Voorbeschouwing: Ronde van Baskenland 2010

maandag 5 april 2010 om 09:05

Tussen de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix wordt de laatste jaren een zware Spaanse etappekoers gereden. Hoewel het in theorie mogelijk is, zijn er weinig renners te vinden die tussen beide kasseienklassiekers de Ronde van Baskenland rijden. In de koers door de afvallige Spaanse regio kunnen we vooral Iberische klimmers en buitenlandse berggeiten verwachten. Het blijft echter wel een ProTour-koers, en er verschijnen dan ook zeer sterke selecties aan de start.

Historie
De Vuelta Ciclista a Pais Vasco, of Euskal Herriko txirrindulari itzulia in het Baskisch, wordt al sinds 1924 bijna ieder jaar georganiseerd. Daarmee is de wedstrijd, niet te verwarren met de iets kleinere Euskal Bizikleta, één van de oudste etappekoersen. Hoewel de eerste zes edities vooral door Fransen en Belgen werden gewonnen, grepen de Spanjaarden daarna de macht. Die overheersing verdween halverwege de jaren ’80, waarin Erik Breukink (1988) de enige Nederlander was die hier ooit het eindklassement won.

De laatste jaren zijn de thuisrijders echter weer goed bezig. De Bask Aitor Osa was in 2002 de sterkste, een jaar later gevolgd door Iban Mayo, ook een inwoner van het separatistische Baskenland. Nadat Denis Menchov en Danilo di Luca ook een editie mee naar huis namen, waren het Angel Gomez Marchante en Juan José Cobo die de Spaanse, hoewel niet Baskische, eer hoog hielden in respectievelijk 2006 en 2007. Daarna kwam Alberto Contador met zijn dubbel, de eerste sinds Tony Rominger drie edities achtereen won (1992-1994). De tweevoudig Tourwinnaar is er dit jaar echter niet bij.

Parcours
Vlakke etappes zijn een zeldzaamheid in de Ronde van Baskenland, en ook dit jaar is het iedere dag lastig. Dat zorgt over het algemeen wel voor genoeg spektakel. Op de laatste dag wordt het pleit met een tijdrit beslecht.

Etappe 1: Zierbena – Zierbena (152 km)
De niet al te lange openingsrit begint redelijk vlak, met na 30 kilometer een klein heuveltje van de 3e categorie. 40 kilometer later volgt een hogere klim van de 3e categorie, niet veel later gevolgd door een 2e categorie berg. Na de afdaling hiervan is het even vlak, maar een 3e categorie heuvel leidt de laatste klim in, van de 2e categorie. Helaas, of gelukkig, is het hierna nog bijna tien kilometer vlak. Klimmende sprinters zullen hier duelleren met sprintende klimmers, en op moeten passen voor volhoudende vluchters.

Profiel

Etappe 2: Zierbena – Viana (217 km)
Een heel wat langere rit vandaag, met daarin weer zes klimmen. Twee heuveltjes van de 3e categorie komen na 20 kilometer kort na elkaar, waarna een langere klim volgt. De top ligt op 900 meter hoogte, terwijl er gemiddeld met 8,5% geklommen wordt. Een terechte 1e categorie berg dus, die gevolgd wordt door een lang stuk vlak. Pas na 155 kilometer komen er weer twee klimmen van de 2e en 3e categorie, waarna een afdaling de renners naar de laatste heuvel voert. Na deze 3e categorie puist zijn er geen tien kilometers meer af te dalen, maar de finish loopt wel weer omhoog.

Profiel

Etappe 3: Viana – Amurrio (187 km)
Etappe drie is een ‘makkelijke’ rit te noemen. Na de start wordt er langzaam gestegen tot aan de top van een 2e categorie klim, maar het moeilijkste is dan al geweest. Er volgen nog drie klimmen van de 3e categorie, maar na de laatste liggen nog 15 vlakke kilometers in het verschiet. Als de sprinters hun slag willen slaan, zal dat vandaag moeten gebeuren.

Profiel

Etappe 4: Murgia Zuia – Eibar (160 km)
De etappe van vandaag kan worden aangemerkt als de koninginnerit. Met zeven bergen bevat ze de meeste en de zwaarste klimmen, die echter wel even op zich laten wachten. Pas na 60 kilometer komt de eerste, die wel direct van de 2e categorie is en 30 kilometer later wordt gevolgd door een andere 2e categorie klim. Na tweemaal een 3e categorie bergje volgt dan de eerste klim van de 1e categorie vandaag, die gemiddeld 8,44% stijging kent. Al snel na de afdaling zal er weer omhoog moeten worden gereden, want een 2e categorie berg staat in de weg. Dan mag er wat uitgerust worden op het vlakke, maar acht kilometer voor de meet begint de 1e categorie slotklim van weer 8,44%. Er wordt dan nog wel kort afgedaald naar de finishlijn. Ondanks het ontbreken van een echte aankomst bergop, zullen vandaag de klassementsambities getoond moeten worden.

Profiel

Etappe 5: Eibar – Orio (170 km)
Met de vierde rit nog in de benen, is de etappe van vandaag ook geen peulenschil. De zes bergen zijn evenwichtig onderverdeeld in de 3e en 2e categorie, maar liggen wel redelijk ver uit elkaar. Toch zal de finish interessant worden, want op 20 kilometer van het einde begint een klim van de 2e categorie die niet hoog is, maar wel steil. Direct daarna wordt een soortgelijke berg opgereden, met daarna nog bijna 15 kilometers naar de finish, die wordt voorafgegaan door een klein heuveltje.

Profiel

Etappe 6: Orio – Orio (I.T.T, 22 km)
Hoewel de betere klimmers zich meestal wel weten te onderscheiden in het Baskenland, zullen ze vandaag moeten rijden voor wat ze waard zijn. De mindere goden in het gebergte kunnen hier hun klassement namelijk nog gaan verbeteren. De tijdrit is echter redelijk lastig, met een pittige klim in de eerste helft en daarna nog twee heuveltjes. Na vandaag weten we wie de winnaar is van de Ronde van Baskenland 2010.

Profiel

Deelnemers
In het Baskenland kijkt iedereen natuurlijk uit naar de oranjebrigade van Euskaltel-Euskadi. De ploeg is volledig Baskisch, behalve kopman Samuel Sanchez (geboren in Oviedo). Hij is echter wel de grootste troef voor het klassement, mede doordat Igor Anton niet in de selectie is opgenomen. De landgenoten van Caisse d’Epargne brengen een getergde Alejandro Valverde mee, die voorlopig nog mag rijden en daar dus zoveel mogelijk uit zal willen halen. Mocht dat niet lukken, zal het in ieder geval niet aan zijn ploeg liggen. Dat is namelijk de sterkste die er rond rijdt, met ook Marzio Bruseghin, David Arroyo en Rigoberto Uran.

Spaanse furie komt er ook uit de Pro-Continentale ploegen van Andalucia-Cajasur en Xacobeo-Galicia. Eerstgenoemde brengt Manuel Vasquez en oud-winnaar Gomez Marchante, hoewel die al jaren niet zo sterk meer is. Xacobeo heeft in Gustavo Cesar Veloso en Ezequiel Mosquera enkele klinkende namen meegenomen. De vijfde Spaanse ploeg, Footon-Servetto, moet het waarschijnlijk hebben van Eros Capecchi.

Rabobank is het enige Nederlandse equipe in Baskenland, geleid door Robert Gesink. De rest van de bijzonder sterke ploeg bestaat uit Oscar Freire, Juanma Garate, Bauke Mollema, Laurens ten Dam, Paul Martens, Grischa Niermann en Bram Tankink. De Belgen van Quick-Step verwachten waarschijnlijk het meest van Kevyn Seeldrayers, hoewel Dries Devenyns ook weleens kan verrassen. Hun landgenoten van Omega Pharma-Lotto zullen Jurgen van den Broeck en Jean-Christophe Peraud ondersteunen.

Katusha heeft met de in topvorm verkerende Joaquim Rodriguez een belangrijke pion aan boord, die echter niet houdt van tijdrijden. Astana hoopt waarschijnlijk op Oscar Pereiro en David de la Fuente, terwijl Lampre Damiano Cunego en Francesco Gavazzi meeneemt. HTC-Columbia mag ook niet uitgevlakt worden, met onder meer Michael Rogers, Maxime Monfort en Michael Albasini. Bij Team Sky rijdt Bradley Wiggins, waar we nog weinig van gezien hebben, maar ook Thomas Löfkvist, Ben Swift en Simon Gerrans.

Beide broers Schleck staan op de lijst van Saxo Bank, met ook Jakob Fuglsang. Andy is echter lang geblesseerd geweest. Milram brengt Linus Gerdemann, Garmin heeft Fredrick Kessiakoff en Michel Kreder, die in bijzonder goede vorm verkeert. Dan zijn er ook nog de broers Efimkin (AG2R) en Christophe le Mevel (FdJ). Eén ploeg is nog niet genoemd: Team Radioshack mikt op Andreas Klöden, maar neemt ook Chris Horner en thuisrijder Haimar Zubeldia mee.

Startlijst

Favorieten van WielerFlits
**** Alejandro Valverde
*** Robert Gesink, Samuel Sanchez
** Andreas Klöden, Damiano Cunego, Joaquim Rodriguez
* Michael Rogers, Ezequiel Mosquera, Jurgen van den Broeck, Maxime Monfort

Dit artikel delen:

Headlines

Materiaalzone

Populair