Visma | Lease a Bike haalt Louis Barré binnen door vrijgekomen plek Cian Uijtdebroeks
Louis Barré fietst de komende seizoenen in het tenue van Visma | Lease a Bike. Meerdere bronnen bevestigen het nieuws aan WielerFlits. De 25-jarige Fransman komt over van Intermarché-Wanty, waar hij door de fusieplannen met Lotto onder zijn doorlopende contract uit kon. De heuvelklassiekerspecialist lag bij de Belgische ploeg nog vast tot eind 2026.
De roodharige renner komt uit Nantes. Hij zette zijn eerste stappen bij het gerenommeerde Franse clubteam CUC Nantes Atlantique uit zijn woonplaats. Die ploeg werkte zich de laatste jaren op tot Continental-formatie en zal vanaf volgend jaar France Pro Cycling Academy gaan heten. Barré kwam tot en met juli 2022 uit voor dat team, waarna hij per 1 augustus 2022 prof werd bij Arkéa-Samsic. De Fransman is het schoolvoorbeeld van iemand die al zijn jaren als belofte nodig had om door te stoten naar de profs.

Barré kenmerkt zich door zijn aanvallende koersstijl – foto: fotopersburo Cor Vos
Laatbloeier
Barré was niet een uitgesproken talent, maar maakte bij de profs wel flinke stappen. Zo werd hij aan het einde van 2023 al zesde in de Gree-Tour of Guangxi. In 2024 zette hij ook een aantal mooie ereplaatsen neer. Dat was ook Aike Visbeek opgevallen, die bij Intermarché-Wanty altijd renners probeert te strikken die nog onder de radar vliegen. Hij zag in Barré iemand die bij de Waalse formatie iets kon toevoegen aan de kern met klimmers en heuvelklassiekerspecialisten. Dat bleek een schot in de roos te zijn.
De Fransman zette zijn sterke prestaties door en finishte tot en met het eerste weekend in april – behoudens Strade Bianche – nooit buiten de eerste negentien van een uitslag op elf koersdagen. In die periode werd hij onder meer zesde in de Classic Var en achtste in de Trofeo Laigueglia. Hij drukte vervolgens in de Amstel Gold Race zijn neus écht aan het venster. Barré maakte mee de finale en zou uiteindelijk als zesde finishen. Na afloop gaf hij te kennen dat hij misschien wel de benen had om Remco Evenepoel te volgen.

Barré in de aanval tijdens de Mont Ventoux-rit in de jongste Tour – foto: fotopersburo Cor Vos
Steal van Visma | Lease a Bike
Later in het seizoen liet hij zich ook meermaals zien. Zo werd hij derde in de derde rit van het Critérium du Dauphiné, waar hij onder andere op pad was met Mathieu van der Poel. Later werd hij ook zesde op het Frans kampioenschap op de weg, de GP Industrie & Agrigento én tevens in de GP de Montréal. Ook reed Barré de Tour de France uit. Bovendien hoorde hij in het rijtje van Intermarché-Wanty-renners die mee zou gaan in de fusieploeg. Door dat plan kan nu een streep, want Visma | Lease a Bike kaapt hem weg.
Bij de Nederlandse ploeg ontstond er ruimte voor een extra transfer na het plotselinge vertrek van Cian Uijtdebroeks vorige maand, die naar Movistar gaat. Richard Plugge en Grischa Niermann waren toen al rond met de selectie voor 2026, maar moesten daarna opnieuw de markt op. Ondanks dat er nog veel renners geen contract hebben voor komend seizoen, waren er niet veel vrij die passen bij Visma | Lease a Bike. Uiteindelijk vonden ze in Barré een welkome toevoeging voor de heuvelklassiekers en klimkoersen.

| Jaar | Team | 
|---|---|
| 2026 | Team Visma | Lease a Bike | 
| 2025 | Intermarché - Wanty | 
| 2024 | Arkéa - B&B Hotels | 
| 2023 | Team Arkéa - Samsic | 
| 2022 | Team Arkéa - Samsic | 
| 2022 | Team U Nantes Atlantique | 
Heb jij RIDE Magazine al besteld?
 Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
 Materiaalzone
                                                                                Materiaalzone                                     Fietstoerisme
                                                                                Fietstoerisme                                     
     
     
            

 
         
         
         
             
             
             
             
            
Dat is niet enkel voor renners, maar ook voor stages, programma etc.
Aangezien het uiteindelijk maar om een budget van 22M zou gaan, had Lotto bijna even veel geld kunnen hebben als ze gewoon doorgegaan waren met Heulot en Lotto-Keytrade waren geworden. De Loterij hoopte dat de fusie met intermarche ging zorgen voor een veel hoger budget (naar de 30), maar dat is er niet van gekomen. Dus niet het budget dat ze voor ogen hadden, nauwelijks een versterking van de kern (aangezien ze Segaert, Van Moer, Livyns, Drizners, ect.) verliezen denk ik dat daar gewoon geen sprake van is) en héél veel ontevreden renners en staff. Dus nee, ik zie er het nut niet van in.
Jammer dat er wéér niet voor een Nederlander gekozen wordt. Ik ervaar steeds minder binding met deze voor oorsprong, en nog steeds op Nederlandse licentie rijdende wielerploeg. Ik zet vraagtekens bij de gekozen (beleids)koers. Wil je UAE, Lidl Trek, Red Bull blijven volgen en heeft het rondewerk prioriteit, dan snap ik hun keuze(s).
Hoe mooi zou het zijn om eens, om maar in wielertermen te blijven, van koers te veranderen. De afgelopen jaren zijn alle grote rondes meermaals gewonnen. Een schril contrast met de klassiekers. Nét daarin beschikt Nederland over een aantal renners met potentie. Ik had het een stoere keuze gevonden wanneer Visma zich zou durven versterken met bijvoorbeeld Del Grosso en Arensman en dat het aanblijven van Kooij meer prioriteit had gehad. Aanvullend met Van Baarle, de terugkeer van de Van Dijke broers en de focus op ontwikkeling van Nederlands klassiekertalent kan zorgen voor (nog) meer enthousiasme en binding met deze wielerploeg onder de Nederlandse wielerliefhebbers.
Bij een andere beleidskoers behoort ook het durven maken van keuzes. Met Vingegaard hebben ze veel gewonnen. Hij heeft hun de eerste Tourzege bezorgd. Iets waar we hem eeuwig dankbaar voor mogen zijn. Echter, als het verkopen van Vingegaard hoort bij de nieuwe beleidskoers, dan is dat zo...
Niets mooier dan een Nederlandse ploeg, rijdende met (zoveel mogelijk) Nederlandse wielrenners. Want Tour met etappeoverwinningen voor Arensman, Kooij en Del Grosso, daar word ik blijer van dan opnieuw de Tour winnen met Vingegaard zonder Nederlandse helpers.
Kunnen de Nederlanders in 2026 zorgen voor enkele Nederlandse deftige en veilig georganiseerde wegwedstrijden ?
Daar zou ik me meer zorgen over maken .