Voorbeschouwing: Hammer Series Sportzone Limburg
Foto: Sirotti
woensdag 31 mei 2017 om 07:00

Voorbeschouwing: Hammer Series Sportzone Limburg

Met de introductie van de Hammer Series, maakt de wielerwereld vanaf vrijdag kennis met een vernieuwend concept. De provincie Limburg is dit weekend het decor van de zoektocht naar het beste wielerteam ter wereld, geïnitieerd door het WorldTour-ploegencollectief Velon. WielerFlits kijkt vooruit op wat ons te wachten staat.

Het wielrennen staat niet bekend als de meest innovatieve tak van sport. Ieder jaar verschijnen er weliswaar een handvol nieuwe koersen op de wielerkalender, maar die vinden steeds plaats volgens het alom vertrouwde patroon. Velon – de belangenvereniging van tien WorldTour-ploegen – neemt het initiatief om een trendbreuk te realiseren met de introductie van een nieuwe wedstrijdvorm. De Hammer Series staan op de kalender als een 2.1 rittenkoers.

Bekijk hieronder een explainer video van de Hammer Series

Parcours
De Hammer Series is de naam van een nieuwe driedaagse, waarin Velon ingrediënten uit de baansport overhevelt naar de weg. Iedere dag staat er een andere discipline centraal. Anders dan we gewend zijn, volgen er geen lange etappes van meer dan honderd kilometer, maar korte onderdelen die per dag slechts twee uur duren.

Tijdens de eerste twee dagen verzamelen de diverse ploegen punten, die van invloed zijn op de startvolgorde tijdens het laatste onderdeel. De ploeg die op de slotdag als eerste de finish passeert, mag zich eindwinnaar noemen.

Vrijdag 2 juni: Hammer Climb
Tijdens de eerste westrijddag is het aan de klimmers. Op en rond de Vaalserberg is er een circuit van zeven kilometer uitgetekend, die de renners elf keer moeten afleggen. Iedere ronde vallen er door de eerste tien renners die over de finish komen punten te verdienen. In de rondes drie, zeven en de slotronde vallen er dubbele punten te verdienen.

Start: 15:00
Aankomst: 17:00

Zaterdag 3 juni: Hammer Sprint
Op zaterdag is er een sprinterscriterium, waarbij de renners acht vlakke rondjes van 12,4 kilometer in en rondom de gemeente Sittard-Geleen rijden. Bij iedere passage over de aankomst zijn er punten te verdienen. In de rondes twee, vijf en acht tellen deze zelfs dubbel.

Start: 15:00
Aankomst: 17:15

Zondag 4 juni: Hammer Chase
Op zondag staat de afsluitende ploegenachtervolging in Sittard op het programma, met drie rondes van 14,9 kilometer. De teams starten kort na elkaar. De startvolgorde is gebaseerd op het puntenklassement van de twee dagen ervoor. Zij mogen niet in elkaars formaties rijden. De winnaar is niet het team met de snelste tijd, maar de de ploeg waarvan de vierde renner als eerste over de finish komt. Dit team mag zich eindwinnaar noemen.

Start: 14:50
Aankomst: 17:05

Meer info over het opzet van de wedstrijden

Favorieten
Anders dan bij de traditionele wielersport is het tijdens de Hammer Series geen individuele renner die alle eer en glorie krijgt, maar draait het evenement uit op een duel tussen teams. De organisatie is er ondanks concurrentie van het Critérium du Dauphiné in geslaagd om een aantrekkelijk deelnemersveld samen te stellen. De tien Velon-teams krijgen gezelschap van Bahrain Merida en Movistar. AG2R, Astana, BORA-Hansgrohe, Dimension Data, FDJ en Katusha-Alpecin ontbreken. De ProContinentale ploegen Roompot-Nederlandse Loterij, Caja Rural-Seguros RGA, Israel Cycling Academy en Nippo-Vini Fantini maken het deelnemersveld compleet.

De ploegen hebben zeven renners geselecteerd, waarvan zij er per dag vijf mogen opstellen. Tijdens de eerste twee dagen zijn er iedere ronde punten te verdienen. De renners krijgen dus per dag meerdere kansen om te scoren. Deze punten bepalen de startvolgorde op de slotdag. De ploeg die de meeste punten heeft verzameld, mag als eerste van start.

Ter bepaling van de favorieten voor de eindoverwinning, is het vooralsnog koffiedik kijken. Een van de leuke aspecten van de introductie van deze nieuwe koers, is immers dat een referentiekader ontbreekt. De relatief korte afstand van de onderdelen kan er bovendien voor zorgen dat renners die langere afstanden minder goed aankunnen, nu kunnen excelleren. De invulling van de selecties geeft desalniettemin een aardige indicatie van de sterkte van de ploegen. Een evenwichtige mix van sprinters, klimmers en tijdrijders lijkt een must om hier voor de overwinning mee te kunnen strijden.

Dumoulin vervolgt zijn seizoen in Limburg – Foto: LaPresse – Gian Mattia

Met Tom Dumoulin heeft de organisatie in ieder geval een grote publiekstrekker aan de start. Minder dan een week na zijn historische zege in de Giro d’Italia, vervolgt hij nota bene voor eigen publiek zijn seizoen. Hij krijgt in zijn ereronde door zijn thuisprovincie onder gezelschap van sprinters Zico Waeytens en Max Walscheid. Naast Dumoulin is ook de Duitser Lennard Kämna in vorm, hij werd vorige week vijfde in de Tour des Fjords. De ervaren Nederlanders Ramon Sinkeldam en Albert Timmer zorgen voor de broodnodige routine.

Fernando Gaviria

Ook Fernando Gaviria zien we terug in de Hammer Series – Foto: Sirotti

Bij het doorlopen van het deelnemersveld, valt op dat met name de sprinters hun weg naar Limburg weten te vinden. Quick-Step brengt met Fernando Gaviria de winnaar van de puntentrui van de voorbije Giro. Ook de namen van ritwinnaars Caleb Ewan en André Greipel prijken op de deelnemerslijst. Zij nemen het op tegen onder meer Dylan Groenewegen (LottoNL-Jumbo), Elia Viviani en Danny van Poppel (Sky), Wouter Wippert (Cannondale-Drapac), Giacomo Nizzolo en Jasper Stuyven (Trek-Segafredo), Niccolo Bonifazio (Bahrain Merida) en Nicolas Marini (Nippo – Vini Fantini). Aangezien er tijdens de Hammer Sprint acht kansen zijn om punten te halen, is het geen overbodige luxe om meerdere snelle mannen te selecteren. Lotto Soudal kan naast Greipel ook rekenen op Jens Debusschere en Moreno Hofland. De Belgische formatie beschikt daardoor over meerdere opties. RoompotNL-Nederlandse Loterij rekent op de snelle Coen Vermeltfoort en André Looij.

Ook Tim Wellens is in Limburg present – Foto: Vincent Kalut

De startlijst kent beduidend minder klimmers die op de Vaalserberg het verschil kunnen maken. Quick-Step Floors beschikt met Philippe Gilbert en Zdeněk Štybar over twee renners die goed bergop kunnen. De jonge Fransman Rémi Cavagna heeft net een goede Ronde van België achter de rug, net als de Portugees Ruben Guerreiro (Trek-Segafredo). Lotto Soudal heeft met Tim Wellens en Louis Vervake renners die kunnen uitblinken op dit terrein. Bij Movistar vinden we met Marc Soler de nummer drie uit de Ronde van Catalonië en met Jesús Herrada de nummer negen uit Romandië. Met de ooit gevreesde Carlos Betancur is het afwachten in welke vorm hij aan de start staat. Sky heeft met Ian Boswell en Tao Geoghegan Hart de nummers vijf en acht uit Californië aan de start. BMC beschikt naast routinier Samuel Sánchez over de talentvolle Dylan Teuns, die derde werd in de Waalse Pijl. Namens Roompot-Nederlandse Loterij kan wellicht Nick van der Lijke voor een verrassing zorgen.

Trekt Jos van Emden zijn goede vorm door naar de Hammer Series? – Foto: Sirotti

Ervaring op de baan kan van pas komen bij het laatste en beslissende onderdeel, dat veel weg heeft van een ploegenachtervolging. Anders dan bij een ploegentijdrit, is het de bedoeling dat de teams jacht op elkaar gaan maken. Bij de ploegen uit Engelstalige landen, kan de ervaring op de piste van pas komen. Sky heeft met Owain Doull een renner die vorig jaar Olympisch goud won op de ploegenachtervolging. Jonathan Dibben maakte samen met Doull deel uit van de Britse ploeg die vorig jaar zilver pakte op het WK in Londen. De Britten werden destijds verslagen door de Australiërs, met onder meer Miles Scotson van BMC. De rood-zwarte formatie beschikt met Stefan Küng, Daniel Oss, Manuel Quinziato bovendien over drie renners die weten wat het is om wereldkampioen ploegentijdrit te zijn. LottoNL-Jumbo rekent op zijn sterke tijdrijders Victor Campenaerts en Jos van Emden. Kunnen zij na een zware Giro in het slotonderdeel de beslissing forceren?

Favorieten volgens WielerFlits
**** Quick Step Floors
*** Sky, BMC
**  LottoNL-Jumbo, Lotto Soudal, Orica-Scott
* Sunweb, Movistar, Cannondale-Drapac, Trek-Segafredo

Website organisatie
Deelnemerslijst Hammer Series Sportzone Limburg

Weer & TV
Het is te hopen dat de eerste editie niet in het water valt. Vrijdag is het zomers warm, maar is er in de avond kans op een buitje. Volgens Weeronline is er met name zaterdag en zondag veel kans (75%) op regen.

De wedstrijd is elke dag rond 15:00 live te zien op de Limburgse regionale omroep L1. Het commentaar is van Sander Kleikers, Erik Dekker en Gert Jakobs. De NOS zorgt voor een livestream. Daarnaast zijn de wedstrijden ook live te volgen op Youtube, Dailymotion en Facebook. Oud-renner Robbie McEwen geeft online commentaar.

RIDE Magazine
46 Reacties
Sorteer op:
31 mei 2017 10:19
Ik hoop dat de renners goed geïnstrueerd worden wat precies de bedoeling is en ik hoop niet op valpartijen bij de sprintetappe in de eerste rondjes. Verder kan het best leuk worden
31 mei 2017 10:21
Dit lijkt mij een fantastisch concept. Ik ga het zeker volgen, maar zit nog wel met een paar vragen. Wellicht weten de redactie of andere wielervolgers meer?

- De punten die tijdens etappes 1 en 2 te verdienen zijn, worden die verdiend door de renners individueel? Dus gewoon elk rondje sprinten en pakweg de nummers 1 t/m 10 pakken punten?
- Tijdens de derde etappe, de achtervolgingskoers, mag er dan een peloton gevormd worden door teams die elkaar hebben ingehaald? Mag je in elkaars wiel plakken? In dat geval vrees ik dat de groep als geheel bij elkaar komt en er gesprint gaat worden tussen een groot peloton, waarbij de nummer 4 van de ploeg telt en er dus met pakweg 100 man gewrongen en gesprint gaat worden.
31 mei 2017 10:39
@Secondant, de renners sprinten in etappe 1 en 2 inderdaad individueel. De punten worden dan opgeteld bij het teamtotaal. Biedt kans voor leuke tactieken. Bijvoorbeeld bij teams met 2 sprinters, elk rondje afwisselen wie er voor de punten gaat en de ander dan laten 'rusten'.
31 mei 2017 10:40
Voor de mensen die van vernieuwing in de wielerwereld houden is het ook aan te raden om te kijken naar bijvoorbeeld de Red Hook Crit, en de kleinere varianten hiervan zoals in Nederland de NL Crit Series. Korte snelle criteriums op baanfietsen (dus zonder versnellingen & normale remmen), veel actie en enorm goede stuurmanskunsten! Ik vind het een stuk leuker om te zien dan de meeste normale criteriums in Nederland.

Dat terzijde ben ik heel benieuwd naar de Hammer series, ook een erg gaaf concept! Ook tof dat het live op het Youtube kanaal van de GCN wordt uitgezonden met hun commentaar.
31 mei 2017 10:52
@ secondant
Ze mogen niet in elkaars treintje rijden. en dus hopelijk ook niet achter een ander treintje.
meer info: https://hammerseries.com/about/the-hammer-format/
31 mei 2017 11:02
edit redactie: bedankt, aangepast
31 mei 2017 11:16
Snap het nut van die dubbele punten in sommige rondes niet zo goed. Maakt dat het niet nodeloos meer ingewikkeld, of zit er een gedachte achter?
31 mei 2017 11:20
@Frankvs, @Timplify,

Thanks voor de aanvullende informatie. Ik ga kijken!

Het enige dat ik jammer vind aan dit concept, is dat de koers niet om pakweg 6 uur start. Van 6 tot 8 zou voor de kijkcijfers veel beter zijn dan van 3 tot 5.
31 mei 2017 11:23
Stoer idee. Ik wil dit wel gaan kijken
31 mei 2017 11:23
@GilBang: meer taktiek natuurlijk. Ga je een ronde laten schieten en voor de dubbele punten in de ronde erop? Dat biedt dan weer kansen voor een mindere sprinter om een ronde de volle punten te pakken omdat anderen zich richten op de dubbele punten... keuzes maken :-)
31 mei 2017 11:34
Dit concept valt of staat natuurlijk met hoeveel waarde ("Klassiek") een overwinning gezien gaat worden. Het kan nog zo leuk zijn om naar te kijken, als een overwinning niet op waarde wordt geschat (zoals de overwinning in een klassieker), zal de aandacht naar een paar jaar verdampen.
31 mei 2017 11:43
Ik vind het een uitstekend vernieuwend idee. Ben het met Aristos eens dat het succes afhankelijk zal zijn van of het al dan niet een WT onderdeel kan worden. Maar, als wij er allemaal lyrisch over zijn en het meer aandacht krijgt dan zeg, de ronde van Luxemburg of de BinckBankTour, zal dat snel gaan.
31 mei 2017 11:44
Etixx-Quickstep????
31 mei 2017 12:38
Doodgeboren kind... is gedoemd om te verdampen omdat het een soort 'break-away' serie van de rijkste teams is, waar ze een paar underdogteams toelaten om tot een normaal deelmemersveld te komen...in een al overvolle kalender hadden ze nog een paar locaties gevonden (Bern, Zuid Afrika, ?)maar die zijn al afgehaakt omdat je nu eenmaal niet op 4 fronten tegelijk kan strijden...
31 mei 2017 12:58
Redactie: Etixx-Quick Step start niet.
31 mei 2017 13:06
Quick-Step Floors Pro Cycling start dan weer wel.
31 mei 2017 13:34
Het zegt mij niet zo veel eerlijk gezegd. De charme van het wegwielrennen zit voor mij juist voor een groot stuk in de lengte van de wedstrijden, het wachten tot/of er iets gaat gebeuren.
Maar ik wacht nog even met oordelen tot na het weekend.
31 mei 2017 14:28
De charme bij mij zit erin dat voor iedereen de streep op dezelfde plaats ligt, wie daarover als eerste rijdt, wint. Nu heb je een finish na drie ronden die evenveel waard is als op het einde, iemand die de laatste finish als eerste overschrijdt, kan toch een slechte zaak hebben gedaan, een team kan goed rijden in de eerste helft van de wedstrijd, daarna overal gelost worden en toch de meeste punten verzamelen. Tja, ik zie een beetje een veredelde tussensprint in de Tour voor ogen, waar een paar toppers half voor sprinten, een kleine naam misschien vol, andere toppers zetten zich gewoon rustig daarna zodat ze iets van punten hebben, maar wel nog genoeg krachten voor de eindsprint.
Ik denk dat het voor de ploegen zelf een moeilijke zaak wordt om de koers in te schatten.
31 mei 2017 14:34
Dat met die achtervolging op het eind wist ik nog niet. Dat maakt het wel spannend en misschien chaotisch, als treintjes in elkaars spoor gaan rijden. Lijkt me leuk om 2 treintjes naast elkaar op de finish af te zien stevenen, al wordt dat lastig met naast elkaar door bochten gaan. Het voordeel van deze opzet tegenover een gewone ploegentijdrit is natuurlijk dat het eerste team (minimaal 4) aan de finish gewoon gewonnen heeft.

Die dubbele punten maakt het wel wat lastiger om te volgen, terwijl het mijns inziens niet veel extra oplevert. Wat voor de duidelijkheid ook belangrijk is, is hoe snel de punten worden geregistreerd en dat in beeld komt. En wat punten voor het aantal seconden in de afsluitende tijdrit betekenen.
Ik ga zeker kijken. Wordt het trouwens ergens op een landelijke zender uitgezonden? Geeft toch ook iets weer over de status.
31 mei 2017 14:40
Kan chaos worden in de achtervolgingsrit als je niet in elkaars formatie mag komen. Met de kleine verschillen in het klassement klitten samen, willen elkaar inhalen, stijd om de ideale lijn. En dat op tijritfietsen.
31 mei 2017 14:42
Ik vind de gaten in de team pursuit wel groot. De nummer 3 heeft al minimaal 55 seconden achterstand bij de start. Zie dat in 50km maar eens goed te maken..
31 mei 2017 14:58
@Jsprunk, hoe kom je bij 55 seconden? De toptien (in punten) van vrijdag en zaterdag krijgen bonificatie van 15 t/m 1 sec. Als er geen tijdverschillen ontstaan in de eerste 2 dagen zit er zondag tussen de nummer 1 (max 30 boni) t/m 11 (met 0 boni sta je maximaal 11de) maximaal een tijdsbestek van 30 sec.

Bron Sporza.be
31 mei 2017 15:04
https://hammerseries.com/about/the-hammer-format/

Hier lees ik toch dat de nummer 2 30 seconden moet wachten, dan 25, dan 20 en dan steeds 15? De boni's komen daar dan nog bovenop?
31 mei 2017 15:04
@Plaggie
Er zit standaard al tijd tussen de starts van de ploegen. Mat die bonis kan dat iets meer of minder worden, maar er gaan wel degelijk redelijke verschillen zijn bij de start.

@jssprunk: Het is dan ook geen TTT kampioenschap, het gaat om prestaties op alle 3 de dagen
31 mei 2017 15:42
@TheBFG: maar rit 3 zelf is uberhaupt geen TTT, aangezien het niet op tijd gaat, maar wie als snelste aankomt. Er zal dus waarschijnlijk óf een peloton aankomen óf de eerst drie ploegen in het klassement hebben HEEL VEEL voordeel tov de andere teams.

Ik vind het gehele concept best veel lijken op baanwielrennen op de weg. Ik wordt er niet warm van, maar vind het beter aangepakt dan de eneco tour.

Reacties zijn gesloten.