Viviani: “Ik versla met Gaviria de beste sprinter ter wereld”

donderdag 28 februari 2019 om 16:20
Viviani: “Ik versla met Gaviria de beste sprinter ter wereld”

foto: Cor Vos

Elia Viviani moest in de tweede etappe van de UAE Tour nog zijn meerdere erkennen in Fernando Gaviria, maar vandaag waren de rollen omgedraaid. De Italiaan boekte in Khor Fakkan zijn derde zege van het seizoen. “Dit geeft voldoening”, zo liet hij afloop weten in het flashinterview.

Viviani is blij dat hij zijn oud-ploeggenoot Gaviria kon vloeren. “Fernando blijft de beste sprinter ter wereld. Hij is de moeilijkste spurter om te verslaan. Daarom is deze overwinning ook zo belangrijk”, aldus de renner van Deceuninck Quick-Step, die lovend is over zijn ploeggenoten.

Opnieuw chaotische finale
“De ploeg heeft vandaag echt geweldig werk geleverd.” En dat was ook wel nodig, want de finale was opnieuw erg hectisch. “Het was echt een chaotische slotfase. We wilden de sprint vandaag anders aanpakken. We probeerden zo weinig mogelijk energie te verspillen, en alleen maar te denken aan de overwinning.”

Viviani krijgt zaterdag nog een kans op een ritzege, als het peloton na een vlakke rit finisht in Dubai. De 30-jarige sprinter zal zich na de UAE Tour richten op Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo. Vooral in die laatste wedstrijd wil Viviani scoren. “San Remo is mijn eerste hoofddoel van het seizoen”, zo liet hij eerder weten.

Dit artikel delen:

23 Reacties

molovin 28 februari 2019 om 16:22

Volgens mij is Groenewegen momenteel net de snelste van het pak, met Gaviria er kort achter.

Al blijft het natuurlijk fijn om te zeggen als je gewonnen hebt dat je de snelste ter wereld zonet geklopt hebt.

0
KnightBiker 28 februari 2019 om 16:47

Je hebt een punt, al denk ik dat Gaviria meer verschillende parcoursen aankan en daarom meer zal winnen. Gaviria en Viviani zijn daarnaast ook behoorlijk behendig.

De sprint die groenewegen laatst won liet wel zien hoe snel hij is als hij het gaatje vind, dus op pure snelheid zou ik het inderdaad niet zo stellig durven zeggen als Viviani doet.

0
ghostwriter 28 februari 2019 om 17:06

@KnightBiker
Inderdaad, Gaviria is allround een betere wielrenner dan Groenewegen maar als het om een pure sprint aankomt is Groenewegen waarschijnlijk beter. Wanneer Groenewegen vanaf een goede positie aan zijn sprint begint wint hij meestal met gemak.

0
achtpuntzes 28 februari 2019 om 16:24

Is Gavira wel de beste sprinter ter wereld?

0
Coen Nijmeijer 28 februari 2019 om 16:29

Snelste sprinter ter wereld? haha sure.

0
jessevdalen 28 februari 2019 om 16:42

Groenewegen legde hem er vorig jaar makkelijk op, is dat dan de snelste of?

0
KnightBiker 28 februari 2019 om 16:48

dat waren 2 kracht sprintjes met een klein knikje naar boven… dat past de pure krachtpatser groenewegen ook misschien beter.

0
Romāns Vainšteins 28 februari 2019 om 16:43

Jaja, dit gaat een lange draad ‘intrinsiek de snelste 2019’ dit en dat worden.

0
Maillot à Pois 28 februari 2019 om 16:55

Welnee, intrinsiek is de snelste Cavendish!
Toch? ;-)

0
Poeksel 28 februari 2019 om 17:16

Mareczko of Wim Stroetinga, denk ik.

0
Fassa Bortolo 28 februari 2019 om 16:49

Snelste wellicht wel, beste niet..

0
Patrickvanv 28 februari 2019 om 17:08

Beste wellicht wel, snelste niet

0
williams 28 februari 2019 om 17:01

Beste ? snelste ? Who cares… Winnen moet je doen…

0
kielabokki 28 februari 2019 om 17:04

El Stroet natuurlijk, if there was ever any doubt.

0
r525 28 februari 2019 om 17:10

Op wielerflits lees ik in ieder geval dat Groenewegen altijd de snelste sprint rijdt. Of hij nou 1e of 38e wordt.

0
Brabander 28 februari 2019 om 17:57

Haha ja. Vind dat altijd zo mooi hè. Iemand die vanuit 13e positie nog naar de 5e stek knalt en dan ‘de snelste/beste sprint’ gereden heeft. Lekker belangrijk. De beste sprinter is degene die als eerste over de meet komt. En wat dat betreft ontlopen Gaviria, Viviani, Groenewegen (en misschien Ackermann) elkaar niet veel. Met een lichte voorkeur voor Viviani, maar dat is persoonlijk

0
Romāns Vainšteins 28 februari 2019 om 19:40

Voor mij ook Viviani ook vooral omdat ik hem de zowel de meeste ervaring als sterkste equipe vind hebben. Daarnaast is het een sympathieke en sociale kerel voor wie de anderen ook erg graag werken.

0
Lennimator 28 februari 2019 om 18:20

Kittel moet het toch ook nog kunnen? Die was intrensiek misschien wel de snelste de laatste 5 jaar.

0
thorsen 28 februari 2019 om 18:34

Viviani, Gaviria en Groenewegen zijn op t moment de beste sprinters, 2 jaar geleden allemaal nog net een treetje lager. Kijken hoe lang zij het kunnen volhouden, of dat zij ook weer voorbij gestreefd worden

0
Samlambeej 28 februari 2019 om 19:37

Telkens weer dat lef en stuurmanskunst om zich in het kleinste gaatje te gooien. In dit peloton alleen Gaviria, niet toevallig ook een baankampioen, die dat kan. Ik heb van begin af aan gedacht dat Gaviria de snelste is en dan ook nog eens kan sturen. Hij versloeg meteen de beste van de wereld. Zelfs zonder perfect geplaatst te zijn. Groenewegen en Kittel (in topvorm) zijn de snelste rechtoe-rechtan-sprinters. Jammer genoeg kan dat niet altijd. En Cav, tja, die doet in dit tijdperk helaas niet meer mee.

0
BasBelgie 28 februari 2019 om 20:53

Gaviria had in het verleden wel vaak dat hij geregeld viel of te vroeg aanging. Benieuwd of hij dit jaar weer stappen gezet heeft.

0
gianni 28 februari 2019 om 22:08

Büchli is de snelste

0
Jan Blokland 28 februari 2019 om 22:27

En dat zegt iemand die afgelopen jaar zelfs bijna bovenaan stond op de UCI lijst.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone