Vroege vluchter Van Schip verrast peloton in Belgium Tour

woensdag 12 juni 2019 om 15:29

foto: Cor Vos

Jan-Willem van Schip heeft op knappe wijze de openingsit van de Baloise Belgium Tour op zijn naam gezet. De Nederlander maakte deel uit van de vroege vlucht, schudde zijn vijf medevluchters af en bleef uiteindelijk het peloton voor. Tevens pakt hij de leiding.


In de openingsrit van de Baloise Belgium Tour reed het peloton naar Knokke-Heist. Het startsein werd gegeven op het marktplein van Sint-Niklaas, dat jarenlang diende als startlocatie voor de Ronde van Vlaanderen. Vervolgens zetten de renners dan vaart richting de kust. De etappe was volledig vlak en kende behalve twee kasseistroken na 120 kilometer weinig hindernissen. De finish lag traditiegetrouw op ‘De Wandelaar’.

De lange ontsnapping kwam al vroeg tot stand in de etappe, die werd geteisterd door de regen. Glenn Debruyne, Tom Dernies en wereldkampioen Puntenkoers Jan Willem van Schip hadden de handen ineen geslagen en zagen even later ook David Boucher en Thomas Sprengers aansluiten. Het vijftal mocht maximaal drie minuten wegrijden van het peloton, dat hen daarmee altijd binnen schootsafstand hield. Vooral Deceuninck-Quick Step hield zich bezig met de achtervolging.

Van Schip voert een nummertje op
Met een voorgift van anderhalve minuut vloog de kopgroep de laatste 25 kilometer aan. Van Schip deed goede zaken bij de Gouden Kilometer op vijftien kilometer van de meet. De Nederlander van Roompot-Charles pakte zeven seconden bonificatie en zette vervolgens door. Ook Debruyne en Dernies konden nog aanpikken. Het peloton was intussen tot op een halve minuut genaderd en ook andere sprintersploegen bemoeiden zich met de achtervolging.

Van Schip schudde in de laatste vijf kilometer Debruyne en Dernies opnieuw af om solo verder te rijden. Het peloton kwam nog dichtbij, maar de Nederlander wist knap stand te houden. Met enkele seconden voorsprong op het pak kwam hij over de streep in Knokke-Heist. Tim Merlier, die zijn eerste koers reed in de kleuren van Corendon-Circus, won de sprint om de tweede plek, voor Fabio Jakobsen – Van Schips landgenoot werd derde.

Dit artikel delen:

31 Reacties

Fassa Bortolo 12 juni 2019 om 15:32

Na Weening vorige week, is dit opnieuw genieten zeg. Wederom een prachtige solozege!

dumoman 12 juni 2019 om 15:33

Een mooi figuur en een geweldenaar !

xistnc 12 juni 2019 om 15:34

Met opmerkingen als ‘een mooi figuur’ moet je erg voorzichtig zijn…

Merlinappa 12 juni 2019 om 15:32

Held! Nu nog even wachten op de epic interviews :D

HoofdIsVrij 12 juni 2019 om 15:34

Sterk hoor. Eerst knallen in die gouden kilometer en dan nog vooruit weten te blijven.

Merlinappa 12 juni 2019 om 15:35

Ook de leiderstrui denk ik he? Kan nog wel eens een lastige klant worden om eruit te rijden!

Dolfy 12 juni 2019 om 15:36

Ja, winnaar plus de bonificatiesecondes onderweg gepakt.. Mooie 2e plek wel ook Merlier in de etappe, al had-ie vol sprintende Jackobsen wel niet voorbij gegaan, die nu inhield en derde werd.

Romāns Vainšteins 12 juni 2019 om 15:37

He fijn !

Random wielerliefhebber. 12 juni 2019 om 15:37

Wat een held.

Roompot lijkt soms een aantob ploegje maar toch mooi dat renners als Weening en van Schip daar terecht kunnen. Toch 2 van mijn favoriete renners

superbove 12 juni 2019 om 15:38

waarom werkte quikstep niet meer?

Samlambeej 12 juni 2019 om 15:39

Het is toch zo leuk als die wint he. Er moeten geen 10 Van Schips in het peloton zitten maar deze verdient echt respect. Dat hebben ze nu wel denk ik.

hartstikkebedankt 12 juni 2019 om 15:39

Kan nog lastig worden om hem uit die trui te rijden denk ik maar zo, ook met de bonifactie

AZH 12 juni 2019 om 15:43

Rit 4 gaat toch te lastig zijn, vrees ik.

Wheely 12 juni 2019 om 15:40

Fantastisch wat een baas!

AkkaBoyD 12 juni 2019 om 15:40

Gaat toch wel erg lekker bij Roompot sinds Tour de Yorkshire, in de breedte als team zeker al sterk en nu prachtige overwinningen er ook nog bij!

Sephiroth 12 juni 2019 om 15:44

Tot dat die wint, leuke gozer en mooi voor Roompot. Zo wordt het seizoen nog eens wat.

kampie 12 juni 2019 om 15:44

Haha zit je op Dauphine te wachten, krijg je dit huzaren stukje voor. Wat een koning die Van t Schip

Peter Lippens 12 juni 2019 om 15:56

Sterk nummer, daar kan ik echt van genieten, chapeau.

Apemantus 12 juni 2019 om 16:07

De man met het smalle stuur slaat weer toe. Schitterende zege! Was zappen tussen deze finale en de TT van Tom.

Cadellie 12 juni 2019 om 16:13

Zo Merlier die Jakobsen eraf sprint. Ik wist dat Tim rap was maar zo rap? Knap hoor

TykkeThor 12 juni 2019 om 16:18

Jakobsen hield in toen hij zag dat van Schip niet meer bij te halen was.

Cadellie 12 juni 2019 om 16:20

Oke, ik heb het niet gezien. Straks maar even terugkijken dan.

Apemantus 12 juni 2019 om 16:45

Weggereden bij de twee medevluchters die overgebleven waren en gewonnen na een solo in de laatste kilometers.

ChefSpijker 12 juni 2019 om 18:46

Ja aparte actie van Fabio. Ja de zege was weg, maar een eventuele puntentrui laat je nu ook nog wat voor liggen. Sprint zag er in elk geval wel indrukwekkend uit hoe simpel hij passeerde nadat ie eerst moest inhouden langs de hekken. En zonder leadout. Geen ploeggenoot voorin te bekennen in slotkilometers…

Simon1 12 juni 2019 om 16:19

YES!

Chris Van Uden 12 juni 2019 om 16:19

Ha, da’s n mooie! :)

west 12 juni 2019 om 16:26

Die moet je nu al voor na Tokio onder contract leggen.

kielabokki 12 juni 2019 om 17:00

Altijd genieten met deze man.

Turtlehead 12 juni 2019 om 17:19

Net zitten kijken op Sporza. Prachtig!
Peloton te afwachtend, maar je moet t maar doen. Super!

Wheely 12 juni 2019 om 17:21

Lekker interviewtje weer!

EddyB1958 13 juni 2019 om 06:12

Als Vlaming echt van genoten. Dikke proficiat.