Vijfde zege Cant in Zonhoven na tweestrijd met Betsema

zondag 16 december 2018 om 14:27

foto: PhotoPress.be

Sanne Cant heeft voor de vijfde keer in haar loopbaan de veldrit van Zonhoven gewonnen. De wereldkampioene versloeg in de Superprestige-cross Denise Betsema na een spannende laatste ronde. Ceylin del Carmen Alvarado kon lang volgen, maar werd uiteindelijk derde.


Uitstekende start Worst
Dit weekend was het echt zandhappen voor de coureurs, want na het strand van Sint-Anneke in Antwerpen was het vandaag tijd voor de Kuil van Zonhoven! Annemarie Worst begon als leidster aan de vijfde manche van de Superprestige, maar werd in de nek gehijgd door haar ploeggenote Alice Maria Arzuffi.

De crossers vrezen de kuil van Zonhoven vanwege de steile duik naar beneden. En die vrees bleek ook dit jaar weer terecht, want in de achtergrond vielen meerdere rensters. Vooraan kon ook Worst haar fiets niet onder controle houden, waardoor Nikki Brammeier vooraan plots alleen was. De Britse begon de tweede ronde met een voorsprong van negen seconden op Worst, die niet veel later opnieuw tegen de vlakte ging.

Drietal maakt de cross
Brammeier pakte een voorsprong, maar kreeg het gezelschap van Betsema, Cant en Alvarado. Niet lang daarna viel Brammeier, waardoor een drietal op kop ontstond. Zij waren ontzettend aan elkaar gewaagd en bleven tot in de laatste ronde bij elkaar. Betsema en Cant namen het voortouw en Alvarado hing telkens aan het elastiek. De renster van Corendon-Circus moest vlak voor het inrijden van de slotronde laten gaan.

In de laatste ronde zette de wereldkampioene Betsema onder druk. In een zandstrook maakte de Texelse een slippertje, waardoor Cant een gat sloeg. Die voorsprong gaf de Belgische niet meer uit handen.

Worst in de achtergrond
De strijd om de vierde plek ging tussen Loes Sels, Alice Maria Arzuffi en Nikki Brammeier; een strijd die gewonnen werd door de Britse. Opvallende afwezige in de voorste gelederen was Superprestige-leidster Annemarie Worst. De Europees kampioene werd negende en moest de leiding in het klassement afstaan aan haar ploeggenote Arzuffi.

Superprestige 2018-2019
Uitslag manche 5, vrouwen: flag-be Zonhoven (C1)
1. flag-be Sanne Cant (IKO-Beobank) in 44m35w
2. flag-nl Denise Betsema (Marlux-Bingoal) op 10s
3. flag-nl Ceylin del Carmen Alvarado (Corendon-Circus) op 25s
4. flag-gb Nikki Brammeier (MUDIIITA) op 42s
5. flag-it Alice Maria Arzuffi (Steylaerts-777) op 46s
6. flag-be Loes Sels (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice) op 46s
7. flag-nl Inge van der Heijden (WaowDeals) op 1m34s
8. flag-nl Maud Kaptheijns (Crélan-Charles) op 1m36s
9. flag-nl Annemarie Worst (Steylaerts-777) op 1m42s
10. flag-nl Shirin van Anrooij (Cécémel-Aveve) op 1m58s

Dit artikel delen:

25 Reacties

xistnc 16 december 2018 om 14:31

In het interview direct na de finish droeg Cant de zege met een grote glimlach op aan sooike cs.

Lalsacien 16 december 2018 om 14:38

En Martin Bergstra…..

delgado 16 december 2018 om 14:37

Geweldige cross gezien. Wat een ommekeer van Cant zeg, dat zag niemand aankomen volgens mij. Ook erg onder de indruk van Alvarado. Knap hoelang ze bij Cant en Betsema kon blijven, zeker op zo’n lastig parcours.

Vond het persoonlijk ook mooi hoe Worst er niks van bakte in plaats van ‘beloond’ te worden door gisteren niet te rijden. Wat dat betreft helemaal eens met Wuyts om dat flauw te noemen. Haar laatste cross dateerde van Koksijde 3 weken geleden, en dan ga je nog een klassementscross laten vallen. Ja, flauw.

Emergo 16 december 2018 om 14:51

Delgado Maar het is ook bijzonder flauw als je dat mooi noemt. Ja, flauw.

delgado 16 december 2018 om 15:13

Beetje snel op je pik getrapt? Ik wens ze nergens ongeluk toe. Totaal niks mis mee dus. Ik zie liever dames vooraan die niet zo flauw doen.

Emergo 16 december 2018 om 15:42

Delgado Je reactie blijft beneden peil.

KimJungPoels 16 december 2018 om 15:49

Is dit een stuk frustratie dat komt bovendrijven Emergo? ;)

Zo raar is het toch niet als je het mooi vind dat iemand die minder crossen rijdt niet in haar opzet slaagt?

delgado 16 december 2018 om 15:55

@Emergo

Leg eens uit dan?

tendam 16 december 2018 om 17:50

@delgado
Dit soort gedrag van fans en commentatoren zorgt er mede voor dat veldrijden een kleine sport blijft. Als een jonge sporter pieken legt en ervoor kiest om zich niet overhoop te rijden is dat ‘flauw’. En dan juichen als ze een paar keer onderuit gaat… triest.

Net zo triest als dat gezeik over de uitstraling van Cant, overigens.

Mwielerfan 16 december 2018 om 17:52

Wat is er flauw aan iemand die niet alle crossen rijdt?
Ze is dit jaar pas echt top dus misschien heeft ze nauwelijks een contract aangeboden gekregen van dvv. En ze rijdt in de zomer serieus op de Mountainbike.
Flauw om iemand zo hard af te rekenen op eigen keuzes. Bij vdp staat iedereen te juichen als hij anders beslist dan andere maar worst moet doen wat andere ook doen?

delgado 16 december 2018 om 18:59

@tendam

Wat nog veel triester is, is dat jij mij woorden in de mond gaat leggen. En dan nog niet van de minste. Juichen als ze tegen de grond ging??! Doe ff normaal.

Wat een vreemd argument ook, dat dit ‘soort gedrag’ mede ervoor zorgt dat veldrijden een kleine sport blijft. In het voetbal wordt de tegenstander constant uitgefloten en uitgescholden door de ‘fans’.

@Mwielerfan
Waar zeg ik dat je álle crossen moet rijden?? Ik heb begrip voor renners/rensters die hun doelen uitkiezen. Mijn punt is dat ze in Koksijde voor het laatst gecrosst heeft, dat is 3 weken(!) geleden. Waarom rij je dan niet in Antwerpen, een klassement waar je niet eens zo slecht staat? Voor de start stond ze virtueel 6e (gezien de situatie van Van Loy en Van de Steene).

Ze zou er vandaag zelfs veel baat bij gehad hebben, gezien het crossgevoel duidelijk ontbrak.

Geen idee wat je met je referentie naar MVDP bedoelt trouwens. Die reed toch weer een dubbel weekend?

tendam 16 december 2018 om 20:12

@delgado
In het voetbal wordt door de topteams ook gerouleerd. Gericht trainen en niet alleen maar wedstrijd-recuperatie-wedstrijd hoort bij de moderne topsport. Dat daarover wordt gezeurd tekent het conservatieve veldrijden.

delgado 16 december 2018 om 20:14

@tendam

Wat een geweldige vergelijking.

tendam 16 december 2018 om 21:06

Je begint zelf over voetbal…

delgado 16 december 2018 om 21:13

Eh, duidelijk niet in die context.

Martin Bergstra 16 december 2018 om 14:48

Gefeliciteerd sanne cant
Ze is een goede winnaar maar enorm slechte verliezer
Komt snel genoeg weer

Martin Bergstra 16 december 2018 om 14:55

Edit redactie: Onnodig op de man spelen.

delgado 16 december 2018 om 15:14

Edit redactie: Reactie is aangepast.

boenk 16 december 2018 om 16:11

Edit redactie: Reactie is aangepast.

EddyB1958 16 december 2018 om 14:57

Marc Herremans zal ook wel in de wolken zijn, als begeleider van Shirin van Anrooij. Op haar 16de tiende op 1:58 in Zonhoven.
Die andere Nederlandse juniore Puck Pieterse, ook 16, eindigt zestiende op 3:58.

EddyB1958 16 december 2018 om 15:02

In elk geval doet Cant terug mee in de Superprestige.

Martin Bergstra 16 december 2018 om 15:24

Edit redactie: Niet doen. Graag ontopic houden

boenk 16 december 2018 om 16:17

Edit redactie: On-topic aub

EddyB1958 16 december 2018 om 16:21

Edit redactie: Bedankt, verbeterpunten kan je geven in het daarvoor bestemde topic op het forum. Hier graag on-topic.

assen 16 december 2018 om 21:56

Prachtige winst van Cant. Voor mij ook onverwacht. Wel een klasbak dus. Maar dat betekent niet dat ik haar teveel vindt zeuren.
Nou ja, gelukkig gaat het t om hard fietsen, en dat heeft ze vandaag laten zien.