Visma | Lease a Bike haalt Louis Barré binnen door vrijgekomen plek Cian Uijtdebroeks
foto: fotopersburo Cor Vos
Youri IJnsen
Raymond Kerckhoffs
woensdag 29 oktober 2025 om 19:22

Visma | Lease a Bike haalt Louis Barré binnen door vrijgekomen plek Cian Uijtdebroeks

Louis Barré fietst de komende seizoenen in het tenue van Visma | Lease a Bike. Meerdere bronnen bevestigen het nieuws aan WielerFlits. De 25-jarige Fransman komt over van Intermarché-Wanty, waar hij door de fusieplannen met Lotto onder zijn doorlopende contract uit kon. De heuvelklassiekerspecialist lag bij de Belgische ploeg nog vast tot eind 2026.

De roodharige renner komt uit Nantes. Hij zette zijn eerste stappen bij het gerenommeerde Franse clubteam CUC Nantes Atlantique uit zijn woonplaats. Die ploeg werkte zich de laatste jaren op tot Continental-formatie en zal vanaf volgend jaar France Pro Cycling Academy gaan heten. Barré kwam tot en met juli 2022 uit voor dat team, waarna hij per 1 augustus 2022 prof werd bij Arkéa-Samsic. De Fransman is het schoolvoorbeeld van iemand die al zijn jaren als belofte nodig had om door te stoten naar de profs.

Barré kenmerkt zich door zijn aanvallende koersstijl – foto: fotopersburo Cor Vos

Laatbloeier
Barré was niet een uitgesproken talent, maar maakte bij de profs wel flinke stappen. Zo werd hij aan het einde van 2023 al zesde in de Gree-Tour of Guangxi. In 2024 zette hij ook een aantal mooie ereplaatsen neer. Dat was ook Aike Visbeek opgevallen, die bij Intermarché-Wanty altijd renners probeert te strikken die nog onder de radar vliegen. Hij zag in Barré iemand die bij de Waalse formatie iets kon toevoegen aan de kern met klimmers en heuvelklassiekerspecialisten. Dat bleek een schot in de roos te zijn.

De Fransman zette zijn sterke prestaties door en finishte tot en met het eerste weekend in april – behoudens Strade Bianche – nooit buiten de eerste negentien van een uitslag op elf koersdagen. In die periode werd hij onder meer zesde in de Classic Var en achtste in de Trofeo Laigueglia. Hij drukte vervolgens in de Amstel Gold Race zijn neus écht aan het venster. Barré maakte mee de finale en zou uiteindelijk als zesde finishen. Na afloop gaf hij te kennen dat hij misschien wel de benen had om Remco Evenepoel te volgen.

Barré in de aanval tijdens de Mont Ventoux-rit in de jongste Tour – foto: fotopersburo Cor Vos

Steal van Visma | Lease a Bike
Later in het seizoen liet hij zich ook meermaals zien. Zo werd hij derde in de derde rit van het Critérium du Dauphiné, waar hij onder andere op pad was met Mathieu van der Poel. Later werd hij ook zesde op het Frans kampioenschap op de weg, de GP Industrie & Agrigento én tevens in de GP de Montréal. Ook reed Barré de Tour de France uit. Bovendien hoorde hij in het rijtje van Intermarché-Wanty-renners die mee zou gaan in de fusieploeg. Door dat plan kan nu een streep, want Visma | Lease a Bike kaapt hem weg.

Bij de Nederlandse ploeg ontstond er ruimte voor een extra transfer na het plotselinge vertrek van Cian Uijtdebroeks vorige maand, die naar Movistar gaat. Richard Plugge en Grischa Niermann waren toen al rond met de selectie voor 2026, maar moesten daarna opnieuw de markt op. Ondanks dat er nog veel renners geen contract hebben voor komend seizoen, waren er niet veel vrij die passen bij Visma | Lease a Bike. Uiteindelijk vonden ze in Barré een welkome toevoeging voor de heuvelklassiekers en klimkoersen.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
26 Reacties
28-10-2025 17:37
Jammer voor de fusieploeg natuurlijk want de vraag wat het nut ervan is voor Lotto blijft zo groeien, maar voor Visma absoluut een goede keuze. Eindelijk een renner die kopman kan zijn in de Waalse klassiekers. Beter dan een zoveelste klassements of kasseiklassiek renner.
    28-10-2025 18:04
    Een team als Visma interesseert toch niet of ze iemand hebben voor plek 7-15 in de heuvelklassiekers? Dit team mikt op prijzen, niet op ereplaatsen. Ik had persoonlijk liever gelezen vandaag dat Barré was aangetrokken door Picnic en dat Visma het geld gebruikt voor winnaars en knechten (ik bedoel een tot knecht gemaakte sporter met de juiste mindset).
    29-10-2025 09:53
    Het nut is uiteraard voornamelijk geld, namelijk 2 sponsors ipv 1 waardoor het budget omhoog kan.
    Dat is niet enkel voor renners, maar ook voor stages, programma etc.
    29-10-2025 12:42
    Dat bedoelt Samamba vermoed ik. Na alle lijken die nog uit de kast vielen blijkt de inbreng vanuit het Intermarché-kamp ook op dat vlak een enorme tegenvaller.
    29-10-2025 15:15
    @Peetvader

    Aangezien het uiteindelijk maar om een budget van 22M zou gaan, had Lotto bijna even veel geld kunnen hebben als ze gewoon doorgegaan waren met Heulot en Lotto-Keytrade waren geworden. De Loterij hoopte dat de fusie met intermarche ging zorgen voor een veel hoger budget (naar de 30), maar dat is er niet van gekomen. Dus niet het budget dat ze voor ogen hadden, nauwelijks een versterking van de kern (aangezien ze Segaert, Van Moer, Livyns, Drizners, ect.) verliezen denk ik dat daar gewoon geen sprake van is) en héél veel ontevreden renners en staff. Dus nee, ik zie er het nut niet van in.
28-10-2025 17:58
Steengoede renner. En kennelijk ook een goeie gast die ook voor ploeggenoten wil werken. Benieuwd wat met de begeleiding van Visma mogelijk is voor Barre.
28-10-2025 18:03
Zal niet de uitgesproken kopman of veel winnaar zijn in de koers. Maar allicht beter in het team passen en zeker goedkoper zijn dan uytenbroeks
28-10-2025 18:05
Na het vertrek van Benoot heeft Visma niet heel veel voor de Ardennen/alle andere heuvelwedstrijden in het haar als ze Vingegaard en Jorgenson niet in zulke wedstrijden blijven inzetten. Barre kan dus zomaar straks het kopmanschap gaan krijgen, misschien nog gedeeld met Tulett
28-10-2025 19:55
Prima aankoop. Laat niet snel lopen, gezien zijn uitslagen. En kan wellicht bij Visma nog een stap zetten.
29-10-2025 07:43
Goedkopere variant van Benoot lijkt mij met nog meer groeimarge, prima aankoop denk ik.
29-10-2025 08:15
Een typische visma aankoop weer ze laten Kooij en Benoot gaan maar als je ziet wat ze er voor terug krijgen mannen als Schiffer of Kielich of Barré
    29-10-2025 08:48
    Dat zijn natuurlijk gewoon budgettaire keuzes. Decathlon heeft een dikke financiële injectie gekregen en investeert dat in o.a. in Kooij en Benoot (lees: dikke contracten). De drie die jij noemt verdienen samen nog niet eens wat Kooij of Benoot alleen krijgt. Het is wel duidelijk dat bij Visma er beperkt groei zit in het budget. Ondertussen verlengen ze met bijvoorbeeld van Aert, Laporte, Jorgensen en zullen ze ook wel flink inzetten straks op een goed contract voor Brennan. Die doen dat echt niet tegen dezelfde voorwaarden als voorheen (lees: die krijg er een schep bovenop). Dan wordt het dus keuzes maken. Dan snap ik heel goed dat je dure rijders als Benoot laat gaan. Dat is geen veelwinnaar en in de ondersteuning kan je ook goedkopere vinden met ook nog perspectief op jaren ontwikkeling . Ook Kooij snap ik , die stond al eens bij de uitgang en met Brennan staat er allang een opvolger klaar.
29-10-2025 08:22
Mooi! Kwam al eerder eens voorbij als kandidaat natuurlijk. Gewoon sterke, en vermoedelijk, betaalbaardere renner dan Cian. Vermoed dat er ook nog goed rek op moet zitten, in de Tour reed hij niet als een natte dweil, maar kwam het er evengoed totaal niet uit. Reed dan wel weer een sterk Canadees tweeluik. Rek zal in zijn duurvermogen moeten liggen schat ik in. Nieuwsgierig wat de sterke begeleiding van Visma hier mee kan!
    29-10-2025 20:13
    Op welke elementen doet visma het beter dan andere ploegen in begeleiding? Iedereen heeft voeding app nu toch. Laporte heeft inderdaad nog stapje gezet, maar toch ook wel heel vaak ook niet heel veel beter dan die 5de en 6de plaatsen die hij bij cofidis al reed vooral als van aer
    29-10-2025 20:14
    ... Van aert er niet bij was bleek hij opeens niet zo goed als hij als meesterknecht van van aert leek. Ook in topjaren 22 en 23
    29-10-2025 20:29
    Van Aert was welgeteld bij één van de zes belangrijkste overwinningen van Laporte aanwezig. Net de belangrijkste, en meest beeldbepalende (blijkbaar ook wat dit betreft). Onzin dus wat je daarover stelt.
29-10-2025 08:27
Zeker een interessante renner, maar welk potentieel ziet de ploeg in hem? Heel benieuwd naar hun officiële bevestiging
29-10-2025 08:28
Leuke aanwinst
29-10-2025 11:17
Fijne voor Visma dat ze hun selectie nog hebben kunnen versterken met een bekwame en gedegen wielrenner.

Jammer dat er wéér niet voor een Nederlander gekozen wordt. Ik ervaar steeds minder binding met deze voor oorsprong, en nog steeds op Nederlandse licentie rijdende wielerploeg. Ik zet vraagtekens bij de gekozen (beleids)koers. Wil je UAE, Lidl Trek, Red Bull blijven volgen en heeft het rondewerk prioriteit, dan snap ik hun keuze(s).

Hoe mooi zou het zijn om eens, om maar in wielertermen te blijven, van koers te veranderen. De afgelopen jaren zijn alle grote rondes meermaals gewonnen. Een schril contrast met de klassiekers. Nét daarin beschikt Nederland over een aantal renners met potentie. Ik had het een stoere keuze gevonden wanneer Visma zich zou durven versterken met bijvoorbeeld Del Grosso en Arensman en dat het aanblijven van Kooij meer prioriteit had gehad. Aanvullend met Van Baarle, de terugkeer van de Van Dijke broers en de focus op ontwikkeling van Nederlands klassiekertalent kan zorgen voor (nog) meer enthousiasme en binding met deze wielerploeg onder de Nederlandse wielerliefhebbers.

Bij een andere beleidskoers behoort ook het durven maken van keuzes. Met Vingegaard hebben ze veel gewonnen. Hij heeft hun de eerste Tourzege bezorgd. Iets waar we hem eeuwig dankbaar voor mogen zijn. Echter, als het verkopen van Vingegaard hoort bij de nieuwe beleidskoers, dan is dat zo...

Niets mooier dan een Nederlandse ploeg, rijdende met (zoveel mogelijk) Nederlandse wielrenners. Want Tour met etappeoverwinningen voor Arensman, Kooij en Del Grosso, daar word ik blijer van dan opnieuw de Tour winnen met Vingegaard zonder Nederlandse helpers.
    29-10-2025 18:13
    Qua uiterlijk zou ik hem wel eerder Nederlander dan Fransman geven. Dat is ook al een begin...
    29-10-2025 20:15
    Eeuwig. Ik denk niet dat ik of veel anderen visma in 2125 dankbaar zijn voor vingegaard
    30-10-2025 06:02
    Nederlandse ploeg , Nederlandse renners , .....
    Kunnen de Nederlanders in 2026 zorgen voor enkele Nederlandse deftige en veilig georganiseerde wegwedstrijden ?
    Daar zou ik me meer zorgen over maken .
    30-10-2025 10:01
    @DJEEUW: Wat is de relatie tussen mijn bericht en jouw opmerking? Zijn 2 volledig los van elkaar staande feiten.
29-10-2025 12:25
Heel goede aanwinst, die krijgt zeker zijn kansen in de heuvelklassiekers en daar was toch wat behoefte aan bij VLAB.
29-10-2025 12:38
Visma zou Seixas moeten halen: ze hebben geen jonge spelers die Vingegaard echt kunnen vervangen en die de potentie hebben om een ​​grote ronde te winnen. Hopelijk maakt dit goedkope transferseizoen budget vrij voor de komende jaren.
    29-10-2025 14:38
    Haha. Ja, dé grootste diamant met Franse nationaliteit weghalen bij een Franse ploeg die net twee van Visma's beste renners heeft weggehaald door hun contract te verdubbelen. Lijkt me logisch!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.