Visma | Lease a Bike onderhandelt met Olav Kooij over nieuw contract
foto: Cor Vos
donderdag 27 maart 2025 om 10:53

Visma | Lease a Bike onderhandelt met Olav Kooij over nieuw contract

Een van de meest begeerde renners die na dit seizoen vrijkomt omdat hij uit zijn contract loopt, is Olav Kooij. De 23-jarige topsprinter van Visma | Lease a Bike is daar momenteel hét Nederlandse uithangbord, maar de vraag is of de ambities van de ploeg op dezelfde lijn liggen als die van Kooij. Grischa Niermann vertelde voor de start van Classic Brugge-De Panne dat ze daarover onderhandelen.

Niermann is naast Head of Racing sinds het vertrek van Merijn Zeeman ook verantwoordelijk voor de selectiesamenstelling en dus eventuele transfers en contractverlengingen. Van een vertrek van de sprinter wil de Duitser in ieder geval nog niets weten. “Nee, omdat we nog altijd gesprekken met hem en zijn managers voeren. Dat kan twee kanten op. Uiteraard onderhandelen we met Olav over een contractverlenging, maar ook over zijn sportieve ambities en mogelijkheden.”

“Het is duidelijk dat hij naar de Tour de France wil”, geeft Niermann mee. “We moeten kijken of dat in ons schema past voor de komende jaren. Daar praten we over. We gaan zien wat daaruit komt.” Een deadline is er alvast niet, laat de Duitser desgevraagd weten. “Maar op een bepaald punt moet je wel verder. Dat geldt ook voor Olav. We hebben nog even. Officieel is de deadline 1 augustus. Laten we afwachten.”

Factor Matthew Brennan
Wat mogelijk ook meespeelt in de beslissing om al dan niet met Kooij verder te gaan, is de stormachtige ontwikkeling van groeibriljant Matthew Brennan. De 19-jarige Brit won alleen al deze maand vier keer. “Het beste scenario voor ons ploeg is dat je vijf of zes renners hebt die tien keer per jaar winnen”, lacht Niermann dat weg. “Dat is ook waar we voor gaan, waar we naar streven. Alleen moet je ook een balans in je ploeg hebben, ook een balans qua kansen. Daar hebben wij zo onze ideeën over en daarop nemen we beslissingen. En soms moet je dan accepteren dat renners daar anders naar kijken.”

RIDE Magazine
22 Reacties
27-03-2025 12:04
Gewoon blijven, want het gras is echt niet groener bij de buren....

In tegenstelling tot Jakobsen en Groenewegen heb je wel de potentie om over een jaar of drie misschien mee te doen voor de zege in sommige klassiekers... Het is duidelijk dat je daar nu nog steeds niet genoeg "body" voor hebt, maar een traject over meerdere jaren zoals bij Jasper Philipsen sluit ik zeker niet uit.....

Kooij moet zelf ook realistisch zijn, wat hij volgens mij ook absoluut is... Ik verwacht dan ook dat hij bijtekent voor enkele jaren.... Voorlopig kan hij maar bijzonder weinig bijdragen aan een Tour ploeg, en de kans dat hij een Tour rit zou winnen blijft bijzonder klein als Merlier, Milan en Philipsen aan de start staan....

Met de team tijdrit van volgend seizoen in mijn achterhoofd, zie ik Kooij voor 2027 geen Tour rijden. In ieder geval niet bij enig team dat ook klassementsambities heeft met één van zijn andere renners.
    27-03-2025 18:54
    Ik geloof er wel degelijk in dat Kooij een goede kans maakt voor ritwinst in de Tour. Hij zit er echt niet ver af en kan vanuit een goede positie wel veel bereiken. Kooij is sneller dan een Groenewegen en die won vorig jaar ook weer een rit.
27-03-2025 11:45
Wegwezen. Voor de volle 100% kiezen voor jezelf en de daarbij behorende ambities. En dat is met zekerheid naar de Tour gaan en genoeg omkadering om jou in goede positie naar de laatste 300 meter te loodsen. Visma is een ploeg met klassementskansen en daar zal een sprinter bijna altijd iemand zijn die zijn eigen boontjes moet gaan doppen. En als het een beetje tegenzit ook nog op kop moet boren voor de klimmers.
27-03-2025 11:28
Ik zou eieren kiezen voor mn geld en wegwezen daar. Als hij al eens naar de tour mag is het zonder sprinttrein, want ze zetten alles op het ak. Als er een goed bod komt van een team die een ploeg rond hem willen bouwen zeg ik doen.
    27-03-2025 11:45
    +1 een pure sprinter op het allerhoogste hoogste niveau is geen combi voor een team als Visma. Een sprinter+ die het ook kan alla WVA in andere koers situaties en klassiekers past beter. (Ik zie in Kooij nog geen WVA light)
    (Eigenlijk het Groenewegen dilemma revisited: we zagen dit al aankomen)

    De vraag is: waar kan Kooij het beste naartoe? Vervanging voor Jakobsen ligt voor de hand.
    27-03-2025 11:46
    Net zoals Jakobsen en Groenewegen. Hun carrière is met sprongen vooruitgegaan. Mijns inziens is er maar 1 WT ploeg een mogelijke verbetering en dat is Bora. Maar ook Bora heeft het 'probleem' van een klassementrijder. Een ploeg om hem heen bouwen, gaat echt niet meteen een succes zijn. Bovendien zie ik niet veel ploegen zonder topsprinter die dit kunnen. Misschien EF nog
    27-03-2025 11:53
    Ik zou denk ik de loop van dit seizoen even afwachten. Kijken hoe de Giro uit pakt.

    Tot op heden heeft ie mooie resultaten geboekt, maar tegelijkertijd ook nog niet de resultaten waarvan je zegt: de ploeg kan niet om hem heen. Dit itt bijvoorbeeld een Tim Merlier.

    Verder is het de vraag hoe Vingegaard gaat zijn dit jaar. En of het nog de moeite waard is om een hele ploeg rondom Jonas heen te bouwen richting de toekomst. Of dat je een sprinter en een klassementsman gaat meenemen om de kansen te spreiden.
    27-03-2025 12:54
    Een Tourploeg met pakweg Kooij, Laporte, Van Aert, Vingegaard, Jorgenson, Yates, Benoot en Kuss lijkt me voor Kooij nog niet zo gek.
    27-03-2025 13:02
    EN ook voor Vingegaard een prima ploegje...
27-03-2025 11:40
Ik kan me best voorstellen dat Vignegaard volgend jaar de Giro doet, dus dan kan Kooij naar de tour (zelfs als Vignegaard de dubbel doet).
    27-03-2025 12:16
    Zolang Visma de Tour alleen met Vingegaard kan winnen, zullen ze niet zo snel voor de Giro gaan met hem. Bij Visma draait alles om de Tour. De combi Tour/Vuelta is logischer.
27-03-2025 13:19
Ik vraag me af of hij elders zoveel beter uit de verf gaat komen. Je moet dan wel bij een ploeg komen die en voldoende sterk is om hem te ondersteunen in de sprint en als ploeg zo sterk zijn dat ze zover kunnen komen om in de sprint te ondersteunen. En dan ook nog zonder dat er teveel ronderenners in het team zitten. Ik zie niet zoveel ploegen die daaraan voldoen. Als hij met VL kan onderhandelen dat hij voldoende vrijheid krijgt en de dingen kan doen die hij graag wil, kon blijven zitten wel eens een goede optie zijn in my humble opinion.
27-03-2025 14:48
In bijna elke koers is Kooij kopman, medekopman of sprintkopman. En dat in een sterk team, met goede omkadering. Behalve de Tour. Als daar ergens iets gesynchroniseerd kan worden in de komende jaren verwacht ik dat hij blijft.

Dan is het gras niet groener elders.
27-03-2025 11:51
Wegwezen, lekker naar PPNL als vervanger van Fabio.
27-03-2025 11:52
Ga naar Tudor
    27-03-2025 12:02
    @Triple double deze ploeg is niet eens zeker van Tour deelname de komende 3 jaar
27-03-2025 13:15
Wellicht dat hij bij IPT aan de bak kan. Zij kunnen een echte kopman we gebruiken. Geniet geld om een fatsoenlijke trein op te bouwen
    27-03-2025 19:00
    In een truitje van IPT zou ik nog niet dood gevonden willen worden....
27-03-2025 13:17
Ik zit in kamp wegwezen: met Vingegaard in het team kan je simpelweg niet rekenen op de tour terwijl hij daar wél heen moet in 2026. Dat hij in klassiekers wat klaarspelen kan geloof ik niet echt in, trouwens.
27-03-2025 18:26
Wegwezen daar. Sportieve ambities elders zoeken, want sportieve ambities bij Bora passen meer met die Van Dijkes in de ploeg.
    27-03-2025 19:09
    Die hebben natuurlijk minstens zo sterk een project Tour als Visma. Halen daartoe Roglic weg bij Jumbo en zitten achter Remco aan. Zou mij totaal niet verbazen wanneer ze ook Ayuso op de lijst hebben.

    Wat dat betreft zou ik eerder bij Visma verwachten dat ze ruimte voor hem maken, met bijvoorbeeld Van Aert, Laporte en Affini als treintje naast vier klimmers. Ze hebben één van de beste renners ooit reeds twee keer geklopt, mocht dat dit jaar weer net zo ver weg blijft als vorig jaar zie ik ze dat niet krampachtig na blijven jagen.

    Ik zou eerder denken aan ploegen als Picnic, EF en Astana, waar hij sportief de meeste vrijheid zal hebben om volledig voor zijn doelen te gaan.
27-03-2025 18:35
Bij de Rabobank vinden ze het misschien wel fijn om een aansprekende Nederlandse renner in de Tour te hebben rijden.. misschien gaat dat nog een overweging zijn?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine