Vuelta 2015: Degenkolb klopt Van Poppel in slotrit, eindoverwinning Aru

zondag 13 september 2015 om 20:18
Vuelta 2015: Degenkolb klopt Van Poppel in slotrit, eindoverwinning Aru

Foto: Sirotti

John Degenkolb heeft in Madrid de slotetappe van de Ronde van Spanje gewonnen. De renner van Giant-Alpecin won in de Spaanse hoofdstad de massasprint en klopte daarin de Nederlander Danny van Poppel. De leiderstrui van de nog maar 25-jarige Fabio Aru kwam niet meer in gevaar, waardoor hij zich eindwinnaar van de zeventigste editie mag noemen.

Een kopgroep van zes renners probeerde de traditionele massasprint te voorkomen. Matteo Montaguti (AG2R-La Mondiale), Omar Fraile (Caja Rural – Seguros RGA), Carlos Verona (Etixx – Quick Step), Giovanni Visconti (Movistar), Ben King (Cannondale-Garmin) en Laurent Pichon (FDJ) reden een kleine voorsprong bij elkaar, maar de sprintersploegen hielden de wedstrijd onder controle.

2015, Vuelta a Espana, tappa 21 Alcala de Henares - Madrid, Madrid

Foto: Sirotti

Nadat er met nog twee rondes te gaan een hergroepering volgde, ging Iljo Keisse er alleen vandoor. Hij ging als leider de slotronde in. Tom Dumoulin zette zich in dienst van John Degenkolb aan kop van het peloton, waarna Keisse werd bijgehaald. Een aanval van Alexis Gougeard was evenmin succesvol.

Tijdens de sprint om de laatste etappezege werd Degenkolb in een zetel naar de finish gebracht door zijn ploeggenoten van Giant-Alpecin. Danny van Poppel maakte het nog spannend, maar het was Degenkolb die als eerste de finish passeerde. Het is de derde ritzege voor Giant-Alpecin en de tiende etappezege ooit voor de Duitser in de Vuelta.

John Degenkolb - Foto: Sirotti

John Degenkolb – Foto: Sirotti

flag-es Vuelta a España 2015 (2.UWT)
Uitslag 21: Alcalá Alcalá de Henares – Madrid (98,8 km)

1. flag-de John Degenkolb (Giant-Alpecin) in 2u34m13s
2. flag-nl Danny van Poppel (Trek Factory Racing) allen z.t.
3. flag-lu Jean-Pierre Drucker
4. flag-za Daryl Impey (Orica-GreenEDGE)
5. flag-be Tosh Van der Sande (Lotto Soudal)
6. flag-ar Ariel Richeze (Lampre-Merida)
7. flag-be Nicolas Maes (Etixx-Quick Step)
8. flag-it Kristian Sbaragli (MTN-Qhubeka)
9. flag-fr Kévin Reza (FDJ)
10. flag-be Tom Van Asbroeck (LottoNL-Jumbo)
Volledige uitslag etappe 21

2015, Vuelta a Espana, tappa 21 Alcala de Henares - Madrid, Astana 2015, Katusha 2015, Tinkoff - Saxo 2015, Aru Fabio, Rodriguez Oliver Joaquin, Majka Rafal, Madrid

Het podium van de Vuelta 2015 – Foto: Sirotti

Eindklassement Vuelta a España 2015
1. flag-it Fabio Aru (Astana) in 85u36m13s
2. flag-es Joaquim Rodríguez op 57s
3. flag-pl Rafal Majka (Tinkoff-Saxo) op 1m09s
4. flag-co Nairo Quintana (Movistar) op 1m42s
5. flag-co Johan Esteban Chaves (Orica-GreenEDGE) op 3m10s
6. flag-nl Tom Dumoulin (Giant-Alpecin) op 3m46s
7. flag-es Alejandro Valverde (Movistar) op 6m47s
8. flag-es Mikel Nieve (Sky) op 7m06s
9. flag-es Daniel Moreno (Katusha) op 7m12s
10. flag-za Louis Meintjes (MTN-Qhubeka) op 10m26s
Volledig eindklassement

Puntenklassement: flag-es Alejandro Valverde (Movistar)
Bergklassement: flag-es Omar Fraile (Caja Rural-RGA)
Combinatieklassement: flag-es Joaquim Rodriguez (Katusha)
Ploegenklassement: flag-es Movistar

Dit artikel delen:

37 Reacties

Laatste man 13 september 2015 om 20:20

Toch mooi voor John en Giant!

Onie 13 september 2015 om 20:21

Heeft John toch nog zijn etappe te pakken. Jammer voor Danny, vijf etappezeges was ook wel leuk geweest :p.

Chrys 13 september 2015 om 20:21

Toch wel heel indrukwekkend na al het werk dat hij de afgelopen dagen nog voor Dumoulin heeft gedaan in de bergen!

fietskoen1 13 september 2015 om 20:22

Mooi voor Giant en Degenkolb. En dik verdiend, met al hun werk en ereplaatsen. John zal er zijn in Richmond.

Reynaerde 13 september 2015 om 20:22

Giant is het sprinten in ieder geval nog niet verleerd! :)

Bettinwel 13 september 2015 om 20:22

Giant neemt sportieve revanche op de uitschakeling van Dumoulin. En Astana op die van Nibali. Sport zoals het moet, al betrap ik mezelf op het grommen van het woord "breedbekkikker" als winnaar Aru in beeld komt.

Laatste man 13 september 2015 om 20:23

John staat wel scherp hoor. Wallen erbij.

Arema Pro Cycling Team 13 september 2015 om 20:23

Perfect treintje voor John,met een super de Kort.

Kelder is de Man 13 september 2015 om 20:24

Mooi!

wielrenner 13 september 2015 om 20:25

Machtige sprint van JD!

Lennimator 13 september 2015 om 20:25

Als ik het een Duitser gun…

ikbenprocycling 13 september 2015 om 20:26

Mooi slot

the one raul 13 september 2015 om 20:27

Funniest guy of germany!

Poeksel 13 september 2015 om 20:27

Gat in het peloton trouwens volgens pcs, Aru en Dumoulin op 20 seconden (maar kan nog gecorrigeerd worden).

ElAguilaDeToledo 13 september 2015 om 20:29

Dumoulin: trui voor strijdlustigste renner van de Vuelta!!

Herstel: Dumoulin: uitgeroepen tot strijdlustigste renner van de Vuelta 2015 !!

xistnc 13 september 2015 om 20:31

Prijs, geen trui ;)

Javier 13 september 2015 om 20:36

Yes! Goed werk van Der John. Echt ongehoord trouwens hoe die Belgen van Sporza over Tom praten. Iedereen houdt van hem ;)

Olifanto 13 september 2015 om 20:37

T houdt niet over met die Van Asbroeck. Veel hangen en wurgen.

MDKIDW 13 september 2015 om 20:43

jammer Danny bijna degenkolb weer verslagen. Toch knap dat je op de laatste dag van een grote ronde er, als 22 jarig ventje, toch nog zo´n sprint uit kan persen.

Max01 13 september 2015 om 20:44

Mooi werk van het hele team en goed afgemaakt door John.

horsm 13 september 2015 om 20:44

mooi om dumoulin ook weer zo te zien werken voor degenkolb. karaktervol verliezer.

danny vanp p. ook echt doorgebroken deze vuelta

Laatste man 13 september 2015 om 20:58

De dochter van Purito wordt een groot dirigent. Wel op het Italiaans volkslied, maar dat zal de Catalaan geen probleem vinden ;)

Heerlijk ook dat enthousiasme van Flecha. Over Dumoulin, Lindeman, v.Poppel, Chaves, Aru etc. Liefhebber.

Pédaleur de charme 13 september 2015 om 21:10

Komt nooit meer goed tussen Purito en Valverde. Eerste nu weer boos dat tweede hem op de slotdag (‘die een feest moet zijn’) uit de puntentrui rijdt.

Purito 13 september 2015 om 21:14

Mooi die emotie van Ashley op het einde van Vuelta Extra. Ik kan het me best voorstellen, als je drie rondes lang werkt met eenzelfde crew en Flecha. En ik vond het nog leuke shows ook.

Ik heb genoten van een schitterende Vuelta. Met een geweldige Tom, Fabio, Joaquim, Esteban en Rafal. En veel mooie momenten! Viva la Vuelta!

TeamNL 13 september 2015 om 21:20

Wat een dag! Ik kon gisteravond moeilijk mijn gedachtes verzetten na de etappe maar als je dan vandaag langs het parcours staat en je praat met wielerfans dan besef je echt wel hoe trots we als land moeten zijn op Tom. Vooral de Belgen zijn echt enthousiast en hebben meegeleefd met Tom. De Britten zien hem als de Nederlandse Wiggens.

Mensen! Wat heb ik toch genoten van de Nederlandse inbreng deze Vuelta!

Headlines

Materiaalzone

Populair