Voorbeschouwing: Parijs-Tours 2018

Door , zondag 7 oktober 2018 om 06:30

foto: ASO

Koers over grindwegen en door de wijngaarden! Parijs-Tours zal dit jaar een ander karakter aannemen. Organisator ASO heeft een aantal aanpassingen gedaan om aanvallers in de kaart te spelen. Wie wint zondag de hernieuwde uitgave van Parijs-Tours? WielerFlits blikt vooruit.


Historie
Parijs-Tours is één van de oudste nog bestaande wielerklassiekers op de UCI-kalender. Het tijdschrift Paris-Vélo organiseerde ter gelegenheid van een nieuwe wielerbaan in Parijs de eerste editie van Parijs-Tours in 1896. Destijds was de koers open voor fietsen, tandems en driewielers. De coureur die het eerst in Tours aankwam, was de winnaar. De overige coureurs die voor 18:00 binnenkwamen kregen een medaille. Sinds deze eerste editie is de wedstrijd flink veranderd en hebben 111 andere uitgaves ervoor gezorgd dat Parijs-Tours is zoals het vandaag de dag is.

Grote coureurs kwamen in het verleden kraaiend van geluk over de finish in Tours. Francesco Moser, Freddy Maertens, Sean Kelly, Richard Virenque en Johan Museeuw staan allemaal op de erelijst van Parijs-Tours. Op die erelijst staan bijzonder veel Nederlandse vlaggen; liefst twaalf keer was een Nederlander primus. Renners als Jo de Haan, Erik Dekker, Peter Pieters, Jelle Nijdam, Adrie van der Poel, Joop Zoetemelk (2x), Jan Raas (2x), Jo de Roo (2x) en Gerben Karstens hebben aan de overwinning mogen proeven. Bij het bekijken van de erelijst vallen twee dingen op: Parijs-Tours is nooit gewonnen door Eddy Merckx én het wordt weer tijd voor een nieuwe Nederlandse overwinning. In 2004 was Erik Dekker de laatste Nederlander die Parijs-Tours won.

De afgelopen jaren heeft het Wereldkampioenschap van de Sprinters steeds vaker zijn naam eer aangedaan. In de laatste twintig jaar wonnen sterke sprinters als Erik Zabel, Alessandro Petacchi, Óscar Freire, John Degenkolb, Fernando Gaviria en Matteo Trentin. Vorig jaar was het Trentin die in een sprint-a-trois Søren Kragh Andersen en Niki Terpstra voorbleef. Met de toevoeging van de grindwegen hoopt de ASO de komende jaren op meer van dit soort vluchtscenario’s. Maar ook om haar status terug te winnen: sinds 2009 maakt Parijs-Tours namelijk geen deel meer uit van de WorldTour.

foto: ASO

Laatste tien winnaars
2008: flag-be Philippe Gilbert
2009: flag-be Philippe Gilbert
2010: flag-es Óscar Freire
2011: flag-be Greg Van Avermaet
2012: flag-it Marco Marcato
2013: flag-de John Degenkolb
2014: flag-be Jelle Wallays
2015: flag-it Matteo Trentin
2016: flag-co Fernando Gaviria
2017: flag-it Matteo Trentin

Parcours
De coureurs hebben tussen Chartres en Tours 214,5 kilometer de tijd om een slagveld aan te richten. In de beginfase, waarin het peloton met de wind in de rug in zuidelijke richting gaat, zal dat waarschijnlijk niet gebeuren. Een gebrek aan hoogtemeters, de vroegte van de koers en een gebrek aan wind zullen ervoor zorgen dat een vroege vlucht vermoedelijk al snel het hazenpad zal kiezen.

Pas in de laatste honderd kilometer wordt het interessant. In die laatste honderd kilometer zijn er veel open vlaktes rond Beauce, die in verleden voor veel gevaar hebben gezorgd. Zondag zal dat gevaar er waarschijnlijk niet zijn: de benodigde zijwind om waaiers te vormen is niet aanwezig, dus ligt het gevaar in de laatste zestig kilometer. Daarin volgt een aantal heuvels en grindwegen elkaar op. De heuvels bleken in het verleden niet zwaar genoeg om de sprinters te lossen, maar wél om aanvallers een kans te geven. De heuvels in combinatie met de smalle grindwegen, die door de voorspelde neerslag modderig zullen zijn, geven aanvallers een grotere kans op de zege. De lange rechte finishstraat in Tours blijft echter, waardoor een hergroepering in de slotfase nog steeds op de loer ligt.

Favorieten
Als het aan de organisatie ligt, wint een aanvaller dit jaar Parijs-Tours. Er moet met andere woorden worden gekeken naar de klassiekerrenners. Die staan zondag in grote getale aan de start in Chartres. Maar wie is de topfavoriet? Er zijn veel renners die de Franse eendagswedstrijd dit jaar kunnen winnen.

De topfavoriet is een coureur die in de afgelopen maanden veel ereplaatsen én een prestigieuze overwinning opeiste. Oliver Naesen opende zijn najaar met winst in de Bretagne Classic-Ouest France en vervolgde zijn campagne met een vierde plaats in de GP de Montréal, een derde plaats in de Tour de l’Eurométropole en een derde plaats in Binche-Chimay-Binche. Sluit hij het jaar in stijl af met een splijtende demarrage op de Chemins de Vigne en een daarbij horende zege in Tours?

Oliver Naesen – foto: Sirotti

Concurrentie krijgt hij van meerdere coureurs van The Wolfpack. Liefst drie renners uit deze ploeg mogen zichzelf favoriet noemen op dit Open Kampioenschap voor Quick-Step Floors-coureurs. De eerste is Belgisch kampioen Yves Lampaert. Lampaert is dit jaar definitief doorgebroken bij de ploeg van Patrick Lefevere en won dit jaar op sluwe wijze Dwars door Vlaanderen. In Binche-Chimay-Binche bewees de Belg in uitstekende vorm te verkeren door tweede te worden achter Danny van Poppel.

De tweede coureur van Quick-Step Floors is – niet geheel toevallig – ook aan het seizoen van zijn leven bezig. Niki Terpstra was dit jaar de beste in Le Samyn, E3 Harelbeke én de Ronde van Vlaanderen. Als toetje werd hij ook nog eens derde in Parijs-Roubaix. Vorig jaar week won de Noord-Hollander voor de vierde keer het WK ploegentijdrit, waarmee hij aantoonde dat zijn vorm aan het einde van het jaar nog steeds goed is. Hij werd al twee keer derde in Parijs-Tours. Is het zondag driemaal scheepsrecht?

Niki Terpstra – foto: Sirotti

De laatste renner is al 36-jaar oud, maar is door zijn leeuwenhart nog niet versleten. Philippe Gilbert won al twee keer Parijs-Tours, maar de laatste keer dateert alweer van 2009. In zijn huidige vorm zou hij hem zomaar voor de derde keer kunnen winnen. Twee weken geleden won Gilbert op indrukwekkende manier de GP d’Isbergues na een lange solo. Als je bedenkt dat die koers zijn rentree na een gebroken kniefschijf was, dan snap je dat Phil zondag één van de kanshebbers is.

Niet alleen Naesen of een Quick-Step Floors-coureur maakt kans op de zege in Tours. Ook Sep Vanmarcke maakt door de toevoeging van de grindstroken meer kans op de overwinning dan vorig jaar. Het probleem bij de renner van EF Education First-Drapac is echter dat hij niet veel wint én geen machtige sprint in de benen heeft. Vanmarcke zal dus de aanval moeten zoeken. Misschien dat hij daarbij hulp kan krijgen van Soren Kragh Andersen? De Deen van Sunweb werd vorig jaar derde en heeft dit jaar opnieuw een grote stap in zijn ontwikkeling gezet.

Soren Kragh Andersen – foto: Sirotti

Het is niet uitgesloten dat Parijs-Tours alsnog uitmondt in een massasprint. Wie gaat er dan met de zege aan de haal? De snelste van alle aanwezige sprinters in Tours is zonder twijfel Dylan Groenewegen. De vraag is echter of de Amsterdammer aan sprinten toekomt in de laatste kilometer. Overleeft hij de heuvels en de grindstroken? Die kans is bij Arnaud Démare groter. De Fransman is daarnaast niet bang om zelf ten aanval te trekken als het moet. In de Tour de l’Eurométropole liet hij dat – zonder succes – zien.

In het verleden won André Greipel ook wel eens na een aanval.  Der Gorilla wil zijn ploeg Lotto Soudal na acht jaar trouwe dienst een knallend afscheidscadeau geven. De vraag is echter of hij de aanwezige sprintkanonnen nog te snel af kan zijn. In de Sparkassen Münsterland Giro zat hij er goed bij, maar eindigde hij met een vierde plaats net naast het podium.

André Greipel – foto: SWPix

De Nederlandse rasaanvaller Taco van der Hoorn heeft in de afgelopen weken zijn ster dubbel en dwars verdiend. Winst in de Primus Classic en een etappe in de Binckbank Tour laten zien dat Van der Hoorn perfect weet hoe hij een koers moet uitspelen, terwijl met hij een vierde plaats in Binche-Chimay-Binche liet zien de kracht te hebben.

Outsiders
Groenewegen, Greipel en Démare worden in het geval van een massasprint ook wel eens geklopt. Wat te denken van Fabio Jakobsen, die in zijn eerste jaar als prof direct al vijf overwinningen boekte? In de Binckbank Tour klopte de sprinter uit Heukelum de mondiale top. Mocht het Lampaert, Terpstra en Gilbert niet lukken om weg te blijven, dan zal The Wolfpack de kaart Jakobsen trekken. Cofidis zal dat bij Christophe Laporte doen en Sunweb bij Max Walscheid, die in blakende vorm verkeert.

In theorie kan Tony Martin Parijs-Tours winnen. Dat zal hij dan op dezelfde manier moeten doen als toen hij een Touretappe won in 2015: in de laatste kilometers snoeihard wegrijden, niet omkijken en wegblijven. Coureurs als Julien Vermote, die in Kuurne-Brussel-Kuurne op die manier dichtbij kwam, Jan-Willem van Schip en Sean de Bie dromen eveneens van een dergelijk scenario.

Jan-Willem van Schip foto: Sirotti

Favorieten volgens WielerFlits
**** Oliver Naesen
*** Yves Lampaert, Niki Terpstra,
** Arnaud Démare, Sep Vanmarcke, Philippe Gilbert,
* Dylan Groenewegen, André Greipel, Soren Kragh Andersen, Taco van der Hoorn

Website organisatie
Deelnemerslijst

Weer en TV
Het peloton krijgt zondag in Parijs-Tours te maken met 4,2 millimeter neerslag, maar ook met een temperatuur van negentien graden en windkracht twee in de rug. De grindwegen zullen er dus modderig bij liggen en dus voor een zwaardere koers zorgen. De koers zelf is te bekijken op Eurosport 1 vanaf 15:15 en op Sporza vanaf 15:00. De NOS is er online bij met een livestream.

Dit artikel delen:

23 Reacties

KimJungPoels 5 oktober 2018 om 09:02

Matige ontwikkeling vind ik dit, het lijkt bijna wel alsof het een schande is geworden als je als grote eendagskoers uiteindelijk in een sprint eindigt. Parijs – Tours is gewoon de seizoensafsluiting voor sprinters en dat had het moeten blijven wat mij betreft.

AlfredoBinda 5 oktober 2018 om 09:19

Eens. Koersen als Parijs Roubaix, Strade Bianche, Tro Bo Leon etc zijn natuurlijk fantastisch, maar men begint nu wel een beetje door te slaan met de hype door in steeds meer vlakke eendagskoersen kasseien/gravel te leggen.

ditisdavid 5 oktober 2018 om 09:33

Anderzijds is Parijs-Tours qua status en qua veld er misschien wel teveel op achteruit gegaan om nog daarvan te kunnen spreken, kon wel een boost gebruiken. Daarbij is dit nu een van de weinige kansen voor de Vlaamse types in het najaar geworden.

Mathieu Moller 5 oktober 2018 om 09:50

In het najaar hebben sprinters toch nog steeds redelijk veel kansen met koersen als Brussel Cycling Classic, GP de Fourmies, Sparkassen Münsterland Giro, Tour de l’Eurometropole, Gooikse Pijl, GP Jef Scherens en ook koersen als Binche-Chimay-Binche en de GP d’Isbergues waar de sterke sprinters nog best een kans maken. Dan komen er ook nog koersen als de Tacx Pro Classic, Tour de Vendée, Sluitingsprijs en de Memorial Rik van Steenbergen aan waar een sprinter ook best mee kan doen voor de overwinning. Daarnaast kan dit nog steeds best in een sprint beslist worden, want zo extreem zwaar is het parcours ook weer niet.

KimJungPoels 5 oktober 2018 om 09:55

Je vergeet de Hamburg Classic. Maar dat is dan ook gelijk de enige koers met een beetje naam na de Tour de France die echt voor zuivere sprinters is.

De 90% van de koersen die je noemt zijn verder toch koersen met nauwelijks status, in een heel aantal starten er nog geen 3 WT-ploegen. Waar het mij om gaat is dat Parijs-Tours normaal gewoon de laatste (en één van de weinige in het najaar) grote afspraak was waar de echte sprintkanonnen elkaar treffen.

Maar goed, misschien kan een andere koers op termijn inderdaad gebruik maken van het gat dat hier nu valt. ;)

Mathieu Moller 5 oktober 2018 om 10:03

Ja, klopt, de status van deze koersen is inderdaad niet geweldig, maar vooral de Sparkassen Münsterland Giro had best wat aardige sprinters aan de start. Gezien het grote aantal Duitse sprinters, zou die koers inderdaad wel eens het gat van Parijs-Tours kunnen opvullen.

Viktrodriguez 5 oktober 2018 om 10:30

Ik vraag me af of de klassieke massaspurt nog wel van deze tijd is. Steeds minder mensen lijken nog maar te zitten wachten op een vlakke wedstrijd van 200 km door een veelal voorspelbare en dodelijk saai koersverloop. Zie ook gewoon de bakken met kritiek op de (lange) sprintetappes in de Tour.

Als dat ook betekent dat het minder kijkers trekt, is het logisch dat organisaties meeveranderen. Overheden, via gemeentes, regio’s en toeristenbureaus, betalen grof geld aan sponsoring om in beeld te komen tijdens een wedstrijd. Die en de ontvangende organisaties zitten om eigen redenen niet te wachten op minder toeschouwers door de bovengenoemde reden.

Jungle Man 5 oktober 2018 om 11:27

Omdat deze koers de afgelopen Jaren meestal in een massasprint is geeindigd, heb ik deze niet meer zo gevolgd.
Als dit tij gekeerd wordt, komt misschien mijn interesse voor deze koers weer terug.
Sprints, je moet er van houden.
Vind ook wel dat deze koers een plekje in de worldtour hoort te hebben. Opening in Milaan san Remo, en afsluiting in Parijs Tours.

Merlinappa 5 oktober 2018 om 09:14

Ik vind het wel mooi, maar ik hou dan zelf ook van onverharde wegen op de racefiets. :) Zal ongetwijfeld door de hele gravelhype komen maar het koersverloop is wel een stuk leuker om naar te kijken, en zal ook voor de ‘normale’ kijker een stuk spannender en spectaculairder zijn!

Grobbel 5 oktober 2018 om 09:35

Als voorpret nog maar eens de samenvatting van de overwinning van Dekker in 2004 zitten kijken (toen nog wel Coupe du Monde/Protour niveau, herfstige omstandigheden, en 260 kilometer tegen de wind in beuken). Met een heerlijke Smeets in vorm om een wieltjeszuigende Matthias Kessler terecht te wijzen: “Wat een lafbek! Wat een knuppel!”.
https://www.youtube.com/watch?v=0xGpjOfYLG0

assen 5 oktober 2018 om 09:56

Ha ha ha, ja, in vergelijking met Smeets is Wuyts echt een heilige; man-man-man, wat is die Smeets verschrikkelijk overdreven.

Trouwens, die prestatie van Dekker was destijds echt ongekend, en heb er toen ook met verbazing naar zitten kijken. Ik wou dat ik nog zo fris zat na 240 km. ;-)

siets 5 oktober 2018 om 09:58

Dank voor dit linkje, 10 minuten genieten..

largegnolls 6 oktober 2018 om 08:31

Schitterend om te zien dat het motorenprobleem niet van deze tijd is, maar van alle tijden ;)

Huubi 5 oktober 2018 om 10:46

Lol, die prestatie van Dekker, dat hele jaar, een van de minst geloofwaardige wielerzaken ooit.

Maar ontopic: Parijs tours moet protourstatus terugkrijgen. Of ze dan gaan sprinten of niet, maakt me niet zoveel.uit

bommie 5 oktober 2018 om 17:04

2004 was niet zo’n bijzonder jaar van Dekker. 2000 t/m 2002 was-ie veel beter.

LutsenkoFan 5 oktober 2018 om 11:54

Laatste jaren toch echt elke keer een leuke finale geweest dus snap de kritiek niet helemaal? Daarnaast vaak waaiers.
Als ik naar de laatste winnaars kijk zie ik zelfs geen een rassprinter op misschien Gaviria na.

alleen sterke renners winnen hier, dus zeker niet onderschatten deze koers.

Sonsbach Allstars 5 oktober 2018 om 15:56

Ik vind het wel leuk een keer een ander parcours. Volgens mij hoort dat ook een beetje bij koersen. Welke wedstrijd heeft al 50 jaar hetzelfde parcours?
En als Valgren meedoet dan noteer ik hem ook nog even als kanshebber.

girardengo 5 oktober 2018 om 16:50

Parijs-Tours behoorde tot de (zes) monumenten, en kan wel weer een opwaardering gebruiken.

ghostwriter 6 oktober 2018 om 10:36

Inderdaad, Parijs-Tours moet zo snel mogelijk in de WorldTour worden opgenomen. De aanpassing van het parcours zal daar hopelijk ook toe leiden.

Viktrodriguez 6 oktober 2018 om 01:50

Over de opwaardering en hoort in de WT thuis > Heeft de ASO niet juist bewust indertijd deze koers laten degraderen vanwege controle over de deelnemende ploegen? Ik dacht zoiets te herinneren, mede ingevoerd doordat het ook de enige nog bestaande WB-wedstrijd van de laatste generatie is die buiten de WT is beland.

FDJ 7 oktober 2018 om 11:13

Klopt.

Romāns Vainšteins 7 oktober 2018 om 09:42

Dit is gewoon de move die deze koers luid en duidelijk terug op de kalender zet. De neutrale kijker geeft geen moer om een vet sprintersveld en vind 9vd10 x in spurt eindigende koersen meuk en zo ook wachtwachtpoeffinales.

Iedereen is gebaat bij nog een fijne, selectieve klassieker met de nodige historie op de zondag tussen het WK en GdL

Start Gilbert hier ?

Lalsacien 7 oktober 2018 om 10:02

De leukste vlakkere wedstrijden vind ik die waar er spanning is of de vluchters(en dan bedoel ik ook ontsnappingen in de laatste 30 km) het gaan halen of dat het toch een sprint wordt.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.