Voorlopig geen WK in Noord-Nederland: “Pijnlijk, kans was nog nooit zo groot”
De provincies Groningen en Drenthe waren de laatste jaren enorm actief om het WK wielrennen naar Noord-Nederland te halen. De UCI vroeg de stichting achter het initiatief nog of ze mogelijk het WK van 2020 konden overnemen van Veneto, maar dat bleek niet haalbaar. “De grootste teleurstelling was er bij mij al toen duidelijk werd dat de Provincie Groningen in mei geen subsidie gaf”, vertelt kartrekker Renate Groenewold aan WielerFlits. “Maar het is eeuwig zonde. Het was een schot voor open doel, om in sporttermen te blijven.”
De internationale wielerbond bracht vandaag een heel resem aan organiserende WK-steden naar buiten. Zo vindt het WK in 2020 en 2024 plaats in Zwitserland, is het Belgische Leuven gastheer in 2021 en gaat het WK van 2025 naar een Afrikaans land. De UCI wil in 2023 voor het eerst een ‘Super-WK’ organiseren met meerdere disciplines in één regio en daarnaast maakte ze donderdag ook bekend dat het WK van 2022 naar een fietsland in opkomst gaat. Het Super-WK en het WK in een land in opkomst, moeten beide om de vier jaar gaan plaatsvinden, waardoor ook 2026 en 2027 al een invulling hebben.“Volgens mij is het dan duidelijk”, opent voormalig schaatstopper Groenewold het gesprek met WielerFlits. “Binnenkort zal de stichting bij elkaar zitten om te bespreken waar het misgegaan is. Daar kijken ze naar de feiten die sinds vandaag op tafel liggen en stemmen ze af hoe ze verder gaan. Maar als ik als nuchtere noordeling naar de feiten kijk, zie ik tot en met 2025 geen kans op de organisatie van een WK. En dat is des te pijnlijker, want de kans op een WK wegwielrennen in Noord-Nederland was nog nooit zo groot als de voorbije maanden. En daardoor blijf je wel met een enorme kater zitten, moet ik heel eerlijk zijn.
Het WK was voor Groenewold en co niet per se het hoofddoel. “Maar het was wel die stip aan de horizon. En het feit dat we iets konden losmaken en in beweging konden krijgen, dat was zo mooi. Nu moeten we afwachting hoe de stichting daar nu tegenaan kijkt en of we er misschien op een andere manier invulling aan kunnen geven. Voor de UCI is het in ieder geval mooi dat ze het probleem-2020 nu hebben getackeld. Wel vind ik het opvallend dat ze binnen vier jaar, twee keer Zwitserland aandoen. Misschien is het wel een stukje politiek. Maar voor het wielrennen is het mooi dat er voor de komende jaren zekerheid is.”
Nee prima dat dit 'm niet wordt. Al hadden ze met de NAM als sponsor wel flink kunnen uitpakken.
Dat het nu 2 keer in 4 jaar in Zwitserland is vind ik wel erg vreemd.