Vijfde zege op rij voor Anna van der Breggen in Waalse Pijl

woensdag 24 april 2019 om 14:08
Vijfde zege op rij voor Anna van der Breggen in Waalse Pijl

foto: Cor Vos

Anna van der Breggen heeft de Waalse Pijl voor vrouwen op haar naam geschreven. Op de beruchte Muur van Hoei kwam ze als eerste over de finish. Ook de afgelopen vier jaar was de wereldkampioene al de sterkste. Annemiek van Vleuten eindigde op de tweede plaats.


Anna van der Breggen was de afgelopen vier jaar de sterkste in de Waalse Pijl en gold daarmee op papier opnieuw als de te kloppen vrouw. Er lagen echter kapers op de kust in deze 22e editie, die 118,5 kilometer telde met daarin beklimmingen als de Côte de Warre, de Côte d’Ereffe en de Côte de Cherave. Het zwaartepunt van de wedstrijd lag duidelijk in de laatste 1,3 kilometer op de tweede en laatste passage van de Muur van Hoei.

Al vroeg in de wedstrijd maakte een kopgroep van zes vrouwen zich los met daarbij Loes Adegeest, Marie-Soleil Blais, Małgorzata Jasinska, Diana Peñuela, Tetyana Riabchenko en Lauren Stephens. Zij reden een voorsprong op het peloton bij elkaar van bijna drie minuten. Cadeau kregen zij hun voorsprong zeker niet, want al snel ging het voor Adegeest te hard. Met nog tachtig kilometer moest zij de kopgroep laten gaan.

Uitgedund peloton
Het peloton hield de kopgroep echter onder schot en op ruim veertig kilometer van de meet werd met Riabchenko de laatste vluchter ingerekend. Het hoge tempo zorgde er intussen voor dat het pak stevig uitdunde op het heuvelachtige parcours. Meerdere rensters probeerden weg te komen in de finale, maar een groep van zo’n dertig rensters leek aan de tweede en laatste beklimming van de Muur van Hoei te beginnen.

Dat was buiten Floortje Mackaij gerekend. In de aanloop naar de slotklim versnelde de renster van Team Sunweb en daardoor begon zij met vijftien seconden voorsprong aan de klim. Op het steilste deel werd ze echter bijgehaald. Viervoudig winnares Van der Breggen was weer alert en klopte met duidelijk verschil haar landgenote Annemiek van Vleuten. Annika Langvad werd derde. Met Marianne Vos en Demi Vollering eindigden er nog twee Nederlandse rensters in de top-5.

Dit artikel delen:

20 Reacties

mtber_1978 24 april 2019 om 14:12

En van Vleuten weer tweede. Jammer. Had haar het gegund.
Toch verdiend gewonnen door vd Breggen.

Gilberto 24 april 2019 om 14:14

Ja, ik heb ook veel meer met van Vleuten dan met die chagrijn vd.Breggen, maar wel knap natuurlijk 5 keer op rij

FDJ 24 april 2019 om 15:22

Van der Breggen is gewoon heel nuchter, maar wel een sympathiek iemand.

Maar op de fiets echt een veelvraat. Zondag kan ze gewoon voor de derde keer op rij de dubbel Waalse Pijl /Luik pakken. Gewoon een unieke wielrenster.

Gilberto 24 april 2019 om 15:39

Mja, nuchter, ik weet het niet. Ik vind dat chagrijnige juist niet sympathiek overkomen, meer arrogant zelfs

Poeksel 24 april 2019 om 16:01

Verwar je niet introvert met chagrijnig?

ChefSpijker 24 april 2019 om 17:05

Chagrijnig komt nou niet direct in mij op bij Van der Breggen. Kan me trouwens moeilijk voorstellen dat Van Vleuten echt elke keer zo blij is met een tweede plek omdat er ‘een mooie koers is geweest’ of ‘je toch de finale hebt gereden’. Dat komt dan misschien weer wat gemaakt over. Maar goed boeiend, uiteindelijk gaat het om de prestaties op de fiets.

Gilberto 24 april 2019 om 17:59

Nou, dan moet je eens wat filmpjes terugkijken, ken nooit geen lachje vanaf bij die griet, ik vind het helemaal nx.
van Vleuten gemaakt? Hm, juist, maar Ludwig vinden we allemaal zo heerlijk spontaan natuurlijk

Mwielerfan 24 april 2019 om 20:43

Nuchter is vaak een excuus om nietszeggend te zijn en geen emoties te tonen. Dat is inderdaad meer introvert dan chagrijnig, maar met zo goed saai om als interview te zien. En daarom is ze inderdaad minder sympathiek. Wellicht is dat voor bekende van haar anders, maar ik heb alleen die interviews

Jori 24 april 2019 om 14:18

Top 4 is gewoon bepaald op alfabetische volgorde van de voornamen

Cadellie 24 april 2019 om 14:27

Als je maar iets met Anne in je naam hebt word je een goede wielrenster!

josemanuelfuente 24 april 2019 om 14:49

Keetie vAN Oosten- Hage :)

HoofdIsVrij 24 april 2019 om 15:10

Van der Breggen is zelden blij na een overwinning. Verder wel erg sympathiek.

Jammer dat ze waarschijnlijk na Tokio ermee stopt.

Brabander 24 april 2019 om 16:40

Anna heeft hetzelfde ‘probleem’ als Greg Van Avermaet. Omdat het geen lachebekjes zijn, worden ze vaak onterecht als arrogant gezien. Wel een echte teamplayer. Vaak lijkt ze blijer als een teamgenote van haar wint.
Ik ben wel fan en content dat ze haar klasse weer heeft laten zien. Ik had er een hard hoofd in, maar die Muur van Huy is dus echt voor haar gemaakt. Haar maatje Annika Langvad komt ook als een komeet binnen zeg

Gilberto 24 april 2019 om 18:00

Vind ik toch wel een heel verschil. Greg komt op mij totaal niet arrogant over, maar idd ook geen lachebekje nee. Hoeft ook niet verder, puur mijn persoonlijk gevoel bij vd.Breggen, bij iedereen weer anders

Mwielerfan 24 april 2019 om 20:43

Gva laat meer emoties zien

Mwielerfan 24 april 2019 om 20:45

Hier is verslag ook veel te kort. Wat was er met niewiadoma bijvoorbeeld? Op de cauberg nog veel beter, juist op de steile stukken.

Brabander 24 april 2019 om 21:07

Die zal haar dag wel gehad hebben. Verder weinig verrassends aan deze uitslag toch? Of het moet het volgende grote talent Demi Vollering zijn

jp.vanoosterhout 24 april 2019 om 21:52

sorry,maar ik vind anna van der breggen een superwielrenster,en sommige reacties begrijp ik hier niks van,dat ze chagerijnig zou zijn.dat vind ik dus helemaal niet,oke ze is iets minder uitbundig als van vleuten misschien..maar ieder mens is anders he..en btw ik vind het een mooiere vrouw dan de meeste andere toppers !!!!

reusjen 24 april 2019 om 22:42

Wow, meen je dit echt? Cool!
Overigens vind ik haar zelf erg saai en niet spontaan en een beetje nors. Dat ze een supergoede wielrenster is staat, denk ik, buiten kijf.

Kelder is de Man 24 april 2019 om 22:51

Ja.. reusjen.. denk dat ie het echt meent en ben het zeker eens met ‘m.