Vuelta 2015: Jury zet Nibali uit de wedstrijd
Foto: Sirotti
zondag 23 augustus 2015 om 20:46

Vuelta 2015: Jury zet Nibali uit de wedstrijd

Vincenzo Nibali is door de jury van de Vuelta a España uit de wedstrijd gezet. De Italiaan werd tijdens de tweede etappe duidelijk voortgetrokken door de volgauto van Astana nadat hij op achterstand was geraakt na een valpartij.

Op ongeveer dertig kilometer van het einde ging de medekopman van Astana onderuit tijdens een massale valpartij. In eerste instantie probeerden drie knechten de voormalig winnaar in Spanje naar voren te helpen, maar het verschil was met ruim vijftien kilometer te gaan nog altijd meer dan anderhalve minuut met het peloton.

Nadat de Tourwinnaar van 2014 was aangesloten bij een groep achtergebleven renners kreeg hij een bidon aangereikt uit de volgauto en werd hij daarna honderden meters voortgesleept. Iets later sloot hij weer aan bij de groep der favorieten.

Op de slotklim moest Nibali sowieso zijn inspanningen al bekopen met veel tijdsverlies. Hij kwam als 31e over de meet met bijna anderhalve minuut achterstand op dagwinnaar Esteban Chaves.

Niet alleen Nibali moet de Ronde van Spanje verlaten, ook ploegleider Alexander Shefer moet vertrekken.

Bekijk hier de beelden van het incident.

[poll id=”107″]

RIDE Magazine
148 Reacties
23-08-2015 21:46
Serieus? Zijn er echt serieus mensen die het niet eens zijn met de straf? Dit was misschien wel één van de onsportiefste momenten in de wielersport dit jaar. Je moet er toch niet aan denken dat Nibali top 10 zou rijden aan het einde van de Vuelta en daardoor een geldbedrag mee naar huis zou nemen en/of hij een etappe zou winnen door Dumoulin te verslaan?

Zeer terechte beslissing. Even stayeren of een plakbidon aannemen is iets heel anders dan met 80 km per uur naar de volgauto's gebracht worden.
23-08-2015 21:47
Had dit vanmiddag door een sanitaire stop gemist, maar nu ik het terug zie vind ik dit ook wel een beetje te gek. Ik vind het een goed teken dat er zonder aanziens des persoons een straf wordt opgelegd door de jury. Het is voor een Grote Ronde nooit leuk als op de 2e dag al een podium kandidaat de ronde moet verlaten, maar het zou klasse justitie zijn om dan die straf maar achterwege te laten omdat het Nibali is. Ik had me ook wel kunnen vinden in een tijdstraf, maar ik weet eigenlijk niet precies wat de jury reglementen hier over inhouden.
23-08-2015 21:55
Belachelijk zware straf ! Zeker na 'n valpartij ! De tachtig renners die in 'n bergrit aan de volgauto omhoog rijden gaan vrijuit. Begrijp al die reacties niet. was niet gebeurd bij 'n Spanjaard !
23-08-2015 21:55
Ik zit na de beelden te kijken... Wauw wat een lage actie van Astana. Nibali gaat hier toch wel ff af als een gieter. Leek wel een wanhoopsdaad. Einde Astana in de maak?
23-08-2015 21:58
Ben overigens wel benieuwd naar de reactie van Nibali zelf. Wat zal zijn excuus zijn? De bidon bleef plakken of zo?
23-08-2015 21:59
als je vind dat dit kan lijkt me autosport kijken een betere hobby :)
23-08-2015 21:59
Dit gaat er echt over wat Nibali deed, maar toch is dit een belachelijk zware straf. Geef hem dan een tijdstraf van een halfuur, maar laat hem toch de Vuelta uitrijden! Dit is toch niet leuk voor het spektakel. Er moeten dringend nieuwe en duidelijke regels komen bij de uci, want men is absoluut niet consequent.
23-08-2015 22:00
In iedere koers die hier voor de deur passeert (tot en met de Ronde van Vlaanderen) zie ik dit gebeuren en het gaat steeds niet om één maar om meerdere renners, op alle mogelijke momenten in de koers (in kermiskoersen zie je soms renners ronden lang in het zog van een wagen achtervolgen om dan uiteindelijk nog de koers te winnen). Goed dat het bestraft wordt, maar dan wel consequent en dat gaat uiteraard nooit gebeuren.
23-08-2015 22:00
Kom op hij zit gewoon in een groep en hup de astana auto trekt hem er even uit. Dat kan echt niet. Soms kan ik erin komen dat een renner alleen even naar een groep wordt geholpen met behulp van de auto. Maar als er groepen voorbij gereden worden kan dat in mijn ogen echt niet. Andere renners in dat groepje hebben toch ook verrekte raar moeten opkijken. Als ik zoiets zou zien gebeuren in een koers zou ik zeer verontwaardigt zijn. Uitsluiting is echt de enige juiste beslissing.
23-08-2015 22:01
@Sagan
Waarom alleen een tijdstraf? Dan kan hij alsnog een rit winnen en zijn ploeggenoten helpen, dat lijkt me niet echt een zware straf.
Dat men consequenter moet zijn ben ik wel met je eens.
23-08-2015 22:07
Wat zou organisatie gedaan hebben als dit bv. Valverde was?
23-08-2015 22:08
"De wielersport wordt zo steeds lastiger om serieus te nemen voor de buitenwereld".

Ik zou het omdraaien: de wielersport is niet serieus te nemen wanneer je dit toelaat.

"Wat zou organisatie gedaan hebben als dit bv. Valverde was"?

Geen idee en daarover speculeren is onmogelijk.
23-08-2015 22:10
Ik dacht eerst dat een (ferme) tijdstraf ook wel goed zou zijn. Maar daarmee help je eigenlijk Astana alleen maar, keuze kopman is makkelijker en Nibali is een absolute luxeknecht. Terwijl een ploeg als geheel voor dit soort acties bestraft dient te worden.
23-08-2015 22:11
Als froome of valverde was geweest had ik hetzelfde gevonden
23-08-2015 22:12
Oordeel zelf: http://nos.nl/artikel/2053614-jury-gooit-vincenzo-nibali-uit-de-vuelta.html
Hij pakt in 1 km 500 meter voorsprong op die groep. HAHA
23-08-2015 22:12
Terecht!
Nu komt mijn #astanateamofcheaters naar aanleiding van de uitspraken van Henderson over Aru nog van pas, hoe dom kan je zijn... Ex-Winnaar die valt brengen ze altijd in beeld....
Achja Astana kan niet genoeg gestraft worden, zouden niet eens mogen koersen na alles wat er voor het seizoen gebeurde...

Ik herinner mij dat Fuglsang dat ook probeerde na zijn val in Denemarken alleen was de deur toen niet op slot en viel hij bijna een tweede keer :D Ohja Fuglsang rijdt ook bij Astana
23-08-2015 22:12
@roberto
En wat is er daar erg aan? Dat zou toch niks te maken hebben met hetgene wat hij vandaag gedaan heeft.

Hetgeen wat ze moeten doen lijkt me duidelijk. Uit de koer zetten is m.i. te zwaar. Ze moeten gewoon op het moment zelf meteen ingrijpen en hem een heel lange tijd aan kant zetten. Zodat hij deze rit niets meer kan betekenen en zijn klassement is ook om zeep. Maar laat hem alsjeblieft de volgende dag nog starten.
23-08-2015 22:18
Wat een kansloze beslissing. Deze corruptie maakt de wielersport kapot. De beslissingen omtrent het dsq van renners is echt een wassen neus. Hypocriete sport is het
23-08-2015 22:19
Als er alleen een tijdstraf gegeven was is het een vrijbrief voor elke niet klassementsrijder om maar te gaan wagenhangen. Het zal maar een sprinter zijn die daarna een massasprint wint, of een goede knecht die zo de tijdslimiet makkelijk haalt door snel weer aan te sluiten. Niet eruit gooien is gewoon geen optie in deze. Hoe jammer ik het ook vind dat Nibali eruit is.
23-08-2015 22:20
@bazz
Als hij met de auto wou rijden moest hij maar rallycoureur worden e...
Komaan enigste juiste beslissing, anders hangt morgen iedereen aan de auto!
23-08-2015 22:21
[quote]Sagan=hulk - 23 augustus 2015 om 22:12
Ze moeten gewoon op het moment zelf meteen ingrijpen en hem een heel lange tijd aan kant zetten.[/quote]
Ik zag vlak erna een jury-motor bij Nibali in de buurt en ik hield er rekening mee dat hij zich verplicht zou moeten laten terugzakken tot de groep waar hij uit geteleporteerd werd. Helaas, de commissaris reed door.

Als ik de uitleg op Spaanse Twitters goed begrijp, dan heeft de jury het niet ter plekke waargenomen maar na afloop de beelden opgevraagd.
23-08-2015 22:22
Belachelijk als hij een spanjaar was geweest had dit nooit gebeurt
23-08-2015 22:22
In de gemiddelde amateurkoers wordt er nog meer en langer gehangen aan de auto, en daar wordt niemand uit koers gehaald.. beetje overdreven, maar ach.
23-08-2015 22:22
"Wat een kansloze beslissing. Deze corruptie maakt de wielersport kapot".

Leg eens uit, waar heb jij het over...?
23-08-2015 22:23
Een tijdstraf had van mij ook gemogen vooral omdat het na een valpartij was, hoewel Nibali (en de ploegleiding) hier echt overdreven. Wel goed van de jury dat ze dit aandurven.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine