Volkswagen motor achter sponsoring Team Visma | Lease a Bike
Raymond Kerckhoffs
woensdag 29 november 2023 om 13:04

Volkswagen motor achter sponsoring Team Visma | Lease a Bike

Achter het hoofdsponsorschap van Visma | Lease a Bike staat ook Volkswagen, dat in de top drie van de grootste bedrijven van Europa staat. Onlangs heeft Volkswagen Financial Services een aandeel van 49% genomen in fietsleasingsdochter Bike Mobility Services van Pon Holdings, waarvan Lease a Bike een onderdeel is. Er wordt voor 2028 gesproken over een marktpotentieel van 10 miljard euro voor de Europese zakelijke fietsleasing, terwijl dit concept van fietsleasing in versnelde expansie ook in de Verenigde Staten wordt uitgerold. Daarmee gaat Lease a Bike een heel belangrijke en grote partner voor de wielerploeg van Richard Plugge worden.

Op het moment dat bekend werd dat Lease a Bike naast Visma de naamsponsor van de wielerploeg werd, waren er veel vragen hoe groot dit ‘fietsonderdeel’ van Pon is. Daarom dook WielerFlits in de doelstellingen en verwachtingen van Lease a Bike. Duidelijk wordt dat de wielerploeg voor de komende jaren een grote partij heeft weten te vinden met grote groeiplannen die perfect bij het wielerplan hoort.

“Ons partnerschap met Pon is een volgende belangrijke stap in onze ontwikkeling naar een breed georiënteerde aanbieder van mobiliteitsdiensten en ondersteunt daarmee de strategische doelen van de Volkswagen Group”, zegt Christian Dahlheim, voorzitter van de Raad van Bestuur van Volkswagen Financial Services AG. “We zijn vastbesloten om de sterke punten van onze positie in de autobranche en als ’s werelds leidende fietsbedrijf volledig te benutten.”

Janus Smalbraak, CEO van Pon Holdings, voegt hieraan toe: “Ik ben ervan overtuigd dat we in een unieke positie verkeren om samen met Volkswagen FS de internationale expansie van fietsleasing te versnellen. De bedrijfsfiets voorziet in een duidelijke behoefte van werknemers, werkgevers en overheden en dat is de reden waarom we de business de afgelopen vijf jaar zo snel hebben kunnen laten groeien. De e-bike speelt een essentiële rol in het woon-werkverkeer van de toekomst en de lease-optie biedt werknemers een veel bredere toegankelijkheid die mogelijk wordt gemaakt door hun werkgevers. De vooruitzichten voor zowel Europa als de VS zijn veelbelovend. Het is spannend om samen met Volkswagen verdere stappen te zetten in de fietsmarkt en samen te werken aan mobiliteitsaanbiedingen.”

Christian Dahlheim (l), CEO van Volkswagen Financial Services AG, en Janus Smalbraak, CEO von Pon Holdings.

Bike Mobility Services is Europa’s toonaangevende fietsleasemaatschappij en is actief in zes landen (Duitsland, Nederland, Oostenrijk, België, Zweden en sinds kort ook de VS). Het bedrijf levert momenteel bedrijfsfietsen aan meer dan 600.000 werknemers in 65.000 bedrijven, van grote bedrijven tot MKB-bedrijven. Liefst 90 procent van de leasefietsen zijn elektrisch, worden geleverd en onderhouden via een netwerk van 8.000 fietsdealers. De Bike Mobility Services-merken zijn BusinessBike, Lease a Bike en B2Bike.

Duitsland is een koploper op het gebied van leasing van bedrijfsfietsen. Het maakt fietsen, en vooral e-bikes, breed toegankelijk voor alle werknemers. Veel bedrijven, van klein tot groot, van freelancers tot grote bedrijven, maar ook overheidsinstanties en de publieke sector, bieden hun werknemers nu een fiets van de zaak aan. Na de aanzienlijke investeringen van nationale overheden en gemeenten in fietsinfrastructuur en mobiliteitsoplossingen is fietsleasing sterk in ontwikkeling in veel Europese markten, zoals Nederland, België, Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Het Europese marktpotentieel voor leasing van bedrijfsfietsen wordt geschat op 10 miljard euro in 2028.

“Het groeipotentieel in de VS is ook aanzienlijk, met steden en overheden die zwaar investeren in fietsinfrastructuur,” merkt Janus Smalbraak op. “Bike Mobility Services heeft net zijn eerste Amerikaanse kantoor geopend in San Francisco en heeft al grote bedrijven gecontracteerd voor het leasen van bedrijfsfietsen. Onze bestaande aanwezigheid en retailrelaties in de VS kunnen onze samenwerking en ons aanbod aan Amerikaanse werknemers, bedrijven en retailers helpen verbeteren.”

Jumbo-Visma wist dit jaar de drie grote rondes te winnen. Foto: Cor Vos

De fietsbranche kent de laatste jaren een wereldwijde groei. Volgens de Duitse fietsindustrievereniging (ZIV) bereikte de omzet van de fietsindustrie in Duitsland in 2022 een recordniveau van ongeveer 7,26 miljard euro. De belangrijkste motor achter deze positieve ontwikkeling zijn e-bikes, die steeds populairder worden en in 2022 goed waren voor 48 procent van de totale verkoop. In 2023 verwacht de vereniging dat er voor het eerst meer e-bikes worden verkocht dan conventionele fietsen zonder elektrische motor. Deze groeitrend waarbij e-bikes de leiding nemen, geldt voor heel Europa. Dit geldt ook voor de VS, waar de marktgroei van e-bikes nog maar net begonnen is.

“Door de samenwerking met Pon wil Volkswagen FS Europa’s grootste partij in de fietsindustrie worden”, benadrukt Dahlheim de ambities van het bedrijf. Duidelijk is dat sponsoring van het nummer een wielerteam van de wereld, Visma | Lease a Bike bij dit ambitieniveau past.

RIDE Magazine
26 Reacties
Sorteer op:
29 november 2023 13:11
Is meer een advertorial dit stuk maar het werpt een nieuw licht op Plugge's uitspraak dat 1 van de grootste bedrijven van Europa zich aan de ploeg zou binden. Volkswagen is dat bedrijf dus, al is het via een minderheidsbelang in de dochter van Pon. Goede zaak voor de ploeg.
29 november 2023 13:11
Vreemd artikel wel, dit lijkt toch heel erg op een advertorial.

Maar goed, mooi voor de ploeg dat ze zo'n grote en kapitaalkrachtige sponsor hebben.
    29 november 2023 16:21
    Hoezo zou dit een advertorial zijn? Er is de afgelopen periode vanuit WF lezers regelmatig vragen gesteld wat Lease a Bike nou precies inhoudt.
    29 november 2023 16:23
    Vervolg, te vroeg gepost: volgensmij heeft WF hier enkel naar de lezers geluisterd en het belang van Lease a Bike bij sponsoring uitgezocht. Dat ze daarbij vermelden welke partij daar o.a. achter zit en dat die partij een enorme groeimarkt ziet om winst te maken lijkt me niet meer dan logisch.
    29 november 2023 22:04
    Sommige mensen voelen zich nu eenmaal altijd inbegrepen. Ook al hebben zo hoogstwaarschijnlijk eerder lopen zeuren wat dat nu weer voor naam of sponsor is dat lease a bike. Typisch.
    30 november 2023 10:40
    @Kubus
    Je hebt gelijk dat er vragen waren over Lease a Bike dus dit artikel kan prima, maar toch is het voor mij net iets teveel in het jasje van een reclame gegoten.

    Over dat contract voor onbepaalde tijd, destijds bij Jumbo was de opzegtermijn 2 jaar van hun kant, kan mij niet voorstellen dat Plugge nu met minder genoegen neemt.
29 november 2023 17:14
De betekenis van onbepaald is dat geen datum aan verbonden kan worden. In theorie zou het dus na 1 jaar over en uit kunnen zijn.
    29 november 2023 18:38
    Ik ga ervan uit dat ze dit bedoelen dat er geen einddatum opgeplakt is en ze er voor de lange termijn in staan, daarnaast zullen ze dezelfde afspraak gemaakt hebben zoals er die ook was met Jumbo, dat als ze besluiten te stoppen dit niet van de ene op de andere dag zal zijn maar de ploeg de tijd krijgt om een andere sponsor te zoeken.
29 november 2023 17:16
Wat nou 'advertorial'. Uitstekende en zeer relevante informatie over de achterliggende sponsorpotentie als opvolging van Jumbo bij de op dit moment beste wielerploeg ter wereld.
    30 november 2023 09:06
    Precies dit. Gewoon prima duiding.

    Wat een ride, eerst staat de ploeg op het punt in zee te gaan met haar nemesis en vervolgens wordt Volkswagen binnengehengeld. Ik ben bijzonder blij dat het zo is uitgelopen.
29 november 2023 23:22
Ah… vooral e-bikes. Daar wordt het merk in mijn ogen net wat minder sympathiek van dan van gewone fietsen. Maar goed, nog altijd heel veel beter dan gokbedrijven of oliegeld.
30 november 2023 09:50
Anderzijds biedt dit de ploeg ook de mogelijkheid het contract op te zeggen, mochten ze een meer gewenste sponsor vinden. Die mogelijkheid heb je bij een contract voor bepaalde tijd niet, ook niet als de omstandigheden wijzigen.
30 november 2023 11:09
mijn eerste bijdrage was per abuis het woordje kan niet meegekomen in het bericht. Idd correct dat geeft en daarmee niet stellig. wat ook niet mijn intensie is.

Mijn tweede bericht misschien willie wartaal voor sommigen bedoeld is te zeggen een contract voor onbepaalde tijd lijkt mooi. Het betreft voor de goede orde geen arbeidsovereenkomst die vanuit een werkgever niet zomaar opgezegd kan worden. neen het gaat over een overeenkomst van opdracht voor onbepaalde tijd. Die is met inacht name van een eventuele opzegtermijn opzegbaar. In theorie kan dit ook betekenen per direct. De termijn is niet voor niets benaamd als niet bepaald: onbepaald dus.

Daarom zou het wenselijk zijn als we opzegtermijn zouden kennen en daarop wat meer zekerheid van deze overeenkomst kunnen aan verbinden. Daarbij aangetekend dat 100 % zekerheid je nooit zult hebben. Als sponsor failliet gaat heb je niets.
29 november 2023 13:18
Wat is dit nou weer voor een advertentie zeg? Dit heeft echt niets met journalistiek en/of wielernieuws te maken!
    29 november 2023 13:41
    Sorry dit is toch wel artikelwaardig in mijn beleving, waarom zouden ze geen randduiding mogen geven over zoiets. Eén van de grootste bedrijven die er zijn zit mee achter de sponsoring van de grootste wielerploeg van dit moment, het hoe en waarom is toch ook altijd boeiend om te weten vind ik.
29 november 2023 17:56
De infrastructuur van de vs is totaal niet op fietsers gericht. Zou het eerst op andere landen uitrollen
    29 november 2023 20:54
    Duitsland wel dan?
    29 november 2023 22:07
    Hoppa, nog maar wat uitspraken van lieden die het beter weten. Ooit van een groeimarkt gehoord en feit is dat de US aan een flinke inhaalslag bezig is mbt infrastructuur.
29 november 2023 18:54
Waar haal je zo’n Volkswagen?
29 november 2023 14:29
als ik het goed begrijp moeten we via de lease fiets in een volkswagen geholpen worden.... Geef mij toch maar een volksfiets.

verder leuk een aandeelhouder van een sponsor met een gepronotiseerd marktpotentieel van 10 miljard in 2028. Ze hebben echter nog steeds maar een contract voor onbepaalde tijd hetgeen inhoudt dat het na 2024 al kan ophouden..
    29 november 2023 15:47
    Dat houdt een contract voor onbepaalde tijd juist niet in. En jouw stelligheid dat dit na volgend jaar zou eindigen lijkt meer op wishful thinking zo.
    29 november 2023 18:37
    zolang er niet publiek is hoelang de opzegtermijn kan het toch echt na 2024 al einde oefening zijn van deze sponsor bij deze ploeg. Het is niet te hopen maar kan wel.
    29 november 2023 18:51
    Zucht.. dat kan dus niet zomaar..
    29 november 2023 19:46
    @re-cycle Zou goed zijn als je even aangeeft dat je bericht hebt aangepast en de stelligheid er uit hebt gehaald.
    29 november 2023 22:10
    Re-cycle, je 2e opmerking en nu in een logisch lopend betoog. Of is dit Willie wartaal.
    30 november 2023 13:13
    mijn eerste bijdrage was per abuis het woordje kan niet meegekomen in het bericht. Idd correct dat geeft en daarmee niet stellig. wat ook niet mijn intensie is.

    Mijn tweede bericht misschien willie wartaal voor sommigen bedoeld is te zeggen een contract voor onbepaalde tijd lijkt mooi. Het betreft voor de goede orde geen arbeidsovereenkomst die vanuit een werkgever niet zomaar opgezegd kan worden. neen het gaat over een overeenkomst van opdracht voor onbepaalde tijd. Die is met inacht name van een eventuele opzegtermijn opzegbaar. In theorie kan dit ook betekenen per direct. De termijn is niet voor niets benaamd als niet bepaald: onbepaald dus.

    Daarom zou het wenselijk zijn als we opzegtermijn zouden kennen en daarop wat meer zekerheid van deze overeenkomst kunnen aan verbinden. Daarbij aangetekend dat 100 % zekerheid je nooit zult hebben. Als sponsor failliet gaat heb je niets.

Reacties zijn gesloten.