Voortbestaan Astana onzeker

Voortbestaan Astana onzeker

foto: Sirotti (archief)

vrijdag 23 februari 2018 om 22:31

Astana kampt met forse problemen. De WorldTour-formatie heeft zijn sponsorgelden voor het huidige seizoen nog niet ontvangen, waardoor het in zijn voortbestaan bedreigd wordt. Dat vertelt algemeen manager Alexander Vinokourov in gesprek met Vesti.kz.

Vinokourov geeft in het interview te kennen bijzonder tevreden te zijn met de seizoensstart, maar deelt tegelijkertijd zijn zorgen. De financiering voor 2018 is immers nog niet ontvangen. Het team kan hierdoor geen salarissen uitkeren. “Het seizoen is al begonnen. We hebben trainingskampen gehad en meegedaan aan de eerste wedstrijden. Maar we hebben nog geen geld voor dit jaar ontvangen”, vertelt Vinokourov.

Het begin van het seizoen heeft de Kazachstaanse ploeg met de laatste reserves betaald, maar de situatie wordt met de dag kritieker. “Er staan dertig renners onder contract, we hebben verplichtingen richting hen. Er zijn meer dan 50 medewerkers. Neem dan nog vluchten, accommodaties en logistiek; allemaal urgente kosten. Uitblijven van financiering zal simpelweg het einde betekenen. Nog voor de belangrijkste momenten van het seizoen. Dat leidt  onvermijdelijk tot het einde van de ploeg”, aldus Vinokourov.

Staatsproject
De afgelopen dertien jaar wist Astana zich regelmatig in de WorldTour te manifesteren. Onder andere alle drie de grote ronden werden gewonnen. Het einde van het team zou de voormalig Olympisch kampioen dan ook bijzonder spijtig vinden. “Het is zonde dat het project, ooit geïnitieerd door het staatshoofd, zo wordt bedreigd.”

Astana zag in 2006 het levenslicht als Astana-Würth en gold destijds als opvolger van het Spaanse Liberty Seguros. De ploeg is vernoemd naar de hoofdstad van Kazachstan en wordt gefinancierd door het overheidsfonds Samruk-Kazyna, eigenaar van Kazachstaanse staatsbedrijven zoals de postdienst, de spoornetbeheerder en Air Astana.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Verweggistan 23 februari 2018 om 22:35

Het was wel al duidelijk dat er minder geld was, maar dat het zo acuut zou zijn had ik niet verwacht.

0
Leukefans 23 februari 2018 om 22:35

Ik neem aan/hoop dat dit toch gewoon in orde komt, aangezien het imago van het hele land mee op het spel staat.

0
Imbatido 23 februari 2018 om 22:38

Vraag me wel af hoe dit kan. Teams moeten toch een bankgarantie afgeven om een licentie te krijgen?

0
Chasse_patate 23 februari 2018 om 22:45

Niet als de licentie nog loopt.

0
Wheely 23 februari 2018 om 22:48

Zou een enorm gemis zijn, unieke ploeg. Dat Kazachstan als land geen wielerploeg meer gaat sponsoren kan ik me echter wel voorstellen.

0
Tpinotfan 23 februari 2018 om 22:50

Veel meer dan een enorm gemis zou het vooral verschrikkelijk zijn voor al die mensen die midden in het seizoen op straat komen te staan. Daar gaan dan echt wel carrières sneuvelen.

0
Romāns Vainšteins 23 februari 2018 om 23:02

Dit komt wel goed.

0
horsm 23 februari 2018 om 23:35

Good riddance. Boevenploeg.

0
Thijs E 24 februari 2018 om 00:01

Vino zal wel wat woorden hebben gehad met zijn evenknie bij het staatsfonds en merkt nu dat hij moet luisteren naar de chef.

0
Mwielerfan 24 februari 2018 om 00:17

Vino is vast een stijfkop die pas luistert als er met zoiets gedreigd wordt. Iedereen die voor zo’n ploeg rijdt neemt het risico dat zoiets kan gebeuren.

0
leegloper 24 februari 2018 om 00:30

Nu heeft Vino misschien een brief ontvangen.

0
Covadonga 24 februari 2018 om 00:40

Sommigen hebben echt kennis van zaken hier. Petje af. Ik zou willen dat ik dergelijke inzichten had en feiten kom te weten, maar ik heb helaas niet van dergelijke contacten en/of bronnen. Gelukkig is er wf. Op andere forums heb ik altijd het idee dat er maar wat gezwetst wordt.

0
Veloburto 24 februari 2018 om 01:44

Opgeruimd staat netjes

0
Hoebele 24 februari 2018 om 03:35

Was Vino niet zo’n beetje Minister van Sport in Kazachstan? Of verwar ik hem met Tschmill in Moldavië?

0
Random wielerliefhebber. 24 februari 2018 om 08:17

Zeer leuke ploeg dit seizoen, wel jammer dat villela hirt en Fraile nog weinig ruimte krijgen om aan te vallen. Komt nog… Hopelijk

0
west 24 februari 2018 om 08:45

Vino4ever?…
Je bent als ploeg je leven natuurlijk nooit zeker als je bent overgeleverd aan de bevliegingen van politici… Dit is volgens mij niet de eerste keer dat ze bij Astana niet betalen? Dat Armee de terre-project waar acuut de stekker uit moest? Bij Euskaltel-Euskadi werd toendertijd de stekker er ook vrij abrupt uit getrokken? Was het communidad Valencia die onder politieke druk boel lieten kelderen bij Kelme? Bij Colombia hebben ze toen ook een half jaar op de bonnefooi rondgereden voordat de stekker eruit ging? Zeg niet dat dat soort ongein niet gebeurd bij bedrijven, maar het lijkt wel vaak iets minder onbenullig te gaan.

0
Johnny7 24 februari 2018 om 09:02

Niet mijn favo team maar zou toch niet leuk zijn als ze verdwijnen. 1 van de weinige teams die durft aan te vallen en veel leuke renners.

0
Shinzawai 24 februari 2018 om 11:01

@west: dat gebeurt bij commerciële sponsoren net zo goed, zie bijvoorbeeld het fiasco met de EF-ploeg van Vaughters afgelopen jaar.

0
west 24 februari 2018 om 11:56

@Shin
Eens, Sponsors komen en gaan. Echter bij Vaughters was er in Maart/April duidelijk dat er voor het volgende jaar geen Sponsor is. Dat is wat anders dan in November/December de boel laten ploffen (Armee de Terre) Het is de manier waarop het af en toe gaat bij ploegen die aan de politiek overgeleverd zijn.

0
Bikeage 24 februari 2018 om 12:05

+1 op horsm & Veloburto.

0
Dirty Derrick 24 februari 2018 om 14:24

Tot ziens en nooit meer.

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone