Vincenzo Nibali stopt met fietsen na 2022: “Ik wilde het hier in Messina aankondigen”

woensdag 11 mei 2022 om 16:31
Vincenzo Nibali stopt met fietsen na 2022: “Ik wilde het hier in Messina aankondigen”

foto: Cor Vos (archief)

Vincenzo Nibali heeft zijn afscheid aangekondigd als wielrenner. De Italiaan zal op het einde van 2022 stoppen als profwielrenner, dat maakte hij bekend na afloop van de vijfde etappe in de Giro. Symbolisch gezien had dit ook waarde, die vijfde rit kwam namelijk aan in Messina, zijn thuisstad.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Een emotionele Nibali kwam voor de microfoon van RAI na de finish. “Ik heb heel lang, vele jaren, gewacht op deze etappe”, aldus de renner van Astana Qazaqstan. “Ik ben op deze plaats begonnen met koersen en trainen, dus ik wil hier bevestigen dat dit mijn laatste Giro en mijn laatste jaar zal zijn.”

De Haai van Messina zal dus op 37-jarige leeftijd stoppen met wielrennen. In deze Giro d’Italia wilde hij nog een keer tonen wat hij in zijn mars had. Nibali verloor echter in de etappe naar de Etna al meerdere minuten, waardoor hij meteen het klassement kon vergeten. “Het is tijd om te stoppen. Ik heb heel lang en heel hard gewerkt, maar dit seizoen is het goede moment voor mij om er een punt achter te zetten.”

De erelijst van Nibali is zeer indrukwekkend. Hij is een van de (zeven) renners die de drie Grote Rondes minstens een keer heeft gewonnen. De Italiaan won de Tour in 2014, de Vuelta in 2010 en de Giro in zowel 2013 als in en 2016. Daarnaast won Nibali ook nog Milaan-Sanremo in 2018 en de Ronde van Lombardije in 2015 en 2017.

Nibali is overigens niet de enige ancien die na dit seizoen stopt met profwielrennen. Zo zullen ook Alejandro Valverde en Philippe Gilbert volgend jaar niet meer te zien zijn in het wielerpeloton.

Dit artikel delen:

55 Reacties

pirazzi 11 mei 2022 om 16:41

Heb moeite mijn tranen te bedwingen.

Turtlehead 11 mei 2022 om 17:10

Ik ook. Ik zal ‘t nog erger maken: Wie was, achteraf gezien, eigenlijk beter: Nibali, Kreuziger of Gesink…?

bellevue 11 mei 2022 om 17:31

Kreuziger was het grootste talent, Gesink had ook talent maar miste enkele kleine kwaliteit en Nibali was de all-rounder én… een van de slimste en sluwste renners in de peloton.

Alfons Haavers 11 mei 2022 om 17:39

Lijkt me vrij duidelijk wie de beste was eigenlijk.

bellevue 12 mei 2022 om 00:15

toch Gesink?

adelaarvanantwerpen 11 mei 2022 om 16:42

Einde van een tijdperk. Fantastische carrière en een van de grootste renners van zijn generatie. Hopelijk nog een rit overwinning in deze Giro.

Jean Dumas 11 mei 2022 om 16:46

Eens. Aantrekkelijke renner in het begin van zijn carrière; daarna erg slim geworden qua koersgedrag. Er zijn er niet zoveel die alle drie de GR’s, MSR en Lombardije hebben gewonnen.

Kopinkas 11 mei 2022 om 16:46

De bye van Messina. Mooi moment.
2023 zonder Valverde, Nibali, Gilbert… wordt wennen.

fietsvriend 11 mei 2022 om 16:51

Aan Nibali en Gilbert kun je al een tijdje wennen toch?

Kopinkas 11 mei 2022 om 17:33

@Fietsvriend
Ach, zo makkelijk geschreven, zo doorzichtig, maar ik ga je toch antwoorden.
Er is ook nog zoiets als potentiële energie, het gevoel dat er nog iets groots kan gebeuren.
Gilberts ‘strive for five’ hield zo nog een vlammetje brandend. Hij kwam vorige week toch ook weer even boven water. Blij als een jong veulen, en dat is prachtig om te zien.
Je hebt grote kampioenen die nog scoren in kleinere wedstrijden (zie ook Nibali in de Ronde van Sicilië).
En dan heb je ook zij die zich groot wanen in kleine reacties.
Ik weet wel wat ik verkies.

Retro Lex 11 mei 2022 om 18:17

En Richie Porte ?

fietsvriend 11 mei 2022 om 20:32

@kopinkas veel dank voor je verwoede poging tot polemiek op de dag van Brouwers’ dood. Zoals je zelf weet, je moet veel oefenen om ergens goed in te worden. Dus blijf het proberen, mijn zegen heb je.

Er staat hierboven toch niet heel veel raars. Van de drie die jij noemt haalt alleen Valverder nog serieus aansprekende resultaten. Bij Gilbert en Nibali ontbreken die toch al een tijdje? Dat jij nog een brandend vlammetje zag, zegt denk ik meer over de vertroebelde blik van jou als fan – de wil om meer te zien dan er is. Dat mag natuurlijk.

Overigens grappig dat je over Ronde van Sicilie spreekt als een recent aansprekend resultaat. Die etappe waarin ie tweede werd achter Caruso, toonde de groot kampioen zich toch weer in al zijn kleinheid. Voorbij gestreefd door zijn oude trouwe helper. Man tegen man verslagen en hem niet kunnen feliciteren over de streep. Maar dit zal dan wel ‘een echt winnaarstype’ heten, het zal allemaal wel. Ook naast de fiets toonde hij zich tegenover zijn concurrenten vaak van zijn kleinste kant. Nu de resultaten ook al ver achter hem liggen, tijd om af te zwaaien. Next.

Jacco van Stierop 11 mei 2022 om 21:36

@fietsvriend
Welk hard bewijs heb je dat Nibali Caruso niet feliciteerde? Volgens Caruso in de Gazzetta dello Sport van 15 april hebben ze zich na afloop van de etappe nog danig vrolijk gemaakt over het verloop en uiteindelijk resultaat. Het is trouwens geen geheim dat beide renners en hun gezin een warme vriendschap onderhouden.
Zuig je nu giftige zaken uit je duim omdat je geen fan van hem bent? Wie toont hier zijn kleinheid?

fietsvriend 11 mei 2022 om 21:41

@jacco goed dat je dit rechtgezet heb. Ik lees de Gazetta niet.

Fikret 11 mei 2022 om 21:42

Vergeet Dumoulin en Froome niet.

klootje kriekeljon 11 mei 2022 om 21:53

Thijs Zonneveld had het zelf gezien, Jacco. Voor wat het waard is.

Romāns Vainšteins 11 mei 2022 om 22:03

Zonneveld ziet wel meer dingen waar hij lekker bitchy over kan doen.

Jacco van Stierop 11 mei 2022 om 22:04

Thijs Zonneveld, die met een bobbel in zijn broek zich verkneukelde over de vermeende gure rivaliteit tussen Aru en Nibali tijdens hun Astanatijd, en niet wist na te laten daar kwijlend uitgebreid verslag van te doen. Die Thijs Zonneveld bedoel je?
Ja, heb wel zo’n idee wat voor waarde daar aan gehecht moet worden.

Edit:
Nibali is een rotzak in de koers, maar een even grote rotzak voor zichzelf als voor anderen. In dat opzicht vergelijkbaar met Hinault. Maar vraag voormalige tegenstanders Kuiper, Zoetemelk of Moser naar Hinault en het is een en al respect. En dat respect is geheel reciproque.

Wim Kruithof 12 mei 2022 om 06:59

mooie discussie Kopinkas, fietsvriend en Van Stierop.

Dit is wat me in de draadjes houdt.

Reutemeteut 11 mei 2022 om 16:47

Firenze 2013 WK in de tang bij twee Spanjaarden, en een Portugees ging er mee heen, daar ligt 'ie nog weleens wakker van denk ik, was een mooie kroon geweest.

Maar goed, wie ben ik.

adelaarvanantwerpen 11 mei 2022 om 16:49

Ik denk persoonlijk dat hij meer wakker ligt van Luik 2012 en de OS 2016.

Reutemeteut 11 mei 2022 om 16:52

Ik stel voor dat de redactie even een poll maakt hierover opdat wij kunnen stemmen.

Kopinkas 11 mei 2022 om 16:56

Dat was me het WK wel. Nibali had hoe dan ook maar met veel geluk kunnen winnen, Valverde had die altijd moeten pakken… En Rio, ja, het had ons heel wat gouden helm-vertoon bespaard op Vlaamse wegen…
Firenze was trouwens toen MVDP won bij de junioren, en Mohoric bij de beloften…
En de betreurde Igor Decraene de tijdrit bij de junioren. Volgend jaar ook alweer tien jaar geleden…

Turtlehead 11 mei 2022 om 17:10

Ik weet iemand die t meest wakker ligt van die Giro van 2016.

Theo H 11 mei 2022 om 20:40

Ik denk dat hij inderdaad veel meer wakker ligt van wedstrijden die de adelaar noemt. Grote doelen met wedsstrijdsituaties waarin hij heel grote kans leek te maken op de winst.

Reutemeteut 11 mei 2022 om 22:09

Dat betwijfel ik zeer hoor. Hij is alleen in 2012 sort of dicht bij winst geweest in Luik. De OS blijft een loterij, en dan ga je op je bek. Op dat specifieke WK keek iedereen maar naar één man, en dan kom je in de tang te liggen.

adelaarvanantwerpen 11 mei 2022 om 22:24

@ Reutemeteut
In editie 36 van het boek Bahamontes vertelt Nibali dat Luik 2012 zijn grootste teleurstelling ooit was, zelfs groter dan die andere grote teleurstelling in Rio. Hij heeft het niet over het WK in Firenze. Dit komt omdat Luik zijn lievelingsklassieker is.

Alfons Haavers 11 mei 2022 om 22:55

Als fan heb ik dat achteraf (ongeveer na 1 nacht slapen) eigenlijk nooit: spijt dat er een ander heeft gewonnen. De dingen gaan zoals ze gaan en dat is zo mooi aan de koers.

Geen LBL voor Nibali waar je dat misschien wel had verwacht maar wel MSR waar je dat misschien minder had verwacht. Prachtig vind ik dat.

Net als Van Avermaet die als niet-klimmer eigenlijk al was gelost maar dan met de chance die hem zo vaak ontbrak in de Ronde van Vlaanderen terugkomt en de sprint voor goud wint. Legendarische overwinning blijft dat voor mij. Daar in dat onorthodoxe wielerkader aan de Copacabana als toen niet-winnaarstype een Olympische titel grijpen tegen alle verwachtingen in op een loodzwaar parcours. Vanwege de surprise 1 van de mooiste Belgische zeges van het vorige decennium wat mij betreft en met geen kitscherig hoofddeksel kapot te krijgen is.

Theo H 12 mei 2022 om 00:42

@adelaar: Fijn dat je er ook nog een quote bij betrekt, maar als je zijn carrière en doelen een beetje gevolgd hebt, sprak dat al redelijk voor zich. Lijkt erop alsof WK 2013 in relatie tot Nibali enorme indruk op Reutemeteut gemaakt heeft, maar daarom hoef je Luik (sort of) en OS (loterij) niet weg te zetten als inferieur tov een WK waarin hij nooit in een zelfde kansrijke positie zat.

Reutemeteut 12 mei 2022 om 15:36

Hij was zo teleurgesteld dat ‘ie nooit meer over dat WK heeft willen praten. Begrijpelijk.

Koers 11 mei 2022 om 16:58

Nog 1 keertje Lombardije dan maar. Toch wel een van de echte groten met 2x Giro, 1x Tour en Vuelta, met daarnaast vele etappezeges en natuurlijk beide Italiaanse monumenten en tweemaal de Tirreno.

Maar we blijven hem natuurlijk voornamelijk herinneren om:
https://www.youtube.com/watch?v=K0Db10odClg

Pauls30303 11 mei 2022 om 17:01

Ook het eerste waar ik aan moest denken. Vincenzo en plakkende deurklink.. hahaha

Stelvio-fan 11 mei 2022 om 17:23

Inderdaad geweldig filmpje van een geweldig renner die dus ook stoute dingen heeft gedaan. Desalniettemin, prachtige coureur en dé reden dat ik fanatiek ben gaan wielrennen (Giro 2010)

Txirrindularitza 11 mei 2022 om 17:09

Een monument en een sieraad voor de sport. Veel moois hierboven al gememoreerd, maar hoe hij in 2016 Chavez liet staan om zijn tweede Giro te winnen was eveneens prachtig. Hij had een WK-titel verdiend.

Michelangelo 11 mei 2022 om 17:10

Einde van een tijdperk. Altijd een supermooie coureur gevonden. En ik ken eigenlijk weinig mensen die een hekel hebben aan Nibali, danwel anti-Nibali zijn.

Als je zijn palmares bekijkt, dan is dit toch ook echt wel 1 van de de grootheden in de sport. Grote rondes en grote eendagswedstrijden op zijn palmares. En hoewel ik niet de illusie heb dat hij vrij is van (doping)zonden als kind van de epo-tijd, is hij voor zover ik weet wel altijd uit de vuile dossiers gebleven.

Mooi dat hij ook de symboliek van de sport weet te waarderen en zijn aankondiging doet op een plek die hem dierbaar is.

fietsvriend 11 mei 2022 om 17:21

100% antipathie hoor, geslepen smiecht. Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben. En niet alleen door Giro 2016. Hangt een onaangename sfeer rondom hem.

Kopinkas 11 mei 2022 om 17:28

@Fietsvriend
En jij noemt jezelf een fietsvriend? Alleen al hoe hij jaar na jaar de uitdaging Milaan-San Remo aanging en er met enorm veel panache dan ook nog eens in slaagde om het solo af te ronden, toen misschien niemand er nog op rekende…
Geslepen was hij vooral in het rondewerk.

Koers 11 mei 2022 om 17:40

Wat is er precies met 2016? Het was toch echt Kruijswijk zelf die de sneeuw in dook.

fietsvriend 11 mei 2022 om 20:38

@koers je hebt gelijk, Nibali trok Kruijswijk over de limiet maar Kruijswijk deed het zelf natuurlijk. Die teleurstelling heeft natuurlijk wel een zondebok nodig. Maar dat is logisch.

KJP 11 mei 2022 om 17:14

Één van de absolute smaakmakers in het wielrennen van de afgelopen vijftien jaar voor mij. Wat heb ik met grote regelmaat genoten van Nibali.

Bijvoorbeeld in de Giro van 2010, toen hij als relatief jonge haai, in het zog van de grote Basso, in het roze mocht rijden in de rit naar Montalcino. Voor mij nog altijd één van de mooiste koersen die ik ooit heb mogen bekijken.

Uiteraard komt ook de Tour 2014 boven drijven waar hij met prachtige aanvallen onverwacht een hele dominante ronde reed. Was een klasbak was het toen.

Verder natuurlijk het altijd onder druk kunnen zetten van zijn concurrenten in de afdaling. Menig Beneluxer en ander renner die tot op de nacht van vandaag zwetend wakker wordt van de gevolgen. Wellicht geen Savoldelli qua verfijning, maar je concurrenten zoveel pijn kunnen doen in de afdaling is er weinig gegeven.

En dan uiteraard de latere fase van zijn carrière waarin hij nog kon winnen door met name de slimste te zijn terwijl hij al niet meer de sterkste was. Op dat moment was met name San Remo toch een hele mooie bekroningen op zijn carrière.

Nibali, eens groot smaakmaker, in een tijdperk waar het entertainen van het publiek lang niet iedere topper gegeven was. De laatste overgebleven renner waar ik in mijn tienerjaren toch echt wel een beetje fan van was. lo squalo dello stretto, ondanks dat het beste er wel vanaf is, ga ik je toch echt wel een beetje missen in het peloton.

Michelangelo 11 mei 2022 om 17:18

Sluit ik me volledig bij aan KJP.

Overigens heb ik wat Siciliaanse vrienden, die zullen echt wel even een traantje laten vandaag.

Reutemeteut 11 mei 2022 om 17:51

Kijk maar uit met je Siciliaanse vrienden.

squadra 11 mei 2022 om 18:25

Mee eens. De rit naar Montalcino was een spektakelstuk met ook nog een valpartij van Nibali. Ik denk zelfs dat hij die Giro had kunnen winnen ondanks dat hij van het strand gehaald was (vervanger van Pelizotti die geschorst werd uit mijn hoofd). Zonder het werken voor Basso en het wachten op Basso in de Montalcino rit en in de regenachtige afdaling van de Mortirolo had ik het nog wel willen zien.

Maar ik heb genoten van Nibali, zeker in de tijd van de Sky dominantie een van de weinige renners die wat probeerde (soms tegen beter weten in). Wat had ik hem graag nog een LBL, WK of OS gegund. Hoewel ik voor niemand mijn handen in het vuur steek en dus ook niet voor Nibali zou het zomaar ook eens een renner kunnen zijn die ondanks wat die gewonnen heeft ook het nodige heeft misgelopen door valsspelen. Zo zou het mij niet verbazen als LBL 2012 nog een keer zijn kant op komt. De Vuelta van 2017 had sowieso al zijn kant op moeten komen.

tvm 11 mei 2022 om 17:34

Met Kruijswijk in de Giro, amai.

Drossard Kudus 11 mei 2022 om 18:11

Zat er natuurlijk langzaam wel aan te komen, maar toch jammer dat het nu zo ver is. Geweldige coureur die de klassiekers, aanvallen en gepaste smeerlapperij niet schuwde.

Vooral zijn Tourzege wordt mijn inziens flink ondergewaardeerd door het wegvallen van Froome en Contador. Bizar hoe dominant hij die ronde was

squadra 11 mei 2022 om 18:43

@Drossard Kudus

Mee eens. We zullen het nooit helemaal weten, maar die Tour was hij echt niet te houden. Ik zou niet weten hoe Contador die achterstand van 2.40 had moeten goedmaken. Als je kijkt naar de klimtijden (op bv Hautacam) is dat eigenlijk onmogelijk.

http://www.climbing-records.com/2014/07/new-hautacam-top-100-nibali-close-to.html

Als Contador tijd had willen goedmaken op de Hautacam had hij tijden moeten rijden die alleen in het Epo tijdperk zijn verreden. Zelfs Nibali staat bijna verdacht hoog op de lijst (sneller dan Piepoli en Cobo in 2008). Om maar aan te geven hoe goed Nibali die Tour was bergop. Die versnelling voorbij Nieve zal ik nooit vergeten (nog even versnellen voordat je inhaalt zodat de tegenstander niet eens kan proberen om aan te haken was echt bizar). Ook was er al een eerste aankomst bergop die Tour waar Nibali en Contador de rest loste, Nibali verloor toen dacht ik 2 seconden op het eind door foutief te schakelen, maar niks leek erop te wijzen dat Contador Nibali die Tour van de overwinning af zou kunnen houden. Froome zullen we helemaal nooit weten, maar die had ook eerst nog die kasseien nog over moeten komen.

Soms heb je gewoon een periode dat alles goed valt en er niks aan te doen valt voor de concurrentie en dat was het geval met Nibali in de Tour van 2014. 29 jaar en dus fysiek op zijn top en een fantastisch vormpeil. Ik weet dat mensen op dit forum graag zeggen dat hij die Tour niet had gewonnen met Contador en Froome, maar ik geloof daar dus helemaal niks van. Die tour had hij ook gewonnen tegen Contador en Froome.

Jacco van Stierop 11 mei 2022 om 18:50

Komt niet uit de lucht vallen, deze aankondiging. Het is goed zo.
Schitterende coureur, prachtig palmares. Vaak koersbepalend, en de laatste jaren niet te beroerd om ploeggenoten bij te staan. Een mooie laatste knuppel gooide hij nog in Lombardije vorig jaar.
Kon trouwens ook heel fraai verliezen, dat is niet iedereen gegeven.

squadra 11 mei 2022 om 19:01

Inderdaad. Dat verliezen, daar was altijd duidelijk te zien dat hij niet echt op de cijfers aan het letten was zoals veel van zijn collega’s. Ik heb zelden een renner zien lossen in de laatste km of honderden meters en dan nog gewoon 30 seconden verliezen. Hij ging gewoon altijd tot het uiterste tot het op is.

Romāns Vainšteins 11 mei 2022 om 21:46

Met name tov Horner toonde hij zich een sportief verliezer, was een schitterende battle tussen die 2.

lo squalo dello Stretto 11 mei 2022 om 18:56

Einde van een tijdperk. Nibali en Valverde, mijn 2 favoriete renners. Het wielrennen zal nooit meer hetzelfde zijn; voor mij persoonlijk gaat 2023 heel raar aanvoelen.

Kopinkas 11 mei 2022 om 20:03

Alpe d’Huez 2018 blijft toch ook een onwaarschijnlijk Nibali-moment: val door dwaze fans, rechtkrabbelen en maar 13 seconden verliezen, en dan toch niet meer van start kunnen gaan door gebroken ruggenwervel.

Gibo 11 mei 2022 om 20:59

Een goede nibali was zeer leuk om naar te kijken. Als hij goed was viel hij altijd aan.
De laatste jaren deed het toch vaak pijn aan de ogen elke keer hij vroeg moest lossen.

Romāns Vainšteins 11 mei 2022 om 21:49

Nibali altijd een favoriet van me geweest. Bedenk ook dat ie alles wat ie won solo deed he. Ik tel 15(!) etappes in de grote rondes. Hij had alles, behalve een spurt.

bellevue 12 mei 2022 om 00:24

zou Campenaerts ook eens aanraden om beelden van Nibali’s beet van achteruit,

het timen van een aanval te bestuderen.

Zonder dat de groep echt vertraagde pakte die uit het niets meteen 15 meter.

Zo meesterlijk

D.Koch 12 mei 2022 om 08:18

Ik ben hier nog niet klaar voor. Graag nog 1 jaar door nibali

Headlines

Materiaalzone

Populair