Volop kansen voor Wout van Aert en Mathieu van der Poel in eerste Tourweek
foto: Cor Vos
vrijdag 15 oktober 2021 om 16:00

Volop kansen voor Wout van Aert en Mathieu van der Poel in eerste Tourweek

Analyse Mathieu van der Poel en Wout van Aert zullen vanaf hun vakantieadres met een grijns van tevredenheid naar de presentatie van de Tour de France 2022 hebben gekeken. De openingsweek biedt immers volop kansen voor de twee wielervedettes.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Zes aankomsten bergop, twee tijdritten, een kasseienrit en amper een handvol kansen voor de sprinters. Dat is het parcours van de Tour de France 2022 in een notendop. Als we ons beperken tot de eerste Tourweek zien we vooral veel kansen Van der Poel en Van Aert.

Waar Van der Poel al een kruisje kan zetten achter het dragen van de gele leiderstrui, staat bij Van Aert deze mijlpaal nog open. Dit jaar kreeg hij al een paar kansen, maar hij greep er telkens naast. En na rit 8 verloor hij definitief zijn zicht op de leiderstrui, toen Tadej Pogačar een eerste tik uitdeelde in de etappe naar Le Grand-Bornand.

Mathieu van der Poel in de gele trui – foto: Cor Vos

In de Tour de France van 2022 krijgt de kopman van Jumbo-Visma zowaar een nog grotere kans om zijn gele droom te verwezenlijken. De Tour begint volgend jaar namelijk met een individuele tijdrit door het centrum van Kopenhagen. Natuurlijk, er zullen kapers op de kust zijn. Maar met een lengte van dertien kilometer speelt ook explosiviteit een rol. Een kwaliteit in het voordeel van Van Aert ten opzichte van andere tijdrijders pur sang als Filippo Ganna en Rohan Dennis.

Waaiers
Mocht het Van Aert en zelfs Van der Poel – die blijkens zijn prestaties in de eerste Tourtijdrit van dit jaar ook niet onderschat mag worden – niet lukken, dan volgen in de eerste week nog meer kansen. De twee vlakke ritten langs de kustlijn van Denemarken zijn op papier uitgelezen kansen voor massasprints, maar Kasper Asgreen, die de kans krijgt over zijn thuiswegen te rijden, hintte al op mogelijke waaiervorming. Laat ook dat een specialiteit zijn die Van Aert en Van der Poel beheersen.

Na een verplaatsing en een rustdag op maandag, hervat de Tour op dinsdag met een 172 kilometer lange rit tussen Duinkerke en Calais. Tourdirecteur Prudhomme omschrijft het als een klassiekerwaardige etappe met heuvels die qua profiel lijken op die uit de Vlaamse Ardennen, waaronder de Kasselberg, die we goed kennen uit de Vierdaagse van Duinkerke. Andermaal terrein waar beide mannen gelukkig van worden.

Van Aert won al in die regio Gent-Wevelgem – foto: Cor Vos

Kasseien
Op dag 5 wacht de volgende grote kans, wanneer de kasseien van Noord-Frankrijk bezocht worden. Om de zoveel jaar dropt de Franse parcoursbouwer een aantal kasseistroken in het parcours. Volgend jaar zijn dat maar liefst elf, goed voor een totale lengte van 19,4 kilometer. De organisatie heeft overigens vooral voor onbekende stroken gekozen die we niet kennen uit de Hel van het Noorden.

Het behoeft weinig uitleg dat zowel Van Aert als Van der Poel (begin deze maand nog derde in de echte Parijs-Roubaix) hier extra in het voordeel zijn. Zeker in de wetenschap dat slechts een beperkt deel van het Tourpeloton gemaakt is voor kasseien. Overigens de laatste keer dat er een Roubaixrit in de Tour zat, was in 2018 (rit 9 gewonnen door John Degenkolb), wat betekent dat tweevoudig eindwinnaar Tadej Pogačar op dit terrein nog niet werd getest.

Wanneer een van de twee al in Denemarken de gele trui pakt, heeft die een reële kans het shirt een week lang vast te houden. Ook de heuvelop aankomst in Longwy (rit 6) hoeven ze – net als Julian Alapahilippe – niet te vrezen. Nog beter: ze zijn beiden kanshebber op het klimmetje van de Côte des Religieuses (1,6 km. Aan 5,8%). Pas een dag later zijn de klassementsmannen voor het eerst aan zet, als – tien jaar na de vuurdoop – de Tour voor de vierde keer aankomt op La Planche des Belles Filles.

RIDE Magazine
57 Reacties
Sorteer op:
15 oktober 2021 16:10
Kansen genoeg. Voor allebei, en voor geel het meest voor Van Aert gezien zijn tijdrit.

Maar bij de kasseienrit vraag ik me af welke kaart TJV gaat trekken: kans op ritwinst en/of geel voor Van Aert, of alle hens aan dek om Roglic aan boord te houden. Het zal natuurlijk samenhangen met de rest van de selectie, maar ik kan me voorstellen dat TJV hier het grote doel voor ogen gaan houden, namelijk geel voor Roglic in Parijs. En ik verwacht niet dat het winnen van de kasseienrit samengaat met het aan boord houden van Roglic, tenzij er meerdere kasseivreters in de selectie zitten.
    15 oktober 2021 16:34
    Speelt in de kaart van Mathieu dus, denk overigens dat het niet slecht is om Van Aert hoog in het klassement te houden de eerste weken. Blijft toch een soort pressiemiddel.
    15 oktober 2021 17:19
    Gezien de tijdrit van de Tour van afgelopen jaar hoeft er nix tussen te zitten qua tijdrit capaciteiten… het is echt niet gezegd dat van Aert VDP wel even klopt.

    Maar, eigenlijk maakt van Aert wel een niet onbestaande kans om de Tour overall te winnen: als alles een paar keer goed op op de kant gaat, er wat tijd gewonnen wordt op de kasseien en Roglic en Pogacar elkaar een beetje in bedwang houden kan van Aert misschien het laken naar zich toe trekken in de laatste tijdrit.
    15 oktober 2021 18:25
    @knightbiker

    Dat is geval van WVA geen tijdrit waar jij u op kan baseren. WVA was nog aan het inkomen na een blindedarm ontsteking en was in het eerste deel van de tour in mindere vorm. In de tweede tt maakte hij gehakt van iedereen die voor hem eindigde in de eerste tijdrit. VDP had volgens zichzelf een van zijn beste dagen uit zijn carriere en eindigde nog na een mindere WVA. WVA zal volgend jaar zonder ongelukken gewoon in topvorm aan de start van de tour komen. De kans dat VDP voor hem eindigt acht ik minder dan 10%

    Nadat jij zijn tijdritcapiciteiten hebt onderschat, overschat jij zijn klimcapaciteiten. Er zullen altijd wel GC mannen mee zijn in de waaiers en met die vele bergritten rijden die WVA gewoon op minuten. Het moet niet eens Roglic of Pogacar zijn. Pogacar zie ik in een zware bergrit ook gewoon meer dan 5@6 minuten wegrijden van WVA.
    15 oktober 2021 18:39
    Als, als, als... telt niet, ik weet het. Maar wat als Roglic en Pogacar 5 minuten verliezen in de Roubaix-rit? Niet onmogelijk, want minstens 20% van de renners zal afgeremd worden door pech.
    (Al kan van Aert evengoed 5 minuten verliezen die dag, ik weet het.)
    15 oktober 2021 19:16
    Haha Wva die de tour wint? Die mij ook wat van dat spul dat je gerookt hebt
15 oktober 2021 16:27
Matje Woutie en Ala gaan week 1 domineren
15 oktober 2021 16:37
@redactie, beetje overbodig dit. Hadden we zelf ook wel geconcludeerd. Ik begrijp dat het komkommertijd is, maar alsnog
    15 oktober 2021 17:06
    Toch al 7 reacties and counting.
15 oktober 2021 16:44
Ik heb vooral vragen bij het gedeelte "de trui een week vasthouden" een TT van 13km is niet voor het maken van grote verschillen dus je kunt die trui al overnemen met boni seconden
    15 oktober 2021 17:02
    Ik verwacht dat veel sprinters zeker 2 sprintzeges achterstand hebben op "geel" na 13 km tijdrijden.
    Ik verwacht dat Van Aert heel kort gaat staan na de tijdrit, en de enige sprinter is die in de buurt van geel zal staan en snel genoeg is om seconden te pakken in een massasprint. Misschien kan een type als Matthews of Walscheid verrassen, die hebben namelijk al goede tijdritten gereden (maar zijn niet de snelsten aan de meet).

    Je moet al een behoorlijk goede tijdrit kunnen rijden om op 13 km niet meer dan 20 seconden te verliezen op de winnaar lijkt me. Ter vergelijking: in de tijdrit van een kleine 9 km in de Giro in Turijn, gewonnen door Ganna, had de nummer 9 al een achterstand van meer dan 20 seconden. Nu is de Giro geen TdF, maar het is wel een indicatie. Als het een echte proloog zou zijn van 5 km, dan zou het een ander verhaal worden...
    15 oktober 2021 17:13
    Hoe had vdp zich nu weer in het geel gereden dit jaar?
    15 oktober 2021 17:20
    Ik zie het sprinters niet doen: daarvoor is het gat naar het geel naar verwachting te groot, en bij veel sprinters de tijdrit te matig.

    VdP had ook een gaatje geslagen op de klim, dus naast boniseconden ook gewoon tijd gepakt. Ik zie dan nog eerder een renner (goede tijdrijder) vanuit de vlucht de trui pakken dan een sprinter.

    Maar we kunnen speculeren wat we willen; 1 waaierritje en alle mooie bespiegelingen zijn misschien al achterhaald.
15 oktober 2021 17:18
Wout moet voor het klassement gaan. Er hoeft maar iets te gebeuren met Pogadjar en hij is kanshebber. De manier waarop hij de Ventoux en de tijdrit vorig jaar won in de derde week maakte dat heel duidelijk. In de klassiekers komt hij als het er echt om gaat iets te kort op Mathieu en / of Julian en dat geldt ook voor het Veldrijden. De Tour is nu geknipt voor Wout.
    15 oktober 2021 17:23
    Hij is in de verste verte geen kanshebber. Wel voor geel in de eerste week. Maar hij gaat nevernooitniet mee kunnen met de klimmers in het hooggebergte.

    En dat moet hij ook niet willen, want dan denk ik dat hij zich zo erg moet transformeren dat hij geen sprint meer wint, geen tijdrit meer wint, geen klassieker meer wint en geen cross meer wint. Hij moet doen waar hij goed in is, namelijk tijdrijden/punchen/sprinten/knechten/klassiekers rijden. Da's al meer dan veelzijdig genoeg.
    15 oktober 2021 17:23
    +1 in de waaier etappes en op de kasseien een paar minuten winnen, Roglic die Pogacar een beetje in bedwang houd, en dan kan van Aert het evt afmaken in de tijdrit. Het is geen onmogelijk scenario, en JumboVisma doet er goed aan dit scenario te spelen om ook Roglic evt in een zetel te zetten.

    @michelangelo - ik denk dat van Aert fysiek niets hoeft te veranderen, maar vooral geluk moet afdwingen door in de eerste week een goed dik gat te slaan, daarna kijken hoe ver hij komt, Met Roglic op de reserve bank. De kans dat van Aert het niet haalt is groter dan wel, maar het is, met het oog op Tour winst de methode om Pogacar een paar keer schaakmat te zetten en Roglic als de laatste kaart te houden om uit te spelen. TJV heeft het geluk met deze selectie dat ze met van Aert alles of niks kunnen spelen en dat moeten ze doen tegen een renner als Pogacar.
    15 oktober 2021 17:37
    @KB,
    Ik ben het met je eens dat het altijd goed is om de opties open te houden, inclusief de optie Van Aert.
    Maar hij is te zwaar om mee te gaan in het hooggebergte. Misschien wel 1 dag, maar niet drie dagen op een rij. Kijk even naar de TA waar hij zich binnenstebuiten moest keren om toch ruim gelost te worden door Pogi. En dat was 1 rit met 1 serieuze col op een serieus tempo.

    Hopelijk heb ik ongelijk, maar ik zie het niet gebeuren.
15 oktober 2021 17:31
De tijdrit is een uitgelezen mogelijkheid voor Wout maar ook de rest van de ploeg kan wel eens heel hoog komen te staan in het AK. Als mensen als Tom, Dennis, Roglic en Laporte meedoen namens TJV heb je meerdere ijzers in het vuur voor de ritzege maar ook een goede kans om het geel vast te houden namens de ploeg in de eerste week. Voor wat betreft de kasseien is mij volstrekt een raadsel wat de moeilijkheidsgraad van deze stroken zullen zijn aangezien deze niet dezelfde zijn als in Roubaix begreep ik. Roglic zou nog wel eens kunnen verbazen op dat terrein want vorig jaar was hij ook al goed op de gravelstrook als uitloper van de bergetappe in de Tour en hij is een tijdrijder, die kunnen bijna altijd goed de kasseien aan.
    15 oktober 2021 17:36
    Alle kasseien stroken zijn daar zwaar, er zitten geen makkelijke stroken bij, ook de onbekende stroken niet EN het zijn er 11. Twintig kilometer is veel als er in de aanloop al druk gezet word.
    Als ik Pogacar was zou ik dit jaar de Vlaamse klassiekers rijden… en wellicht Roubaix om te laten zien dat je niet bang bent.
    15 oktober 2021 18:28
    En daar je pols breken en je seizoensplanning om zeep helpen. Goede ploegmaten en parcourskennis lijkt me belangrijker. Niet teveel uit de comfortzone komen. Het is maar 1 van de 21 etappes he… in 2018 verliest roglic (26e) een halve minuut op de winnaar. Zonder specifieke training oid
    15 oktober 2021 20:49
    @Knightbiker: natuurlijk is er wel verschil tussen stroken. Zeker als ze voor wat bredere/beter exemplaren hebben gekozen, zodat de karavaan daar fatsoenlijk overheen kan. Maar dat maakt voor de pechfactor niet veel uit uitereraad.
    15 oktober 2021 21:29
    @turtlehead ik heb er meermaals gereden en ik kan je vertellen dat de stroken daar allemaal lastig zijn, er zijn er een paar Schots en scheef, waardoor sturen wat belangrijker wordt maar zelfs de stroken die ‘goed’ zijn zijn energie verslindend, niets is vergelijkbaar met de tapijtjes die in de ronde van Vlaanderen liggen, behalve de kwaremont.
    16 oktober 2021 01:23
    Ik vind het een rare opmerking dat tijdrijders wel altijd kasseien aankunnen, want dit is toch totaal niet waar (Froome, Dennis). Grote zwaardere renners kunnen vaak beter de kasseien aan (en types Van Aert, Kung, Cancellara zijn dan ook uitstekende tijdrijders).
    Maar de 'lichtere' klassementsman tijdrijder (genre Roglic, Froome) zijn volgens mij echt geen kasseimannen.
    Ik begrijp niet direct wat je bedoelt met tapijtjes, en heb ook al in vlaanderen en noord-frankrijk kasseien gereden. Men doet altijd zo mythisch over de Roubaix stroken en sommige zijn idd wel tikkeltje zwaarder (de carrefour de l'arbre etc), maar er zijn genoeg stroken in vlaanderen die ook 3-4 sterren waard zijn en niet moeten onderdoen voor de franse kasseien.
    Men onderschat soms de vlaamse kasseien omdat ze op een helling liggen, waardoor je meer afziet van de zwaartekracht en soms vergeet hoe slecht de kasseien effectief zijn.
    16 oktober 2021 08:36
    @Massimo tikkeltje zwaarder? Je draait het om. Een paar zijn een tikkeltje lichter dan de stroken in Vlaanderen. De meeste zijn niet te vergelijken. Dat is hotseknots werk.
    En je helling argument gaat wat mij betreft niet op. Hoe langzamer je rijdt, hoe lastiger de kasseien lijken.
    16 oktober 2021 11:23
    +1 Lacasien
    De lastigste stroken van de ronde van Vlaanderen halen hun lastigheid uit het feit dat ze omhoog gaan, waardoor er andere skills nodig zijn. Een ander soort lastig dan de kasseien van Roubaix, in die zin wil ik de ronde van Vlaanderen niet devalueren: gewoon net even een andere discipline.
    De kasseien van Roubaix gaan over momentum vast houden/opvoeren, je hebt er geen klim skills bij nodig, op geen moment is power to weight belangrijk, waar dat wel even meespeelt op de Paterberg etc.
15 oktober 2021 18:13
Ook Jonas is best een goede tijdrijder.
15 oktober 2021 18:32
Als Matje er zich de komende zomer op toelegt (en dat zal hij zeker doen), dan evenaert hij de tijdrijderscapaciteiten van Wout.
    15 oktober 2021 18:53
    Dat laatste denk ik ook Of hij het doet…? Weet ik niet.
    15 oktober 2021 18:58
    En dus ook die van Ganna. Werelduurrecordpoging dan maar, ergens tussen het WK en de Koppenbergcross?
15 oktober 2021 18:48
Ja, laten we van elk nieuwtje ook nog even bepalen wat dit betekent voor mvdp en wva . Zo krijgen we de site wel vol.....
    15 oktober 2021 18:53
    Crap… ik ben er in getrapt…!
    15 oktober 2021 20:50
    Goed idee!
    Volgende week bericht: Matje en Wout zijn de voorbereiding op de Tour 2022 reeds begonnen.
15 oktober 2021 18:57
Opvallend en tegen het vreemde aan dat er beweerd wordt dat Wout ten opzichte van Ganna in het voordeel is dat de tijdrit relatief kort is. Ik zou toch zeggen dat ‘koning van de baan’ Pippo Ganna toch juist dit soort inspanningen(zeker met die enorme dijen) goed aan zou moeten kunnen.
    15 oktober 2021 19:20
    Ja, vind ik ook een rare. Vaak werd gezegd dat Ganna in het nadeel was als de tijdritten langer werden, nu is een korte tijdrit blijkbaar minder gunstig voor de koning van de achtervolging.
15 oktober 2021 20:25
Inderdaad. De lengte van de tijdrit doet het aantal kanshebbers zeker niet afnemen. Zou me niet verbazen moesten ze daar in Kopenhagen eerst naar Asgreen gebeld hebben om te vragen wat z'n ideale tt-afstand is. Die zal maar 1 doel hebben in 2022...
15 oktober 2021 20:48
Zie 2 kansen voor Mathieu (Arenberg en Longwy) en 8 voor Wout in de eerste week.

Voornamelijk omdat Wout weer zal opgehouden worden in het bos door een andere renner. Zij het ditmaal door een van z'n eigen team.
15 oktober 2021 23:03
Dit jaar waren Bissegger en Kung de te kloppen mannen in de korte tijdritten (Benelux, Zwitserland, Romandië, Tirreno), maar er zal nog een contingent renners klaar staan die hun hele voorbereiding op die eerste rit gaan afstemmen.
Ben vooral benieuwd wat vAert en vdPoel met de voorbereidingen en spiermassa gaan doen deze winter. Beide zullen zeker focussen op een monumentwinst in het voorjaar, maar vAert zal meer dan vdPoel ook in de Tour willen/moeten vlammen, terwijl vdPoel nu geen MTB-beslommeringen heeft. Dus effe lekker kort door de bocht: vdPoel Strade en Roubaix, vAert MSR en het geel.
Tenzij het natuurlijk allemaal anders loopt.
16 oktober 2021 01:32
Van Aert is de kanshebber met die tijdrit, het is een eerste week voor hem. VDP heeft in principe alleen de kasseienrit en b.v. Flip alleen de heuvelaankomst Longwy. Dan is het alweer klaar, want ze willen zo graag naar de Planche.
16 oktober 2021 10:49
Stuk minder kansen dan dit jaar dunkt me. In Denemarken wordt het sprinten, in de etappe naar calais liggen de heuvels denk ik ver van de streep en wordt het ook sprinten...dan blijft arenberg over.
    16 oktober 2021 13:11
    Wat de rit naar Calais betreft: ze rijden langs de (Opaal) Kust naar Calais. Dat is flink heuvelachtig.Dat laatste klimmetje zou dus wel eens een stuk dichter bij de finish kunnen liggen.
16 oktober 2021 13:06
Van Aert zal voor geel gaan, en kans maken de Tour te winnen. Even afgezien wat de ontwikkelingen zijn in de voedingssupplementen industrie, zijn normaal gezien Roglic en Pogacar de topfavorieten.
Beiden zie ik in de eerste week in mogelijk een waaieretappe en kasseien rit minuten verliezen op Van Aert. Roglic heeft al vaker laten zien de slag in een waaier te missen en heeft nagenoeg nul ervaring op de kasseien. Pogacar evenzo, maar wat ervarener. Lijkt me ook dat in de tijdrit Van Aert in 14 km de overhand zal hebben op beiden. Kan ook zo een minuut worden.
Na week 1 zal Van Aert met voorsprong in AK medekopman zijn met misschien al een etappe in de pocket. De druk op Roglic zal er zijn, en mi ook zijn laatste seizoen bij TJV.
Bovendien is Van Aert niet de persoon er naar die de boeken in zal willen gaan als niet winnaar van de Tour. Een type Boonen of Cancellara is hij niet, evenmin een Cavendish en ook geen Ganna (hoewel bijna even goed).
Komend jaar, hopelijk zonder blessures, zal hij ook ouder en mss nog sterker zijn. Door Matthieu overigens op de voet gevolgd.
    16 oktober 2021 13:23
    Je kunt je naam beter veranderen in Koos Koets want zo te lezen heb je al een flink aantal jonkoos weggeblowd vandaag. Nog nooit zulke onzin gelezen.
    16 oktober 2021 13:37
    Gek genoeg schreef Thijs Zonneveld volgens mij vorige week ook een stukkie dat van Aert de TDF kan winnen
    16 oktober 2021 13:51
    Ja en Erik Dijkstra zei het ook al. Dat wil niet zeggen dat ze gelijk hebben. Een beetje in een goed blaadje willen komen bij de Belgen en TJV. Dat is het. En voor de rest roken ze volgens mij hetzelfde als PietWiet hierboven. Onzin in het kwadraat.
    16 oktober 2021 14:26
    Ik zie WvA nu toch echt wel geen minuut pakken op Pogi en Roglic in een tijdrit van 13km haha.

    Verder is het voor mij ook weinig waarschijnlijk dat hij de Tour wint, zelfs al komen de Slovenen niet heelhuids uit de eerste week.

    Vraagt ook een specifieke voorbereiding, waardoor Wout zijn hele seizoen zou moeten rijden met oog op de Tour. Wil hij dat?

    Zie hem eerder de kasseiklassiekers doen in het voorjaar en dan samen met Matje bikkelen om etappes en misschien het groen in de Tour, en dan nog het WK in Australië.

    Is het echt totaal lachwekkend te denken dat van Aert de Tour kan winnen? Vind ik ook niet. Hij heeft zich dit jaar in topvorm gereden tijdens 3 weken Tour (wat er al heel weinig kunnen), is allround genoeg om de verschillende terreinen goed door te komen, kan tijd pakken in de tijdritten en blijft lang vermogens leveren bergop. Als Geraint Thomas de Tour kan winnen…

    In een rechtstreeks duel met Pogi of Roglic niet natuurlijk, maar het kan altijd raar lopen in een grote ronde.

    Maar waarom zou hij zich in het onbekende storten door zich te richten op de Tour en kilo’s en explosiviteit verliezen, als hij nog niet eens Parijs-Roubaix of de Ronde van Vlaanderen heeft gewonnen - koersen die hem van nature beter liggen?

    Net als Thomas zou hij zich dan tot een andere renner moeten omvormen, en ik denk niet dat hij daar de eerstkomende jaren aan gaat beginnen.
    16 oktober 2021 14:37
    Reiger. Ik geloof er ook niet in hoor. Verbaasd me alleen
    16 oktober 2021 15:09
    Wout zou alleen een grote ronde kunnen winnen door zich volledig uit te hongeren en dus een tiental kilo's lichter te zijn. Je hebt geen enkele garantie dat dit zich uitbetaald en gooit ook een aantal kwaliteiten die hij nu heeft weg over de schutting. Lijkt mij geen aanlokkelijk vooruitzicht om voor het harder de zwaarste cols op te rijden je zomaar je sprintvermogen en tijdritkwaliteiten inlevert.
    16 oktober 2021 15:49
    Zonneveld zegt ook dat hij Wout eerder LBL ziet winnen dan de RVV. Ook hier heb ik mijn twijfels over eigenlijk. Vorig jaar won hij ng de Ronde op een haar na, in LBL is hij nog nooit gestart.

    Zoals we in Imola en Tokio zagen kan hij zware eendagswedstrijden wel aan, maar heeft hij het ook lastig als een Pogi of Alaphilippe er van wegpuncht.

    Tuurlijk kan hij de sprint winnen als het weer samenkomt in de straten van Luik, maar in Vlaanderen zie ik hem op een topdag wel eens gewoon de beste van de koers zijn. Dat gaat in LBL minder snel gebeuren denk ik.
    16 oktober 2021 20:27
    Voor de jeugdigen onder ons:
    Ullrich 1x en Indurain won de Tour zelfs 5x. Zelfs zwaarder nog dan Wout en een mindere klimmer.
    Maar ok, beeldvorming en zelf nadenken zijn 2 verschillende zaken.
    16 oktober 2021 20:36
    Waarom zou Van Aert voor geel in Parijs kunnen gaan, met mensen als Roglic, Vingegaard en eventueel Dumoulin in zijn ploeg? Onwaarschijnlijk toch? Kans op succes is er wel een klein beetje, maar er is meer kans dat het niet kan lukken. Riskante zaak dus om hem uit te spelen. Met de anderen heb je meer zekerheid. En als Van Aert het zou kunnen, kan Van der Poel het ook;-)
    PS: Van Aert is echt geen betere klimmer dan Ulrich en Indurain!
    16 oktober 2021 20:51
    Ik vind het nooit sterk om als men van mening verschilt de andere partij te verwijten dat ze vallen voor verkeerde beeldvorming en zelf niet kunnen nadenken. De tijden zijn veranderd en met een gewicht boven de 75 kilo is het onmogelijk nu om voor de overwinning te gaan in het eindklassement van een grote ronde hetgeen gestaafd wordt door alle uitslagen van de laatste 20 jaar. En zoals hierboven vermeldt Indurain was wel degelijk een betere klimmer dan van Aert. Ik ben een fan van Wout maar nog wel met beide benen in de realiteit aangaande de fantastische kwaliteiten bergop van de geweldenaar uit Pamplona en dat die van een andere orde zijn dan die van de wereldtopper uit Herentals
    16 oktober 2021 20:51
    @SnellePiet Wout zal het leuk vinden dat je hem gelijkstelt met 2 renners die zo vol met doping zaten dat ze gewoon licht gaven in het donker.
    16 oktober 2021 21:03
    Van Aert is vanzelfsprekend nog nooit als kopman - met voorbereiding - om de Tour te winnen gestart. Dat is al een enorm belangrijk verschil, ook qua mindset. En dat anderen voor hem werken. Een ieder heeft kunnen zien hoe fenomenaal hij de Mont Ventoux rit won. Dat was geen Jan en Mieke etappe. Maar een demonstratie par excellence. Van Aert heeft zoveel intrinsieke klasse dat hij daarmee zeker een grote ronde kan winnen.
    Het blijft overigens nog steeds een raadsel hoe Pogacar met zo'n enorm tijdverschil die laatste tijdrit en daarmee de Tour kon winnen. Zie nog steeds het ongeloof op het gezicht van Dumoulin en van Van Aert.
    16 oktober 2021 21:19
    Als Wout de Tour wil winnen moetie die eerste week uitkomen met circa 15 minuten voorsprong op Pogacar en Roglic, Mas en Carapaz want daarna gaatie in de +- 6 bergetappes gemiddeld +-3 minuten verliezen per etappe.

    Aan de andere kant, waarom zou Van Aert niet sneller kunnen rijden dan Ullrich en Indurain? Pogacar rijdt Vinokourov, Mayo en Armstrong met driekwart minuut uit de boeken.
    16 oktober 2021 21:26
    @murcia
    de algemene beeldvorming is mi dat Wout te zwaar is voor een Tourwinst. De grote massa gaat daar vlg mij in mee, waarbij velen dat doen zonder daar echt over nagedacht te hebben. Geef toe dat dat een aanname is, maar zo werkt het doorgaans wel op tal van maatschappelijke thema's. De sport is daarop mi geen uitzondering.
    Dat Indurain een betere klimmer zou zijn, wordt hier eigenlijk al tegen gesproken. Immers, hij zou stijf gestaan hebben van de doping. (hetgeen idd voor die tijd niet is uit te sluiten). Het frappante is echter dat Armstrong moest hangen, en er geen woord gerept wordt over het behoud van Indurain's zeges.
    Blijft een merkwaardig klein wereldje. Denk niettemin dat Wout het winnen van een grote ronde zeker in z'n hoofd heeft zitten ergens. En dan zie ik geen verschil tussen de Giro, Vuelta en Tour. Mss is de Tour nog wel het meest op z'n lijf geschreven. Geloof ook niet dat Pruedomme staat te springen bij het vooruitzicht van 5x Pogacar.
    16 oktober 2021 22:13
    Het voordeel van een lager gewicht tijdens beklimmingen is geen aanname maar pure wetenschap. Een zwaardere renner moet een hoger wattage trappen bergop en daar toch mee kunnen met de vlieggewichten van 65/66 kilo en minder betekend een stap naar de middelen die aan Indurain en Ullrich worden toegeschreven. Wat Wout op zijn best kan bergop is tempo rijden maar om echt mee te gaan met de punches van Pogacar, Roglic en een Bernal zou hij dus wattages moeten trappen die met zijn huidige gewicht buitenaards zijn en feitelijk onmogelijk. Dit zelfde geldt overigens voor Matthieu en die is nog wat explosiever dan Wout.
16 oktober 2021 17:06
Ik klikte net dit stukje aan en wilde de reacties lezen. Eerst moest ik me door 3 opdringerige banners heen worstelen. @redactie, ik snap dat de schoorsteen moet roken, maar deze vorm van reclame is wel heel erg hinderlijk.

Reacties zijn gesloten.