Volop kansen voor Wout van Aert en Mathieu van der Poel in eerste Tourweek
Analyse Mathieu van der Poel en Wout van Aert zullen vanaf hun vakantieadres met een grijns van tevredenheid naar de presentatie van de Tour de France 2022 hebben gekeken. De openingsweek biedt immers volop kansen voor de twee wielervedettes.
Zes aankomsten bergop, twee tijdritten, een kasseienrit en amper een handvol kansen voor de sprinters. Dat is het parcours van de Tour de France 2022 in een notendop. Als we ons beperken tot de eerste Tourweek zien we vooral veel kansen Van der Poel en Van Aert.
Waar Van der Poel al een kruisje kan zetten achter het dragen van de gele leiderstrui, staat bij Van Aert deze mijlpaal nog open. Dit jaar kreeg hij al een paar kansen, maar hij greep er telkens naast. En na rit 8 verloor hij definitief zijn zicht op de leiderstrui, toen Tadej Pogačar een eerste tik uitdeelde in de etappe naar Le Grand-Bornand.
In de Tour de France van 2022 krijgt de kopman van Jumbo-Visma zowaar een nog grotere kans om zijn gele droom te verwezenlijken. De Tour begint volgend jaar namelijk met een individuele tijdrit door het centrum van Kopenhagen. Natuurlijk, er zullen kapers op de kust zijn. Maar met een lengte van dertien kilometer speelt ook explosiviteit een rol. Een kwaliteit in het voordeel van Van Aert ten opzichte van andere tijdrijders pur sang als Filippo Ganna en Rohan Dennis.
Waaiers
Mocht het Van Aert en zelfs Van der Poel – die blijkens zijn prestaties in de eerste Tourtijdrit van dit jaar ook niet onderschat mag worden – niet lukken, dan volgen in de eerste week nog meer kansen. De twee vlakke ritten langs de kustlijn van Denemarken zijn op papier uitgelezen kansen voor massasprints, maar Kasper Asgreen, die de kans krijgt over zijn thuiswegen te rijden, hintte al op mogelijke waaiervorming. Laat ook dat een specialiteit zijn die Van Aert en Van der Poel beheersen.
Na een verplaatsing en een rustdag op maandag, hervat de Tour op dinsdag met een 172 kilometer lange rit tussen Duinkerke en Calais. Tourdirecteur Prudhomme omschrijft het als een klassiekerwaardige etappe met heuvels die qua profiel lijken op die uit de Vlaamse Ardennen, waaronder de Kasselberg, die we goed kennen uit de Vierdaagse van Duinkerke. Andermaal terrein waar beide mannen gelukkig van worden.
Kasseien
Op dag 5 wacht de volgende grote kans, wanneer de kasseien van Noord-Frankrijk bezocht worden. Om de zoveel jaar dropt de Franse parcoursbouwer een aantal kasseistroken in het parcours. Volgend jaar zijn dat maar liefst elf, goed voor een totale lengte van 19,4 kilometer. De organisatie heeft overigens vooral voor onbekende stroken gekozen die we niet kennen uit de Hel van het Noorden.
Het behoeft weinig uitleg dat zowel Van Aert als Van der Poel (begin deze maand nog derde in de echte Parijs-Roubaix) hier extra in het voordeel zijn. Zeker in de wetenschap dat slechts een beperkt deel van het Tourpeloton gemaakt is voor kasseien. Overigens de laatste keer dat er een Roubaixrit in de Tour zat, was in 2018 (rit 9 gewonnen door John Degenkolb), wat betekent dat tweevoudig eindwinnaar Tadej Pogačar op dit terrein nog niet werd getest.
Wanneer een van de twee al in Denemarken de gele trui pakt, heeft die een reële kans het shirt een week lang vast te houden. Ook de heuvelop aankomst in Longwy (rit 6) hoeven ze – net als Julian Alapahilippe – niet te vrezen. Nog beter: ze zijn beiden kanshebber op het klimmetje van de Côte des Religieuses (1,6 km. Aan 5,8%). Pas een dag later zijn de klassementsmannen voor het eerst aan zet, als – tien jaar na de vuurdoop – de Tour voor de vierde keer aankomt op La Planche des Belles Filles.
Maar bij de kasseienrit vraag ik me af welke kaart TJV gaat trekken: kans op ritwinst en/of geel voor Van Aert, of alle hens aan dek om Roglic aan boord te houden. Het zal natuurlijk samenhangen met de rest van de selectie, maar ik kan me voorstellen dat TJV hier het grote doel voor ogen gaan houden, namelijk geel voor Roglic in Parijs. En ik verwacht niet dat het winnen van de kasseienrit samengaat met het aan boord houden van Roglic, tenzij er meerdere kasseivreters in de selectie zitten.
Maar, eigenlijk maakt van Aert wel een niet onbestaande kans om de Tour overall te winnen: als alles een paar keer goed op op de kant gaat, er wat tijd gewonnen wordt op de kasseien en Roglic en Pogacar elkaar een beetje in bedwang houden kan van Aert misschien het laken naar zich toe trekken in de laatste tijdrit.
Dat is geval van WVA geen tijdrit waar jij u op kan baseren. WVA was nog aan het inkomen na een blindedarm ontsteking en was in het eerste deel van de tour in mindere vorm. In de tweede tt maakte hij gehakt van iedereen die voor hem eindigde in de eerste tijdrit. VDP had volgens zichzelf een van zijn beste dagen uit zijn carriere en eindigde nog na een mindere WVA. WVA zal volgend jaar zonder ongelukken gewoon in topvorm aan de start van de tour komen. De kans dat VDP voor hem eindigt acht ik minder dan 10%
Nadat jij zijn tijdritcapiciteiten hebt onderschat, overschat jij zijn klimcapaciteiten. Er zullen altijd wel GC mannen mee zijn in de waaiers en met die vele bergritten rijden die WVA gewoon op minuten. Het moet niet eens Roglic of Pogacar zijn. Pogacar zie ik in een zware bergrit ook gewoon meer dan 5@6 minuten wegrijden van WVA.
(Al kan van Aert evengoed 5 minuten verliezen die dag, ik weet het.)
Ik verwacht dat Van Aert heel kort gaat staan na de tijdrit, en de enige sprinter is die in de buurt van geel zal staan en snel genoeg is om seconden te pakken in een massasprint. Misschien kan een type als Matthews of Walscheid verrassen, die hebben namelijk al goede tijdritten gereden (maar zijn niet de snelsten aan de meet).
Je moet al een behoorlijk goede tijdrit kunnen rijden om op 13 km niet meer dan 20 seconden te verliezen op de winnaar lijkt me. Ter vergelijking: in de tijdrit van een kleine 9 km in de Giro in Turijn, gewonnen door Ganna, had de nummer 9 al een achterstand van meer dan 20 seconden. Nu is de Giro geen TdF, maar het is wel een indicatie. Als het een echte proloog zou zijn van 5 km, dan zou het een ander verhaal worden...
VdP had ook een gaatje geslagen op de klim, dus naast boniseconden ook gewoon tijd gepakt. Ik zie dan nog eerder een renner (goede tijdrijder) vanuit de vlucht de trui pakken dan een sprinter.
Maar we kunnen speculeren wat we willen; 1 waaierritje en alle mooie bespiegelingen zijn misschien al achterhaald.
En dat moet hij ook niet willen, want dan denk ik dat hij zich zo erg moet transformeren dat hij geen sprint meer wint, geen tijdrit meer wint, geen klassieker meer wint en geen cross meer wint. Hij moet doen waar hij goed in is, namelijk tijdrijden/punchen/sprinten/knechten/klassiekers rijden. Da's al meer dan veelzijdig genoeg.
@michelangelo - ik denk dat van Aert fysiek niets hoeft te veranderen, maar vooral geluk moet afdwingen door in de eerste week een goed dik gat te slaan, daarna kijken hoe ver hij komt, Met Roglic op de reserve bank. De kans dat van Aert het niet haalt is groter dan wel, maar het is, met het oog op Tour winst de methode om Pogacar een paar keer schaakmat te zetten en Roglic als de laatste kaart te houden om uit te spelen. TJV heeft het geluk met deze selectie dat ze met van Aert alles of niks kunnen spelen en dat moeten ze doen tegen een renner als Pogacar.
Ik ben het met je eens dat het altijd goed is om de opties open te houden, inclusief de optie Van Aert.
Maar hij is te zwaar om mee te gaan in het hooggebergte. Misschien wel 1 dag, maar niet drie dagen op een rij. Kijk even naar de TA waar hij zich binnenstebuiten moest keren om toch ruim gelost te worden door Pogi. En dat was 1 rit met 1 serieuze col op een serieus tempo.
Hopelijk heb ik ongelijk, maar ik zie het niet gebeuren.
Als ik Pogacar was zou ik dit jaar de Vlaamse klassiekers rijden… en wellicht Roubaix om te laten zien dat je niet bang bent.
Maar de 'lichtere' klassementsman tijdrijder (genre Roglic, Froome) zijn volgens mij echt geen kasseimannen.
Ik begrijp niet direct wat je bedoelt met tapijtjes, en heb ook al in vlaanderen en noord-frankrijk kasseien gereden. Men doet altijd zo mythisch over de Roubaix stroken en sommige zijn idd wel tikkeltje zwaarder (de carrefour de l'arbre etc), maar er zijn genoeg stroken in vlaanderen die ook 3-4 sterren waard zijn en niet moeten onderdoen voor de franse kasseien.
Men onderschat soms de vlaamse kasseien omdat ze op een helling liggen, waardoor je meer afziet van de zwaartekracht en soms vergeet hoe slecht de kasseien effectief zijn.
En je helling argument gaat wat mij betreft niet op. Hoe langzamer je rijdt, hoe lastiger de kasseien lijken.
De lastigste stroken van de ronde van Vlaanderen halen hun lastigheid uit het feit dat ze omhoog gaan, waardoor er andere skills nodig zijn. Een ander soort lastig dan de kasseien van Roubaix, in die zin wil ik de ronde van Vlaanderen niet devalueren: gewoon net even een andere discipline.
De kasseien van Roubaix gaan over momentum vast houden/opvoeren, je hebt er geen klim skills bij nodig, op geen moment is power to weight belangrijk, waar dat wel even meespeelt op de Paterberg etc.
Volgende week bericht: Matje en Wout zijn de voorbereiding op de Tour 2022 reeds begonnen.
Voornamelijk omdat Wout weer zal opgehouden worden in het bos door een andere renner. Zij het ditmaal door een van z'n eigen team.
Ben vooral benieuwd wat vAert en vdPoel met de voorbereidingen en spiermassa gaan doen deze winter. Beide zullen zeker focussen op een monumentwinst in het voorjaar, maar vAert zal meer dan vdPoel ook in de Tour willen/moeten vlammen, terwijl vdPoel nu geen MTB-beslommeringen heeft. Dus effe lekker kort door de bocht: vdPoel Strade en Roubaix, vAert MSR en het geel.
Tenzij het natuurlijk allemaal anders loopt.
Beiden zie ik in de eerste week in mogelijk een waaieretappe en kasseien rit minuten verliezen op Van Aert. Roglic heeft al vaker laten zien de slag in een waaier te missen en heeft nagenoeg nul ervaring op de kasseien. Pogacar evenzo, maar wat ervarener. Lijkt me ook dat in de tijdrit Van Aert in 14 km de overhand zal hebben op beiden. Kan ook zo een minuut worden.
Na week 1 zal Van Aert met voorsprong in AK medekopman zijn met misschien al een etappe in de pocket. De druk op Roglic zal er zijn, en mi ook zijn laatste seizoen bij TJV.
Bovendien is Van Aert niet de persoon er naar die de boeken in zal willen gaan als niet winnaar van de Tour. Een type Boonen of Cancellara is hij niet, evenmin een Cavendish en ook geen Ganna (hoewel bijna even goed).
Komend jaar, hopelijk zonder blessures, zal hij ook ouder en mss nog sterker zijn. Door Matthieu overigens op de voet gevolgd.
Verder is het voor mij ook weinig waarschijnlijk dat hij de Tour wint, zelfs al komen de Slovenen niet heelhuids uit de eerste week.
Vraagt ook een specifieke voorbereiding, waardoor Wout zijn hele seizoen zou moeten rijden met oog op de Tour. Wil hij dat?
Zie hem eerder de kasseiklassiekers doen in het voorjaar en dan samen met Matje bikkelen om etappes en misschien het groen in de Tour, en dan nog het WK in Australië.
Is het echt totaal lachwekkend te denken dat van Aert de Tour kan winnen? Vind ik ook niet. Hij heeft zich dit jaar in topvorm gereden tijdens 3 weken Tour (wat er al heel weinig kunnen), is allround genoeg om de verschillende terreinen goed door te komen, kan tijd pakken in de tijdritten en blijft lang vermogens leveren bergop. Als Geraint Thomas de Tour kan winnen…
In een rechtstreeks duel met Pogi of Roglic niet natuurlijk, maar het kan altijd raar lopen in een grote ronde.
Maar waarom zou hij zich in het onbekende storten door zich te richten op de Tour en kilo’s en explosiviteit verliezen, als hij nog niet eens Parijs-Roubaix of de Ronde van Vlaanderen heeft gewonnen - koersen die hem van nature beter liggen?
Net als Thomas zou hij zich dan tot een andere renner moeten omvormen, en ik denk niet dat hij daar de eerstkomende jaren aan gaat beginnen.
Zoals we in Imola en Tokio zagen kan hij zware eendagswedstrijden wel aan, maar heeft hij het ook lastig als een Pogi of Alaphilippe er van wegpuncht.
Tuurlijk kan hij de sprint winnen als het weer samenkomt in de straten van Luik, maar in Vlaanderen zie ik hem op een topdag wel eens gewoon de beste van de koers zijn. Dat gaat in LBL minder snel gebeuren denk ik.
Ullrich 1x en Indurain won de Tour zelfs 5x. Zelfs zwaarder nog dan Wout en een mindere klimmer.
Maar ok, beeldvorming en zelf nadenken zijn 2 verschillende zaken.
PS: Van Aert is echt geen betere klimmer dan Ulrich en Indurain!
Het blijft overigens nog steeds een raadsel hoe Pogacar met zo'n enorm tijdverschil die laatste tijdrit en daarmee de Tour kon winnen. Zie nog steeds het ongeloof op het gezicht van Dumoulin en van Van Aert.
Aan de andere kant, waarom zou Van Aert niet sneller kunnen rijden dan Ullrich en Indurain? Pogacar rijdt Vinokourov, Mayo en Armstrong met driekwart minuut uit de boeken.
de algemene beeldvorming is mi dat Wout te zwaar is voor een Tourwinst. De grote massa gaat daar vlg mij in mee, waarbij velen dat doen zonder daar echt over nagedacht te hebben. Geef toe dat dat een aanname is, maar zo werkt het doorgaans wel op tal van maatschappelijke thema's. De sport is daarop mi geen uitzondering.
Dat Indurain een betere klimmer zou zijn, wordt hier eigenlijk al tegen gesproken. Immers, hij zou stijf gestaan hebben van de doping. (hetgeen idd voor die tijd niet is uit te sluiten). Het frappante is echter dat Armstrong moest hangen, en er geen woord gerept wordt over het behoud van Indurain's zeges.
Blijft een merkwaardig klein wereldje. Denk niettemin dat Wout het winnen van een grote ronde zeker in z'n hoofd heeft zitten ergens. En dan zie ik geen verschil tussen de Giro, Vuelta en Tour. Mss is de Tour nog wel het meest op z'n lijf geschreven. Geloof ook niet dat Pruedomme staat te springen bij het vooruitzicht van 5x Pogacar.