Vuelta 2015: Voorbeschouwing etappe 14

Vuelta 2015: Voorbeschouwing etappe 14

Foto: Sirotti

vrijdag 4 september 2015 om 19:00

Het derde weekend in de Vuelta a España begint met de langste etappe van deze ronde. Tussen Vitoria en Fuente del Chivo moeten maar liefst 215 kilometer worden overbrugd. Toch zal het niet zozeer de afstand zijn waardoor de gemiddelde renner wordt afgeschrikt. Deze rit is namelijk de eerste van een imposant drieluik door de bergen in het noorden van Spanje. WielerFlits blikt vooruit.

Parcours
Het vertrek vindt zoals gezegd plaats in Vitoria. Het is de hoofdstad van de autonome regio Baskenland, hoewel het nabijgelegen Bilbao veel groter is en meer bekendheid geniet. De inwoners van Vitoria zullen met trots terugdenken aan de UEFA Cup-finale van 2001, toen hun bescheiden plaatselijke clubje Alavés in een memorabele wedstrijd nipt met 5-4 onderuit ging tegen het grote Liverpool.
Profile

In tegenstelling tot de koninginnenrit van woensdag hoeft er niet direct vanuit het vertrek geklommen te worden. Het eerste deel van de rit is zelfs betrekkelijk eenvoudig. De eerste berg doemt pas op na 107 kilometer en is bovendien niet al te lastig. Met elf kilometer klimmen tegen een gemiddeld percentage
van drie procent heeft de Puerto Estacas de Trueba het predicaat derde categorie gekregen.

Mountain passes & hills 1

Na een lange afdaling begint bij kilometerpaal 147 het echte werk. De Puerto del Escudo (eerste categorie, 11,5 km à 6,4 procent) heeft op het begin nog meededogen met de renners, maar in het tweede deel zitten stroken die oplopen tot vijftien procent. Na de top, die ligt op 56,5 kilometer van de finish, hoeft er nauwelijks afgedaald te worden en gaat het via een plateau richting de slotklim.

Mountain passes & hills 2

Deze laatste beklimming van de dag, de Alto Campoo van eerste categorie, is vooral slopend vanwege de lengte van achttien kilometer. Het gemiddelde stijgingspercentage is met 5,6 procent minder indrukwekkend, al zit het venijn duidelijk in de staart. De laatste drie kilometer schommelt het tussen de zes en negen procent, zodat daar nog behoorlijke verschillen tussen de klassementsrenners kunnen ontstaan.

Favorieten
Alle klimmers die de ambitie hebben om het podium te halen, weten dat ze de komende drie bergetappes moeten aangrijpen om tijd te pakken op de erkende tijdrijder Tom Dumoulin, die in de zeventiende rit zijn specialiteit mag tonen. Fabio Aru nam in Andorra de rode trui over van de Nederlander, maar de marge van een halve minuut is voor de Italiaan nog niet geruststellend. Het is dan ook niet de vraag of, maar alleen wanneer hij een versnelling zal plaatsen.

Fabio Aru

Fabio Aru – Foto: Sirotti

Voor Joaquim Rodriguez en Rafal Majka geldt eigenlijk hetzelfde. Al zullen zij niet alleen kijken naar Dumoulin, maar zeker ook naar leider Aru. Rodriguez wil na zijn vele ereplaatsen nu eindelijk eens de eindzege in een grote ronde pakken en zal bereid zijn om risico’s te nemen. Majka is eveneens een aanvallend ingestelde renner en oogt nog frisser dan de meeste van zijn concurrenten.

Rafal Majka – Foto: Sirotti

Dumoulin zal zich echter niet zomaar gewonnen geven. De renner van Giant-Alpecin beoordeelde zijn optreden in de zware bergrit van woensdag als ‘goed, maar niet bijzonder’. Dat impliceert dat hij de komende dagen nog denkt te kunnen verbeteren, zeker als er in de afdaling geen regenhesje aangetrokken hoeft te worden.

Voor Movistar pakte de eerste zware test belabberd uit. Alejandro Valverde en Nairo Quintana konden niet met de besten mee omhoog en azen op revanche, al mag dat van de grieperige Colombiaan eigenlijk niet verwacht worden. Misschien voelt iemand anders uit de ploeg zich geroepen om aan te vallen. Waar is bijvoorbeeld Andrey Amador, de nummer vier uit de voorbije Giro d’Italia?

Kenny Elissonde

Kenny Elissonde – Foto: Sirotti

Ook Pierre Rolland is bezig aan een anonieme ronde, maar kan met een geslaagde aanval uit de schaduw treden. Hij is overigens niet de enige Franse troef. Romain Sicard, Fabrice Jeandesboz, Stéphane Rossetto en Kenny Elissonde staan allemaal in de top twintig, maar wel op een dusdanige afstand dat ze wat ruimte kunnen krijgen.

Verder is het uitkijken naar klassementsrenners als Esteban Chaves, Daniel Moreno, Mikel Nieve en Louis Meintjes, De naar Lampre-Merida vertrekkende Zuid-Afrikaan zou met een ritzege zijn ploeg MTN-Qhubeka een mooi afscheidscadeau bezorgen.

Mikel Landa

Mikel Landa – Foto: Sirotti

En last but not least is er natuurlijk nog Mikel Landa. De Spanjaard vertrekt bij Astana en vaart momenteel volledig zijn eigen koers. Dat leverde hem al de winst op in de koninginnenrit naar Andorra. Omdat Landa geboren en getogen is in startplaats Vitoria zal hij extra gemotiveerd zijn om nogmaals toe te slaan.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Fabio Aru
*** Joaquim Rodriguez, Rafal Majka
** Tom Dumoulin, Alejandro Valverde, Mikel Landa
* Esteban Chaves, Louis Meintjes, Kenny Elissonde, Andrey Amador

Dit artikel delen:

50 Reacties

denistel 4 september 2015 om 19:05

zeer benieuwd naar deze en de volgende 2 dagen.

Kingstown 4 september 2015 om 19:13

Het parcours is “makkelijk” genoeg voor vluchters om vooruit te blijven.
Tenzij er weer renners meespringen die dicht tegen de top-10 staan, dan zal het verschil wel onder controle worden gehouden. Lijkt me een mooie etappe voor Kyrienka.

josi 4 september 2015 om 19:14

De favorieten zullen wachten tot de laatste klim, lijkt me. De Puerto del Escudo is steil genoeg voor een aanval, maar daarna zitten nog tientallen kilometers min of meer vlakke weg.

Timocycling 4 september 2015 om 19:18

Dumoulin kan op deze laatste klim gewoon een tijdrit rijden, ideale klim voor hem, niet al te steil.

Kristoffan 4 september 2015 om 19:18

Deze etappe heeft er wel eens vaker ingezeten? Toch?

Dumoulin moet die slotklim beter aankunnen denk ik dan in de koninginnenrit. Meer vlakkere stukken, denk niet dat Dumoulin hier 1 minuut gaat verliezen. Al kan vermoeidheid dat helemaal veranderen.

ikbenprocycling 4 september 2015 om 19:29

Ik hoop dat Tom niet vergeet zijn bit in te doen, anders heeft hij geen tanden meer over op TT dag. Komende dagen worden voor Tom suffering op epische schaal.
Het duiveltje op zijn schouder zal steeds in zijn oor fluisteren: “Tom, de helse pijn kan hier en nu stoppen. Laat het toch gaan, het is verspilde moeite tegen die klimgeiten. Een 10e plaats in Madrid is ook mooi…”
Hopelijk krijgt het engeltje op zijn andere schouder geen offday.

ATC65 4 september 2015 om 19:30

Gezien de reacties in de Franse media heeft Rolland deze heel dik aan gestreept.
Daarnaast verwacht ik Jurgen Van den Broeck en Domenico Pozzovivo ook voor de aanval gaan deze etappe.

Pees 4 september 2015 om 19:38

2e voor Landa

snellerfietsen 4 september 2015 om 19:41

Dombrowski begint ook beter te klimmen. 15e in koningenrit.

goalgettert 4 september 2015 om 19:42

Moreno? Quintana?

fringale 4 september 2015 om 19:42

Slotklim onder de 10%, ergo Alejandro

Romāns Vainšteins 4 september 2015 om 19:43

Het probleem voor Tom zit hem niet zozeer in de slotklim maar eerder in de aanloop. Hoe harder deze wordt hoe moeilijker het gaat worden op die laatse klim erbij te blijven.

Landa zal nu wel Aru blijven begeleiden.

Tuubke 4 september 2015 om 19:45

Wel een tamelijk bizar profiel: zowat afdalen naar zeeniveau en dan in twee enorme stappen naar 2.000 meter met daartussenin een vrijwel vlak stuk.

vinnievidefietsen 4 september 2015 om 19:51

@Roman: Maar Tom hoeft helemaal niks, behalve te volgen. Aru, Rodriguez, Majka, De Movistar mannen, Sky wil nog wat laten zien, die gaan wel koersen, Tom hoeft alleen te volgen en zich te sparen waar het kan. Morgen en overmorgen proberen geen tijd te verliezen (lijkt me echt niet nodig), dinsdag een klein beetje (want die slotklim is echt hels), dan woensdag 1,5 minuut terugpakken op Aru, donderdag en vrijdag zijn overgangsritten voor de aanvallers op achterstand en dan valt de beslissing volgende week zaterdag, de enige rit waarvan ik denk dat er nog iets kan gebeuren. Als Tom het podium kan halen, is het dit jaar wel.

Purito 4 september 2015 om 19:53

Ik verwacht helemaal geen verschillen. Het is namelijk een slotklim van niks.

Romāns Vainšteins 4 september 2015 om 19:59

Vinnie. Je optimisme is mooi en ergens deel ik het ook wel hoor. Allereerst moet de pijp niet leeg gaan en ik zie in Aru (het meest) en Majka (behoorlijk) gevaarlijke opponenten die bergop nog teveel tijd op Dumoulin pakken om goed te maken in de chrono zelfs wanneer hij op zijn huidige vormpeil blijft.

Voorsalsnog zijn er veel meer redenen om aan te nemen dat het niet gaat lukken maar dit jaar, in deze vorm, ligt er wel een kans.

@Purito > een eindklim 'an sich' zegt natuurlijk niet alles, wanneer het de hele dag vliegen is pak je als meest frisse op zo'n loper misschien wel makkelijker tijd dan pakweg Angilru/Zoncolan waar iedereen op een pielverzetje rijdt. Veel belangrijker is het weer en hoe er precies naar de voet toe gekoerst wordt.

maklukzat 4 september 2015 om 20:00

Dumoulin moet zorgen dat hij niet los wordt gereden op die 2e klim (Puerto del Escudo). Die slotklim is niet steil genoeg, dus daar zie ik hem geen tijd verliezen. Desnoods maar wat ploegmaats in de ontsnapping mee die wachten na de 2e klim en hem eventueel terug kunnen rijden.

Contador#N.1 4 september 2015 om 20:02

Landa pakt deze rit hij gaat echt niet werken voor Aru, omdat deze etappe start in zijn geboorteplaats en hij naar dit jaar toch vertrekt.

Kelder is de Man 4 september 2015 om 20:02

Tom moet zorgen dat hij die Escudo overleeft en dan moet het mi verder wel lukken. Geen Quintana in de prognose.. Zou m toch een sterretje geven. Was niet helemaal lekker de afgelopen dagen, maar als hij zich herpakt..

Pédaleur de charme 4 september 2015 om 20:03

Dat stuk na de Escudo kan nog link worden als Astana, Movistar of Katusha te veel mannetjes meehebben in een vroege vlucht en Dumoulin alleen komt te zitten.

vinnievidefietsen 4 september 2015 om 20:06

Tja, wat kan ik zeggen, een mens functioneert nu eenmaal op hoop, dus laten we hopen dat Tom nog wat in de benen heeft en houdt. Tempoversnellingen zijn niet zijn ding, maar hij kan net als Gees lang zijn eigen (toch hoge) tempo volhouden, al kan de tank inderdaad langzaam leegraken. Toch gok ik van niet, want hij is superfit en fris aan de Vuelta begonnen. Hij had voor de Tour al niet heel veel gekoerst en daar lag hij na 4 dagen al op zijn snufferd. Daarna nog meer getraind en gerust, ja, ik kan niet anders dan optimistisch zijn en daarnaast heeft hij ook nog wat geluk nodig. Dinsdagavond weten we meer en staan we wellicht weer met beide beentjes op de grond, echter ik hoop (nogmaals) dat we dan nog een beetje zweven en uit ons plaat gaan van wielergeluk. Die aankomst van zondag is een soortgelijke aankomst als die hij won, dus ik HOOP (laat me toch :) ).

nickdt 4 september 2015 om 20:08

@Pedaleur.
Daarom moet Giant gewoon drie mannen meesturen in de vlucht.

vinnievidefietsen 4 september 2015 om 20:09

Aru en Landa, dat lijkt een gelukkig huwelijk, maar ik voorspel dat Landa lekker zijn eigen gang gaat deze Vuelta, gewoon op jacht naar een tweede overwinning. Tot op bepaalde hoogte zal hij Aru wel helpen, maar als het effe kan, dan Froomed hij ervandoor. Dat is het makke voor Tom deze Vuelta, een zeer, zeer matige ploeg voor in het hooggebergte, maar ja, Gesink deed het ook veelal alleen en werd netjes 6e tussen de toppers in topvorm.

mackie 4 september 2015 om 20:13

@nickdt @pedaleur
Inderdaad of het gewoon met 6 man het gat dicht rijden voor de 1e klim. daarna heb je aan de die 6 man(behalve de kort en cradock ) toch niks meer.

Purito 4 september 2015 om 20:15

@Kelder is de man
Quintana is serieus ziek geweest.

Die gaat nog verder wegzakken deze Vuelta. Als hij al niet opgeeft.

Ik verwacht morgen geen Purito in de aanval. Die slotklim is teveel een loper voor hem. De etappe naar Cabrales ligt hem al een stuk beter, maar vooral de etappe van maandag. Daar gaat echt met minuten gesmeten worden. Ik verwacht dat een Dumoulin daar wel een minuut of 2/3 zal verliezen op de beste klimmers.

Majka is morgen wel een aangewezen man voor oorlog. Net als Valverde. Die moet nu risico nemen om nog op het podium te geraken.

  • 1
  • 2

Headlines

Materiaalzone