Voor het eerst sinds 2012 geen Nederlandse ritzege in een grote ronde

zondag 8 november 2020 om 17:10
Voor het eerst sinds 2012 geen Nederlandse ritzege in een grote ronde

foto: Cor Vos

Nederland sluit het wielerjaar 2020 af zonder ritzege in een grote ronde. Het is voor het eerst in acht jaar dat geen enkele landgenoot een etappe wist te winnen in de Giro d’Italia, de Tour de France of de Vuelta a España. De laatste keer dat dat gebeurde, was in 2012.

De jaren 2017 en 2019 springen in het oog als we terugkijken op de Nederlandse wielersuccessen van de tussenliggende jaren. In beide jaren waren vijf ritzeges te melden.

Tom Dumoulin was tussen 2012 en 2020 de meest succesvolle groteronderenner. Buiten dat hij in 2017 de Giro won, boekte hij ook negen etappe-overwinningen in de verschillende grote rondes. Sprinter Dylan Groenewegen volgt met vier ritzeges, allemaal in de Tour de France behaald.


2020 (0 ritzeges)
flag-it Giro: 0
flag-fr Tour: 0
flag-es Vuelta: 0

2019 (5 ritzeges)
flag-it Giro: 0
flag-fr Tour: 3 – Mike Teunissen, Jumbo-Visma, Dylan Groenewegen
flag-es Vuelta: 2 – Fabio Jakobsen (2x)

2018 (4 ritzeges)
flag-it Giro: 1 – Tom Dumoulin
flag-fr Tour: 3 – Dylan Groenewegen (2x), Tom Dumoulin
flag-es Vuelta: 0

2017 (5 ritzeges)
flag-it Giro: 3 – Tom Dumoulin (2x), Jos van Emden
flag-fr Tour: 2 – Bauke Mollema, Dylan Groenewegen
flag-es Vuelta: 0

2016 (4 ritzeges)
flag-it Giro: 1 – Tom Dumoulin
flag-fr Tour: 2 – Tom Dumoulin (2x)
flag-es Vuelta: 1 – Robert Gesink

2015 (4 ritzeges)
flag-it Giro: 0
flag-fr Tour: 0
flag-es Vuelta: 3 – Tom Dumoulin (2x), Bert-Jan Lindeman, Danny van Poppel

2014 (2 ritzeges)
flag-it Giro: 1 – Pieter Weening
flag-fr Tour: 1 – Lars Boom
flag-es Vuelta: 0

2013 (1 ritzege)
flag-it Giro: 0
flag-fr Tour: 0
flag-es Vuelta: 1 – Bauke Mollema

2012 (0 ritzeges)
flag-it Giro: 0
flag-fr Tour: 0
flag-es Vuelta: 0

Dit artikel delen:

41 Reacties

Milanjacks 8 november 2020 om 17:25

In de breedte is het ook niet veel. Eigenlijk in een random heuveletappe kan er nooit een Nederlander winnen.

Verder in de top veel blessures: Groenwegen, Teunissen, Jakobsen, Mollema, Kruiswijk etc. MvdP die geen grote ronde rijdt helpt ook niet mee natuurlijk.

Grobbel 8 november 2020 om 19:18

Probleem voor die 'random heuveletappes' is dat renners die dat wel zouden kunnen vaak al gauw voor een klassement gaan (zoals Mollema) of gewoon als knecht moeten werken (Van Baarle, Gesink). Vanuit dat oogpunt hopen dat pakweg Arensman niet te snel te goed wordt voor aanvalsgroepjes in overgangsetappes en Schelling niet te snel fulltime moet gaan knechten.
En volgend jaar wordt Mathieu losgelaten op de grote rondes. Kan me niet voorstellen dat de teller dan wederom op nul blijft hangen. Plus hopelijk zowel Jakobsen als Groenewegen weer terug op niveau.

Maglia Rosa 8 november 2020 om 19:31

Dat van die heuveletappes is natuurlijk onzin. Mollema deed het in het verleden al en lijkt voorlopig niet slechter te worden. Mathieu liet het recent nog zien in de Tirreno. En zoals de zeges van Lindeman en Weening in het verleden redelijke toevalstreffers waren, kan een Van Baarle, Teunissen of een van de jongere renners ook zomaar winnen uit een ontsnapping.

Romāns Vainšteins 8 november 2020 om 17:52

Vlag halfstok dan maar?

Jungle Man 8 november 2020 om 17:59

Best kwalijk

Polleke 8 november 2020 om 18:17

Wout zijn pa is Nederlander… misschien is dat een troost…

josemanuelfuente 8 november 2020 om 18:25

Tsja, een sprintje in Polen heeft ons veel vreugde gekost …

ti-raleigh 8 november 2020 om 18:27

Volgend jaar wordt het gewoon verdubbeld.

Groningen 8 november 2020 om 18:48

Was ook het eerste wat ik dacht, maar was dan toch verrast dat slechts een klein deel van de overwinningen van de afgelopen jaren door sprinters zijn behaald.

VerstandOpNul 8 november 2020 om 21:24

Twee keer nul is nog steeds nul…. :-(

Wheely 8 november 2020 om 18:27

Maar wel volgens recente traditie in elke grote ronde een Nederlander in de top 10.

Domestique 8 november 2020 om 18:40

Wist niet dat Dumoulin al aan 9 ritzeges zat in de GT, toch wel indrukwekkend.

VerstandOpNul 8 november 2020 om 21:25

Ja zeker! En volgens mij in alle grote ronden zowel tijdritten als ritten in lijn.. Dat kunnen er niet veel zeggen..

hnac 9 november 2020 om 08:54

Zeker indrukwekkend. Een groot wielrenner als Kwiatkovski heeft er bijvoorbeeld maar 1 en die was ook nog in zijn schoot geworpen door Carapaz.

Geit in mijn Kelderman 8 november 2020 om 19:37

Wel al 10 grote rondes achter elkaar iemand in de top-10 geeindigd. Is dat een record?

AndriesW 9 november 2020 om 00:02

Ja dat is een record. Sterker nog, voor deze reeks was het niet vaker dan vijf keer op rij gebeurd (1988-1989). Dat komt vooral doordat de Giro pas in de jaren 1980 meer in trek kwam bij de Nederlanders en lange tijd kort op de Vuelta volgde (die pas in 1995 naar het najaar verhuisde).
De vijfde plaats van Johan van der Velde in 1984 was de eerste Nederlandse top tien klassering in de Giro in 27 jaar. Vanaf 1966 was er wel vier jaar op rij minimaal één Nederlander in de top tien van de Vuelta en de Tour.

horsm 8 november 2020 om 19:57

Tja, maf jaar. De Nederlandse topsprinters hebben elkaar uitgeschakeld, Dumoulin nog niet top, MvdP nergens uitgenodigd, Kruijswijk & Mollema & Teunissen vanwege ziekte en blessures nauwelijks gereden. Eigenlijk nog een wonder dat er 3 x top tien AK in zat.

Fietsman 8 november 2020 om 20:18

Ik denk dat we best tevreden mogen zijn. De 3 sprinters die ooit een etappe wonnen in een grote ronde die waren er niet, Van der Poel mocht nergens meedoen en Dumoulin is net terug van een blessure. Alsnog waren “we” een paar keer 2e en won Kelderman bijna de Giro. Denk dat veel landen jaloers zijn op zo’n generatie. Bovendien was 2020 het jaar dat Van der Poel zijn eerste monument won en dat er een aantal talenten kwamen bovendrijven.

Joost Mehrtens 8 november 2020 om 20:43

Het succes van Jumbo V. Is toch ook een Nederlands succes?

Gesink cs hebben daar hard aan bijgedragen en hebben daardoor niet voor eigen succes kunnen gaan.

Wanneer een Engelse voetbal club met 9-11 buitenlanders een titel wint zeurt het grootste deel van de fans ook niet en staat gewoon te juichen.

Panache 8 november 2020 om 20:53

Zegt vooral iets over die fans. Wie de grootste beurs heeft zegt niet zo veel over sportiviteit. Überhaupt dat je als volwassene je eigen identiteit en geluk koppelt aan de prestaties van een ander, waar je dan je eigen ego aan koppelt… Een koppeling zodat je er (voor je eigen gevoel) deel van uitmaakt… Zij wordt dan wij.
Het is volkomen infantiel.

Arie den Blanken 8 november 2020 om 21:31

Inderdaad in volkomen infantiel. Ik vind al dan geen etappezeges van een NL-er net zo onbelangrijk als die van een Zweed of uit welk ander land dan ook.

VerstandOpNul 8 november 2020 om 21:36

Haha, geweldig omschreven Panache!

Ik verbaas me daar ook al een tijdje over.. Maar kennelijk is het voor de beleving van het kijken naar sport van belang om voorkeuren te hebben.. Tuurlijk heb ik ook zo mijn voorkeuren, maar die zijn redelijk losgekoppeld van nationaliteiten..

Op 24 September werd dit jaar het Zuid-Koreaans kampioenschap op de weg gereden.. Wielerflits meldt netjes de uitslag:

1 Sang Hong Park
2 Daeyeong Joo
3 Sangjin Choi

Zou er iemand in Nederland zijn die hier enorm bij heeft meegeleefd? Het zijn voor ons 3 inwisselbare namen van inwisselbare renners.. Ik kan me niet voorstellen dat ik dit had gekeken en op het puntje van mijn stoel had gezeten..

ProfrondeZevenbergen 8 november 2020 om 21:02

@panache
Waarschijnlijk komen er veel fans uit (de omgeving van) de stad waar de club zijn stadion heeft. Niet raar toch?

Arie den Blanken 8 november 2020 om 21:35

Een ex-beroepsrenner zei me eens dat hij fan zijn zo ongeveer erg hersenloos gedrag vond. Hij had daar niets mee maar realiseerde zich ook wel weer dat die gekken wel de basis vormen dat het vak beroepsrenner.

VerstandOpNul 8 november 2020 om 21:37

Namen Arie! Anders gok ik Kenny van Hummel..

Arie den Blanken 9 november 2020 om 17:54

Nee die was het niet want die ken ik niet. Ik geef geen naam want als iemand zoiets ventileert aan mij persoonlijk dan houd ik de naam voor me.

Fikret 8 november 2020 om 22:16

Wel gewoon weer Nederlands in de top 10 geeindigd in alle drie de grote rondes. Dumoulin 7de in de Tour, Kelderman 3de in de Giro, Poels 6de in Vuelta. Kelderman twee dagen in het roze gereden en bijna nog de ronde gewonnen. Voor Dumoulin had het seizoen nog beter gekund. Alleen Kruiswijk heeft ondermaats gepresteerd.

FDJ 8 november 2020 om 23:09

Kruijswijk is gevallen en liep Corona op. Dat heet pech.

fudd 8 november 2020 om 22:35

Of ook een artikeltje over hoeveelste grote ronde door een Nederlandse equipe gewonnen?

josemanuelfuente 9 november 2020 om 08:36

Zie wielrennen nog altijd als een individuele sport, met team winnen zegt me dus niks. Dat Roglic heeft gewonnen met Jumbo doet me niks meer dan dat Carapaz gewonnen zou hebben.

Frank V 8 november 2020 om 22:54

Vind het nogal sneu om hiervoor TD zijn hoofd te gebruiken.

Bollentrui 9 november 2020 om 02:36

Het is maar net hoe je het zelf wil zien. Zijn “hoofd” kan ook gebruikt worden om aan te duiden dat hij verantwoordelijk is voor al het succes van de afgelopen jaren. Jouw bidon is kennelijk half leeg.

Lennimator 9 november 2020 om 00:37

Helaas heeft de echte Wout weer geen etappe kunnen pakken.

Desalniettemin zeer veel respect voor Poels. Nummer 6 zonder enige hulp.

Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat hij in zo een korte periode twee grote rondes heeft uitgereden. Nogmaals diep respect.

AWestie 9 november 2020 om 07:08

Wel een negatief feitje beschrijven en niet benoemen dat we alweer in elke grote ronde een Nederlander hadden in de toptien. Kan beter, @redactie

SnellePelle 9 november 2020 om 08:37

Dat neerlands beste sprinters elkaar elimineren voordat de alle grandtours starten helpt ook niet echt.

Dat NL’s helemaal geil zijn van ronderenners ook niet.

Wim Kruithof 9 november 2020 om 08:49

volslagen nikszeggings, dit rijtje, wat mij betreft.

Jumbo-Visma domineert twee grote ronden met ‘Hollands bloed’ op kop en Kelderman deed tot de slotdag mee om de eindzege.

Een etappe winnen in een GT is dikwijls ook een lucky shot, die staat of valt bij de zegen van klassementsmannen. Sinds ik wielrennen volg is Nederland nog nooit op zoveel vlakken dominant geweest, zo winnen ‘wij’ zelfs diverse monumenten afgelopen jaren, met Vlaanderen, Luik en Lombardije.

Etappezeges in GT zakt wat mij betreft weg in niemandsland.

hnac 9 november 2020 om 08:59

Inderdaad. Podium GT en een monument in het halve seizoen 2020. Ik zou er van te voren voor tekenen.

harryjohan71 9 november 2020 om 09:02

Nu nog een stukje over hoe lang België geen top 10 notering in een GT heeft. Ze juichen al bij een top 30 notering van Kobe Goossens op meer dan een uur. Vanhoucke was de nieuwe ronde renner na 3 ritten in de Giro en daarna werd het stil om Vanhoucke in de Giro. Het winnen van etappes als je strijdt voor een klassement is veel moeilijker dan een etappe te winnen in een vrije rol. De Nederlanders hebben zich goed getoond in de Vuelta.

huis31 9 november 2020 om 10:04

Dat zal over een paar jaar omgedraaid zijn. Naast Evenepoel heeft België een vat aan talentvolle klimmers/klassementsrenners.

harryjohan71 9 november 2020 om 10:16

Eerst zien en dan geloven. Zowel Kobe als Harm hebben niet aangetoond dat ze volgend jaar een top 10 in een GT behalen. NL heeft ook klimmers voor de toekomst alleen worden die niet zo opgehemeld door de pers.

Grobbel 9 november 2020 om 12:44

Veel talent inderdaad, al is het denk ik voor klimmers van de tweede lijn in het beloftencircuit makkelijker om een topper te lijken nu het blijkbaar ‘in’ is om de echte toppers bij de junioren of eerstejaars beloften maar meteen naar de profs te halen. En dan nog is het maar de vraag hoe ze zich ontwikkelen.

Headlines

Materiaalzone

Populair