VRT houdt Michel Wuyts en José De Cauwer in België tijdens Tour de France

dinsdag 14 juli 2020 om 11:38
VRT houdt Michel Wuyts en José De Cauwer in België tijdens Tour de France

Michel Wuyts - foto: Cor Vos

Wielercommentatoren Michel Wuyts en José De Cauwer doen tijdens de volgende Tour de France hun verslag niet vanuit Frankrijk. Omdat zij tot de risicogroep behoren voor het coronavirus, houdt omroep VRT het duo in België waar zij de verslaggeving gaan doen vanuit een studio.

De Tour de France is een hectische bedoening en qua veiligheid in tijden van corona niet ideaal, constateert De Cauwer die in september 71 jaar wordt. “Ik heb het in maart, helemaal aan het begin van de epidemie, meegemaakt tijdens Parijs-Nice. Er zijn handgels bij het binnengaan van de vrachtwagen met de commentaarcabines, maar daarna schuifelt iedereen langs elkaar heen in een smal gangetje”, laat hij weten aan Het Nieuwsblad.

Hoewel hij begrip heeft voor de situatie, vindt de voormalig renner en ploegleider het jammer dat hij niet vanuit Frankrijk verslag kan doen. “Wat je mist, is bijvoorbeeld het parcours van de finale. Op weg naar de meet leg je de weg af die renners zullen rijden. In functie van het parcours weet ik dan al min of meer welke renners in de finale zullen zitten. Ook de verhalen, weetjes en geruchten kruiden je verslag. Dat dreigt nu weg te vallen.”

Wuyts en De Cauwer blijven dan weliswaar in België, maar de VRT heeft nog wel reporters ter plaatse om interviews af te nemen en reportages te draaien.

Dit artikel delen:

46 Reacties

Jowinho 14 juli 2020 om 11:45

Net ook op Twitter een bericht gelezen dat journalisten niet toegetaten worden bij de teambussen voor en na de finish.

Romāns Vainšteins 14 juli 2020 om 11:52

Eigenlijk wel logisch.

Als tvkijker heb je dat ook helemaal niet nodig allemaal en qua bubbelgelul ondervang je al 60% met het weghouden van jackson5onderdebakkesdouwers en in allerlei gare vintagepakjes gestoken selfiestickhijgers.

Maar ja, ik ben ook iemand die na een koersfinish nog even kijkt wat er achteraan de meet overdruppelt en ben ruim voor een podiumceremonie al weg van het kanaal. Kan me voorstellen dat er genoeg zijn die er niet zonder kunnen en het echte gevoel missen maar persoonlijk kijk ik uit naar de forse primatenreductie aankomende tour . Met name qua helicopters shots en finishtrajecten bergop.

ChefSpijker 14 juli 2020 om 13:16

Gewoon één internationaal uitgezonden interview volstaat ook voor de informatievoorziening. Al kun je buiten de etappes natuurlijk gewoon nog de sporters interviewen via Skype of iets dergelijks vanaf hun kamer.

Arie den Blanken 14 juli 2020 om 13:31

Van mij mogen ze overgaan met alleen maar beelden vanuit de helikopter en de rijdende camera uit de koers verbannen. In de veelal saaie etappes mooie landschapsbeelden en toeristische info vind interessanter dan wie er en waar op kop rijdt. Een paar vaste camera’s aan de aankomststrook is genoeg.

LB108 14 juli 2020 om 14:06

Voor mij hoeven je reacties ook niet maarja..

Groningen 14 juli 2020 om 15:24

Arie kan beter rail away gaan kijken

Arie den Blanken 14 juli 2020 om 16:23

Dat slaat hij ook bijna nooit over.

Jacco van Stierop 14 juli 2020 om 17:07

Des te beter, verstoken blijven van vragen uit de categorie “hoe zwaar was het ?”, zal een verademing zijn.

KnightBiker 14 juli 2020 om 11:46

Verstandig, hoe minder mensen er nodeloos aanwezig zijn hoe beter, en helemaal journalisten die met iedereen contact hebben.

Wellicht ook een mooi moment om Wuyts zijn commentaar micro alleen te loopen naar hemzelf? Laat hem maar lekker tegen zichzelf praten…

Emergo 14 juli 2020 om 14:11

Geldt ook voor sommige reacties alhier.

HoofdIsVrij 14 juli 2020 om 11:49

Lijkt mij inderdaad i.v.m. de leeftijd van de heren verstandig.

Wel erg zonde! De omgevingsgeluiden, het binnenlopen van bekenden en andere zaken voegen voor mij toch wel altijd iets extra’s toe aan de sfeer. Ook de parcoursverkenningen van de Cauwer zijn meestal raak. Bij Eurosport voel je gewoon bijvoorbeeld dat ze in een kubus in Haarlemmermeer zitten.

Romāns Vainšteins 14 juli 2020 om 11:53

De verkenningen even daargelaten ja, zou Herbert ze nog wel mogen doen?

En er is vast wel een flitser die vrij heeft en ze in de stijl van xstinc live in de volg hier dropt toch?

Boomie1 14 juli 2020 om 12:40

Ik mag hopen dat ze nergens journalisten toe laten.
Enkel officiele ASO- journalisten die op veilige afstand de flash interviews doen.

Alles voor een veilige TDF.

skylimit 14 juli 2020 om 12:02

Je kan hierin ook een verkapte kostenbezuiniging zien, al behoren de heren volgens hun leeftijd wel tot de risicogroep, dus ik kan het begrijpen al heb ik wel mijn vraagtekens over de gang van zaken omtrent dit hele corona-circus.
Iedereen wil weer aan de slag, koersen etc. maar aan de andere kant bespeur ik ook veel twijfels en zelfs angst, al dan niet gevoed door de media.

Deel Koeper 14 juli 2020 om 12:05

Logisch gezien de leeftijd van de heren, maar misschien ook een aanleiding om eens aan vervanging te beginnen denken. Ze zitten er ondertussen al een jaar of 20, daar mag wel eens een frisse wind waaien. Vooral Wuyts voelt soms aan als iemand die bij een vorige generatie van het wielrennen hoort.

boenk 14 juli 2020 om 12:25

Ik zou niet te hard roepen. Ruben Van Gucht is de gedoodverfde opvolger. Dat Wuyts dan nog maar 20 jaar blijft zitten.

Romāns Vainšteins 14 juli 2020 om 12:36

Nou Boenk, de nieuwsgierigheid is nu wel gewekt wat er zo uitermate vreselijk aan Guggie is (?)

Boomie1 14 juli 2020 om 12:41

Ik denk dat dat een kwestie van smaak is. Wuyts vind ik bijzonder prettig om naar te luisteren zolang het niet over zijn lievelingetjes gaat als van Aert of een van Avermaet en vroeger Nys en Boonen.

Lance4eva 14 juli 2020 om 12:47

Het probleem met Ruben van Gucht is dat ‘ie, als Cancellara ter sprake, hij altijd standaard vraagt: Cancellara stond toch niet bekend als de meest sympathieke hè?

platteprijs 14 juli 2020 om 12:58

Van Guchts commentaar bij de vrouwen is niet om aan te horen. Beetje flauwe grapjes maken tegen zijn analist Liselotte Delcroix. En als hij dan een keertje bij de mannen commentaar geeft en Evenepoel aanzet is hij helemaal niet meer te houden. Al zal Delcroix wel de vlag uithangen als Van Gucht naar de mannen ‘promoveert’.

Arie den Blanken 14 juli 2020 om 13:25

Hoe Ruben het als commentator doet bij een rechtstreekse weet ik niet want ik kijk nauwelijks naar de vrouwenkoersen maar als gespreksleider in Extratime koere en Extratimecross vind ik hem grote klasse. Net als in de docu’s De Kleedkamer

Gelei 14 juli 2020 om 14:20

Ik volg Arie; ik zie hem meer als een tweede Karl Vannieuwkerke, in omkaderingsprogramma’s. Maar hij moet verdorie van die schabouwelijke “a” af. Voor de rest kan ik hem wel pruimen.

IMO is Renaat de volgende Wuyts, maar zonder de nare trekjes.

Van Wuyts gesproken: zag hem eerder deze week in Sporza Retro. Ofwel heeft hij last van corona kilos of anders speelt er iets ergers.

boenk 14 juli 2020 om 15:16

Van Gucht kent niks van koers. Wuyts is tactisch ook geen meesterbrein maar heeft toch een minimum aan inzicht. Van Gucht vind het ook nodig om op elke eind-n te gaan zittennn. Horennn jullie dat mischiennn niet, dannn? Spreekt behoorlijk geaffecteerd en onnatuurlijk. Vreselijk ook wanneer hij denkt grappig te zijn. Hij is het niet, voor de duidelijkheid.

Ik vind het wel geestig dat het bij de Nederlanders stoort wanneer Wuyts het heeft over zijn Vlaamse lievelingetjes, maar wanneer hij voor de duizendste keer per minuut loopt klaar te komen over Mathieu van der Poel, dat is dan geen probleem? Blijkbaar horen sommigen enkel wat ze willen horen.

Romāns Vainšteins 14 juli 2020 om 16:05

Wuyts heeft mijns inziens maar 1 echte lieveling gehad en dat was, en is neem ik aan, dhr Tom Boonen. Zijn adoratie voor dit overigens inderdaad zeer getalenteerd en sympathiek heerschap, met name het behoud hiervan in Tom’s nadagen, is zodanig blijven hangen in het noorden dat bij elke lichte hedendaagse billenaai richting een Belg dit trauma weer op komt doemen.

Eigenlijk heeft Wuyts blijk gegeven van echte vriendschap met het nooit laten vallen van Boonen, een stuk standvastiger dan een goed aantal flitsers die vanuit de heup een ‘niet meer terug op oude niveau’ en ‘nooit zijn belofte waargemaakt’ afvuren bij de eerste tegenslag.

Het is een top commentator die na stoppen meteen gemist gaat worden.

Arie den Blanken 14 juli 2020 om 16:28

Ik volg je mening over Wuyts volkomen. Behalve voor Boonen heeft/had hij dat ook (terecht) voor Sven Nys.

Kelder is de Man 14 juli 2020 om 20:26

Renaat samen met Jose..

ProfrondeZevenbergen 14 juli 2020 om 20:43

Als Wuyts verdwijnt, is de kans groot dat ik terug ga naar de VRT. Met Wuyts als commentator trek ik het daar al jaren niet meer.

Gelei 14 juli 2020 om 23:33

Romans,

Streekgenoot Mario Aerts was ook een poulain van Wuyts.

Jacob Lohof 14 juli 2020 om 12:06

Commentaar kan toch altijd vanuit studio in eigen land. Doet Eurosport toch ook.
Of je nu hier of in Frankrijk naar beeldscherm kijkt maakt toch niks uit.
Ik denk zelfs beter, bij Eurosport 2 tvschermen , waarvan 1 met vertraging.
Kunnen ze ook beter commentaar geven
Ook in toekomst alleen journalisten en geen journalisten meer op motor

Boomie1 14 juli 2020 om 12:43

Tijdens de OS in Rio zaten ze ook in Brussel in de studio. Was ook niet veel van te merken.

Lance4eva 14 juli 2020 om 12:09

Toen ik de titel las hoopte ik even dat Wuyts de zak had gekregen.

skylimit 14 juli 2020 om 12:16

Ach, ik heb dat gewauwel al zo lang gemist, dus ik kijk er naar uit het bij de eerste de beste koers weer op te pikken:):):) Geen koers zonder Wuyts en de Cauwer, al begrijp ik dat ook hun leven niet eindig is…;)

Polleke 14 juli 2020 om 12:20

Was idd even in de wolken maar nee… we zijn van ‘hoor mij eens lagere school Italiaanse woordjes correct articuleren’ Michel niet af…

Liwwadder 14 juli 2020 om 12:22

Nee nee nee, zal de Cauwer wel zeggen. Welaan dit wordt studio werk hé. Zal voor veel commentatoren van landen gelden dan.

MIG 14 juli 2020 om 13:18

Valverde gaat anders wél gewoon naar Frankrijk.

LB108 14 juli 2020 om 13:24

En Rebellin zelfs naar Roemenië

Wheely 14 juli 2020 om 13:35

En Renaat?

Kannibaal van Schepdaal 14 juli 2020 om 14:04

Renaat holt al jaren op anderhalve meter achter uitbollende renners aan de finish, dus die mag wel gaan.

Jean Dumas 14 juli 2020 om 14:02

Volkomen logische ontwikkeling. Als romanticus vind ik het gezucht over het vinden van een goede maaltijd, de reistijden en de ruimte in de box prachtig, maar het is mooi dat we op deze manier toch de beste commentatoren behouden.

Gelei 14 juli 2020 om 14:24

Of hete hotelkamers.

Verweggistan 14 juli 2020 om 14:57

Ik vind het altijd wel fijn als wielercommentatoren ter plekke aanwezig zijn. Maar dat dat dit jaar niet zo is, snap ik volkomen. Het grote voordeel is dat zij in de finale weten waar de renners zijn en hoever het nog is. Vooral bij massasprints enorm handig. Dat ze niet alleen vanwege de kilometers boven in beeld (die niet altijd kloppen), maar ook door de omgeving weten dat het bijv. nog 1500 meter is. Dat is vooral een voordeel bij een steeds verspringend beeld (heli, moto, koplopers, peloton) Hoe vaak ze bij Eurosport niet verrast zijn door de laatste bocht of dat ze dachten dat er nog een bocht was, maar die kwam niet in beeld of dat het er op hun kaartje toch wat anders uitziet dan in het echt. En vaak ook van belang: of de weg een beetje oploopt, of je een bocht vol kan nemen of dat je door versmallingen of verbredingen juist met een lagere snelheid door een bocht komt. Dat is allemaal van belang en zie je ter plekke. Het is niet perse nodig, maar heeft wat mij betreft zeker een praktische meerwaarde. Naast natuurlijk de mooie verhalen over de omgeving, de hotels, het eten enz.

Gelei 14 juli 2020 om 14:57

De vraag is nu ook hoe Paul Herygers de zomer gaat doorkomen?

Groningen 14 juli 2020 om 15:34

Verstandig, en dat heeft met leeftijd niets te maken.

Brabander 14 juli 2020 om 16:05

Ben bang dat ze allemaal thuis blijven…

Jean Dumas 15 juli 2020 om 11:33

De Franse burgemeesters zijn banger voor ASO dan voor corona. Alleen Macron kan roet in het eten gooien.

SnellePelle 14 juli 2020 om 17:50

Eigenlijk Eurosport 2.0 maar dan zonder reclame.

Prima toch!

Headlines

Materiaalzone

Populair