Vincenzo Nibali: “Evenepoel wordt een rivaal in de Giro”

Door , vrijdag 21 februari 2020 om 06:00
Vincenzo Nibali: “Evenepoel wordt een rivaal in de Giro”

© Cor Vos

Vincenzo Nibali werd gisteren achtste in de tweede rit van de Volta ao Algarve. Het nieuwe speerpunt van Trek-Segafredo zat mee voorin, maar ook hij had geen antwoord op de versnelling van Remco Evenepoel. “Die jongen is buitengewoon”, stak hij even voorbij de finish zijn bewondering niet onder stoelen of banken.

De Italiaan leerde Evenepoel naar eigen zeggen echt kennen tijdens de Ronde van Duitsland van vorig jaar. “In een van de etappes trok hij op honderd kilometer van de finish in de aanval. Ik was zwaar onder de indruk”, doet Nibali zijn verhaal. “De prestaties die hij de daaropvolgende weken neerzette, bevestigden mijn gevoel. En zijn overwinning vandaag bewijst echt dat dit een buitengewoon talent is. Als je dit op 20-jarige leeftijd kan…”

Vincenzo Nibali houdt zelfs rekening met Evenepoel in de Giro d’Italia. “Hij wordt een echte rivaal, denk ik. Zijn enige minpunt is dat hij nog jong is. Hoe verteert een renner van twintig jaar een koers van drie weken? Op papier hebben jonge renners wat tijd nodig vooraleer ze echt kunnen meedoen voor een eindzege. Maar ik heb zo stilaan het gevoel dat die theorie voor Remco Evenepoel niet opgaat.”

Dit artikel delen:

27 Reacties

Matxin 21 februari 2020 om 06:46

Evenepoel gaat de Giro met speels gemak winnen.

vevie 21 februari 2020 om 07:17

En toen wreef je de slaap uit je ogen.

bocht 13 21 februari 2020 om 07:52

Mogelijk ja
Waarschijnlijk nee.
@ Matxin wel leuk hoor beetje stoken.

koos verrek 21 februari 2020 om 08:04

Als hij ’t zegt..

Hollow Knight 21 februari 2020 om 08:13

Mooie woorden van de haai. Hopelijk kan hij ook een goed seizoen rijden! Zou een waardige Olympische Kampioen zijn.

kleomantre 21 februari 2020 om 10:21

Die heeft eerzuchtig als hij is lijdzaam moeten zien dat Van Avermaet met de titel naar huis ging in Rio. Gaat Henao niet onderuit dan wint Van Avermaet sowieso niet en zou ik de haai de meeste kans hebben gegeven van het leidende trio.

Geraint 21 februari 2020 om 11:23

Zucht, dat eeuwige geleuter als Nibali niet valt in Rio…. Dat ben ik 10 keer meer beu dan de Nederland-België Evenepoel discussie.

Wie weet wint Alaphilippe als hij niet valt. Ze zaten op 13 seconden boven en er was dus nog helemaal niks beslist. Bovendien nam het leiderstrio onverantwoorde risico's en op uw fiets blijven is nu eenmaal onderdeel van het wielrennen.

Wheely 21 februari 2020 om 08:28

Baby Shark!

Eljorro 21 februari 2020 om 08:34

Giro winst is heel realistisch. Steekt er bovenuit. Hoe duidelijk moet het zijn? Met zijn tijdrit moeten andere renners echt een serieus verschil maken bergop. Ben benieuwd hoe.

koos verrek 21 februari 2020 om 09:08

Eerst effe zien hoe Remco gaat op bv mortirolo of gavia of die andere rotcols in italie

Barry Batsbak 21 februari 2020 om 09:18

Die gaat prima op die rotcols Koos. Maar houdt hij het 3 weken vol, daar zit het venijn. De derde week gaat het ons vertellen. Waarschijnlijk wel trouwens, die gozer kan alles.

Sonsbach Allstars 21 februari 2020 om 08:45

Mind games horen natuurlijk een beetje bij Nibali. Toch zou hij zo maar eens gelijk kunnen hebben

Romāns Vainšteins 21 februari 2020 om 08:48

Kijk verder dan berg en tt, Evenepoel mag hard kunnen trappen maar er zijn 3500 k totaal te overleven. Lefevere zal moeten anticiperen en een topploeg afvaardigen om de kroonprins te beschermen.

Martino87 21 februari 2020 om 09:41

De ploeggenoten zijn al bekend: Knox, Cattaneo, Ballerini, Jakobsen, Keisse, Honore en Senechal.

Limal 21 februari 2020 om 08:49

Mooie woorden van de immer minzame Shark. Het mag trouwens best opgemerkt worden dat Nibali zelf ook al uitstekend is voor deze tijd van het jaar – dat laat het beste vermoeden voor de rest van het seizoen. Een spannend duel tussen hem en Remco in de Giro (niet noodzakelijk wat betreft eindwinst, maar in een ritje of twee) zou mij alvast heel erg kunnen plezieren!

Joachim Agostinho 21 februari 2020 om 09:07

Volledig eens met Nibali. De volgende test zal een 3-weekse zijn, maar het zou mij niet verbazen wanneer Evenepoel ook daar gaat verbazen!

kleomantre 21 februari 2020 om 10:36

Ik heb niet zo gelet op het deelnemersveld, dus is even wat giswerk van mijn kant.

Vermoed dat hij wel gaat opvallen en een prestatie levert die groter zal zijn van het gangbare goede talent dat er echt een doel van maakt. Vaak eindigen die ergens op plaats 6 t/m 11 bij een goed bezette ronde. Geloof er wel in dat Evenepoel wel bij de beste 5 kan komen, maar ik denk niet aan een een echte bang zoals Bernal.

Bij laatstgenoemde mag je natuurlijk wel de kanttekening plaatsten dat vorig seizoen een vreemd verloop was qua tour. Weet niet hoeveel garanties die Tour nou geeft voor de toekomst.

KimJungPoels 21 februari 2020 om 09:14

Ik heb inmiddels een aantal keer bedenkingen bij de favorietenrollen van Evenepoel gehad, omdat hij bepaalde dingen nog nooit heeft laten zien.

Hij heeft inderdaad nog nooit een ronde van drie weken gereden, en we weten nog niet hoe hij een monstercol op gaat. Maar die bedenkingen, die durf ik toch niet meer te hebben.

Joachim Agostinho 21 februari 2020 om 09:38

Meestal blijven de favorieten bij elkaar op zo'n "monster col" en moeten we na afloop teleurgesteld constateren dat er niets is gebeurd. In het ergste geval is aanhaken, zoals Dumoulin, het devies en toeslaan in de tijdritten.

Limal 21 februari 2020 om 10:00

Het verschil met Dumoulin en de meeste andere tijdrijders is natuurlijk dat Evenepoel bergop veel lagere wattages moet trappen omdat hij veel kleiner/lichter is. Het blijft idd afwachten voor de monstercols en over 3 weken, maar klimmen zou in elke geval natuurlijker moeten zijn voor hem.

Pubsted 21 februari 2020 om 10:50

De Giro-ploeg is gebouwd om Jakobsen lijkt het. Evenepoel mag dus net als Jungels zo vaak meedoen in het treintje

Kevin Lowagie 21 februari 2020 om 10:54

Ik vrees vooral dat hij bergop in de Giro snel afgezonderd zal zijn van ploeggenoten. Dat zou wel eens zijn pijnpunt kunnen zijn. Verder zie ik niet in waarom hij niet kan winnen. Hij klimt goed, is sterk tegen de klok en hersteld vlot.

koos verrek 21 februari 2020 om 10:58

anderzijds wil ie de giro nu al winnen? ik bedoel… ze’n ambities zijn mss de trein van fabio en een rit hier of daar voor zichzelf zou verstandig zijn

vincenzo 21 februari 2020 om 11:28

Ik weet nu al wat hij vooraf gaat zeggen: “We gaan het van dag tot dag bekijken, niets moet, alles mag”

Cintu 21 februari 2020 om 12:51

@vincenco : En gelijk heeft hij. Laat hem maar proberen.

En Bloc 21 februari 2020 om 12:03

Heeft Remco het in zich om dit jaar top 5 te rijden in een grote ronde? Vast en zeker wel. Gaat het gebeuren? Neen. Factoren zoals ervaring en een sterke ploeg rond jou hebben zijn in een ronde van drie weken heel belangrijk. Plus, ik denk dat zijn temperament hem (dit jaar) zal nekken. GC in een grote ronde is doseren en steeds denken aan morgen. 1 keer over de rode gaan en je krijgt de volgende dag een oplawaai rond je oren.

vincenzo 21 februari 2020 om 12:56

Je zou gelijk kunnen hebben, maar de ploegleider is niet gek en zal hem temperen.

Headlines

Materiaalzone

Populair