Visma | Lease a Bike versterkt zich met Anton Schiffer
foto: Sibiu Tour
Youri IJnsen
zondag 27 juli 2025 om 13:05

Visma | Lease a Bike versterkt zich met Anton Schiffer

Visma | Lease a Bike gaat haar selectie voor 2026 versterken met Anton Schiffer, vertrouwen meerdere bronnen aan WielerFlits toe. De bijna 26-jarige Duitser komt over van de Duitse Continental-ploeg Bike Aid. Hij fietst pas twee jaar op het derde wielerniveau. Dat komt omdat hij tot 2022 als triatleet actief was.

Schiffer boekte drie weken geleden in de Sibiu Tour zijn eerste profzege. De klimmer won er op een aankomst bergop, waar hij de maat nam van het Amerikaanse talent Matthew Riccitello (Israel-Premier Tech). Net daarvoor had hij ook brons veroverd op het Duits kampioenschap op de weg. Hij kleurde daar mee de finale, samen met winnaar Georg Zimmermann (Intermarché-Wanty), nummer twee Felix Engelhardt (Jayco-AlUla) en Lennard Kämna.

Dat Visma | Lease a Bike de Duitser vastlegt, is opvallend te noemen. De Ronde van Turkije (tweemaal, al gaf hij dit jaar op) en de Deutschland Tour zijn op papier de zwaarste koersen die hij tot op heden reed. Beide wedstrijden maken deel uit van de ProSeries. Overige ervaring deed de renner alleen op in .1- en .2-koersen. Desalniettemin gelooft de Nederlandse ploeg in de potentie van Schiffer, die overtuigende testresultaten afleverde.

foto: Bike Aid

Komen en gaan
Het is voor het team van Richard Plugge al de zesde aanwinst. Afgelopen week werd bekend dat Filippo Fiorelli de ploeg komt versterken en eerder deze Tour de France meldde WielerFlits al dat Bruno Armirail de rangen van Visma | Lease a Bike komt vervoegen. In april en mei werd tevens duidelijk dat Timo Kielich, Davide Piganzoli en Pietro Mattio vanaf 1 januari 2026 eveneens deel uitmaken van het Nederlandse WorldTeam.

Daartegenover staat het vertrek van onder andere toppers als Olav Kooij, Tiesj Benoot en Dylan van Baarle. De eerste twee gaan voor een sterk verbeterd contract aan de slag bij Decathlon AG2R La Mondiale, terwijl de laatste de klassiekerkern van Soudal-Quick-Step gaat versterken. Ook Attila Valter (Bahrain Victorious) en Tom Gloag (Q36.5 Pro Cycling) gaan de ploeg verlaten. Over een langer verblijf van Dan McLay, Tosh Van der Sande en Julien Vermote is nog geen beslissing genomen.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
40 Reacties
27-07-2025 13:49
Lijkt me een typische Visma transfer een een mooi vervanger van Gloagh

Helemaal eens met Timothy12. Ik denk ook dat het een keuze uit noodzaak is. Niet voor niets lazen we dat bij transfers van Benoot, Vauquelin en Kooij ook Visma financieel niet mee kon bieden. Het lijkt erop dat het budget naast deze aankopen op is gegaan aan de contractverleningen (opwaarderingen) van Jorgensen en ik vermoed ook spoedig Brennan. En mijn ideaalbeeld als Visma fan is ook 1 grote ronde voor de talenten( met een sprinter) en twee grote rondes rijden voor het klassement
    27-07-2025 14:42
    Mee eens. Ze hebben een grote groep jonge renners die de volgende stap moeten gaan zetten. Als alleen gevestigde namen gehaald worden, is die kans nihil.
27-07-2025 14:23
Ze hebben overduidelijk budgettaire problemen bij Visma: dit is al de zoveelste transfer in de categorie "wat moet je er mee?". En als je dan ziet wat er de deur uit gaat, dan zijn ze ofwel de salariskosten aan het terugschroeven of ze hebben bepaalde renners wel hele grote salarisverhogingen gegeven.

Het transferbeleid van Visma is sowieso twijfelachtig, kijk ook naar het development team: dat is welliswaar een hele jonge ploeg, maar prestaties zijn er toch amper dit seizoen.
    27-07-2025 15:21
    Geen idee waarom het transferbeleid twijfelachtig is. Continu schuiven renners van Development Team door naar het WT team. Ook nu vind ik het mooi dat ze geen vedetten kopen, maar renners waarvan ze verwachten dat ze nog kunnen groeien
    27-07-2025 16:23
    Dit zijn het soort aanwinsten waar de Visma ploeg groot mee is geworden. Het geeft de Visma ploeg ook een ander karakter dan een ploeg als UAE en ik zie ze veel liever dit soort wielrenners aantrekken dan een dure Van Baarle. Ze hebben met Yates en Vingegaard voor de grote rondes, Jorgenson voor kleine rondes, Brennan voor eendaagse wedstrijden en etappe overwinningen en Laporte en Van Aert voor de klassiekers plus Hagenes (voor de klassiekers) en Nordhagen (voor klassementen in kleine en misschien ook grote rondes) voor de toekomst volgens mij voldoende kopmannen in huis. Ik denk dat ze er qua ondersteuning misschien wel op vooruit gaan. Het vertrek van Benoot is in dat opzicht natuurlijk een aderlating maar met de komst van Armirail hebben ze dat fantastisch opgevangen.
    28-07-2025 08:14
    Wat hebben de “toptransfers” in het verleden dan gebracht? Denk aan Tom Dumoulin, Dylan van Baarle (in iets mindere mate). Die hebben een gigantisch salaris opgestreken, maar door verschillende externe redenen niet gerendeerd.
    Roglic, Laporte, van Aert, Vingegaard, Kuss.. zijn allen via een redelijk goedkope manier bij (Jumbo)Visma terechtgekomen. Die hebben gerendeerd. Simon Yates was afgelopen jaar een gigantische gok, die heeft echter wel rendement opgeleverd. (weliswaar met veel geluk).

    Scheffer lijkt me op papier een prima versterking. Als je Riccitello (als clubrenner) kunt kloppen, dan zit er nog een hoop meer achter.
    Eén zwaluw maakt geen zomer, maar hier kun je (net als Lemmen) niet je vingers aan branden.
27-07-2025 13:37
Naar mijn mening een perfecte match met visma. Een renner die aandacht heeft voor data en detail (kijk maar eens naar zijn strava), waar waarschijnlijk nog veel groeimarge op zit. Een beetje het type campenaerts
27-07-2025 15:27
Sommige bijdragen kan ik echt niet serieus nemen. Dit is er weer zo eentje. Het transferbeleid van TVL is bijzonder consistent. Types a la Schiffer (andere disciplines/grote motor) zitten er altijd tussen en types als Laporte breken pas bij TVL echt door.
27-07-2025 15:45
We zullen hem maar voordeel van de twijfel geven. Maar lijkt er op dat vlb nu wel een topaankoop heeft gedaan. Zeker zullen ze denken wat Lemmen kan, kan deze Schiffer ook. Fietst toch al 2 jaar op beetje niveau en heeft gezien zijn leeftijd nog een volledige wielercarriere voor zich. Past ook volledig in strategie van Rabobank om meer Nederlands talent een kans te geven. Maar deze buitenkans kan je natuurlijk niet laten liggen. Vooral waardes op de roller zijn belangrijk. Kijk maar de geweldige waardes die van Aert Vingegaard Joergensen en Kuss voor de tour realiseerden. Heeft zich uitbetaald. Hoe je in een echt wielerpeloton koerst, is niet zo belangrijk. Dat komt wel met vallen en opstaan. Denk wel dat ze met deze aankoop volgend jaar weer een stapje dichter bij Pogacar komen. Zal toch 30 seconden schelen als geen minuutje is.
27-07-2025 13:31
Het zijn dit jaar wellicht wat meer obscure transfers dit jaar, maar ik ben er eigenlijk wel blij mee.
Het team heeft de laatste jaren de talentontwikkeling een beetje uit het oog verloren, naar mijn mening.
Dit kan weer nieuwe kansen bieden voor andere renners. De laatste jaren hebben de jongere renners weinig startplekken gekregen in de grote rondes. Zie ook nu de voorlopige startlijst van de Vuelta.
Jongens als Hagenes, Van Belle, Behrens, Graat, Huising, etc (Staune-Mittet en gebr. Van Dijke de vorige jaren) hebben grote rondes nodig om de volgende stap te kunnen zetten in hun ontwikkeling. Als ze die kans niet krijgen gaan ze op een gegeven moment hun heil ergens anders zoeken.
Wellicht is dit het moment voor een kleine reset. Terug naar waar het team zo goed in is, het ontwikkelen van jonge renners.
    27-07-2025 14:08
    Volgens mij loop je achter. Weleens gehoord van de White Jersey Grou? Die kwam dit jaar al aardig uit de verf.
    27-07-2025 14:15
    De White jersey group lost niks op aan het feit dat de jongere renners amper de kans krijgen om grote rondes te rijden. Daardoor worden ze betere renners. Voor eigen kans rijden in de Czech tour of Tour de Doubs geeft die gasten niet opeens meer inhoud/herstelvermogen/etc.
    27-07-2025 17:18
    Behrens zou tijdens de eerste zware bergrit van een grote ronde direct naar huis worden gereden. Ik denk dat het nog wel twee/drie jaar zal duren voordat hij grote rondes kan rijden. Hij is dit jaar ook pas voor het eerst prof (net als Graat en Huising). Van de wielrenners die je noemt had ik alleen Hagenes dit seizoen een grote ronde laten rijden.
    27-07-2025 19:18
    Ik ben het er daar zeker mee oneens. Het denken dat neoprofs eerst een paar jaar moeten wennen is al even achterhaald. Die jonge renners zijn al veel verder in hun ontwikkeling wanneer ze het profpeloton in komen dan pakweg 8 jaar geleden. Die kunnen probleemloos een grote ronde uitrijden. Je ziet meerdere 18/19/20 jarigen grote rondes uitrijden bij andere ploegen.
    Dat kunnen Huising, Hagenes en consorten ook. Inclusief Behrens, zijn resultaten van dit jaar komen meer door blessures/valpartijen.
    27-07-2025 20:31
    "Het denken dat neoprofs eerst een paar jaar moeten wennen is al even achterhaald."

    Dat geld misschien niet voor sommige toptalenten maar het geld wel gewoon nog voor het gros van het peleton.

    "Je ziet meerdere 18/19/20 jarigen grote rondes uitrijden bij andere ploegen."

    Laten we eens naar de Tour kijken, geen enkele wielrenner van jonger dan 21 jaar heeft hem vandaag uitgereden. Laten we nu eens naar de Giro van 2025 kijken, geen geen enkele wielrenner van jonger dan 21 jaar heeft de Giro van dit jaar uitgereden. In de Vuelta van 2024 was de enige wielrenner van 20 jaar (of jonger) die hem uit reed Del Toro en dat is dan ook een uitzonderlijk talent. Ik vraag me dus af over welke wielrenners van 18/19/20 jaar je het hebt.
    28-07-2025 08:33
    Leuke discussie Timothy. Ik geef je ook in veel dingen gelijk. Een “reset” zou denk ik inderdaad goed zijn. Nu wordt er blindgestaard op tourwinst, vervolgens blijkt Pogacar beter en krijgt ploeg en kopman bakken vol kritiek i.v.m. saai (en dom) koersen.
    Deze tour heeft alleen Campenaerts écht zijn niveau gehaald. Vingegaard heeft (bijna als vanouds) veel gevolgd.
    Jorgensen/ van Aert erg wisselvallig. Yates heeft op de ritzege na, weinig toegevoegd. Kuss kan ook niet wedijveren in het “Alien tijdperk”.
    Kortom, aan de voorzijde was het flets.

    Jonge, nieuwe gasten brengen nieuwe energie. Nu proberen zij ze via de Vingegaard manier te brengen. Ook ik zou opteren voor wat “wisselingen”. Rijd de Vuelta sowieso met renners, die ook in 2026 het geel/zwart dragen. Hagenes en eventueel Brennan (al is het voor 1,5 / 2 weken) meenemen.

    Vingegaard, Kuss, Brennan, Hagenes, Tullett, Kelderman, Kruijswijk/Lemmen en Nordhagen. Zo heb je met Nordhagen / Brennan jongens die aan het grote werk kunnen snuffelen. Nordhagen zonder verwachtingen, lekker meerijden en wennen.
27-07-2025 13:48
Nederlandsche Worldtour ploeg , er blijft geen Nederlandse renner over
    27-07-2025 14:04
    Wel een gemis idd. Een jaar later lopen de contracten van een Vd Broek, Pluimers, Zijlaard en Eekhoff af. Hopelijk biedt dat kansen
    27-07-2025 14:08
    Ik snap je helemaal, maar die moeten er ook zijn natuurlijk.... Kansloze renners in je ploeg opnemen, slechts omdat ze een Rood-Wit-Blauw vlaggetje achter de naam hebben, heeft ook weinig nut uiteraard.

    Daarnaast was het halen van bijvoorbeeld een Tom Dumoulin of Van Baarle nu niet bepaald een succes.

    Er zitten wel wat leuke talentjes in het development team, maar als deze weg willen zodra ze anderhalf jaar in de A-kern hebben gereden, dan sta je als ploeg verder ook machteloos. Een Kooij of de van Dijke broertjes moesten niet weg van de ploeg natuurlijk, die kiezen zelf voor een vertrek.

    Een Frank van den Broek, Del Grosso of Arensman zouden wel leuke renners zijn, maar die zitten prima waar ze nu zitten. (En zijn inmiddels financieel niet meer haalbaar voor Visma-LAb-Rabobank)

    Het is nu niet dat je ruime keuze hebt uit tientallen Nederlandse jonge renners die in de lagere klassen in de top meedraaien, de spoeling is gewoon zeer dun.
    27-07-2025 17:20
    Kooij kan elders de Tour rijden en krijgt een fatsoenlijke sprinttrein. Bij Visma moet hij het doen met McLay die er niet veel van bakt en van Aert die als hij het op zijn heupen ook gewoon op het laatst kan besluiten om voor eigen kans te gaan of niet thuis geeft en achterin zit te kloten.

    In de Tour moeten alle ballen op Vingegaard, dus bij Visma zou Kooij nooit een Tour rijden.

    Iemand als del Grosso past ook niet bij Visma. Net zoals dat MvdP dat niet doet. En Remijn en Solen ook niet.

    Dan heb je het ook wel gehad met Nederlandse beloften. In het Dev team rijdt er eentje en die gaat geen prof worden. Maar bv. de renners in het Dev team van Picnic, dat houdt ook niet over. En dan staan jongens als Huising ook gewoon stil. Huising was als junior vergelijkbaar met bv. Morgado.

    Schoonvelde hebben ze zelf naar Red Bull laten gaan. Mouris zit daar ook.

    Het ziet er simpelweg somber uit voor het Nederlandse wielrennen.
27-07-2025 15:59
Ik vind het altijd wel leuk als ze met zo'n weinig voor de hand liggende renner aankomen.
27-07-2025 16:19
Ongetwijfeld een goede renner, maar het Nederlandse karakter, voor zover dat nog aanwezig was, verdwijnt volledig naar de achtergrond. En persoonlijk vind ik dat jammer. De binding verdwijnt.
    27-07-2025 17:11
    Het is een bij elkaar geraapt zooitje dat Visma. Het wordt nog een hele klus voor Rabobank om er een Nederlands tintje aan te geven.
    28-07-2025 07:17
    @Spurter, als Rabo dat ook echt van plan is en dat niet alleen woorden voor de bühne waren.
    28-07-2025 07:54
    @Spurter het wel of niet aanwezig zijn van Nederlandse renners heeft niets te maken met een samengesteld zootje. Als team staat Visma-Lab er gewoon met een sterke vaste kern en veel renners die vanuit het Development Team komen. Oftewel duidelijk structuur en cultuur.
27-07-2025 18:15
Rabo zal trots zijn op het rabo wielerplan
27-07-2025 14:01
Je word er wel zwakker op .....
27-07-2025 15:50
Ze zouden misschien ook wat meer wedstrijden moeten rijden.
27-07-2025 16:13
Had gehoopt dat de Rockets hem zouden halen. Ik ben fan van deze renner denk dat hij nog weleens kan verrassen bij Visma.
27-07-2025 19:27
Rijden er volgend jaar nog wel nederlanders in deze "NEDERLANDSE" ploeg? Volgens mij moeten er genoeg talenten in Nederland zijn om de ploeg te versterken. Misschien hoog tijd om managment te vervangen
    27-07-2025 19:58
    Noem er eens een paar. Ik kan er namelijk bijna geen vinden.
    28-07-2025 07:16
    @Piet gewoon eens de junioren- en beloftencategorieën een tijdje volgen, dan ben je niet zo afhankelijk van anderen.
27-07-2025 13:35
Veel goedkope aanwinsten voor Visma-LaB met potentie. Heel benieuwd welke aanwinsten volgend jaar grote stappen gaan maken
27-07-2025 13:38
Zijn waardes liggen blijkbaar wel echt hoog en heeft toch een goede indruk nagelaten. Interessante transfer. Herinner me van Zwift Academy wel dat zijn persoonlijkheid niet echt ideaal was voor een ploeg, maar misschien is dat nu anders.
27-07-2025 13:48
Waarom in elk bericht waarin Kooij en Benoot worden genoemd wijzen op “een sterk verbeterd contract”?

Is het al zeker dat Van Baarle naar QuicksStep gaat?



Daartegenover staat het vertrek van onder andere toppers als Olav Kooij, Tiesj Benoot en Dylan van Baarle. De eerste twee gaan voor een sterk verbeterd contract aan de slag bij Decathlon AG2R La Mondiale, terwijl de laatste de klassiekerkern van Soudal-Q
27-07-2025 14:05
Toch nog een vriendje voor Behrens
27-07-2025 14:14
Er van uitgaand dat Tosh en Julien blijven zijn ze uitgeshopt. In 2027 is dus pas een kopman te verwachten uit de categorie Kooij.
27-07-2025 16:54
Heb hem bezig gezien in de Tour of Hellas 2025, was erg sterk daar in de bergen!
27-07-2025 16:54
Heb Schiffer bezig gezien in de Tour of Hellas 2025, was erg sterk daar in de bergen!
28-07-2025 23:25
Toch knap van die jongen dat hij het toch heeft gehaald. Hij was ook al gescout voor de Swift Academy voor Alpecin en toen afgevallen. Je kan hem eenvoudig vinden via YouTube.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine