Vuelta 2015: Dumoulin berust in verloren rode trui

vrijdag 28 augustus 2015 om 14:21
Vuelta 2015: Dumoulin berust in verloren rode trui

Tom Dumoulin heeft niet wakker gelegen van het verlies van de leiderstrui in de Ronde van Spanje. Volgens de Limburger was Esteban Chaves simpelweg de sterkste man bergop in de etappe van donderdag, wat zorgt voor berusting.

“Ik ging volle bak op de laatste klim”, aldus Dumoulin. “Ik hield de concurrentie in de gaten, maar Chaves verraste me met een aanval op het steilste stuk van de klim en ik kon niet volgen. Natuurlijk is het niet leuk om de trui te verliezen, maar het was erger geweest als ik hem had verloren na het maken van een fout, wat niet het geval was.”

“Chaves was gewoon sterker en dat zullen we moeten accepteren.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

Wheely 28 augustus 2015 om 14:36

Ik kan me zo voorstellen dat ze bij Sky inmiddels helemaal hitsig zijn geworden van Dumoulin.

Tutu888 28 augustus 2015 om 14:39

@Wheely
Niet alleen Sky maar ook andere groot uitgevers als Lefevre, Tinkoff en Vino….

robotour 28 augustus 2015 om 14:44

@WHEELY @TUTU888 Dumoulin zal er niet wakker van liggen;)

AndyFränkRadioshack 28 augustus 2015 om 14:53

Dumoulin houdt op een Chaves het verlies nog redelijk in stand op de korte explosieve klimmetjes. In een lange tijdrit zal hij sowieso een paar minuten aansmeren op Chaves. De vraag is hoe houdt hij stand in de echte bergetappes dadelijk?

Orakel 28 augustus 2015 om 14:55

Aan de ene kant heerlijk om Dumoulin zo vrij en aanvallend te zien koersen. Maar ben stiekem wel benieuwd hoe ver zijn mogelijkheden reiken via een driejarenplan bij Sky. Sommige renners worden daar echt sterker (Wiggins, Froome, Porte, Thomas), anderen kookten over of werden minder (Hagen, Dombrowski).

Prima Facie 28 augustus 2015 om 14:59

Hoe ze het doen, geen idee, maar als Dumoulin naar naar Sky gaat maken ze een Tourwinnaar van hem.

LaurentJalabert 28 augustus 2015 om 15:09

Laten we niet te hard van stapel lopen. Het zeer waarschijnlijk dat hij vandaag en dikke minuut aan zijn broek krijgt.
Of meer.

xistnc 28 augustus 2015 om 15:12

Maar beter ook, te berusten. Wat anders?

Hopelijk vindt de Tour-organisatie de ontwikkeling van Tom Dumoulin, Rohan Dennis en bijvoorbeeld ook Geraint Thomas interessant genoeg, om de komende jaren een keer een parkoers naar hun maat in te richten.

robotour 28 augustus 2015 om 15:26

@XISTNC
@xistnc
Hoe had je dat voor ogen ? 2 extreem lange tijdritten, zodat ze minuten kunnen pakken ter compansatie van het verlies dat ze gaan leiden in het hooggebergte ? Of geen bergetappes met extreme bergen van buitencategorie en cat.1?

Prima Facie 28 augustus 2015 om 15:32

@robotour,
precies dat. Bekijk het parcours van 2012 nog maar eens.

xistnc 28 augustus 2015 om 15:36

@robotour
Een proloog, een lange tijdrit en een kortere ITT (of eventueel TTT). En inderdaad niet teveel hooggebergte, of in ieder geval niet teveel bergop finishen. De bergen kun je natuurlijk niet helemaal wegpoetsen. Een trendbreuk ten opzichte van de recente jaren, maar ook Wiggins won een Tour met zo’n profiel.

Manuel Beltran 28 augustus 2015 om 15:44

Dumoulin naar sky lijkt me verschrikkelijk! Laat m lekker bij Giant blijven! Al mag hij wat mij betreft zelf kiezen ;)

52voor11achter 28 augustus 2015 om 16:16

‘Ik hield de concurrentie in de gaten maar Chaves verraste me’, hij ziet Chaves al niet meer als concurrentie :)

jan jansen 28 augustus 2015 om 16:16

Gelukkig is Dumoulin de rode trui kwijt, want Rennerske krijgt er slapeloze nachten van.

In de tijd van Indurain was het normaal om twee tijdritten in een Tour te hebben van 50 kilometer. Dumoulin is dus een toekomstige tourwinnaar, hij gaat eens de Tour winnen.

de kasseistoemper 28 augustus 2015 om 16:32

@xistnc

in plaats van te berusten in het verlies had hij bijvoorbeeld ook getergd kunnen zijn… :)

xistnc 28 augustus 2015 om 16:39

@oppakee
Dat gaat prima samen.

ProfrondeZevenbergen 28 augustus 2015 om 22:44

@xistnc
Ik zou het leuk vinden als een sprinter ook eens de Tour kan winnen. Misschien dat ze daar ook een keer het parcours op aan kunnen passen.

rennerske 29 augustus 2015 om 00:19

@jan jansen
Mits hij zich in die twee tijdritten natuurlijk niet teveel uit elkaar trekt. Dat zou hem dan in de bergen wel eens lelijk op kunnen breken.

schipperaar 29 augustus 2015 om 01:28

@rennerske
In een tijdrit trek je je niet uit elkaar, je geeft alles net als de rest kanshebbers en Tom kan bergop ook tijdrijden. Hij moet alleen nog een beetje winnen aan wattage, is per slot van rekening pas 24/25 jaar, komt best goed.

rennerske 29 augustus 2015 om 11:17

@ schipperaar
Grapje. Wordt een beetje moe van al die mensen die Dumoulin bij de minste inspanning naar een veilige anonieme bijrol in het peloton verordonneren. Vandaar mijn flauw cynische humor hieromtrent.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair