Visma | Lease a Bike onderhandelt met Olav Kooij over nieuw contract
Een van de meest begeerde renners die na dit seizoen vrijkomt omdat hij uit zijn contract loopt, is Olav Kooij. De 23-jarige topsprinter van Visma | Lease a Bike is daar momenteel hét Nederlandse uithangbord, maar de vraag is of de ambities van de ploeg op dezelfde lijn liggen als die van Kooij. Grischa Niermann vertelde voor de start van Classic Brugge-De Panne dat ze daarover onderhandelen.
Niermann is naast Head of Racing sinds het vertrek van Merijn Zeeman ook verantwoordelijk voor de selectiesamenstelling en dus eventuele transfers en contractverlengingen. Van een vertrek van de sprinter wil de Duitser in ieder geval nog niets weten. “Nee, omdat we nog altijd gesprekken met hem en zijn managers voeren. Dat kan twee kanten op. Uiteraard onderhandelen we met Olav over een contractverlenging, maar ook over zijn sportieve ambities en mogelijkheden.”
“Het is duidelijk dat hij naar de Tour de France wil”, geeft Niermann mee. “We moeten kijken of dat in ons schema past voor de komende jaren. Daar praten we over. We gaan zien wat daaruit komt.” Een deadline is er alvast niet, laat de Duitser desgevraagd weten. “Maar op een bepaald punt moet je wel verder. Dat geldt ook voor Olav. We hebben nog even. Officieel is de deadline 1 augustus. Laten we afwachten.”
Factor Matthew Brennan
Wat mogelijk ook meespeelt in de beslissing om al dan niet met Kooij verder te gaan, is de stormachtige ontwikkeling van groeibriljant Matthew Brennan. De 19-jarige Brit won alleen al deze maand vier keer. “Het beste scenario voor ons ploeg is dat je vijf of zes renners hebt die tien keer per jaar winnen”, lacht Niermann dat weg. “Dat is ook waar we voor gaan, waar we naar streven. Alleen moet je ook een balans in je ploeg hebben, ook een balans qua kansen. Daar hebben wij zo onze ideeën over en daarop nemen we beslissingen. En soms moet je dan accepteren dat renners daar anders naar kijken.”
In tegenstelling tot Jakobsen en Groenewegen heb je wel de potentie om over een jaar of drie misschien mee te doen voor de zege in sommige klassiekers... Het is duidelijk dat je daar nu nog steeds niet genoeg "body" voor hebt, maar een traject over meerdere jaren zoals bij Jasper Philipsen sluit ik zeker niet uit.....
Kooij moet zelf ook realistisch zijn, wat hij volgens mij ook absoluut is... Ik verwacht dan ook dat hij bijtekent voor enkele jaren.... Voorlopig kan hij maar bijzonder weinig bijdragen aan een Tour ploeg, en de kans dat hij een Tour rit zou winnen blijft bijzonder klein als Merlier, Milan en Philipsen aan de start staan....
Met de team tijdrit van volgend seizoen in mijn achterhoofd, zie ik Kooij voor 2027 geen Tour rijden. In ieder geval niet bij enig team dat ook klassementsambities heeft met één van zijn andere renners.
(Eigenlijk het Groenewegen dilemma revisited: we zagen dit al aankomen)
De vraag is: waar kan Kooij het beste naartoe? Vervanging voor Jakobsen ligt voor de hand.
Tot op heden heeft ie mooie resultaten geboekt, maar tegelijkertijd ook nog niet de resultaten waarvan je zegt: de ploeg kan niet om hem heen. Dit itt bijvoorbeeld een Tim Merlier.
Verder is het de vraag hoe Vingegaard gaat zijn dit jaar. En of het nog de moeite waard is om een hele ploeg rondom Jonas heen te bouwen richting de toekomst. Of dat je een sprinter en een klassementsman gaat meenemen om de kansen te spreiden.
Dan is het gras niet groener elders.
Wat dat betreft zou ik eerder bij Visma verwachten dat ze ruimte voor hem maken, met bijvoorbeeld Van Aert, Laporte en Affini als treintje naast vier klimmers. Ze hebben één van de beste renners ooit reeds twee keer geklopt, mocht dat dit jaar weer net zo ver weg blijft als vorig jaar zie ik ze dat niet krampachtig na blijven jagen.
Ik zou eerder denken aan ploegen als Picnic, EF en Astana, waar hij sportief de meeste vrijheid zal hebben om volledig voor zijn doelen te gaan.