Voorbeschouwing: Tour of Qinghai Lake 2018
foto: Sirotti
zondag 22 juli 2018 om 07:00

Voorbeschouwing: Tour of Qinghai Lake 2018

Op de dag dat de Tour de France koerst naar de beroemde vestingstad Carcassonne, begint zondag in hartje China de Tour of Qinghai Lake (2.HC) – één van de grootste en zwaarste wegwedstrijden op het Aziatische continent. Deze rittenkoers (22-7/4-8) duurt liefst dertien etappes en wordt op grote hoogte verreden. WielerFlits kijkt vooruit.

Historie
De hoogvlakte van Qinghai-Xizang vormt sinds 2002 het decor van de Tour of Qinghai Lake. Deze regio ligt gemiddeld 4000 meter boven zeeniveau en draagt dus met recht de bijnaam ‘Dak van de Wereld’. Dit is ook terug te zien in het profiel van de rittenkoers, dat nimmer onder de 1000 meter hoogte zakt. Ritten op 2500 meter hoogte zijn eerder regel dan uitzondering. De ijle lucht vormt een extra moeilijkheid voor de renners.

Tom Danielson was in 2002 de eerste winnaar van de Tour of Qinghai Lake. De vette jaren moesten toen nog aanbreken voor de Amerikaan, die daarna in twaalf grote rondes zou starten en onder meer een ritzege zou pakken in de Vuelta a España. Hetzelfde geldt voor Damiano Cunego, die in 2003 de eindzege pakte. De Italiaan zou een jaar later onder andere de Giro d’Italia en de Ronde van Lombardije winnen.

Iran is het meest succesvolle land met de drie eindzeges van Hossein Askari, Hossein Alizadeh en Mirsamad Pourseyedi. Ook onze landgenoot Maarten Tjallingii staat op de erelijst. De geboren Fries, die in het voorjaar van 2016 afscheid nam van het profwielrennen, won in 2006 de Chinese rittenkoers in de kleuren van Skil-Shimano – de voorloper van het huidige Sunweb.

Yonathan Monsalve mocht zich vorig jaar de eindwinnaar noemen. De Venezolaan pakte de leiderstrui in de zesde etappe, die door Damiano Cunego werd gewonnen. Hij stond de koppositie in het klassement vervolgens niet meer af. Mauricio Ortega eindigde op de tweede plaats, Bjorn Thurau was derde.

Laatste tien eindwinnaars
2008 – flag-us Tyler Hamilton
2009 – flag-kz Andrey Mizurov
2010 – flag-ir Hossein Askari
2011 – flag-si Gregor Gazvoda
2012 – flag-ir Hossein Alizadeh
2013 – flag-ir Mirsamad Pourseyedi
2014 – flag-ua Mykhaylo Kononenko
2015 – flag-hr Radoslav Rogina
2016 – flag-ua Sergiy Lagkuti
2017 – flag-ve Yonathan Monsalve

Parcours

De koers begint net als vorig jaar in Ledu in de provincie Qinghai en leidt de renners door de provincies Qinghai en Gansu en de autonome regio Ningxia. De totale afstand is dit jaar 1841 kilometer en daarmee is de Tour of Qinghai Lake van 2018 zo’n 200 kilometer korter dan vorig jaar.

In China is het zes uur later dan in Nederland.  De etappes finishen doorgaans wanneer het bij ons nog ochtend is, ongeveer rond de klok van half negen.

Zondag 22 juli: Etappe 1 – Ledu-Xining (162 km)

De openingsetappe is een reguliere rit in lijn over 162 kilometer, die begint in Ledu. Na een korte lokale ronde die twee keer wordt afgelegd, rijdt het peloton in westelijke richting. De rit kan worden opgedeeld in twee delen en kent een rustige aanloop van ongeveer 75 kilometer. Daarna wordt er voor het eerst geklommen, maar deze twee beklimmingen zijn niet gecategoriseerd. De aankomst ligt in Xining na een afdaling van bijna dertig kilometer.

Maandag 23 juli: Etappe 2 – Xining-Xining (115 km)

De tweede etappe wordt afgewerkt op een lokaal circuit in Xining van 14,4 kilometer lengte, dat acht keer moet worden afgelegd. Hoogteverschillen zijn er amper op deze ronde, waarvan de start en de finish ligt bij het Xining Sports Stadium.

Dinsdag 24 juli: Etappe 3 – Duoba-Guide (133 km)

In de derde rit over 133 kilometer moet er weer worden geklommen. De start van deze derde etappe is in Duoba, ten westen van Xining – op zo’n 2400 meter boven zeeniveau. Daarna trekken de renners zuidwaarts. Vanaf 35 kilometer na de start loopt de weg al omhoog, maar na zestig kilometer moeten de renners echt op de trappers staan om naar 3820 meter hoogte te klimmen. Daar ligt namelijk de top van de eerste klim van de buitencategorie. Daarna volgen een afdaling van 25 kilometer en nog zo’n 30 kilometer naar de finish in Guide.

Woensdag 25 juli: Etappe 4 – Guide-Longyangxia (100 km)

De eerste twintig kilometer van de vierde etappe is vrijwel vlak, maar dat kan niet worden gezegd van het vervolg. De renners krijgen eerst een klim van de eerste categorie voor de kiezen, waarvan de top op bijna 3750 meter ligt. Dan volgt een lange afdaling, tot op vijftien kilometer van de finish weer moet worden geklommen. Als de renners de top van deze klim van tweede categorie ronden, is het nog maar tien kilometer afdalen tot de streep in Longyangxia.

Donderdag 26 juli: Etappe 5 – Longyangxia-Bird Island (235 km)

De Tour of Qinghai Lake is al toen aan haar vijfde dag, maar vandaag doet de koers haar naam ook daadwerkelijk eer aan. Een groot deel van de etappe wordt namelijk afgewerkt langs de oevers van het Qinghai Lake. Voordat de renners het meer na honderd koerskilometers bereiken, hebben ze al stevig geklommen; in de eerste dertig kilometer liggen namelijk twee beklimmingen, waarvan de tweede van de buitencategorie is. Het is dan wel meteen gedaan met het klimwerk, waarna in gestrekte draf naar finishplaats Bird Island kan worden gereden – een natuurreservaat ten noordwesten van Qinghai Lake.

Vrijdag 27 juli: Etappe 6 – Qilian-Dadongshushan Yakou (66 km)

De ultrakorte zesde etappe heeft de naam Qilian Mountain Climbing Race meegekregen. De rit wordt dan ook verreden in het Qilian Shan-gebergte, waar toppen liggen van liefst 5500 meter hoog! Zo hoog gaan de renners vandaag niet. De dag begint met een vlakke aanloop van ongeveer dertig kilometer, maar daarna moeten de renners opnieuw de hoogte in. Na vijftig kilometer ligt de top van de eerste col van de buitencategorie, waarna na een korte afdaling de tweede begint – de slotklim met aankomst bergop. Deze rit is met twee bergen van de buitencategorie misschien wel de zwaarste in het etappeschema.

Zaterdag 28 juli: Etappe 7 – Qilian-Menyuan (169 km)

De startplaats van gisteren is ook de startplaats van vandaag. De renners koersen ditmaal echter zuidoostwaarts over 169 kilometer naar Menyuan. De enige klim van de dag (eerste categorie) doemt op na ruim tachtig kilometer, maar tot dat moment zijn er al heel wat hoogtemeters gemaakt. De top ligt na 94 kilometer op 3767 meter hoogte. Daarna is het afdalen naar de finish.

Zondag 29 juli: Etappe 8 – Qingshizui-Zhangye (237 km)

Met 237 kilometer is de achtste etappe de langste van de Tour of Qinghai Lake van 2018. Er zijn voor vandaag twee beklimmingen van de tweede categorie opgenomen in het parcours. Die liggen beiden in het begin van de rit. Na 82,3 kilometer ligt namelijk al de tweede en laatste top, als het vanaf dat moment nog ruim 150 kilometer tot de finish is. Hopelijk hebben de renners geen last van suizende oren, want tussen de top en de aankomst in Zhangye zit liefst 2500 meter hoogteverschil.

Maandag 30 juli: Etappe 9 – Jingchang-Wuwei (175 km)

Op de dag voor de enige rustdag in de Tour of Qinghai Lake heeft de organisatie gekozen voor een vlakke etappe. In Jinchang wordt gestart op een lokaal circuit, waarna het peloton na twee ronden afdraait en koers zet in zuidelijke richting naar de miljoenenstad Wuwei. Daar ligt na 175 kilometer de aankomstlijn.

Woensdag 1 augustus: Etappe 10 – Minqin-Tengger Desert (124 km)

Op de eerste dag van augustus trekt het peloton zich dan weer in gang met een vrijwel vlakke rit over 124 kilometer met de start in Minqin. De top van de enige klim ligt na 37,7 kilometer, maar het is bij lange na niet het zware werk van enkele dagen geleden. Misschien springt het routeprofiel dan wel niet in het oog, het decor van de aankomstlocatie des te meer; de finishlijn is namelijk getrokken in de Tengger-woestijn.

Donderdag 2 augustus: Etappe 11 – Zhongwei-Zhongwei (110 km)

Na een verplaatsing van liefst 363 kilometer gaat de Tour of Qinghai Lake verder in Zhongwei, waar de elfde etappe wordt afgewerkt op een lokaal circuit door het culturele centrum. Net als gisteren zijn er amper hoogteverschillen in deze korte rit, die slechts 110 kilometer telt.

Vrijdag 3 augustus: Etappe 12 – Yinchuan-Yinchuan (107 km)

Opnieuw staat er een vlakke rit op het programma. Op de voorlaatste dag van de Chinese rittenkoers start het peloton in Yinchuan, de hoofdstad van de Chinese autonome regio Ningxia. Daarvandaan koerst het peloton in zuidoostelijke richting en steekt het de Gele Rivier over, de langste rivier in China. Aan de andere oever – dicht bij het vliegveld – rijden de renners nog enkele ronden op een lokaal parcours.

Zaterdag 4 augustus: Etappe 13 – Lanzhou New District-Lanzhou New District (108 km)

Opnieuw wacht de renners een lange verplaatsing, ditmaal tussen de voorlaatste etappe en de slotrit – ruim 450 kilometer van Yinchuan naar Lanzhou New District. Daar wordt de laatste dag afgewerkt op een lokaal parcours. Na 108 kilometer weten we wie de opvolger is van Yonathan Monsalve.

Favorieten
Deze zeventiende editie van de Tour of Qinghai Lake heeft vijf Pro-Continentale teams aan de start, namelijk Wilier Triestina-Selle Italia, Nippo-Vini Fantini-Europa Ovini, Manzana Postobon, Burgos-BH en Delko Marseille Provence KTM. Het veld wordt aangevuld met zeventien ploegen uit het continentale circuit, waaronder het Nederlandse Monkey Town.

Jacopo Mosca – foto: Sirotti

Het Italiaanse Wilier Triestina-Selle Italia heeft twee renners aan het vertrek die al eens top tien reden in de Tour of Qinghai Lake. Jacopo Mosca eindigde vorig jaar op de tiende plaats bij zijn debuut in de Chinese rittenkoers en won vervolgens in november de Tour of Hainan. Hij begon in 2018 met een dertiende plaats in de Sjarjah Tour en pakte in Tirreno-Adriatico het puntenklassement. Opvallend genoeg was hij er ook tweede in de strijd om de bergtrui. Afgelopen mei was hij actief in de Giro d’Italia.

Ook Ilja Koshevoy (27) kan prima resultaten overleggen. Hij eindigde vorig jaar bij zijn tweede deelname op de vierde plaats, nadat hij in 2013 dertiende was. Dat jaar pakte hij tevens een ritzege. In 2018 was hij al vierde in La Tropicale Amissa Bongo en veertiende in de Adriatica Ionica Race. Hoever komt dit duo van Wilier Triestina-Selle Italia in de Chinese rittenkoers – met ook nog Filippo Pozzato aan hun zijde?

Yonathan Monsalve is de titelverdediger in de Tour of Qinghai Lake. De 29-jarige Venezolaan koerst voor Qinghai Tianyoude, dat dus een thuiswedstrijd speelt. Het zal de oud-renner van onder andere Androni Giocattolo opnieuw extra motiveren in de Chinese rittenkoers. Hij won dit jaar een rit in de Ecuadoraanse rittenkoers Vuelta al Tachira en Bicicleta, maar sterke eindklassementen bleven vooralsnog uit.

Ilia Koshevoy – foto: Sirotti

Ningxia Sports Lottery-Livall roerde zich deze maand plots op de transfermarkt. Tim Ariesen stapte per direct over van Roompot-Nederlandse Loterij naar de Chinese continentale ploeg, waar hij het team moet aanvoeren in enkele grote koersen. Enkele dagen later werd bekend dat ook Oekraïens kampioen op de weg Oleksandr Polivoda zich voegde bij de ploeg. Beide renners zijn meteen opgesteld voor deze rittenkoers.

Polivoda reed in 2014 (3e) en 2015 (5e) naar een top 5-klassering in China, maar bleef ondanks twee ritzeges de afgelopen twee jaar ver verwijderd van het podium. Dat kan niet worden gezegd van zijn 37-jarige ploeggenoot Mauricio Ortega, die vorig jaar op de tweede plaats eindigde achter Yonathan Monsalve.

Bij Adria Mobil springt natuurlijk de naam Janez Brajkovic meteen in het oog. De glorietijd van de Sloveen die voor onder andere Discovery Channel, Astana en RadioShack koerste, lijkt echter al een poosje voorbij. Het is bij zijn ploeg vooral uitkijken naar Radoslav Rogina, winnaar van de Tour of Qinghai Lake in 2015. Ook in 2009, 2010 en 2017 eindigde hij bij de beste vijf in het eindklassement.

Radoslav Rogina – foto: Sirotti

Eduard Vorganov is één van de bekende namen bij Minsk Cycling Club. De inmiddels 35-jarige Rus kwam namelijk meerdere jaren uit voor Katusha en pakte in april de eindzege in de Tour of Mersin. Wellicht gooit zijn ploeggenoot Stanislau Bazhkou hogere ogen in China, want de Wit-Rus – sinds juli nationaal kampioen tijdrijden – was vorig jaar nog dertiende in het eindklassement. En dan is er ook nog Branislau Samoilau.

Bij Delko Marseille Provence KTM wordt het uitkijken naar de verrichtingen van Joseph Areruya. De 22-jarige Rwandees won begin dit jaar een rit in La Tropicale Amissa Bongo en pakte tevens het eindklassement. In juni werd hij nationaal kampioen tijdrijden van zijn land. In de West-Europese rittenkoersen kon hij vooralsnog geen potten breken. Stuwen de Chinese hoogvlakten hem weer vooruit?

Mykhaylo Kononenko (30) is een ervaren klant in de Tour of Qinghai Lake. De Oekraïner van Beijing XDS-Innova reed de Chinese ronde al vijf keer en zijn naam prijkt in de editie van 2014 zelfs boven aan het eindklassement. Daarna eindigde hij op de vijftiende plaats in 2015 en was hij zesde in 2016. Vorig jaar boekte hij weliswaar een etappezege, maar bleef hij met een 35e plaats in het klassement ver verwijderd van het podium. Kononenko had zijn eindzege in China echter te danken aan een “non-negative” test van zijn huidige ploeggenoot Ilya Davidenok. De Kazach won in 2014 het eindklassement, maar nadat hij later werd betrapt op het gebruik van doping werd de zege hem afgenomen.

Ricardo Vilela – foto: Sirotti

Manzana Postobon kan in de Tour of Qinghai Lake rekenen op Ricardo Vilela (30), die zijn debuut maakt in deze koers. De Portugees eindigde dit jaar in de top tien van de Tour de l’Ain (8e) en La Route d’Occitanie (9e) en reed naar de 25e plaats in de sterk bezette Ronde van Catalonië. Hernan Aguirre is een andere troef in de ploeg. De pas 22-jarige Colombiaan was dit jaar de nummer negen in de Vuelta Aragon.

Monkey Town is de enige Nederlandse ploeg in China en brengt liefst zes Nederlanders aan de start. Het zag vorig jaar Antonio Santoro naar de vijfde plaats koersen, maar de Italiaan werd uit de uitslagen geschrapt, nadat hij was betrapt op het gebruik van Acetazolamide, een middel tegen hoogteziekte. Met een vijftiende plaats in 2016 kan hij toch een prima resultaat overleggen in de Chinese rittenkoers. Wat de Nederlanders betreft, wordt het uitkijken naar Sven van Luijk. Hij eindigde in 2016 bij zijn eerste deelname op de dertiende plaats. Vorig jaar was hij 23e.

Outsiders
De Turkse wegkampioen Onur Balkan (22) boekte zijn voornaamste resultaten dit jaar in zijn thuisland. Zo was de renner van Torku Sekerspor de beste in de Tour of Mevlana en de Tour of Mediterrennean. De continentale ploeg uit Turkije heeft daarnaast in de Rus Ivan Balykin en de Moldaviër Cristian Raileanu nog twee klassementsrenners achter de hand. Nikodemus Holler is de vooruitgeschoven pion bij Bike Aid. De Duitser (27) was vorig jaar winnaar van de Ronde van Kameroen en reed in 2018 al naar ereplaatsen in La Tropicale Amissa Bongo (2e) en de Ronde van Marokko (3e).

De naam Yevgeniy Nepomnyachshiy doet wellicht een belletje rinkelen. De Kazach (31) reed namelijk tussen 2010 en 2012 voor de hoofdmacht van Astana. Het jaar erop deed hij een stapje terug van de WorldTour-ploeg naar de continentale formatie, waarvoor hij vervolgens op de tweede plaats eindigde in de Tour of Qinghai Lake. Hij weet bij Vino-Astana Motors Stepan Astafyev naast zich, de nummer twee van de Tour de Korea.

Alexey Vermeulen kwam in 2016 en 2017 nog uit voor LottoNL-Jumbo, maar de Amerikaan is sinds maart actief voor het continentale Interpro Stradalli Cycling. Hij schonk zijn nieuwe ploeg in april meteen een ritzege in de Ronde van Marokko. In het eindklassement was hij runner-up achter David Riviere. Voorts heeft de ploeg Jokin Etxabe in de gelederen, in januari derde in de Ronde van Indonesië.

Sprinters
Wilier Triestina-Selle Italia heeft behalve enkele sterke klassementsrenners ook de rappe Luca Pacioni in huis. De Italiaan boekte dit seizoen al drie zeges, onder meer in de Ronde van Langkawi. Nippo-Vini Fantini-Europa Ovini heeft twee troeven in de sprint. Eduard Michael Grosu won in 2014 een etappe in de Tour of Qinghai Lake en was er ook al vaak dichtbij. Vorig jaar nog reed hij vier keer top vijf. Dit jaar won hij een rit in de Ronde van Kroatië, waar hij ook het puntenklassement op zijn naam zette.

Eduard Grosu – foto: Sirotti

Juan José Lobato is de andere snelle man in de Italiaanse ploeg. De Spanjaard tekende er in februari een contract, nadat hij zijn biezen moest pakken bij LottoNL-Jumbo na het veelbesproken slaapmiddelen-incident. Hij heeft veertien profzeges op zak, maar kon dit seizoen nog niet het zegegebaar maken.

Brenton Jones (Delko Marseille Provence KTM) boekte begin dit jaar twee ritzeges in La Tropicale Amissa Bongo en de Autraliër liet zich vervolgens gelden in de eendagswedstrijden Cholet-Pays de la Loire en Rund um Köln, waar hij vierde eindigde. Bij het sprintersgilde kan ook onze landgenoot André Looij van de continentale Monkey Town-ploeg worden gerekend. Hij zegevierde al in de GP Himmerland Rundt en de Grote Prijs Jean-Pierre Monseré.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Jacopo Mosca
*** Yonathan Monsalve, Ilia Koshevoy
** Mauricio Ortega, Radoslav Rogina, Stanislau Bazhkou
* Joseph Areruya, Mykhaylo Kononenko, Ricardo Vilela, Antonio Santoro

Deelnemerslijst (PCS)
Website organisatie

[poll id=”875″]

RIDE Magazine
6 Reacties
Sorteer op:
20 juli 2018 12:21
Een treurig deelnemersveld voor een 2.HC-koers. Liefst 13 etappes deze koers, met best een aardig parcours moet ik zeggen.
20 juli 2018 13:06
Ik weet niet wat de kosten zijn om deel te nemen aan deze koers maar dit vind ik nou een mooie koers voor Roompot. Relatief lange koers met veel mogelijkheden voor de renners om voorin mee te doen en te leren.
20 juli 2018 13:23
Wat een slechte profielkaartjes zeg. Extreem onduidelijk.
20 juli 2018 15:05
Wat is er zo onduidelijk aan dan?

Voor de rest zeer matig parcours. Slaat helemaal nergens op om een dertiendaagse koers af te sluiten met vijf, eigenlijk zes sprintritten.
20 juli 2018 16:38
@utrecht19
Ik gok dat Roompot geen vakantieparken in die regio heeft. Hebben dus geen belang in die regio. Daarnaast verschijnen de uitslagen en beelden alleen in gespecialiseerde media, en daar kent men Roomput nu wel. Daar starten heeft dus geen enkel nut voor de sponsor. Zelfs al win je 3 ritten.
20 juli 2018 19:56
Mooie voorbeschouwing van de Tour van Azië. Altijd renners met bijzondere verhalen aan de start; Kenneth Mercken bij Lviv bijvoorbeeld, waarvan een mooi verhaal staat in Uit Koers van Frank Heinen; bijzondere come-back weer blijkbaar. Ik verwacht dat Davidenok hier gewoon weer gaat uitpakken. Paar jaartjes aan de kant en klaar om weer te vlammen.

Reacties zijn gesloten.