en al enige tijd pijn ondervind van een blessure, riskeer je meer problemen.”

Landa baalt: “Vooral omdat het zo dicht voor de start van de wedstrijd is. Ik was gemotiveerd om goed te rijden in de Vuelta, maar de pijn die ik heb, betekent dat ik niet op de toppen van mijn kunnen van presteren.” De Spanjaard zal zich nu richten op het herstel.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Baukema Tomoulin 17 augustus 2016 om 20:01

Het zit hem ook niet mee dit jaar

Purito 17 augustus 2016 om 20:03

Volgend jaar dan maar knallen. Wel Trentino op zak.

Jammer, want het is wel een van die benodigde smaakmakers. Maar voor de koers misschien wel gunstig. Nu zal Sky toch minder sterk zijn.

Romāns Vainšteins 17 augustus 2016 om 20:10

Smaakmaker bij Astana, motorolie bij SKY.

Sagan=hulk 17 augustus 2016 om 20:43

Was altijd bij Astana moeten blijven. Of tenminste naar een andere ploeg overstappen. Zo’n eigenzinnige knul past totaal niet bij het dictatoriale Sky, zeker niet als je in de ploeg van het hooggebergte zit. En door al zijn blessures vrees ik dat de zware trainingsmethodes hem ook niet echt liggen. Hopelijk verandert hij snel terug van team en zien we weer de krachtpatser van vorig jaar terug.

Japsie 17 augustus 2016 om 20:51

Slecht seizoen zo. Is maar de vraag of hij zon grote carrière gaat krijgen, hij wordt deze winter toch al 27 en blessures en ongemakken kenmerken zijn carrière toch voor een groot deel.

IlPirata 17 augustus 2016 om 20:54

Slecht seizoen inderdaad voor Landa. Hoort ook niet bij deze ploeg in mijn beleving.
Sky heeft genoeg goede vervangers, daar is Lopez er zeker één van.

vasnd 17 augustus 2016 om 20:57

Hoop niet dat het een gevalletje concurrentie binnenhalen en kapotmaken is. Kwiatkowski, Konig…..

schipperaar 17 augustus 2016 om 21:17

Begrijpen goed bij Sky dat gezondheid voorop staat, misschien scheve rug. Van zware trainingsmethoden ga je niet kapot natuurlijk. Gelukkig geeft ie hetzelf aan, drie weken forceren doet meer kwaad dan goed, ook al baalt ie, had graag zn seizoen nog wat glans gegeven.

ChefSpijker 17 augustus 2016 om 21:18

‘Al’ 27? Dan moeten de beste jaren van een ronderenner nog komen.

Doordrijver 17 augustus 2016 om 22:43

Zouden al die renners het echt leuk vinden bij SKY te rijden? Ze wonnen veel, wat leuk is, gaan naar SKY, krijgen een mooi loon en zijn niet meer dan wat treinvoer. Hun eigen prestaties zakken weg en alles staat in het teken van één man.
Zouden ze dat werkelijk zo leuk vinden?

Baukema Tomoulin 17 augustus 2016 om 22:56

We kunnen natuurlijk nooit zeker weten of Kwiat, Konig & Landa bij hun oude ploegen niet net zulke mindere resultaten zouden hebben. Beetje voorbarig om Sky direct de schuld te geven.

Polleke 17 augustus 2016 om 22:57

Met een jaarloon van 1 miljoen (+) denk je niet meer in termen van “leuk” of “iets minder leuk” …

Janjanssen98765 17 augustus 2016 om 23:12

Ja het zal echt de schuld zijn van de meest vooruitstrevende ploeg van het peloton.
Ik word toch wel heel simpel van de domheid van sommige figuren hier.
Is het nu echt zo moeilijk om eens na te denken voordat je reageert?

nasibal 17 augustus 2016 om 23:42

@Janjanssen
Misschien zelf het goede voorbeeld geven?

Ik krijg bv bij Poels, (maar ook bij andere renners) vaak het idee dat bij SKY altijd een fijne sfeer is en dat hij er erg op zn plek zit. Renners krijgen er ook de kans om tot in de puntjes met datgene bezig te zijn wat ze fantastisch vinden: Wielrennen. Je moet het belang daarvan niet onderschatten. Kopman zijn bij een “amateuristische” ploeg kan je een stuk minder mogelijkheden geven dan luxeknecht bij een topploeg. Tenslotte speelt salaris natuurlijk ook wel een prima rol.

rvb 17 augustus 2016 om 23:51

kwatski komt ook niet uit de verf

schipperaar 18 augustus 2016 om 00:09

@nasibal
Misschien moeten we het woord knecht verbannen, worden hier alom als zielige waterdragers gezien. Poels geniet als geen ander en geld komt als fervent sportman op de tweede plaats.

Marszzz 18 augustus 2016 om 07:39

Een beetje voorbarig hier van sommigen om Sky te beschrijven als alleen maar “Froome plus hoop superknechten in een treintje”. Dat is door de boot genomen dit jaar alleen zo in de Tour, de Dauphiné en de Vuelta. In de andere wedstrijden ook kansen voor al die anderen. Ik hoef denk ik niet de voorbeelden aan te dragen?

aoyen 18 augustus 2016 om 09:00

Heeft veel pech dit jaar zeg. Hopelijk mag hij zich volgend jaar weer focussen op de Giro, denk na Froome de beste klassements renner bij Sky al zou ik Henao ook wel eens uitgespeeld zien worden als kopman Giro of Vuelta.

Spinergy 18 augustus 2016 om 09:49

super jammer dat hij niet meedoet, maar een Bask bij Sky, ik weet het niet.. het zijn toch de friezen en de bretonnen van Spanje al doet Nieve het wel goed natuurlijk…

Pils 18 augustus 2016 om 10:35

Kwiatkowski reed vorig bij etixx ook niet best. Hij won wel de Amstel. Dit jaar won hij de E3, dus om nou te zeggen dat hij bij Sky slechter gaan rijden is voor vind ik overdreven. Landa heeft dit kaar gewoon erg veel pech. Dat had bij een elke ploeg kunnen gebeuren. Volgend gaat weer knallen.

Geraint 18 augustus 2016 om 13:30

Natuurlijk nonsens om te stellen dat Sky renners bewust opkoopt om ze minder goed te laten worden. Al geloof ik wel dat het systeem van Sky niet voor elke renner is weggelegd. Een Degendt bijvoorbeeld zou er helemaal wegkwijnen.

Headlines

Materiaalzone

Populair