Vijfsterrenstrook Mons-en-Pévèle herschapen in heuse modder- en regenpoel

zondag 3 oktober 2021 om 08:59
Vijfsterrenstrook Mons-en-Pévèle herschapen in heuse modder- en regenpoel

Wout van Aert kan zijn borst, letterlijk, natmaken - foto: Cor Vos

Parijs-Roubaix zal zijn bijnaam, De Hel van het Noorden, dit jaar nog meer eer aandoen. Door de hevige regenval van de voorbije dagen zijn enkele kasseistroken herschapen tot een regen- en modderpoel. Zo ook de beruchte vijfsterrenstrook Mons-en-Pévèle.

Afgelopen nacht viel in Noord-Frankrijk de regen met bakken uit de hemel, waardoor de kasseistroken op het parcours van Parijs-Roubaix er nog wat slechter bij liggen. Zo ook Mons-en-Pévèle, traditioneel een van de scherprechters in de Helleklassieker. Deze drie kilometer lange strook, gekenmerkt door slecht liggende kasseien, ligt op goed vijftig kilometer van de finish.

Het parcours ligt er vandaag nog veel slechter bij dan gisteren, toen de vrouwen hun eerste Parijs-Roubaix mochten afwerken. In de vrouwenkoers werd er al veelvuldig gevallen, onder meer door Annemiek van Vleuten, Ellen van Dijk, Jolien D’hoore en wereldkampioene Elisa Balsamo.

Dit artikel delen:

69 Reacties

Wielervolger 3 oktober 2021 om 09:12

Er gaan stroken geschrapt worden

S'mon 3 oktober 2021 om 09:18

Dat zou jammer, maar ook het meest verantwoord zijn.

A.M.M. Jonkers 3 oktober 2021 om 09:22

Die vrees zal wel bewaarheid worden.

HSV 3 oktober 2021 om 09:25

Beter dat dan talloze botbreuken.

Turtlehead 3 oktober 2021 om 09:46

Ja, als t er zo bijligt dan zeker. Kan zelf n onthoofde koers worden zo.
Vraag me ook af hoe t met de tv motoren zal gaan

xistnc 3 oktober 2021 om 09:31

Hier heb ik toch wel bedenkingen bij. Omdat het nu nog meer dan anders een loterij wordt en omdat dit gegarandeerd botbreuken oplevert. We hoeven spektakel toch niet met leedvermaak/ramptoerisme te verwarren?

dit is mijn voorwiel 3 oktober 2021 om 09:54

Er is ergens een grens. Waar die ligt is voor een ieder weer anders. Maar dat betekent niet dat je daarover en evt acties (verleggen van de koers bv) niet kunt overwegen.

bswinkelss 3 oktober 2021 om 09:32

Die gaat eruit

Westland95 3 oktober 2021 om 09:36

Linke finales heeft iedereen altijd de mond over vol, maar dit gaat natuurlijk ook helemaal nergens meer over.

Mwielerfan 3 oktober 2021 om 13:31

In eendagskoers is uitstappen veel makkelijker dus kan er wat mij betreft meer

Koers 3 oktober 2021 om 09:37

Prachtige foto´s wel

Dikke Vrouw 3 oktober 2021 om 09:37

Dit kan niet

Dikke Vrouw 3 oktober 2021 om 09:40

Andere stroken waar het zelfde is. Zou me stilaan verbazen dat het doorgaat waf sneu dit :(

Limal 3 oktober 2021 om 09:40

Maarten Vangramberen vat het goed samen: “Sinds 17 u gisterennamiddag is het niet gestopt met regenen. Tot 12 u zou het ook blijven gieten. In de Tour van 2014 werden tijdens de uitgeregende kasseirit enkele stroken geschrapt. Daar is nu nog geen sprake van, maar misschien verandert dat straks. Het wordt heel gevaarlijk. Het is een heroïsche koers, maar het moet geen tragedie worden met veel renners in het ziekenhuis.”

xistnc 3 oktober 2021 om 09:45

Als etappe in een ronde van 3 weken is dat natuurlijk een ander verhaal, maar desalniettemin hoop ik dat het verstand zegeviert.

Limal 3 oktober 2021 om 09:59

Inderdaad. Zoals ik onder de voorbeschouwing ook al zei: strook per strook evalueren en omleiden indien nodig.

Op basis van de foto's die ik al zag lijken de ruggen van de kasseistroken misschien beter berijdbaar dan gisteren (de vette klei weggeregend) maar dat zijn maar enkele beelden natuurlijk. En voordat de renners passeren (hopelijk in uitgedunde groepjes na een waaierachtig begin) komen er ook nog wagens voorbij die de smurrie weer kunnen verspreiden…

destoemper 3 oktober 2021 om 09:45

Watjes , bekijk de historische beelden van de overwinning van Hennie Kuiper

Mwielerfan 3 oktober 2021 om 13:32

Die zijn zo heroïsch, juist vanwege dit soort waanzin. Wil je heori

Turtlehead 3 oktober 2021 om 09:48

Allemaal logisch, maar nou zitten we 20 jaar te janken om een ‘mooie regeneditie’, dus als ze niet koersen wordt ik helemaal gek.

Groot voordeel: het is toch einde seizoen, dus van valpartijen kan iedereen een
lange winter herstellen ;)

Dikke Vrouw 3 oktober 2021 om 09:51

Doe niet zo zielig

Mystery Rider 3 oktober 2021 om 09:52

Als je ziet hoeveel de vrouwen gevallen zijn in hun eerste editie en dan lag het er nog niet zo slecht bij en er moeten vandaag nog een bende junioren over … dan vrees ik toch het ergste!

Turtlehead 3 oktober 2021 om 10:16

Zielig? Ik zou het erg zielig vinden voor mezelf als ik niet naar mooie koers kan kijken vanmiddag, ja.

Rondje 25 3 oktober 2021 om 10:17

Wat dacht je van de renners die het crossseizoen in gaan. Echt geen einde seizoen voor hen.

Tool 3 oktober 2021 om 09:49

Dit kan niet. Stroken eruit, misschien alle of gehele koers cancellen

Mystery Rider 3 oktober 2021 om 09:55

UCI Extreme Weather protocol – maar dan moeten wel alle partijen akkoord gaan om de boel stop te zetten…ik denk sowieso dat iedereen aan de start staat met de kennis dat ze minimaal 1-maal en waarschijnlijk meerdere malen tegen de grond zullen gaan en dat ze dan maar hopen dat er weinig schade is!

De junioren wedstrijd aflassen zou nog wel eens kunnen gebeuren, de heren professionals gaan gewoon aan de start staan, vermoed ik!

Mwielerfan 3 oktober 2021 om 13:39

Dat is sowieso al een lachertje gebleken toch

dit is mijn voorwiel 3 oktober 2021 om 09:55

Begint meer weg te hebben van een triatlon zo.

Mwielerfan 3 oktober 2021 om 13:51

Haha ja mooi gezegd

dit is mijn voorwiel 3 oktober 2021 om 09:58

Ik kan me nog ergens vaag beelden herinneren van een paardenrace in ik denk UK, waar paarden op inhumane wijze over modderstroken werden gejaagd. Was veel gedoe en heibel over en ik meen dat de race inmiddels is gecanceld. En dan laten we nu mannen en vrouwen in latex pakjes over spekgladde stenen racen en zetten we geld in op wie de finish het snelst bereikt. En dat kan dus gewoon. Anno 2021.

Limal 3 oktober 2021 om 10:05

Ik gok zelf nooit en vandaag lijkt me dat al helemaal dom: er kan zoveel misgaan dat niemand zeker is dat ze aankomen. Straks wint, na een probleemloze race, eeuwige pechvogel Vanmarcke nog! :-)

Thijs E 3 oktober 2021 om 10:14

Als ze nu in plaats van latex pakjes gewoon lycra mogen dragen, net als normaal?

Barry Batsbak 3 oktober 2021 om 10:24

Vandaag is neopreen waarschijnlijk het handigst.

xistnc 3 oktober 2021 om 10:33

Ik weet niet of er een ploegenvoorstelling is, maar in dat geval zal er allicht een lolbroek met wetsuit, snorkel en zwemvliezen het podium op waggelen.

dit is mijn voorwiel 3 oktober 2021 om 12:07

Ik hou het op latex, maar dat is misschien een persoonlijke voorkeur.

Mwielerfan 3 oktober 2021 om 13:52

Paarden maken de keus niet zelf

martini151 3 oktober 2021 om 10:02

Levensgevaarlijk en onverantwoord. Staat buiten kijf dat het voor de kijker en toeschouwer fantastisch is om te zien (mits er geen zware verwondingen zijn bij valpartijen). Maar waar iedereen jaren klaagt over de veiligheid in het wielrennen, zou dat hier zeker op zijn plaats zijn

friketje 3 oktober 2021 om 10:02

Dit gaan ze afzeggen. Je kunt hier niet een peloton erover heen laten gaan. Wellicht als het uit elkaar licht kunnen een paar crossers de finish nog halen. Maar 1 strook moet het peloton breken. Ach de editie van 2022 is al niet meer zo ver weg.

evelineroos 3 oktober 2021 om 10:05

Zie die Fransen dit wel laten doorgaan. Wordt een grote loterij vanmiddag.

Koers 3 oktober 2021 om 10:15

Het is al 100km in de regen fietsen voor de eerste kasseien, ik vermoed dat een deel na de eerste stroken al afstapt, dan wordt het vanzelf veiliger. Veilig zal de Roubauix nooit zijn, en laat dat nou net de charme zijn. Dit is een koers voor de Goden.

Rondje 25 3 oktober 2021 om 10:14

Wat ze ook beslissen mocht het doorgaan. De meesten komen hier niet ongeschonden doorheen. Vraag je dan nog wel af of het door moet gaan.
Als je gisteren al zag hoeveel dames er onderuit gingen. Oké, onervaren maar toch!
Ook in het mannen peloton zijn er velen onervaren renners. De crossers heb hier een groot voordeel zou je zeggen maar of dat bij deze omstandigheden ook zo is? Ik vraag het mij af. Valpartijen zijn niet te voorkomen. Probeer zoveel mogelijk alleen te rijden zou ik zeggen. Net als de winnares van gisteren.

Magician 3 oktober 2021 om 10:15

Veldrijders nog meer in het voordeel, als ik dit zie moeten ze een stuk met de fiets in de hand gaan lopen.

Panache 3 oktober 2021 om 10:15

Het wordt pas gevaarlijk als er renners met +40 km/u hier doorheen gaan fietsen. Het zou een mooie innovatie zijn als er een manier wordt gevonden om de snelheid plaatselijk te verminderen, zodat het parcours en de geest van de wedstrijd zo veel mogelijk intact blijven. Het gevaar en de botbreuken hebben immers alles te maken met het risico dat men neemt (te hard een blinde strook op).
Indien het gaat om 10-15 modderpoelen (een plas drek over de hele straat van 10 meter) dan kan je werken met een chicane er voor. Gaat het om honderden modderpoelen dan kom je op het punt dat het ondoenlijk wordt. Ik neem aan dat Twitter vooral de extreme situaties toont, dus ik heb wat dat betreft wel hoop dat het grootste deel van het parcours intact blijft.

Rondje 25 3 oktober 2021 om 10:19

Ha, ha, ha, 30 km borden neerzetten

Panache 3 oktober 2021 om 10:27

Ik denk ik oplossingen rondje 25 (jij in problemen?). Schijnbaar heb jij het parcours vandaag afgelegd en geconcludeerd dat er 30 km onbegaanbaar terrein is. Ik heb die informatie niet en zie enkel de paar foto’s van extreme situaties. Maar jij roept niet zo maar iets, het zal dus tientallen kilometers drek zijn een onbegaanbaar terrein, weten we dat ook weer.

Maillot à Pois 3 oktober 2021 om 11:23

@Panache
hij bedoelt natuurlijk borden met ‘maximumsnelheid 30km/u’
Ik vraag me ook af hoe je plaatselijk de snelheid wil verminderen?

Panache 3 oktober 2021 om 11:51

Het ligt allemaal aan je visie. Is het parcours gevaarlijk? Of wordt het parcours gevaarlijk doordat er renners te hard doorheen gaan? Ik denk het tweede. De oplossing is dan om de snelheid gedwongen omlaag te brengen (omdat op hol geslagen renners zelf niet die inschatting kunnen maken). Op sommige plekken zie je agenten staan met een bord in de hand (maar dat is nog steeds slechts een advies en geen gedwongen vermindering van snelheid). Een chicane kan wel. In feite is het niets meer dan enkele meters voor een zeer gevaarlijke situatie 60% links, 60% rechts en weer 60% links van de weg afzetten met plastic road barriers. Werkt niet richting een massasprint maar wel in een selectieve Roubaix of bergetappe. Is het ideaal? Nee. Maar het lijkt mij beter dan Roubaix waar er om de kasseien heen gereden wordt. Geen oplossing voor vandaag, misschien wel een aandachtspunt voor de toekomst.

Turtlehead 3 oktober 2021 om 10:18

Volgens bijenradar is t droog vanaf 1 uur en de ergste regen achter de rug. Benieuwd of t water nog wat zakt.
Wel mooi al het bloed van de dames van de stenen gewassen zo :)

xistnc 3 oktober 2021 om 10:22

Ik denk dat de koningin hoe dan ook lekker binnen blijft.

Wheely 3 oktober 2021 om 10:50

Hup TJV! Go beepack!

Anton van Valouwe 3 oktober 2021 om 11:41

Goede honingraat is duur…

M. Garin 3 oktober 2021 om 10:18

Paris Roubaix is een gevaarlijke koers. Dat maakt hem ook heroïsch. Nog even en we zitten alles op Zwift te kijken. Lekker veilig.

thorsen 3 oktober 2021 om 10:21

Baseren we dit nu allemaal op 1 of 2 foto’s?

Het duurt nog een paar uur voor ze daar langs komen, dus laat ze anders nog maar ff water scheppen of dweilen of zo, in plaats van meteen beginnen met “dit kan echt niet”.

Koers 3 oktober 2021 om 10:23

La Flamme Rouge:
Prudhomme to RTBF: “Paris-Roubaix is the Queen of the Classics, her legend is also in the rain. If a rider does not want to start, he does not start. It’s not like a stage race: its difficulty makes its legend”
Is Prudomme ook de baas van PR? Dan lijkt het me dat het doorgaat

Magician 3 oktober 2021 om 10:27

Yup, de ASO regelt ook dit feestje hè.

Merlinappa 3 oktober 2021 om 10:24

Prudhomme zegt doorgaan!

nickdt 3 oktober 2021 om 10:37

Prudhomme kan veel zeggen, als de renners niet willen starten, dan starten ze niet.

thorsen 3 oktober 2021 om 10:41

Ze mogen afstappen wanneer ze willen natuurlijk. Maar alle renners die hier aan de start staan weten dondersgoed dat Parijs-Roubaix geen gewone race is, en dat het zou regenen. Het is niet alsof je klassementsrenners over deze wegen stuurt.

Koers 3 oktober 2021 om 10:42

Er zullen genoeg zijn die juist hier kansen zien.

Rondje 25 3 oktober 2021 om 10:45

Misschien start er maar eentje. Is de winnaar gelijk bekent. Moet hij nog wel even aankomen natuurlijk.

Headlines

Materiaalzone

Populair