Visma | Lease a Bike dient UCI van repliek: “Helm voldoet aan alle veiligheidsregels”
foto: Cor Vos
woensdag 6 maart 2024 om 10:59

Visma | Lease a Bike dient UCI van repliek: “Helm voldoet aan alle veiligheidsregels”

Naar aanleiding van de opvallende tijdrithelmen van Visma | Lease a Bike tijdens de individuele tijdrit in Tirreno-Adriatico, heeft de UCI aangekondigd om het nieuwe materiaal kritisch onder de loep te nemen en zijn eigen regels eventueel aan te scherpen. De Nederlandse formatie voelt zich in een persbericht nu genoodzaakt om te reageren.

De UCI heeft – naar aanleiding van de tijdrithelmen van Visma | Lease a Bike tijdens Tireno-Adriatico – aangekondigd onderzoek te gaan doen naar de ‘steeds radicalere’ tijdrithelmen. Volgens de internationale wielerbond moet er duidelijkere wetgeving omtrent helmontwerpen komen. De voorschriften omtrent helmontwerpen lijken dus strenger te worden.

Het zorgt voor gefronste wenkbrauwen binnen het kamp van Visma | Lease a Bike. “De ploeg is tevreden na de eerste wedstrijdervaringen over de nieuwe Giro Aerohaed ll. Alle renners zijn positief over de helm en ook de performance staff is zeer te spreken over het nieuwe aerodynamische ontwerp. Op de eerste plaats is de Giro Aerohead ll een veilige helm, die voldoet aan alle veiligheidsregels.”

“Ontwikkeling binnen UCI gestelde kaders”
“Veiligheid voor onze renners staat bij zowel Giro als het team voorop. Zo heeft deze helm een groter vizier waarmee de renners beter zicht hebben. En daarnaast zorgt Mips (Multi-directional Impact Protection System, red.) voor nog betere bescherming bij mogelijke klappen op het hoofd. Giro Sport Design heeft de Aerohead II ontwikkeld zodat die aan alle voorwaarden voor impacttests en veiligheidscertificaten zou voldoen, zoals noodzakelijk is voor alle helmen die tijdens wedstrijden gedragen worden.”

De inmiddels veelbesproken Giro Aerohaed ll helm – foto: Cor Vos

“Daarnaast heeft Team Visma | Lease a Bike in samenwerking met Giro veel tijd, geld en energie gestoken in de verdere aerodynamische ontwikkeling, binnen de door de UCI gestelde kaders. Team Visma | Lease a Bike kijkt uit naar de volgende tijdritten en vertrouwt erop de Giro Aerohead ll dit seizoen en in de toekomst verder te kunnen gebruiken.”

Bij monde van Performance Manager Mathieu Heijboer kwam er eerder al een reactie vanuit Visma | Lease a Bike. “Een jaar geleden zijn de regels opgesteld wat betreft afmetingen en de veiligheid. Binnen die kaders zijn wij en de helmenfabrikant Giro aan de slag gegaan”, vertelde de oud-renner aan het AD. “Nogal frappant dat dan nu dit statement komt.”

“Het is gedreven vanuit emoties en alle reacties op social media”, aldus Heijboer. “Grappenmakers op internet, daar heb ik helemaal geen moeite mee. Maar als de UCI een probleem met het design heeft, hadden ze dat aan moeten geven toen de helm ter goedkeuring werd voorgelegd.”

RIDE Magazine
32 Reacties
06-03-2024 11:22
Ik denk niet dat het de veiligheid is die deze discussie moet leiden maar het simpele feit dat de helm, die er is om niet je kop in stukken te breken bij een crash, hier gigantisch misbruikt wordt. Wordt enorm groot gemaakt en maakt significant onderdeel van het voortgaande oppervlak uit, is een stuk artificieel neplichaam in feite.

Dan kan je ook 2 enorme spoileroren de je uitflapt na je demarrage ingezet te hebben, sport is immers innoveren, of moeten we terug naar wielomdraaien en reserveband rond de nek, huh?

Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik zoiets flikken, vanuit de ploeg, erg onsympathiek en beflikkerig vind. Lang niet als enige. Voor mij 10 x liever ergens doorknallen bij een plaspauze (koers) dan op zo'n manier (materiaal) de boel flessen.
    06-03-2024 11:28
    In een sport waarin aerodynamica belangrijk is, en al helemaal in een niche waarin dat nóg belangrijker is, is het natuurlijk niet gek dat helmen zo aerodynamisch mogelijk worden gemaakt binnen de richtlijnen. Dat de UCI de spelregels tijdens de wedstrijd veranderd is natuurlijk wel gek. Dát is het probleem hier.
    06-03-2024 11:59
    Er is hier geen dát of dít. Het zijn 2 problemen die zowel met elkaar in verbinding staan als ook los gezien kunnen worden.

    UCI moet de professionaliteit hebben om dergelijke uitwassen niet te laten gebeuren. Vrij simpel te herstellen met wat regeltjes qua doel en afmetingen helm blabla.
    Visma moet de ethiek hebben om er niet op zo'n shitmanier mee aan de haal te gaan. Vrij simpel te voorkomen met niet zo gespeeld onnozel met dit soon-to-be-museumstuk aan te komen kakken.

    Domme -gate met aan beide kanten verliezers.
    06-03-2024 12:05
    "Misbruikt?" Heijboer heeft gewoon gelijk: de helm voldoet aan de regels die de UCI gesteld heeft. Geen speld tussen te krijgen. Dat de UCI heeft liggen slapen toen ze die regels opstelden is duidelijk. Voor sokjes bestaan regels. Was het werkelijk zo moeilijk om een maximale inhoudsmaat voor een helm te verzinnen? Sorry mensen met een waterhoofd, u moet wat anders gaan doen.
    06-03-2024 12:06
    De helm is al lang door de UCI goedgekeurd, dus geen idee waarom jij denkt dat V-LAB er hier mee aan de haal gaat. De enige die er hier een puinhoop maakt is de UCI, en V-LAB kaart dat natuurlijk gulzig aan en daar hebben ze volledig gelijk in mijns inziens.
    06-03-2024 12:27
    De UCI heeft vorig jaar allerlei eisen gesteld aan die helmen en op die basis heeft de ploeg deze helm ontworpen en dus ook nog aan de UCI ter goedkeuring voorgelegd. Blijkbaar voldoet hij dus aan die voorwaarden en nu door alle ophef op sociale media deinzen ze terug. Dit is dus echt niet de fout van de ploeg.
    06-03-2024 13:17
    @kennie, sorry maar ik vind dit echt een belachelijke reactie. Volgens mij praten we hier toch over topsport? Hoe kan je dan een deelnemer iets kwalijk nemen die binnen de regels van het spel probeert zijn prestatie te optimaliseren.
    06-03-2024 13:58
    @Kennie


    Hoe hebben ze precies 'het bijdehandje' uitgehangen? Door een helm te maken die er wat anders uitzien, meer aero is en binnen de huidige regels valt? Dat is gewoon slimme innovatie, leg mij maar uit wat daaraan bijdehand is.
    06-03-2024 14:04
    @kennie,
    Had je bericht volledig gelezen en op jouw verzoek heb ik dit nogmaals gedaan. Ik zie toch nog steeds staan dat je o.a. schrijft dat jouw inziens het probleem bij de ploeg ligt, dat de ploeg bijdehand heeft gedaan en dat fabrikanten boos op ze moeten zijn.

    Lijkt er toch verdacht veel op dat jij vindt dat Visma iets kwalijk is te nemen. Dus zelfs na opnieuw te hebben gelezen blijf ik achter mijn eerdere bericht staan. Ik zal het misschien nog wat beter specificeren. Ik vind het namelijk vooral belachelijk dat je probeert te beargumenteren dat het probleem (meer) bij de ploeg ligt dan bij de UCI.

    Ik ben het met je eens dat sommige regels en richtlijnen op meerdere manier zijn te interpreteren en dat het soms mogelijk is om deze zo te lezen dat het jouw het beste uitkomt.
    Ik begrijp echter dat er een stap is ingebouwd dat nieuw materiaal eerst moet worden goedgekeurd door de UCI voordat het in een wedstrijd mag worden gebruikt.
    Als Visma de regels had verbogen dan had de UCI op dat moment kunnen zeggen sorry, maar jullie hebben de regels om deze redenen niet juist geïnterpreteerd en daarom mogen jullie deze helmen niet gebruiken.

    Blijkbaar is dat niet gebeurd en dan moet je als UCI niet nu ineens gaan jammeren. Kan er wel belachelijk uitzien, maar dat is geen argument. Behalve als de UCI daar iets over zou hebben opgenomen in de regels.
    06-03-2024 15:48
    Sorry als ik het je het gevoel heb gegeven dat het geen zin heeft om te reageren.

    Ik open misschien scherp door het woord "belachelijk" te gebruiken, maar daarna doe ik ook mijn best om argumenten te geven gebaseerd op jou berichten en geef ik zelfs nog aan dat ik het met 1 van je statements eens was.
    Je bent zeker niet de enige waar ik het mee oneens ben hier, maar heb zelf niet de tijd om op iedereen te reageren.

    Schrijven dat je mij gelijk geeft omdat je geen zin meer hebt om te discussiëren mag je van mij achterwege laten.
06-03-2024 11:16
Dat die helm ook "veilig" is, dat is voor mij het minst relevant in deze zaak (dat zou het uiteraard wel zijn als hij onveilig was, dat bedoel ik dus niet). Het gaat er eerder om of die helm een meerwaarde is voor de veiligheid in vergelijking met de vorige ontwerpen. Die kans lijkt me kleiner. Dat de UCI dit soort additieven die enkel voor de aerodynamica bestemd zijn aan banden wil leggen begrijp ik dan ook wel. Met wat voor soort uitgebouwde pakken, schoenen of helmen eindigen we anders.

Waar Jumbo wel een punt heeft: "Daarnaast heeft Team Visma | Lease a Bike in samenwerking met Giro veel tijd, geld en energie gestoken in de verdere aerodynamische ontwikkeling, binnen de door de UCI gestelde kaders."
Je kan geen richtlijnen meegeven aan teams om te gaan ontwikkelen en het resultaat dan achteraf toch te gaan verbieden omdat je eigen kaders blijkbaar niet toereikend waren. Daar begrijp ik Jumbo's frustratie dan ook volledig.
06-03-2024 11:14
De UCI is totaal doorgeslagen. Innovatie is uit den boze en klagers krijgen altijd gelijk bij deze antieke organisatie. Ik hoop van harte dat V-LAB en de andere ploegen ONE Cycling kunnen opzetten en zo de UCI langzaam buitenspel zetten.
    06-03-2024 12:24
    De UCI beschermt de authenticiteit en geloofwaardigheid van de sport. Het is juist de innovatie die hier doorslaat.
    06-03-2024 12:36
    Soory Revket, maar op het gebied van geloofwaardigheid slaat de UCI meer dan eens de plank mis. Alleen al op het gebied van straffen/ schorsingen is er een ellenlange lijst te maken.
    06-03-2024 13:01
    Eens met revket.

    Overigens, voor de goede orde: de helm betreft een prototype.

    https://bikerumor.com/prototype-giro-aerohead-2-0-aero-tt-helmet/


    Of van een goedkeuring daadwerkelijk sprake is moet kennelijk nog blijken.
    Als je de renners gisteren met 80+ wiel aan wiel naar beneden ziet denderen en nr1 of 2 gaat op z'n plaat, weet niet of die scherpe randen wel zo veilig zijn.

    Uiteindelijk is het in de markt zetten van een (evt innovatief) product wel een eigen ondernemingsrisico van de fabricant. Gewoon hetzelfde als andere consumentenproducten. of bijv auto's. Erop los roeptoeteren is geen kunst.
    06-03-2024 14:00
    @Pietspeed

    Ze mogen met de helm rijden dus vooralsnog is de helm goedgekeurd door de UCI.

    Daarnaast, als de UCI zoveel met veiligheid op heeft zijn er tientallen andere dingen die ze beter kunnen tackelen ipv een vernieuwende helm met een scherp randje. Wassen neus, de veiligheidsreden.
    06-03-2024 15:09
    @il Leopardo D. P.
    Nee, onzin en onjuist, vooralsnog geen goedkeuring. Zie tekst artikel :
    '.... Giro Sport Design heeft de Aerohead II ontwikkeld zodat die aan alle voorwaarden voor impacttests en veiligheidscertificaten zou voldoen, zoals noodzakelijk is voor alle helmen die tijdens wedstrijden gedragen worden.” Dit is slechts een stelling, een bewering door Giro, V-lab.

    Van goedkeuring zoals hieronder in het toepasselijke UCI artikel vermeld, is nog geen sprake. Hoogstens kun je zeggen "vooralsnog toegestaan".

    ARTICLE 1.3.031 1. “Wearing a rigid safety helmet shall be mandatory.......
    2. Each rider shall be responsible for: - Ensuring that the helmet is approved in compliance with an official security standard and that the helmet can be identified as approved;
    06-03-2024 15:17
    @Pietspeed

    Het is heel simpel; als je met de helm mag fietsen in officiele wedstrijden is ie goedgekeurd door de UCI. Makkelijker kan ik het niet maken.

    Zie ook: https://www.wielerflits.nl/nieuws/visma-lease-a-bike-verbaasd-na-aankondiging-uci-gedreven-vanuit-emoties/

    [i]"Maar als de UCI een probleem met het design heeft, hadden ze dat aan moeten geven toen de helm ter goedkeuring werd voorgelegd.”[/i]
    Oftewel, de helm is al voorgelegd en de UCI heeft op dat moment geen problemen gehad met het design en de helm niet afgekeurd, dus dan is de simpele en logische redenering dat ie is goedgekeurd.
06-03-2024 12:01
Als UAE zijnde kan je vlak voor de tijdrit wél de tour winnen door keihard 'Hey Wilco!!!' te roepen wanneer deze naast Vingegaard staat.
06-03-2024 11:39
Ploegen mogen ook wat zelfreflectie tonen: doe je de sport goed door je renners totaal onherkenbaar als een stel astronauten de weg op te sturen met potsierlijke hoofddeksels en futuristische "fietsen" die als zodanig amper herkenbaar zijn?
Wat mij betreft past de UCI dezelfde regelgeving toe voor het wegwielrennen als voor de xco toen de XC shortrace het levenslicht zacht: je gebruikt gedurende de gehele wedstrijd hetzelfde model fiets als waarmee je start, of het nu een 1 daagse of meerdaagse betreft. Mag dan ook meteen voor de helm gelden, waarbij een vast vizier niet meer mag en de oren zichtbaar moeten zijn.
Zijn we ook meteen af van de vele ongelukken tijdens het trainen met tijdritfietsen, die gewoon niet thuishoren op de openbare weg.

Wellicht dezelfde regelgeving als in motorsport: minimale oplage van het aantal fietsen en speciale helmen bestemd voor vrije verkoop in de markt. Dan zal het niet bijster intetessant meer zijn voor de merken.

    06-03-2024 12:15
    Tsja... In hoeverre moet een racefiets op een "echte" fiets lijken? Formule 1 auto's lijken elk jaar meer op ruimteschepen dan op wegauto's. Dat is en blijft een belangrijk onderdeel van een "materiaal" sport.

    Mijn persoonlijke mening (niet dat iemand daarom gevraagd heeft) is dat het zonder duidelijke kaders toch wel een beetje begint door te slaan met speciaal aangepaste fietsen voor alle verschillende typen koersen en etappes. Nog even en dan heeft elke renner 21 verschillende fietsen nodig voor de Tour...
    Misschien zouden we toch weer wat meer toe moeten naar één fiets, één pak en één helm voor het hele seizoen. Wat mij betreft is een tijdrit (en elke andere wedstrijd/etappe) net zo spannend (en misschien nog wel veiliger) als iedereen op zijn normale wegfiets rijdt.
06-03-2024 15:03
Team: Hey UCI, wij willen een nieuwe helm ontwikkelen. Mag dat?

UCI: Ja dat mag maar dit zijn alle voorwaarden waaraan dit voldoet.

Team: Hey, we hebben een nieuwe helm. Mogen we deze in koers gebruiken?

UCI: Ja, hij voldoet aan alle voorwaarden die we hebben gesteld. Voor ons is het in orde.

Team gebruikt helm.

UCI: Ah neen he!! wij gaan dit onderzoeken.

Veel uitgebreider moet de discussie niet zijn om in te zien dat de UCI zich hier wederom belachelijk maakt.
06-03-2024 11:43
Er worden toch al vele jaren tijdrithelmen ontwikkeld met het oog op een betere aerodynamica en dus tijdwinst? Wat dat betreft is er niks nieuws onder de zon, behalve dan dat dit ontwerp nogal in het oog springt vanwege zijn afwijkende vorm. Ook aan alle kleding zit tegenwoordig een aerodynamisch tintje, die verder niets bijdraagt aan een beter gevoel of grotere veiligheid. En hetzelfde geldt natuurlijk voor de fiets zelf. Je kunt je op voorhand bedenken dat ploegen/fabrikanten de grenzen van het toegestane zullen opzoeken. En dat ze daar tijd en geld in zullen stoppen.
06-03-2024 11:58
Als je de helmsok van Specialized verbiedt omwille van "niet essentieel". Dan lijkt me de grootte van deze helmen ook zeker "niet essentieel".

Waarmee ik niet wil zeggen dat de UCI gelijk heeft. Maar als ze het ene verbieden, moeten ze bijna volgen met het andere.
06-03-2024 12:17
Ik vind dat er ook wel enige regels omtrent esthetiek mogen komen.. Een onafhankelijke welstandscommissie binnen de UCI wellicht..
    06-03-2024 12:55
    En esthetiek is een objectief begrip? Een tijdloos begrip?
    06-03-2024 13:43
    In het geval van deze helm lijkt de consensus vrij duidelijk Johan
    06-03-2024 14:43
    Ik vind de helm op het moment dat ze in de tijdrit positie zitten, waar die voor gemaakt is, helemaal niet lelijk, vind de helm er snel uit zien. Dus ja esthetiek is alles behalve een objectief begrip.
06-03-2024 11:41
Kortom de oplossing voor beide partijen is dat de UCI nu goede regels gaat ontwikkelen en die dan over een jaar of 2 a 4 invoert. Zo is alle tijd en geld die Visma en Giro erin hebben gestoken niet voor niets geweest, heeft de UCI tijd om regels exact zo te maken dat ze goed zijn zodat ze geen helmen krijgen die ze niet willen en kunnen andere fabrikanten met regels die ze als ver genoeg van te voren weten ook aan de slag met nieuwe helmen. Als teams het voor die 2 a 4 jaar oneerlijk vinden kunnen ze ook nog een tussenhelm ontwikkelen, al is dat qua kosten minder efficiënt dan wat Giro, Rudy en POC nu hebben omdat ze het minder lang kunnen gebruiken, maar dan had je zo'n design maar eerder moeten innoveren.
06-03-2024 12:31
Dit is helmartikel 12? 14? 16?
06-03-2024 13:30
Geef UCI helemaal gelijk: als ze nu niet ingrijpen, zitten we over een jaar naar robots te kijken, die je alleen nog maar via het kadernummer kunt identificeren. Het hek is van de dam, lijkt het wel. Geen enkele supporter gaat hiervoor voor de buis zitten. Geen wonder dat gravelen het gauw gaat winnen van deze onzin. In de grote rondes zit al sinds jaren geen ploegentijdrit en maar weinig tijdritten. Waarom? Kijk en huiver…
    06-03-2024 14:45
    In de huidige tijdritten kon ik voor deze helm al vaak geen renners herkennen aan gezicht. wel aan postuur en stijl. Maar dat heb je in een vol peloton ook. of als het helemaal uit elkaar spat op een berg.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine