Het is nog maar de vraag of NTT Pro Cycling volgend jaar deel uitmaakt van het WorldTour-peloton. Bronnen bevestigen ons dat de Zuid-Afrikaanse formatie vandaag nog steeds geen sponsor voor 2021 heeft.
Bjarne Riis is sinds dit jaar als teammanager verbonden aan de ploeg. Aan hem en teambaas Douglas Ryder – die met zijn bedrijf Ryder Cycling de WorldTour-licentie in handen heeft – de opdracht om een nieuwe titelsponsor voor komend seizoen te vinden. Het contract met NTT loopt af en op dit moment is de kans dat de naamsponsor niet verlengt, meer dan reëel.
Riis zou met zijn zakenpartners Lars Seier Christensen en Jan Bech Andersen overigens een deel van de aandelen overnemen. Maar ook dat is tot op heden nog niet gebeurd en wordt op de lange baan geschoven. Sterker nog: volgens onze bronnen komt het voortbestaan van de ploeg in het gedrang.

Victor Campenaerts is een van de vijf renners met een doorlopend contract – foto: Cor Vos
Vijf renners
Op dit moment herbergt de selectie van NTT amper vijf renners die ook komend jaar nog een contract bij de ploeg hebben. Dat zijn Domenico Pozzovivo, Victor Campenaerts en neoprofs Samuele Battistella (de U23 wereldkampioen van Yorkshire), Matteo Sobrero en Dylan Sunderland. De rest heeft een aflopend contract.
De Deense dakramenfabrikant Velux was begin mei in beeld om als nieuwe titelsponsor op te treden, maar daar is vandaag geen sprake meer van. De gesprekken met NTT lopen nog, maar naar verluidt gaat dat moeizaam. Doug Ryder hoopt in elk geval op een snelle doorbraak. Steeds meer renners solliciteren ondertussen bij andere teams.
36 Reacties
Mooi moment voor Corendon om door te stromen? Na CCC ook NTT weg zou hier plek voor moeten maken
Alpecin-Fenix bedoelt u?
Dan mogen ze ook nog wel wat versterking binnenhalen.
Ik denk dat Alpecin niet minder is dan NTT op dit moment. Het is in al die jaren toch een beetje het zwakke broertje in de WT gebleven. Renners worden er ook zelden beter. Zonde hoe een Valgren daar helemaal is weggezakt.
Wheely, als CCC en NTT leeglopen moet dat geen probleem zijn.
Alpecin doet het idd vrij goed in World Tour-wedstrijden. Ik denk echter als ze met de huidige kern de volledige WT-kalender moet afwerken ze heel snel in de problemen gaan komen en het op de kopmannen na niet zoveel beter zal zijn als bijvoorbeeld NTT. Anderzijds komen er wel wat goede renners vrij dus het is een goede moment om te versterken.
Excuus, bedoel inderdaad Alpecin-Fenix
Waar rijdt Nizzolo in 2021?
@Barry
Zeker, zet Trentin maar vast hoog op het verlanglijstje om bij CCC weg te halen en bij NTT Hagen en Valgren. Die mannen naast VdP in de klassiekers wordt leuk.
Dan heb je voor het voorjaar met VdP, De Bondt en Riesenbeek al praktisch een dreamteam op de rails.
Denk dat het eerst aan Arkea zal zijn.
Hagen en Valgren zouden niet misstaan in de kern van een leuke klassiekerploeg.
Dan moeten ze wel weer terug op niveau komen.
Ik had wat verwacht van Ben O’Connor die in 2018 uitviel in de Giro toen die 12e stond, maar daar komt het ook niet echt meer uit. Al denk ik dat die nog wel op niveau kan komen, in een betere omgeving. En Nizzolo is dit jaar goed bezig, maar ook al 31. Verder zitten er weinig echte aanwinsten bij voor andere teams
Sorry, maar dat was te verwachten. Riis heeft al jaren moeite sponsors te vinden buiten Denemarken en werkelijk een sponsor te vinden voor zijn eerdere grotere plannen om op het hoogste niveau terug te keren. Het was al raar dat Riis zich inkocht in dit project en vrij snel werd duidelijk dat het erg veel los zand was. Riis heeft de ploeg voor dit jaar weten te redden denk ik toch, zoals ik in januari ook zei, maar het klonk mij toen al als een noodgreep.
*in before Manuela Fundacion*
Nizzolo, Valgren, Batistella, Campenaerts zijn koopjes.
Batistella, de waardeloze U23 kampioen. Die alleen kampioen kon worden door te huilen bij de jury!
uhm ok? Dus heeft die geen talent meer?
Bij Campenearts, Nizzolo en Valgren is het wel een beetje de vraag wat ze nu werkelijk waard zijn. De namen zijn groter dan de erelijst. Campenaerts is goed maar vaak is er één iemand beter en zijn erelijst is beperkt. Als specialist mag je natuurlijk nooit verliezen van Chad Haga in de Giro. Nizzolo wint vaak maar het aantal Worldtour overwinningen zijn op één hand te tellen. Wat betreft Valgren is het een groot vraagteken, begin 2018 een geweldig voorjaar, daarna onzichtbaar, eind 2019 weer goed (o.a. WK) maar niks winnen en dit jaar tot nu toe onzichtbaar.
Zou je van Campenaerts bijv. nog een soort van Tony M. kunnen maken?
Wat is de toegevoegde waarde van Campenaerts voor een team/sponsor? Kans is aanwezig dat hij volgend jaar geen OS,EK en WK tijdrijden rijdt. Hij focused zich volledig op tijdrijden en is mijns inziens geen teamplayer.
Ik zie voor Campenaerts nog wel een rol zoals Tony Martin nu vervult bij TJV. Als je Campenaerts op kop zet, kun je iedere kopgroep onder controle houden. Met zijn ervaring en hardrijderscapaciteiten lijkt het me een geweldige wegkapitein voor alle terreinen behalve het hooggebergte.
@freirefreire: Ik begrijp dat je dat schrijft en hij zou het ook zeker moeten kunnen, maar hij heeft dit nog nooit laten zien bij welke ploeg dan ook.
Alleen is hij volledig gefocust op het tijdrijden komend jaar. Het is maar de vraag of hij de rol van Martin wil vervullen. Dit gaat namelijk ten koste van zijn tijdritten in rondes.
Die Campenaerts gaat zijn carrière afsluiten zonder WK-titel tijdrijden, OS of zonder winst in een tijdrit in een grote ronde (zo eentje als het er echt om draait).
Wat een topper die Vocsnor !!
@nattespons, daar heb je gelijk in. Dat hij het kán staat buiten kijf. Hij moet het alleen ook wíllen, en dat betekent inderdaad dat hij een teamplayer moet worden. Hij zal in dat geval zijn individuele TT-ambities bij moeten stellen. Maar ik denk dat Martin bewijst dat zo’n omslag niet gelijkstaat aan ‘slechter worden’.
Hij kan ook kiezen voor zichzelf en blijven hopen op een grote tijdritzege, maar die kans wordt steeds kleiner en steeds minder ploegen zullen hem die vrijheid geven. Als ik hem was, wist ik het wel. Maar het is aan hem.
Dit is toch wel eeuwig zonde. Niet vanwege Riis of NTT, dat boeit me niet. Maar dit is de oude MTN-Qhubeka ploeg. Opgericht om jonge talentvolle Afrikaanse renners een kans te geven. Revolutionair met successen voor Teklehaimanot en Meintjes. Een ploeg met een eigen karakter en een mooie visie. Kapotgegaan vanaf het moment dat ze duurbetaalde Europese (sub-)toprenners contracteerden. Ze hadden gewoon aan hun visie moeten vasthouden.
+2
Ja hopen dat het Qhubeka project wordt geadopteerd door een andere ploeg. Dat het doel blijft voortbestaan daar twijfel ik niet aan maar het was wel een mooi uithangbord in deze sport.
Helemaal waar. Is een beetje hetzelfde verhaal als bij Euskaltel. Toen ze van de Baskische filosofie afstapten is het rap minder geworden.
Juist ja. In Afrika zou voldoende talent moeten zitten, ik hoop ook dat ze met dat project in ieder geval doorgaan.
Volledig mee eens. Zat ook wel een hoge goodwill factor bij voor de wildcards. Ondertussen rijden talentjes Ghirmay en Hailemichael rond bij Delko Marseille. Zelfs bij de opleidingsploeg rijden nog maar 4 Afrikanen. Eigenlijk was de manier waarop Teklehaimanot buiten werd gezet al een teken aan de wand.
Het Riis- effect…wat een blaaskaak..
Als je Nizzolo even buiten beschouwing laat, is het toch meer dan dramatisch, wat deze ploeg dit seizoen laat zien. Daar zou ik als sponsor ook geen geld in steken!
Vergeet de virtuele Tour de France niet hè.
Meintjes. TJonge wat is die renner onzichtbaar geworden zeg.
Hagen en Nizzolo naar Alpecin, zou goed kunnen. Met Modolo erbij een goede sprinttrein, waarvan ook Matje gebruik zou kunnen maken.