‘Vincenzo Nibali staat in 2022 aan de start van de vijf wielermonumenten’

woensdag 27 oktober 2021 om 10:47
‘Vincenzo Nibali staat in 2022 aan de start van de vijf wielermonumenten’

Nibali koerst volgend jaar voor Astana Qazaqstan Team - foto: Cor Vos

Vincenzo Nibali zal volgend jaar deelnemen aan de vijf wielermonumenten, zo meldt La Gazzetta dello Sport. De bijna 37-jarige Italiaan zal volgens de Italiaanse sportkrant dus ook voor een eerste keer meedoen aan Parijs-Roubaix.

Nibali liet een week geleden nog weten dat hij ooit een keer aan de start wil staan van Parijs-Roubaix. “Ik heb Roubaix nog nooit gereden, maar misschien is komend jaar wel het juiste moment.” La Gazzetta dello Sport meldt nu dat de Siciliaan een ambitieus plan heeft voor 2022 en dat is deelnemen aan de vijf wielermonumenten: Milaan-San Remo, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije.

De ronderenner, die volgend jaar weer zal uitkomen voor Astana, won in het verleden al drie wielermonumenten. In 2015 en 2017 was hij de beste in de Ronde van Lombardije en in 2018 verbaasde hij vriend en vijand door als eerste over de streep te komen in Milaan-San Remo. Nibali stond ook al meerdere keren aan de start van Luik-Bastenaken-Luik, met een tweede plaats in 2012 als uitschieter, en was in 2018 van de partij in de Ronde van Vlaanderen.

Het is overigens nog altijd onduidelijk of Nibali volgend jaar weer zal meedoen aan de Giro d’Italia, of dat hij de voorkeur geeft aan de Tour de France.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Maillot à Pois 27 oktober 2021 om 10:57

Als ie in het voorjaar 4 monumenten wil rijden, ligt een rustpauze en dan toewerken naar de Tour meer voor de hand.
Ik vraag me wel af met welke ambities hij dan aan de start staat – ‘deelnemen aan de 5 monumenten’, het klinkt bijna een beetje als een afscheidstournee om het nog eens allemaal meegemaakt te hebben.

IlPirata 27 oktober 2021 om 11:22

Best kans op.Podium grote ronde zal moeilijk worden/zijn.

Ab Normaal 27 oktober 2021 om 12:52

Zal het ook wel zijn.
Denk dat de Haai inmiddels op alle vlakken overvleugeld is en het zou mij verbazen als hij nog een echt grote overwinning pakt.

VerstandOpNul 27 oktober 2021 om 11:21

En als hij ze dan alle 5 uitrijdt, maar ruimschoots buiten de Top-20? Ik vind het moeilijk om dit soort ondernemingen op waarde schatten..

Mwielerfan 27 oktober 2021 om 11:58

2014 was hij vooraan in de tour in Roubaix. Luik had hij ook bijna gewonnen, buiten de beste dag uit het leven van Maxim iglinski gerekend. Ik ben nog steeds net zo verbaasd als die dag zelf jn 2012 daarover.

Romāns Vainšteins 27 oktober 2021 om 12:12

Weergaloos was dat, was er live bij.

De tijdswaarneming klopte niet want er zat geen klok op Rodriguez en Iglinsky maar alleen op de groep daarachter. Op de rue Walthère Jamar dacht iedereen dat Nibali solo aan ging komen en schoot met Italiaanse vlaggen naar buiten etc. Komen we buiten zien we ineens een dartel azuur mannetje met een boogje rond de haai rijden onderaan, hahahaha!

Lendilonus 27 oktober 2021 om 11:24

Ik vind het wel mooi om te zien dat de oude krijgers in hun nadagen toch nog zin krijgen om een keertje de Ronde en Roubaix te proeven. Hoorde Mollema ook al laatst iets soortgelijks opperen en Sir Wiggo deed het natuurlijk ook al. Overigens horen Nibali en Mollema voor mij ook wel bij het selecte groepje klimmers die met enig fatsoen hier kunnen starten. Pogacar kan natuurlijk alles maar ik zie Landa en Quintana toch niet voor me op de kasseien.

Massimo Bataille 27 oktober 2021 om 11:39

Louis Meintjes en Gaudu for Roubaix =D ?

Hang er direct een prijs aan, ergens een bol kaas of goeie salami voor de lichtste renner die de finish haalt in Roubaix.

hartstikkebedankt 27 oktober 2021 om 11:41

Elissonde :D

De Cabybara van de Conradkade 27 oktober 2021 om 12:27

Samuel Dumoulin heeft ook P-R twee keer gereden, zie ik. Die paste in een handtasje.

ddjong67 27 oktober 2021 om 12:28

https://www.procyclingstats.com/race/tour-de-france/2014/stage-5 in die rit reed hij toch behoorlijk indrukwekkend over kasseien.

Alfons Haavers 27 oktober 2021 om 13:08

Il grande signore Nibali… Fantastisch palmares, nooit helemaal mijn renner geweest. Gun hem wel nog 1 grote vis.

Shinzawai 27 oktober 2021 om 13:24

Met deze plannen ligt het voor de hand dat Nibali de Giro overslaat en Parijs-Roubaix als voorbereiding op de Tour rijdt. Lutsenko zal ook wel voor de Tour gaan en Lopez voor Giro/Vuelta.

CyclesGoff 27 oktober 2021 om 15:17

Niet direct mijn favoriete renner, maar wel de architect en uitvoerder van de meest indrukwekkende afdaling die ik me voor de geest kan halen. De afdaling van Nibali naar de zege in Lombardije 2015. Bloedstollende poetry in motion.

lo squalo dello Stretto 27 oktober 2021 om 15:28

Hopen op nog één grote zege!

Jacco van Stierop 27 oktober 2021 om 17:46

Veel winnen zal hij niet meer doen, ofschoon ik hem een kloeke prijs zeker zou gunnen. Hij heeft echter zichtbaar plezier in het fietsen, en is nog steeds in staat een wending te geven in een koers, dat zagen we Lombardije.
Lost niet zelden een losse flodder, maar doet dat immer in stijl; verder wat plagerige speldenprikken, de jeugd moet nu eenmaal af en toe wat gepord worden.

Headlines

Materiaalzone

Populair