Visma | Lease a Bike kan Tadej Pogacar met ‘Koude Oorlog’ verder onder druk zetten
Opinie Zo soeverein als Tadej Pogacar met al twee ritzeges op zak in de gele trui rijdt, zo twijfelachtig zal de Sloveen naar zijn ploeg kijken. Natuurlijk, de 1’17 voorsprong op Jonas Vingegaard geeft de kopman van UAE Emirates een comfortabel gevoel. Het wegvallen van zijn rechterhand Joao Almeida is echter een grote aderlating. Juist nu het Tourpeloton het Centraal Massief induikt, zal de drievoudig Tourwinnaar terdege beseffen dat zijn grote concurrent Jonas Vingegaard bij Visma | Lease a Bike veel beter omringd zal zijn voor de laatste twee cruciale weken.
Almeida was voor Pogacar de belangrijkste steunpilaar binnen het Emiraten-achttal. Vorig jaar sloot hij als knecht voor Pogacar de Tour op de vierde plek af. Dit jaar lijkt de Portugees opnieuw een stap gezet te hebben met de eindzeges in de Rondes van het Baskenland, Romandië en Zwitserland. En op de heuvels naar Vire Normandie zagen we dat Vingegaard alleen Matteo Jorgenson bij zich had en dat Pogacar alleen nog op Almeida kon terugvallen. Die laatste man is er na een val waarbij hij een rib brak op weg naar Mûr-de-Bretagne niet meer bij.
Het is geen nieuwe situatie voor Pogacar om de Tour te vervolgen zonder zijn meesterknecht. Vorig jaar verloor hij zijn rechterhand Juan Ayuso (al is het bij de Spanjaard altijd de vraag of hij voor zichzelf of voor de kopman rijdt) in de twaalfde rit. Toen had hij echter nog Almeida als belangrijke steun achter de steun. Nu heeft UAE Emirates voor de bergen nog Jhonnatan Narváez, Pavel Sivakov, Adam Yates en Marc Soler. Deze mannen moeten echt boven zichzelf uit stijgen om Pogacar in de finales van de bergritten nog bij te kunnen helpen.
Visma | Lease a Bike is in de breedte bergop beter dan twaalf maanden geleden. Jorgenson is een goede nummer twee. De dubbelvoudig winnaar van Parijs-Nice staat nog zesde in het klassement en kan nog als joker worden uitgespeeld. De Amerikaan is ook in staat om Vingegaard tot het laatst bergop bij te staan.
Giro d’Italia-winnaar Simon Yates rijdt deze Tour puur als knecht voor Vingegaard en bewees vorige maand in het Italiaanse hooggebergte nog welk hoog niveau hij kan halen. En Sepp Kuss heeft al vaker aangetoond welke zeldzame klimknecht hij voor de ploeg kan zijn. Al moeten we ook zo eerlijk zijn dat de Amerikaan na zijn eindzege in de Vuelta a España in 2023 zelden nog dat ongenaakbare bergop heeft laten zien.

Matteo Jorgenson en Jonas Vingegaard. Foto: Cor Vos
Natuurlijk heeft Pogacar een behoorlijke tik uitgedeeld aan Vingegaard in de 33 kilometer lange tijdrit rondom Caen. En de twee ritzeges zullen Pogacar het nodige vertrouwen geven. Anderzijds eindigde Vingegaard een keer tweede en twee keer derde in heuvelritten waar hij voorheen in de verste verte niet meedeed om de ritzege.
Denk eens terug aan de Tour van 2023. Ook toen kwam Pogacar oppermachtig uit de eerste week met twee ritzeges. Zijn voorsprong op Vingegaard was toen voor de eerste rustdag 39 tellen. In de tweede week werd hij echter vakkundig gesloopt door het teamwerk van Jumbo-Visma in de rit over de Col du Galibier en met finish op de Col du Granon.
Natuurlijk heeft Pogacar daar zijn tactische lessen uitgeleerd. En ja, de Pogacar van 2025 is veel beter geworden (mede door zijn twee Tour-nederlagen tegen Vingegaard) dan in 2022. Maar toch, het duel Pogacar versus Vingegaard in deze Tour moet nog beginnen.
Koude Oorlog
Ondertussen broeit er een Koude Oorlog tussen de ploegen van deze twee Tour-favorieten. Na de rit naar Vire Normandie zei Pogacar niks te begrijpen van de tactiek van Visma | Lease a Bike dat vol in de achtervolging op de vluchters ging, terwijl er niks meer te halen viel. Of was dit alleen om Pogacar in het geel te houden en de Sloveen zo met de nodige plichtplegingen op te zadelen? De felle reactie van Pogacar doet het laatste vermoeden.
In de zevende etappe vond het bidonincident plaats tussen Pogacar en Jorgenson, dat inmiddels al twee dagen breed wordt uitgemeten in de internationale media. Reed de Amerikaan de Sloveen bewust in de weg zodat hij zijn bevoorrading niet kon aannemen? Zoals Visma | Lease a Bike al eerder in deze Tour opvallend bij de feed-zone druk zette op hun concurrent.
“Je kunt beter wat respect tonen en geduldig blijven”, reageerde Pogacar geïrriteerd over het incident van Jorgenson bij de bevoorrading. Tegen tv-zender ITV reageerde ploegleider Grischa Niermann vervolgens kort en bondig op deze woorden van hun rivaal: “Hetzelfde terug naar hem.”

Tadej Pogacar met Joao Almeida. Foto: Cor Vos
De vete tussen de twee topteams laait op. Juist deze Koude Oorlog tussen Visma | Lease a Bike en UAE Emirates kan door de Nederlandse ploeg worden aangegrepen als een extra wapen om Pogacar uit zijn element te halen.
Duidelijk is dat Visma | Lease a Bike op alle vlakken weer uit is op een uitputtingsslag in deze Tour. Zeker nu Almeida is uitgevallen, zal geel-zwart nog meer proberen om deze Tour zo zwaar mogelijk voor Pogacar te maken. Ze zullen gokken op de fysiek langere adem van Vingegaard tegenover Pogacar. Als Vingegaard tenminste anno 2025 nog net wat meer inhoud heeft zoals in 2022 en 2023.
Visma | Lease a Bike heeft in de eerste negen ritten geen kans onbenut gelaten om het Pogacar en zijn ploeg moeilijk te maken. Dat gaat ook in de eerste bergrit niet anders zijn. De ploeg van teammanager Richard Plugge zal na het wegvallen van Almeida zeker ook Jorgenson proberen uit te spelen als een extra troef. In de loodzware rit op de Franse feestdag op quartorze juillet door het Centraal Massief liggen er al mogelijkheden om met het collectief een verrassingsaanval op te zetten. Het zal de verhoudingen tussen Visma | Lease a Bike en UAE Emirates nog meer op scherp zetten.
Na een fantastische openingsweek zal vanaf nu de tweestrijd tussen UAE Emirates en Visma | Lease a Bike nog meer gaan oplaaien. De verhoudingen staan al op scherp, waardoor iedere zet van een van deze ploegen tactisch nog meer gewicht zal krijgen. Pogacar en Vingegaard zullen elkaar geen moment uit het oog verliezen, al moeten ze ook niet vergeten dat Remco Evenepoel met de dag beter lijkt te worden.

Ik schat Pogacar nog steeds hoger in maar qua ploeg is het voordeel momenteel wel bij Visma.
De overige klimknechten (Yates, Sivakov en Soler) zijn eigenlijk al maanden in twijfelachtige doen. Sivakov was in de koninginnenrit in de Dauphine nog even de reddende engel die rust kwam brengen, maar verder is het contrast met vorig jaar best groot.
Waar Sivakov en Soler toen stevig bij de eerste twintig reden in de Dauphine en Yates samen met Almeida vliegend uit Zwitserland kwamen, daar staat me van dit jaar vooral hun miskleun in Catalonië bij. Ze hebben dit jaar overduidelijk een minder niveau.
Ik heb wat dat betreft meer vertrouwen in de heuvelrenners (Wellens en Navarez) voor de komende weken. Hoewel natuurlijk ook niet uit te sluiten valt dat de klimmers heel specifiek hebben gepiekt naar de laatste week en de vormpiek van bijvoorbeeld Wellens straks als juist een tegengestelde beweging maakt.