Visma | Lease a Bike versterkt zich met Anton Schiffer
Visma | Lease a Bike gaat haar selectie voor 2026 versterken met Anton Schiffer, vertrouwen meerdere bronnen aan WielerFlits toe. De bijna 26-jarige Duitser komt over van de Duitse Continental-ploeg Bike Aid. Hij fietst pas twee jaar op het derde wielerniveau. Dat komt omdat hij tot 2022 als triatleet actief was.
Schiffer boekte drie weken geleden in de Sibiu Tour zijn eerste profzege. De klimmer won er op een aankomst bergop, waar hij de maat nam van het Amerikaanse talent Matthew Riccitello (Israel-Premier Tech). Net daarvoor had hij ook brons veroverd op het Duits kampioenschap op de weg. Hij kleurde daar mee de finale, samen met winnaar Georg Zimmermann (Intermarché-Wanty), nummer twee Felix Engelhardt (Jayco-AlUla) en Lennard Kämna.
Dat Visma | Lease a Bike de Duitser vastlegt, is opvallend te noemen. De Ronde van Turkije (tweemaal, al gaf hij dit jaar op) en de Deutschland Tour zijn op papier de zwaarste koersen die hij tot op heden reed. Beide wedstrijden maken deel uit van de ProSeries. Overige ervaring deed de renner alleen op in .1- en .2-koersen. Desalniettemin gelooft de Nederlandse ploeg in de potentie van Schiffer, die overtuigende testresultaten afleverde.

foto: Bike Aid
Jaar | Team |
---|---|
2027 | Team Visma | Lease a Bike |
2026 | Team Visma | Lease a Bike |
2025 | Team Visma | Lease a Bike |
2025 | Bike Aid |
2024 | Bike Aid |
2023 | Bike Aid |
Komen en gaan
Het is voor het team van Richard Plugge al de zesde aanwinst. Afgelopen week werd bekend dat Filippo Fiorelli de ploeg komt versterken en eerder deze Tour de France meldde WielerFlits al dat Bruno Armirail de rangen van Visma | Lease a Bike komt vervoegen. In april en mei werd tevens duidelijk dat Timo Kielich, Davide Piganzoli en Pietro Mattio vanaf 1 januari 2026 eveneens deel uitmaken van het Nederlandse WorldTeam.
Daartegenover staat het vertrek van onder andere toppers als Olav Kooij, Tiesj Benoot en Dylan van Baarle. De eerste twee gaan voor een sterk verbeterd contract aan de slag bij Decathlon AG2R La Mondiale, terwijl de laatste de klassiekerkern van Soudal-Quick-Step gaat versterken. Ook Attila Valter (Bahrain Victorious) en Tom Gloag (Q36.5 Pro Cycling) gaan de ploeg verlaten. Over een langer verblijf van Dan McLay, Tosh Van der Sande en Julien Vermote is nog geen beslissing genomen.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Helemaal eens met Timothy12. Ik denk ook dat het een keuze uit noodzaak is. Niet voor niets lazen we dat bij transfers van Benoot, Vauquelin en Kooij ook Visma financieel niet mee kon bieden. Het lijkt erop dat het budget naast deze aankopen op is gegaan aan de contractverleningen (opwaarderingen) van Jorgensen en ik vermoed ook spoedig Brennan. En mijn ideaalbeeld als Visma fan is ook 1 grote ronde voor de talenten( met een sprinter) en twee grote rondes rijden voor het klassement
Het transferbeleid van Visma is sowieso twijfelachtig, kijk ook naar het development team: dat is welliswaar een hele jonge ploeg, maar prestaties zijn er toch amper dit seizoen.
Roglic, Laporte, van Aert, Vingegaard, Kuss.. zijn allen via een redelijk goedkope manier bij (Jumbo)Visma terechtgekomen. Die hebben gerendeerd. Simon Yates was afgelopen jaar een gigantische gok, die heeft echter wel rendement opgeleverd. (weliswaar met veel geluk).
Scheffer lijkt me op papier een prima versterking. Als je Riccitello (als clubrenner) kunt kloppen, dan zit er nog een hoop meer achter.
Eén zwaluw maakt geen zomer, maar hier kun je (net als Lemmen) niet je vingers aan branden.
Het team heeft de laatste jaren de talentontwikkeling een beetje uit het oog verloren, naar mijn mening.
Dit kan weer nieuwe kansen bieden voor andere renners. De laatste jaren hebben de jongere renners weinig startplekken gekregen in de grote rondes. Zie ook nu de voorlopige startlijst van de Vuelta.
Jongens als Hagenes, Van Belle, Behrens, Graat, Huising, etc (Staune-Mittet en gebr. Van Dijke de vorige jaren) hebben grote rondes nodig om de volgende stap te kunnen zetten in hun ontwikkeling. Als ze die kans niet krijgen gaan ze op een gegeven moment hun heil ergens anders zoeken.
Wellicht is dit het moment voor een kleine reset. Terug naar waar het team zo goed in is, het ontwikkelen van jonge renners.
Dat kunnen Huising, Hagenes en consorten ook. Inclusief Behrens, zijn resultaten van dit jaar komen meer door blessures/valpartijen.
Dat geld misschien niet voor sommige toptalenten maar het geld wel gewoon nog voor het gros van het peleton.
"Je ziet meerdere 18/19/20 jarigen grote rondes uitrijden bij andere ploegen."
Laten we eens naar de Tour kijken, geen enkele wielrenner van jonger dan 21 jaar heeft hem vandaag uitgereden. Laten we nu eens naar de Giro van 2025 kijken, geen geen enkele wielrenner van jonger dan 21 jaar heeft de Giro van dit jaar uitgereden. In de Vuelta van 2024 was de enige wielrenner van 20 jaar (of jonger) die hem uit reed Del Toro en dat is dan ook een uitzonderlijk talent. Ik vraag me dus af over welke wielrenners van 18/19/20 jaar je het hebt.
Deze tour heeft alleen Campenaerts écht zijn niveau gehaald. Vingegaard heeft (bijna als vanouds) veel gevolgd.
Jorgensen/ van Aert erg wisselvallig. Yates heeft op de ritzege na, weinig toegevoegd. Kuss kan ook niet wedijveren in het “Alien tijdperk”.
Kortom, aan de voorzijde was het flets.
Jonge, nieuwe gasten brengen nieuwe energie. Nu proberen zij ze via de Vingegaard manier te brengen. Ook ik zou opteren voor wat “wisselingen”. Rijd de Vuelta sowieso met renners, die ook in 2026 het geel/zwart dragen. Hagenes en eventueel Brennan (al is het voor 1,5 / 2 weken) meenemen.
Vingegaard, Kuss, Brennan, Hagenes, Tullett, Kelderman, Kruijswijk/Lemmen en Nordhagen. Zo heb je met Nordhagen / Brennan jongens die aan het grote werk kunnen snuffelen. Nordhagen zonder verwachtingen, lekker meerijden en wennen.
Daarnaast was het halen van bijvoorbeeld een Tom Dumoulin of Van Baarle nu niet bepaald een succes.
Er zitten wel wat leuke talentjes in het development team, maar als deze weg willen zodra ze anderhalf jaar in de A-kern hebben gereden, dan sta je als ploeg verder ook machteloos. Een Kooij of de van Dijke broertjes moesten niet weg van de ploeg natuurlijk, die kiezen zelf voor een vertrek.
Een Frank van den Broek, Del Grosso of Arensman zouden wel leuke renners zijn, maar die zitten prima waar ze nu zitten. (En zijn inmiddels financieel niet meer haalbaar voor Visma-LAb-Rabobank)
Het is nu niet dat je ruime keuze hebt uit tientallen Nederlandse jonge renners die in de lagere klassen in de top meedraaien, de spoeling is gewoon zeer dun.
In de Tour moeten alle ballen op Vingegaard, dus bij Visma zou Kooij nooit een Tour rijden.
Iemand als del Grosso past ook niet bij Visma. Net zoals dat MvdP dat niet doet. En Remijn en Solen ook niet.
Dan heb je het ook wel gehad met Nederlandse beloften. In het Dev team rijdt er eentje en die gaat geen prof worden. Maar bv. de renners in het Dev team van Picnic, dat houdt ook niet over. En dan staan jongens als Huising ook gewoon stil. Huising was als junior vergelijkbaar met bv. Morgado.
Schoonvelde hebben ze zelf naar Red Bull laten gaan. Mouris zit daar ook.
Het ziet er simpelweg somber uit voor het Nederlandse wielrennen.
Is het al zeker dat Van Baarle naar QuicksStep gaat?
Daartegenover staat het vertrek van onder andere toppers als Olav Kooij, Tiesj Benoot en Dylan van Baarle. De eerste twee gaan voor een sterk verbeterd contract aan de slag bij Decathlon AG2R La Mondiale, terwijl de laatste de klassiekerkern van Soudal-Q