Visma-Lease a Bike wordt nieuwe sponsornaam van Jumbo-Visma
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
maandag 16 oktober 2023 om 11:24

Visma-Lease a Bike wordt nieuwe sponsornaam van Jumbo-Visma

Breaking Jumbo-Visma gaat in 2024 verder als Visma-Lease a Bike. Het leaseprogramma voor fietsen voor bedrijven van Pon dat in Duitsland, België en Nederland succesvol op de markt is gezet wordt de nieuwe tweede titelsponsor van de succesvolle Nederlandse wielerploeg. Meerdere bronnen hebben dit aan WielerFlits bevestigd.

Eerder werd al duidelijk dat Visma het hoofdsponsorschap van de ploeg op zich zou nemen. Dat Visma graag verder wilde met de sponsoring van de succesvolle wielerploeg liet Anne-Grethe Thomle Karlsen, directeur content en sponsoring van de Visma Groep, begin deze maand al aan WielerFlits weten: “Wat betreft de toekomst zijn we dit sponsorschap in 2019 aangegaan met een langetermijnperspectief.  Zolang beide partijen gemeenschappelijke waarde zien in deze samenwerking, zal dat niet veranderen.”

Het Nederlandse bedrijf Pon heeft een belangrijk aandeel in de nieuwe toekomst van de wielerploeg van Richard Plugge en Merijn Zeeman. Pon is wereldwijd actief als fietsfabrikant en heeft merken als Cannondale, Gazelle, Cervélo, Focus, Kalkhoff, Schwinn en Union in het pakket. Van oorsprong is Pon vooral bekend als importeur van verschillende automerken zoals Audi, Volkswagen, Skoda, Porsche en Seat.

‘Lease a Bike’ is ook een onderdeel van Pon. Het richt zich op de voordelen van de zakelijke fietslease voor werkgevers. De naam ‘Lease a Bike’ staat sinds dit jaar al op het shirt van Jumbo-Visma. Pon verwacht dat het zakelijk leasen van fietsen de komende jaren een enorme groeimarkt wordt. Daarom wordt ‘Lease a Bike’ vanaf 2024 tweede titelsponsor van de wielerploeg van o.a. tweevoudig Tour de France-winnaar Jonas Vingegaard en Wout van Aert.

Lease a Bike staat dit jaar al op de shirts van Jumbo-Visma. Foto: Cor Vos

Hiermee lijkt de toekomst van Jumbo-Visma verzekerd. Al is het nog maar de vraag of het budget daadwerkelijk hoger wordt dan het afgelopen seizoen. Insiders spreken over een budget tussen de 25 en 30 miljoen euro voor 2024. In 2025 moet de wielerploeg ook het wegvallen van Betcity opvangen omdat sportsponsoring voor online gokbedrijven slechts is toegestaan tot 1 juli 2025. Hierna mogen online gokbedrijven geen reclame meer maken via sponsoring.

Teammanager Richard Plugge zei in maart, toen duidelijk werd dat Jumbo Supermarkten zich zou terugtrekken, dat de wielerploeg een ‘next step’ moet maken. Budgettair werd gezocht naar een nieuwe internationale sponsor, maar zo eenvoudig is het niet om een multinational te vinden die jaarlijks 15 tot 25 miljoen euro op tafel kan leggen.

In Vandaag Inside werd vorige maand Amazon genoemd als een nieuwe titelsponsor. Hiermee zou een bedrag van 15 miljoen euro zijn bemoeid. WielerFlits hoorde echter dat er met Amazon over een co-sponsorschap werd gesproken en dat dit om een bedrag van maximaal 8 miljoen euro zou gaan. Amazon is echter op het laatste moment alsnog afgehaakt.

Met een fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step ontstond er een mogelijkheid om naar een budget van meer dan 40 miljoen euro te groeien en daarmee weerstand te geven aan de groeiende budgetten uit het Midden-Oosten en het bedrag dat miljardair Jim Ratcliffe voor INEOS Grenadiers neerlegt.

Richard Plugge met de ploeg van 2023. Foto: Cor Vos

De fusiegesprekken tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step liepen echter twee weken geleden vast. In de fusieplannen werd Specialized als het fietsmerk van de nieuwe ploeg naar voren geschoven, omdat de groot-eigenaar van Soudal Quick-Step, Zdenek Bakala, een persoonlijke band met Specialized-eigenaar Mike Sinyard heeft. Verder zou dit de overstap van Remco Evenepoel naar de fusieploeg openzetten, omdat de Belgische wereldkampioen tijdrijden een individuele deal met het Amerikaanse fietsmerk heeft. Pon maakte zich hard om met Cervélo als fietsleverancier door te gaan met de ploeg van Richard Plugge. Pon stond erop dat het contract voor onbepaalde tijd werd gerespecteerd en bracht zelf ook nog eens ‘Lease a Bike’ als tweede sponsor in.

Het is onduidelijk of Visma en ‘Lease a Bike’ een stap terug willen doen wanneer zich alsnog een grotere sponsor bij de ploeg presenteert. Dat er mogelijkheden zijn om zelfs gedurende het seizoen te switchen zagen we afgelopen zomer toen Lidl de nieuwe hoofdsponsor van Trek-Segafredo werd.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
85 Reacties
16-10-2023 11:58
PON beetje uitgerookt met het Specialized-spook?
    16-10-2023 12:13
    Zou best kunnen dat TJV heeft gezegd dat als PON een overgang naar Specialised en daarmee een fusie met SQS blokkeerde (als dat zo zou zijn), PON maar beter extra geld in het laadje kon brengen. Aan de andere kant: lijkt me dat TJV weinig poot had om op te staan om dat af te dwingen: PON heeft ongetwijfeld gewoon een sponsorcontract met daarin verplichtingen voor TJV. Dat verdwijnt normaal gesproken niet door een samengaan van twee ploegen (in welke vorm dan ook).
    16-10-2023 12:18
    Elk contract valt af te kopen. Het zou pas écht slechte reclame geweest zijn voor PON als het beste team ter wereld voor Specialized zou kiezen ondanks een afkoopsom.
    16-10-2023 20:28
    PON had al plannen om een grotere bijdrage in sponsoring te gaan leveren. De vraag was exact per welke jaar 24 of 25 en als medetitel sponsor of grotere co sponsor en welk bedrag het exact zou gaan worden. Het zou wel erg kortzichtig en dom zijn wanneer hierover verkennende gesprekken lopen om dat Specialized als breekijzer te gebruiken. De meeste laten zich niet chanteren.

    1. PON had Blanco gewoon aan fietsendeal gehouden, Cervelo.
    2. Of was helemaal vertrokken
    Beide kaarten lagen bij hun, niet Plugge.
    17-10-2023 07:23
    Toch heb ik niet echt het gevoel dat dit de sponsor is waarmee ze de volgende stap kunnen maken. Pon wil dit merk in de markt zetten voor aantal jaren en dan evt wisselen van Merk?

    Lease a Bike staat nu trouwens ook al op het shirt.
16-10-2023 18:32
Roglic ging, hij wilde de tour winnen en met Wijngaard erbij gaat dat niet. Dus voor Rogi een mooie afkoop. Remco kwam en mocht de Giro of Vuelta rijden.De tour als stage (toekomst). Wijngaard de tour. QS heeft nu eenmaal de ploeg niet voor het rondewerk, Remco weet dat. Het plan was mooi, maar uiteindelijk spelen idd teveel (sponsor Specialized en werkgever) verplichtingen en hele plan ketst het af. De zilvervos kan praten wat ie wil, maar staat ie werkelijk voor zijn personeel en (sub) toppers? Ik vraag het me af....
    16-10-2023 19:12
    Met de vlam in de pijp scheur ik over de alpencols?
16-10-2023 11:46
Gewoon PON dus, die hebben in even al hun bedrijven op een briefje geschreven en in de grabbelton gegooid, en deze kwam eruit.

Als ze willen kunnen ze elk jaar een nieuwe naam kiezen uit hun gigantische portefeuille.
    16-10-2023 12:55
    Bedrijven werken niet met grabbeltonnen, als ze kiezen voor dit onderdeel op de shirts heeft dat een strategische reden. Ze willen dit onderdeel Europees uitrollen, vandaar.
    16-10-2023 12:58
    Ik had het vanaf het begin al gezegd dat PON hoofdsponsor zou gaan worden. Ik had alleen gedacht dat ze het merk Skoda op het shirt gingen zetten.
    Nu is het Lease a bike geworden. Ook goed.
    16-10-2023 13:34
    Over 2 jaar gaan ze Gazelle opnieuw wat kleur op de wangen geven. Gazelle-Visma wordt het dan.
    16-10-2023 13:37
    @Gerard Dekker, en ik dacht dat ze het omdat het een conglomeraat is niet gingen doen, ik zat precies flink mis :-D Maar Skoda is bijvoorbeeld een beetje de reden waarom ik dacht van niet, ze zijn invoerder van het merk maar als ze het op hun shirt zetten (als het al mag van van de volkswagengroep) dan betalen ze vooral voor naamsbekendheid internationaal en minder in Nederland dewelke hun eigen afzetmarkt is. Leuk voor Skoda maar minder leuk voor het rendement van de sponsorinvestering.
16-10-2023 12:39
Ik ben blij voor de ploeg dat ze een standvastige groep hebben die achter hen gaat staan (Pon), maar o wat heb ik het schijt aan lease programma's. Als bedrijven fiets leasing massaal als loonvoordeel gaan gebruiken gaan de fietsprijzen nog meer stijgen, en de prijzen (van race fietsen en onderdelen) gaan al door het dak :-(
    16-10-2023 14:49
    Ik zou net de omgekeerde conclusie durven trekken, als er al een gevolg is.

    Meer fietsen van het werk = Minder particulier aangekochte fietsen = Minder vraag = Prijsdaling.
    16-10-2023 15:23
    jappe666 die leasingfietsen (via bedrijven) komen toch van dezelfde markt? Met dat verschil dat je veel minder betaalt door de financiële constructie er rond, dus fabrikanten willen liever dure fietsen verkopen en maken minder basismodellen dus alles stijgt. Collega's hebben bijvoorbeeld koersfiesten van rond de 5k gekocht terwijl ze ervoor max 2k uitgaven, maar die 5k wordt dan maar 3k, er zitten lucratieve onderhoudscontracten bij (die je particulier niet zomaar gaat kunnen betalen) dus de markt schuift sowieso wel wat op daardoor. Na drie jaar verkopen ze die dan tweedehands, maar die leasingfietsen worden misschien wat minder lief behandeld want toch maar voor drie jaar dus tweedhands kopen is misschien ook geen plan meer...
16-10-2023 17:02
Ik ben er nu pas achter wat 'PON' is. Mooi (familie!)bedrijf en eigenaar van o.a. Cervèlo. Mocht de fusie gelukt zijn, ging PON dus wellicht op de schop, of althans, dat heeft men overwogen, anders kan ik de gespreken met Specialized niet begrijpen.
PON was dus al een kleine sponsor, die door het wegvallen van Jumbo een bank vooruit mag. Zal daar wel iets voor betalen, maar dat men op een groter budget dan 2023 zou uitkomen lijkt mij sterk. Wellicht is de aftocht van Roglic een (noodzakelijke) meevaller.
De marges in de sector van PON zijn trouwens heel klein en heel conjuntuurgevoelig. Zakelijke leasefietsen zitten in de lift, OK, maar in België is dat al enkele jaren het geval, en de markt begint nu overspoeld te geraken met leasefietsen die einde contract zijn, en nog zo goed als nieuw. Tweedehandsprijzen van zulke fietsen gaan gigantisch dalen binnen dit en twee jaar. Ik wil het nog zien of het succes van deze leases blijft aanhouden. Ik denk het persoonlijk niet; de elektrificatie van het fietsenpark is een katalysator, maar dat is ook maar tijdelijk. Ook het importeurschap van Europese wagens is naar verwachting niet bepaald een stabiele sector de komende jaren.
    16-10-2023 19:54
    [i]edit wf: niet op de man svp[/i]

    De klok horen luiden en weer de klepel kwijt zijn.
    PON ging helemaal niet op de schop. Waarom moet een multinational op de schop wanneer een sport bv die zijnsponsoren en met een uitgebreider pakket willen gaan sponsoren maar deze TJV besluit hun kerk Cervelo opzij te schuiven waarom moet PON dan op de schop?

    Nog meer rare praatjes? Immers had Plugge Specialized binnen gehaald was PON helemaal afgehaakt als sponsor en gaan ze gewoon lekker verdr met zaken doen zonder het bedrijf op de schop te doen.
    TJV wel, die hadden nu Amazon afhaakte en als deze PON deal niet door was gegaan volgend jaar een probleem gehad mocht zich voor 2015 geen nieuwe sponsor aandienen. Sterker aantal plannen zouden budgettair niet meer mogelijk zijn al in 2024, dan was TJV op de schop gegaan zoals jij dat noemt.

    Tenzij jij uiteraard ook weer niet weet wat op de schop gaan in kan houden.



    Sterker.
    Nu schijn je ook al beter de markt te kennen dan een bedrijf wat al jaren degelijk bouwt aan groei en wat hun ook lukt. Je kent zelfs hun marges. Althans een andere fiersenboer kan door het bedrijfsmiddel slechte marges hebben en dat zijn er meer maar kan bij PON juist andersom zijn en telt de wet van de grote getallen en hun reserves wat ze over hebben om die markt verder te ontwikkelen want hun hebben kennelijk een andere forecast.
    De pogingen om hier te doen alsof je weet hebt van zakendoen slaan telkens als een tang op ............
    17-10-2023 15:41
    [quote]De pogingen om hier te doen alsof je weet hebt van zakendoen slaan telkens als een tang op ............ [/quote]

    Als een tang op jouw fallus blijkbaar, gezien hoe persoonlijk, kleinerend en haatdragend je reageert.
16-10-2023 12:38
Veel te lang, dat zal natuurlijk afgekort worden tot 'Visma e-Bike'.
    16-10-2023 16:01
    Die werd niet gesmaakt? Ik heb er nog een veel betere:

    Het ploeglied wordt naar verluid 'Pon da Lease Bike'.

    (Zoals Kopinkas ooit wel eens zei: I'll get me coat)
16-10-2023 12:54
[i]edit wf: laat trollgedrag achterwege svp[/i]

Wel weer tekenend dat zelfs verreweg de beste ploeg ter wereld blijkbaar geen grote internationale sponsor kan vinden. Op zich is Pon natuurlijk wel een groot bedrijf, maar in hoeverre gaan die voor lange tijd een hoop geld in kleine merken steken?
16-10-2023 16:11
Vis ma achter het net met je hele 'lease a bike', want in de volksmond wordt het natuurlijk Visma of Team Visma of zelfs de Visafgslag godbetert...
Een concept als 'lease a bike' koppel je sowieso niet aan professioneel wielrennen, dus dat blijft niet hangen.
16-10-2023 11:59
Voorop het shirt gewoon pontifcaal dat logo van Visma, dat is toch eigenlijk gewoon pacman die tussen 2 waaiers weggesukkeld is? Achterop ‘need a bike?’
    16-10-2023 12:36
    PON-tificaal, I get it!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine